"כששמעתי שאמארה מגיע, נבהלתי. איך אני אמור לאמן אותו?"

מודי מאור
מודי מאור | אודי ציטיאט

"סטודמאייר תופעה אנושית", "כשיש הזדמנות להביא שחקן כמו ג'נטילה, הולכים על זה", "ביורוליג לא יוכלו להתעלם מאיתנו". מודי מאור, עוזר המאמן של הפועל ירושלים, בראיון מיוחד אחרי האליפות

(גודל טקסט)
אורי אלון, סימונה פיאניג'אני, ג'רום דייסון, טרנס קינזי, ריצ'רד האוול ועוד. מאז יום חמישי האחרון לא מעט אנשים קיבלו קרדיט על האליפות של הפועל ירושלים, אבל יש עוד אחד שמגיע לו. זהו עוזר המאמן מודי מאור.


מאור, שנחשב לאחד מאנשי המקצוע העולים בכדורסל המקומי, נבחר בקיץ על ידי הנהלת הקבוצה מהבירה להיות הישראלי היחיד בצוות האימון, זה שמסייע לקליטה של פיאניג'אני ואנשיו בארץ הקודש.


בראיון לרגל הזכייה בצלחת מספר עוזר המאמן על רכבת ההרים שעברה על הקבוצה במהלך העונה, חוסר ההערכה כלפי המאמן האיטלקי והתוכניות שלו לעתיד.


אם אני מבקש ממך לתת ציון לעונה הזאת מ-1 עד 10?
"8.5. בכדורסל בסופו של דבר סופרים את השורה התחתונה ובשורה התחתונה עשינו גמר גביע המדינה, חצי גמר באירופה ואליפות. זה נותן לנו 8. עוד חצי נקודה אני נותן לנו על תהליכים מאוד גדולים שעברנו במערכת. עוד נקודה וחצי אני מוריד לנו כי תמיד יש איפה להשתפר גם מבחינת הכדורסל, גם כמערכת וכו'.



מודי מאור על הספסל הירושלמי (אודי ציטיאט)


אני רוצה לחזור לסדרה מול נהריה. פיגרתם 2:0 מולה וידעתם שההיסטוריה לא לטובתכם. איך הצלחתם להרים את השחקנים?
"כשאתה לא נמצא בקבוצה הזאת אתה כל הזמן שומע מבחוץ על כמות הלחץ שקיים במועדון. על כמה שזה מועדון שקשה להצליח בו והתקשורת הורגת אותך, וההנהלה לא שקטה. קיבלנו מהבוסים הנחיות אופרטיביות של מה אנחנו הולכים לעשות, למצוא פתרונות. לא הרגשנו לחץ משתק. פירקנו את שני המשחקים והראינו לשחקנים שזה לא שנהריה גדולה, אלא אנחנו שמפסידים"


אבל בטוח שפחדתם מהדחה ושהעונה תיחשב ככישלון.
"זה עבר לנו מנטלית בראש אבל כמו שזה עובר צריך להוציא את זה מהראש שלך. אתה יושב באוטובוס מנהריה וזו נסיעה ארוכה, אתה מוטרד ונכנסות לראש מחשבות כמו שאתה מתאר. בתור המאמנים של הקבוצה אנחנו המנהיגים שלה ואסור לנו לתת לזה להשפיע"
 

היו לא מעט ביקורות על סימונה פיאניג'אני העונה. יכול להיות שלא כיבדו אותו?
"לתקשורת יש תפקיד. כמו כל קבוצה בסדר גודל של ירושלים, המאמנים חוטפים הרבה ביקורת ומצד שני הרבה כבוד. לתקשורת יש תפקיד לייצר כותרות. אצל חלק הביקורת עניינית ואצל חלק פחות. זה לגיטימי שנהיה בכותרות ותהיה ביקורת, לא התפקיד שלי לתת ציונים בתקשורת. עם מה שעשינו אין מה להתווכח. יכול להיות שהייתה הגזמה על סימונה. הוא הצעיד אותנו לחצי גמר יורוקאפ עם ניצחונות אדירים על גראן קנאריה, על זניט וסדרה מצוינת מול ולנסיה. בחיים סימונה לא התעסק במה שכתבו עליו".


איך זה לעבוד עם מאמן ברמה של סימונה?
"למדתי ממנו הרבה דברים. המרכזיים שבהם לא קשורים לכדורסל אלא לאספקטים של ניהול. הוא שולט במערכת ביד רמה ומעורב בהכל. היו דברים שקרו השנה בהפועל ירושלים בעניין של תרבות ספורט שלא קורים בישראל. צריך לדעת להעריך את זה. שאנחנו מפסידים לאלבניה בכדורגל מדברים על זה שאין פה תרבות ספורט אבל כשיש מועדון שמתנהל עם תרבות ספורט מתעסקים במה לא טוב. אם אנחנו משחקים מהר או לאט, אם אמארה שמח או לא או אם התרגילים שלנו מורכבים או לא. אמארה שיחק פה 13 דקות בממוצע בסוף העונה שזה מעט יחסית לשחקן במעמדו. עדיין ראית שחקן שכל פעם שעולה על המגרש משחק בשיא המחויבות, עושה כל מה שהקבוצה צריכה, מתאמץ כמו כולם ולא עושה פרצופים. זו גדולה של מערכת, לדעת להכיל דמות כזאת".

מודי מאור. המטרה – לשחק ביורוליג (אודי ציטיאט)


ובכל זאת, דובר על יחסים עכורים של סימונה עם שחקנים. עם ליאור אליהו לדוגמא
"סימונה בא ממדינה עם תרבות ספורט שונה מישראל. זה מתבטא בכמות ואורך האימונים, ברמת התקשורת וליאור הוא שחקן מוכח שיש לו הרגלים מסוימים ובא מאמן מסוים ומשנה לו אותם. אז טבעי שיהיו חיכוכים בהתחלה".


דיברו על זה שהוא לא היה שמח?
"כמו כל בן אדם בעולם שצריך לעשות התאמות. אני לא שמעתי את ליאור מדבר על פרישה ובטח שלא בתוך המערכת. זה דברים שכתובים בחוץ ואין בהם שום אמת".


כמה מורכבת מלאכת האימון עם שחקן כמו אמארה?
"כשאמרו לי שאמארה סטודמאייר הולך להגיע לקבוצה התרגשתי ונבהלתי ביחד. איך אני אמור לאמן עכשיו אולסטאר נ.ב.א, שחקן ששיחק בדרים טים. איך אני אמור לצעוק עליו שהוא לא יורד מספיק להגנה. הגיע לכאן אדם שהוא פסל החירות בלהיות ספורטאי. לא יודע אם זה צולם, היה משחק שהוא לא התלבש אליו בליגה באמצע העונה ובר שפע עלה לאימון קליעות שעה לפני. יצאתי החוצה לשתות את הקפה לפני המשחק וראיתי את אמארה מתקן לו את הזריקה. הוא תופעה. בצד האנושי זה היה קל. מבחינת כדורסל לשחקן שבא מהליגה שהוא בא יש הרבה התאמות לעשות. בחלק מהדברים הצלחנו יותר ובחלק פחות. אם הוצאנו ממנו את המקסימום? אני לא בטוח. האם עשינו את המקסימום איתו למען הקבוצה? חד וחלק כן".


הבעלים אורי אלון דיבר תמיד על כמה חשוב לו צביון הישראלים וראינו בגמר תרומה של 8 נקודות של כל הישראלים
"במשחק כדורסל התרומה לא מתבטאת רק בנקודות. אנחנו לא מסתכלים על תעודות זהות בקבוצה שלנו. התרומה שלך לקבוצה תימדד אם הקבוצה תצליח או לא. ביום שדייסון עושה 6 מ-9 מהשלוש והוא בזון וכך גם קרטיס, אז יהיה חכם לתת להם לקלוע. באותה מידה את החצי גמר לא היינו מנצחים בלי השינוי של יותם. זה נורא זול למדוד תרומה של שחקנים לפי כמה הם קלעו. לשלושתם הייתה תרומה אדירה לעונה הזאת".


ההגעה של ריץ' תרמה לכם מאוד, לעומת זאת הגיע ג'נטילה עם רזומה שהכי מזכיר את אמארה וזה לא עבד. מה נכשל שם?
"ג'נטילה בא עם רזומה מדהים. אמארה אולי אחרי השיא שלו אבל ג'נטילה בא בשיא שלו. כשהבאנו אותו ראינו בחזון שלנו שהוא משתלב ותורם. שחקני כדורסל הם גם בני אדם וג'נטילה במהות שלו כדי להיות טוב, צריך שהקבוצה תהיה בנויה עליו. אולי ג'נטילה היה צריך שנתאים את עצמנו אליו ובשלב הזה של העונה זה היה קשה. אם זאת הייתה טעות להביא אותו? כשיש לך הזדמנות להביא שחקן ברמה שלו אתה הולך על זה. ניסינו וזה לא הצליח ועובדתית ידענו לעצור את זה בזמן".


שיטת הפיינל פור שנמצאת בכותרות כ"כ הרבה זמן, נועדה לצממם פערים. אתה בעד או נגד?
"אלופה צריכה להיות מוכרעת כקבוצה הכי טובה במדינה ובמשחק אחד לא מכריעים מי הקבוצה הטובה. כדורסל צריך לשחק בסדרות: הטוב מ-5 או הטוב מ-7 ולא פחות מזה. לא משנה מה הפערים. המטרה צריכה להיות להעלות את הרמה ולא לתת הזדמנות לגנוב. אני מקווה שיעברו לסדרות ויפסיקו עם הפיינל פור. שתי הקבוצות שהגיעו לגמר ה-NBA השנה איבדו ביחד משחק אחד בסדרות הפלייאוף. אדם סילבר יושב עכשיו בבית ואומר לעצמו שאולי נעבור לפיינל פור כי היו פה יותר מדי סוויפים? לא. אם הפועל ירושלים תהיה אלופה כאן במשך עשור, סימן שעשינו עבודה טובה".


לא צורם לכם קצת שאלופת המדינה לא תשחק ביורוליג?
"היורוליג הוא לא הצ'מפיונס ליג בכדורגל ולא מתיימר. שהתחלנו את העונה הקריטריונים להגעה ליורוליג היו ברורים. אנחנו רוצים להיות ביורוליג ונעשה את הכי טוב שאנחנו יכולים. אנחנו נהיה עד כדי כך טובים שבסוף לא יוכלו להתעלם מאיתנו ואנחנו נהיה שם".



חגיגות האליפות בהיכל בתל אביב. "לשנות את השיטה" (עדי אבישי)


היו הרבה ביקורות עליכם על הזלזול בליגה הישראלית ושהקרבתם הפסדים למען אירופה
"מעולם לא קיבלנו אמירה, מעולם הבעלים לא אמרו לנו תפסידו בליגה הישראלית ושזה לא חשוב לנצח. הפועל ירושלים באה תמיד לנצח כל משחק. לא שמחנו להפסיד 14 משחקים בליגה אבל בשיטה הקיימת זה לא אסון להפסיד כמות כזאת של משחקים בליגה. הגענו לפלייאוף עם יתרון ביתיות וזה מה שהיה חשוב".


מכבי ת"א שלטה פה כ"כ הרבה שנים. הפועל ירושלים בדרך להיות מכבי ת"א החדשה?
"הפועל ירושלים היא לא מכבי ת"א. הפועל ירושלים בדרך להיות אחד ממועדוני הספורט המובילים באירופה. אני חושב שהיום כמועדון הפועל ירושלים הוא הטוב בארץ ואפשר להשתמש במספרים. גם מבחינת קהל. היינו מקום ראשון ביורוקאפ בממוצע קהל".

 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי