ילד של אבא: תמיר בלאט בדרך הנכונה לטופ האירופי

תמיר בלאט
תמיר בלאט | צילום: אתר פיב"א

הפריצה בהפועל ת"א ("מבין את המשחק בצורה אבסולוטית"), מוסר העבודה ("דוחף את עצמו") והיחסים עם דייויד ("מדברים כל הזמן על העתיד"). אחרי שהוכיח שהוא לא רק "הבן של" הוא מוביל את העתודה לאליפות אירופה

(גודל טקסט)

את השם של תמיר בלאט כולם כבר מכירים. אם פעם זיהו אותו בעיקר כבן של דייויד בלאט, הרי שעכשיו הוא הוכיח שהוא שחקן בזכות עצמו. בגיל 20 מחזיק הרכז ברזומה מרשים הכולל הופעת בכורה בליגת העל בגיל 17 והצלחות בנבחרות ישראל הצעירות ובהפועל תל אביב, במדיה פרץ בעונה האחרונה.

בשבת הוא יפתח עם נבחרת העתודה את טורניר אליפות אירופה בכרתים ולאור הקריירה שעבר עד כה הוא יהיה השחקן המרכזי בסגל הישראלי וינסה להוכיח את היכולות שלו פעם נוספות בניסיון לסחוב את הנבחרת להצלחה. אתמול (חמישי) הוא גם מצא יעד חדש בקריירה כשחתם בהפועל חולון בה ישחק בשנתיים הקרובות ויחזור לשתף פעולה עם מאמנו בנבחרות הצעירות, דן שמיר. אז כיצד הפך בנו של דייויד בלאט לאחד הכישרונות הגדולים בארץ? איך מערכת היחסים עם אבא שהוא מאמן כדורסל מצליח משפיעה עליו? ולאן הוא עוד יכול להגיע? התשובות לפניכם.


הצעדים הראשונים: "תמיד הצליח למצוא את הדרך לבלוט"

כבר מגיל צעיר ינק תמיר בלאט את יסודות הכדורסל ממיטב מדינות אירופה. ככה זה כשאתה בנו של מאמן כדורסל מוערך שלוקח אותך איתו למסעותיו ביבשת. כבנו של דייויד, זכה בלאט להתאמן בקבוצות הילדים של צסק"א מוסקבה, בנטון טרוויזו ואפס פילזן בזמן שאביו אימן באותן ערים. גם העובדה שהאב שימש מנטור שתומך ומכוון עזרה לו להמשיך ולהתקדם ככל שגדל.

את קריירת הכדורסל שלו בארץ התחיל בלאט במחלקת הנוער של הפועל לב השרון וכבר אז הראה ניצוצות כשהוביל את הקבוצה לזכייה בשני גביעי מדינה רצופים. בפעם הראשונה הוא תפר 34 נקודות בגמר ושנה לאחר מכן להט במשחק המכריע עם טריפל דאבל נדיר. בהמשך הוא עבר באקדמיה של איגוד הכדורסל בווינגייט והמשיך להתפתח תחת הדרכתו של המאמן ארז דגן. דגן מכיר את תמיר מגיל עשר כשהחל ללוות אותו בצעדיו הראשונים בארץ ועד גיל 18, ובחלק מהזמן גם אימן אותו באופן ישיר.

"הוא גדל במשפחה מאוד ספורטיבית ותחרותית", מנתח דגן את יכולותיו של הרכז הצעיר, "הדבר שהכי מאפיין את תמיר זו חכמת המשחק. הוא מבין את המשחק, קורא שני מהלכים קדימה ויש לו יכולות שהוא תמיד מוצא את השחקן הפנוי ברגע הנכון. הוא שחקן מאוד אינטנסיבי. הוא מכדרר בצורה שקשה מאוד לחטוף לו את הכדור, מהירות התגובה שלו לדברים שקורים על המגרש טובה מאוד. הוא חי את המשחק בצורה מאוד מדויקת".

תמיר בלאט. הבנת משחק אבסולוטית (ערן לוף)
תמיר בלאט. הבנת משחק אבסולוטית (ערן לוף)

למרות הנתונים הפיזיים הלא מרשימים (1.80 מטר בלבד) והמחסור באתלטיות, פילס בלאט את דרכו בכל תחנה בקריירה בזכות קליעה טובה מבחוץ וחכמת משחק מרשימה, אך גם, ובעיקר, בזכות מוסר עבודה גבוה ונוקשה. "אני מכיר אותו מגיל עשר והיה מדהים לראות שלמרות הנתונים הפיזיים שלו, שפחות טובים משל שחקנים אחרים, הוא תמיד היה מצליח למצוא את המקום שלו ולבלוט בקבוצה", מספר דגן, "הוא תמיד שיחק עם הגילאים הבוגרים יותר והצליח להיטמע ולהיות חלק מאוד משמעותי בקבוצה".

"המאמנים שלו, ומדובר במאמנים בכירים, בכל פעם שהוא היה מגיע 'לשלב הבא', היו מאוד ספקנים לגביו. הם אמרו שהוא מוכשר ושהוא שחקן טוב אבל שיש לו את תקרת הזכוכית שלו שקשה לו לפרוץ אותה, ואז כשהוא היה מגיע לקבוצות או לנבחרות שלהם הם היו מגלים את מה שאני ידעתי מגיל צעיר. יש לו יכולות כל כך גבוהות שהוא היה מצליח למצוא את הדרך להצליח ולהפחית את החסרונות שלו כך שלא יבואו לידי ביטוי".

כאמור, מעבר ליכולת המרשימה ובדומה לאביו, בלאט ג'וניור ניחן גם באופי נוח ובמוסר עבודה חסר פשרות. בכל מקום בו עבר מציינים גורמים שעבדו ושהו במחיצתו כי הם התרשמו לטובה מההשקעה האדירה של תמיר באימונים הרבים שהוא עורך וכיצד הוא דוחף את עצמו בכל פעם להשתפר. גם האופי שלו מוזכר לטובה כאדם שמתחבר ומתחבב על חבריו לקבוצה ושחקן ששומע בקול מאמניו.

"הוא שחקן עם כוח רצון", מוסיף דגן, "יש לו מוטיבציה גבוהה ומוסר עבודה מאוד גבוה כך שהוא כל הזמן מתקדם. הוא לא דורך במקום וכל הזמן משתפר. הוא כל הזמן מחפש איפה החסרונות שלו ואיך הוא יכול לשפר אותם. כבן אדם, כנער שאני הכרתי, הוא תמיד היה מאוד קבוצתי וחברתי ומאוד אהבו אותו. הוא תמיד היה מוכן לעזור, תמיד היה מקשיב ומנסה ללמוד כמה שיותר מהמאמן שלו. הוא היה קולט ומיישם מאוד מהר. זה שחקן שהיה לי תענוג גדול לאמן אותו ולראות כיצד הוא מתפתח ומתעצב כשחקן".

בלאט. פרץ בהפועל ת
בלאט. פרץ בהפועל ת"א (עודד קרני, מנהלת הליגה)

הפריצה בהפועל תל אביב: "נותן 200 אחוז בכל אימון"
בגיל 17 חתם בלאט על החוזה הראשון שלו בקבוצה מליגת העל כשהצטרף להפועל תל אביב בחוזה לארבע שנים. "החתמנו אותו כי הוא היה ונשאר אחד השחקנים הכי מוכשרים בשכבת הגיל שלו", מסביר גורם במועדון, "הבאנו אותו מתוך מחשבה שהוא שחקן ישראלי וצעיר לטווח ארוך, וזו הייתה החתמה אסטרטגית. ידענו שלאורך זמן הוא יהיה ישראלי מוביל בליגה".

לאור גילו הצעיר, בעונתו הראשונה בתל אביב הוא לא זכה לדקות משחק משמעותיות במדים האדומים, אלא שיחק בעיקר בא.ס רמה"ש מהליגה הלאומית במסגרת חוק הכרטיס הכפול. כבר בעונת הרוקי שלו בליגה השנייה בלאט הרשים לטובה כשקיבל תפקיד מרכזי בקבוצה והגיב עם תפוקה נאה של 10.4 נקודות, לצד 4.3 אסיסטים ו-2.5 ריבאונדים. שנה לאחר מכן הוא כבר עבר באופן סופי לליגת העל ושותף בכל המשחקים של הפועל תל אביב (למעט בפלייאוף). הוא זכה לכמעט 15 דקות על הפרקט והגיב עם 4.9 נקודות ושני אסיסטים שחשפו מעט את היכולות הטמונות בו.

הפריצה הגדולה של בלאט הגיעה בעונה האחרונה כשרשם קפיצה נוספת ביכולת שלו, כזאת שמיתגה אותו כשחקן ליגה לגיטימי כבר בגיל צעיר. הרכז הישראלי ניצל את הסיטואציה שנוצרה בעקבות פציעתו הארוכה של רביב לימונד ודקות המשחק שלו החלו לנסוק. הוא פתח בכמעט מחצית ממשחקי הקבוצה בליגה ובילה 25.5 דקות על הפרקט. התרומה שלו עלתה, ובחלקים רבים של העונה הוא היה המוציא לפועל הראשי של האדומים. כבר במחזור השני הוא מסר 12 אסיסטים ובהמשך העונה רשם עוד פעמיים ספרות כפולות בטור זה. בסיום העונה הוא נעמד על ממוצע של 5.4 אסיסטים במשחק שמיקמו אותו במקום הרביעי בליגה, ובמקום הראשון ביחס אסיסטים לדקה עם יחס של 0.21 אסיסטים לדקה.

תמיר בלאט. חובר שוב לדן שמיר (הפועל חולון, האתר הרשמי)
תמיר בלאט. חובר שוב לדן שמיר (הפועל חולון, האתר הרשמי)

"הוא ניצל את הסיטואציה שרביב היה פצוע והמאמנים האמינו בו ונתנו לו את המפתחות", מסבירים בהפועל תל אביב את הפריחה שלו השנה, "הוא שיחק המון ביחס לילד בגיל הזה למרות שמנטאלית הוא לא ילד. יש לו מנטאליות של אדם בוגר. הוא מדהים. בכל אימון הוא נותן 200 אחוז ומתייחס יפה לשחקנים אחרים. הוא היה מאוד מחובר עם הזרים ועם הישראלים. הוא לא מתנשא בגלל שהוא הבן של דייויד, הוא מאוד בוגר ורציונאלי. זה יתרון עבורו שהוא הבן של דייויד כי יש לו הבנת משחק ברמה הרבה יותר גבוהה מהקילומטרז' שלו על המגרש. הוא מבין את המשחק בצורה אבסולוטית".

כאמור, לפני שבועיים הוא עזב את הפועל תל אביב לאחר שמימש את סעיף היציאה בחוזהו תמורת פיצוי כספי ואתמול כבר חתם בחולון. למרות שנתנו לו את הבמה אצלם, בקבוצה לא פגועים מהחלטתו: "אי אפשר לדעת כמה הוא היה משחק אצלנו העונה. יש לנו את רביב וכנראה עוד רכז זר והוא מחפש סיטואציה יותר טובה בשבילו. אין עם זה בעיה ואנחנו מאחלים לו הצלחה בהמשך". בסיום העונה קיבל בלאט חותמת נוספת ליכולת שלו כשזומן למחנה האימונים האירופי של אדידס בטרוויזו, טורניר יוקרתי שאליו מוזמנים כישרונות צעירים ומבטיחים מרחבי היבשת.

בלאט. המנהיג של נבחרות ישראל השונות (אתר פיב
בלאט. המנהיג של נבחרות ישראל השונות (אתר פיב"א)

ההצלחה בנבחרות: "משחק כמו שחקן בוגר ומנוסה"
בנוסף לקריירה המוצלחת במסגרת הקבוצתית, רושם בלאט הצלחה גם תחת הנבחרות השונות. הרכז שיחק עד כה במדי נבחרות הקדטים, הנוער והעתודה של ישראל ומצליח לבסס את עצמו גם שם כאחד השחקנים האיכותיים בגילו בארץ בכלל וכאחד המוסרים הטובים בתחרות בפרט. בשנת 2012 הוא השתתף עם נבחרת הקדטים באליפות אירופה דרג ב' שנערכה ברומניה ודורג ראשון בטורניר באחוזי קליעה מ-3 (50%) ורביעי במספר החטיפות (3.1 בממוצע למשחק). שנה לאחר מכן הוא סיים את הטורניר כמלך האסיסטים עם 7.5 בממוצע למשחק וכן דורג שני במספר החטיפות עם 3.6 כאלה בערב.
גם באליפות אירופה דרג ב' לנוער (עד גיל 18), שנערכה ב-2014, הוביל בלאט את טבלת מוסרי האסיסטים עם 6.8 בממוצע למשחק. ב-2015 הוא הצליח להחזיר את הנבחרת לדרג א' לאחר שהנבחרת סיימה במקום השני באליפות אירופה לנוער ושוב דורג גבוה (שני) ברשימת מוסרי האסיסטים. באליפות אירופה לנבחרות עתודה (עד גיל 20) שנערכה בקיץ שעבר היה בלאט אחד השחקנים הבולטים בנבחרת ושוב הרשים עם 6.4 אסיסטים בממוצע למשחק שהקנו לו את המקום השני בטורניר.

לדן שמיר, שאימן אותו בעבר בקדטים ובעתודה וכעת ישתף איתו פעולה בהפועל חולון, יש רק מחמאות כלפי הרכז. "הוא נתן אליפות טובה מאוד בקיץ שעבר. הוא אהוב על כל מי שאימן אותו ואני בתוכם. התכונות המקצועיות שלו די ברורות לכולם, הוא גם פרטנר טוב למאמנים ולשחקנים. אני מאוד נהניתי לעבוד איתו והייתה לנו תקופה טובה יחד. התכונות של תמיר ברורות, הוא גדל כל החיים על המגרשים, וזה נותן לו איזושהי מקדמה. הוא משחק כמו שחקן בוגר ומנוסה. הוא באמת עובד מאוד קשה על המשחק שלו, הוא משתפר ומתקדם כל הזמן ומשחק עם בגרות. הוא קלעי טוב מאוד ושחקן פיק אנד רול ברמה גבוהה".

דייויד בלאט. מערכת יחסים מצוינת עם הבן (אתר היורוליג)
דייויד בלאט. מערכת יחסים מצוינת עם הבן (אתר היורוליג)


מערכת היחסים עם דייויד: "מנתחים משחקים במשך שעות"

כבנו של מאמן מוערך ואב לשחקן צעיר, בין תמיר ודיוויד נרקם קשר משפחתי ומקצועי חזק מאוד. "יש ביניהם מערכת יחסים מצוינת", מספר דגן שמכיר מקרוב את המשפחה, "יש להם קשר מאוד קרוב. דייויד כל הזמן דוחף אותו ללמוד, להתקדם ולהשתפר ותמיר כל הזמן מדבר איתו על העתיד שלו. הם יושבים שעות על גבי שעות יחד, רואים ומנתחים משחקים. זה היה מאוד מרגש ואפילו מלחיץ בהתחלה כשדייויד היה מגיע לאימונים וצופה מהיציע על האימון של תמיר ואני בתור מאמן יחסית צעיר מאמן את הדבר הכי יקר שיש לו בחיים". 

שני סיפורים שיכולים להמחיש את הקרבה והדאגה של השניים האחד לשני נוגעים במעקב הצמוד שלהם לקריירה של האחר. בזמן שבלאט ג'וניור שיחק בקבוצת הנערים של לב השרון נגד מכבי חיפה בחצי גמר אליפות המדינה, התמודדה מכבי תל אביב של דייויד בלאט נגד ברצלונה במסגרת היורוליג. במחצית של הצהובים המאמן לקח את הפלאפון של מנהל הקבוצה, התקשר ובירר מה התוצאה במשחק של בנו, כמה דקות קיבל ומה התפוקה שלו.

סיפור נוסף התרחש כשתמיר היה באקדמיה ונסע יחד עם חבריו לקבוצה למחנה אימון בסרביה. באחד הלילות היה משחק של מכבי תל אביב נגד קאחה לבוראל והקבוצה תכננה לראות אותו יחד. "כל הקבוצה ירדה למטה לראות יחד את המשחק של מכבי ופתאום ראיתי שתמיר חסר", משחזר דגן, "כששאלתי איפה תמיר אמרו לי שהוא בלחץ. שהוא מתרגש ודואג שמכבי יפסידו והוא נשאר בחדר לראות את המשחק לבד".

תמיר בלאט. הבן של (ערן לוף)
תמיר בלאט. הבן של (ערן לוף)

במהלך הקריירה, וכפי שקורה בכל תחום בחיים, ניתן להניח שבלאט סבל מתווית ה"בן של" בעקבות ייחוסו המשפחתי, אך נראה שהוא גבר גם על המכשול הזה כשהוכיח שהוא שחקן לגיטימי בזכות עצמו. עם זאת, קשה לקבוע אם מדובר ביתרון או חיסרון להיות בנו של דייויד בלאט והדעות בנושא נותרו במחלוקת.

דגן: "בסופו של יום זה יתרון. כל מה שתמיר ספג כל השנים כשבגיל 7-6 הוא שיחק בקבוצת הילדים של צסק"א ואח"כ בבנטון ואפס, זה יתרון שהוא ספג את כל מה שהוא ספג. זה לא קל להיות הבן של דייויד, אבל אני חושב שבלאט הגיע לשלב בקריירה שלו שהוא הוכיח את עצמו בתור שחקן בזכות עצמו. הוא תמיד יהיה הבן של דייויד, אבל איך דייויד אמר לי פעם? 'הלוואי שבעוד כמה שנים יגידו שאני אבא של תמיר'".

שמיר: "אני לא יודע אם יש לזה יתרון בקטע שלו, לפחות לא בהתייחסות של הסביבה. זה מן הסתם יכול להיות לא פשוט אבל תמיר יודע להתמודד עם זה. הדרך הכי טובה להתמודד עם זה היא להתעלם מרעשים מיותרים ולעשות את מה שאתה עושה טוב. אף אחד לא עושה לו הנחות כי הוא הבן של בלאט. הוא יודע להיות טוב במה שהוא עושה ולהתרכז במה שצריך. אני יכול להעיד שהיה לי כיף גדול לעבוד עם תמיר כי אני מתעסק רק בעיקר, ותמיר באופי שלו בן אדם מאוד ענייני. יש לו את כל התכונות כדי לא להתעסק במה שלא צריך".

דן שמיר. היהלום עובר לידיים שלו (ערן לוף)
דן שמיר. היהלום עובר לידיים שלו (ערן לוף)

העתיד: "הוא יכול להיות בקבוצת יורוליג"
עם קבלות כאלה בגיל כה צעיר, נשאר רק לתהות מהי תקרת הזכוכית של הגארד המוכשר שהצטרף כעת להפועל חולון ודן שמיר. דגן, שכבר ראה את הפוטנציאל שלו מגיל צעיר וממשיך לעקוב אחריו, מנבא לו עתיד מזהיר במידה וימשיך בכיוון הנוכחי: "היכולת שלו השנה לא הפתיעה אותי. הילד בן עשרים והוא כבר שלוש שנים בליגת העל וזה מדהים. הוא כבר שנתיים שחקן משמעותי, אבל אותי זה לא הפתיע. אולי אני לא אובייקטיבי אבל אני מאמין שהוא יכול להיות בקבוצת יורוליג. בין אם במכבי תל אביב או בחו"ל, הוא יכול למצוא את המקום שלו שם ולבלוט. אם הוא ימשיך לעבוד כמו שהוא עובד עכשיו וילמד את כל הדברים שהוא לומד תוך כדי תנועה מבחינת ניסיון, אני בכלל לא אופתע אם הוא יגיע לקבוצת יורוליג בהמשך".
 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי