"כמו שמיים וארץ": ההבדלים בין קציקאריס לפיאניג'אני

פוטיס קציקאריס
פוטיס קציקאריס | דני מרון

"אני מגיע מספרד שם לא שורדים אם משחקים לאט", "נהיה קבוצה הגנתית חזקה", "למאמנים בישראל יש הרבה טריקים". מאמן הפועל ירושלים מוכן לעונה, ועוזרו מודי מאור מתלהב מהשיטה ההתקפית החדשה: "על גבול הגאונות"

(גודל טקסט)

הפועל ירושלים לא החליפה הרבה שחקנים הקיץ, כיאה לקבוצה שזכתה באליפות. השינוי המרכזי שנעשה היה דווקא מחוץ למגרש כשאורי אלון נפרד מהאיש על הקווים, סימונה פיאניג'אני, בהחלטה שנראתה נכונה לשני הצדדים לאור חוסר היציבות של הקבוצה בעונה שעברה, והעובדה שמילאנו מיהרה להחתים את האיטלקי.

האיש שהגיע במקום המאמן שעזב מרתק לא פחות מקודמו, ואולי אף יותר. פוטיס קציקאריס סומן כטאלנט אירופי כבר לפני זמן רב, ועוד לא בדיוק הצליח לממש את הפוטנציאל. אחרי שנים ביוון, ספרד ורוסיה הוא כעת כאן, בתקווה לזכות סוף סוף בתואר משמעותי – למרות האכזבה מגביע ווינר – ולהזניק את הקריירה שלו מחדש.

איך אתה מרגיש בתפקיד החדש?
"אני מתרגש. יש לנו הרבה מה לתת כקבוצה, אנחנו יכולים לשחק כדורסל טוב ויפה שהאוהדים שלנו יאהבו. זאת עדיין התחלה אבל יש לי הרגשה טובה, נחבר את כל החתיכות יחד".

אתה מרוצה מההכנה שעשיתם לעונה?
"כן למרות שהייתי מאוד מודאג מחלוקת הזמנים שלנו, בהתחלה היו לנו שלושה שחקנים מרכזיים בתוספת לכמה צעירים ונבחנים ולא היה קל, בנוסף לעובדה שכמובן נתתי לשחקנים ששיחקו ביורובאסקט מנוחה כמתבקש. בסופו של דבר התכנסנו כולנו רק יומיים לפני היציאה למחנה בספרד".

פוטיס קציקאריס. בספרד מי שלא משחק מהר, לא שורד (טוויטר)
פוטיס קציקאריס. בספרד מי שלא משחק מהר, לא שורד (טוויטר)

אז ממה כן אפשר להיות מרוצים?
"במחנה היו לנו משחקי הכנה רשמיים נגד קבוצות מצוינות, קבוצות שהתחילו כבר את הליגה וזה מעולה. אחרי המחנה הייתי מסופק ומאוד שמח. ראיתי הרבה דברים טובים. זה מראה את האיכות של השחקנים וגם זה מראה על הרצון שלהם. אנחנו לא הולכים להיות מוכנים במאה אחוז וגם לא קרובים לזה, אבל בינתיים חשוב שכל אחד יבין את מקומו כי יש סגל מאוד עמוק".

המטרה אליה מכוון קציקאריס כעת יותר מכל היא הנחלת שיטת המשחק שלו. מאז נודעה הגעתו של המאמן היווני לישראל, החלו רבים מאוהדי הפועל ירושלים לקוות כי העונה תאפיין את קבוצתם שיטת משחק מהנה יותר לצפייה מזו שהייתה אצל פיאניג'אני.

מה אתה יכול לספר על הגישה שלך לכדורסל מבחינה התקפית?
"אני אוהב להזיז את הכדור, ותמיד למצוא את האופציה הטובה ביותר. זה נראה פשוט, נשמע פשוט אבל זאת הרבה עבודה. אנחנו קבוצה קולעת ואני רואה שהחבר'ה אוהבים למסור, אנסה לנצל את כל הכישרון שיש לנו, ואת היתרון של כל שחקן בסגל. אנחנו צריכים לשחק בשיא הכוח".


איך זה בא לידי ביטוי?

"אני מגיע מהליגה הספרדית ששם אם אתה לא משחק מהר, לא תשרוד. אני רגיל לזה וזו הפילוסופיה שלי, לא בהכרח במתפרצות או במשחק המעבר, גם כשאנחנו מגיעים למשחק עומד על חצי מגרש אני רוצה תמיד להזיז את הכדור מהר ולמצוא את השחקן הפנוי. אני חושב שהבחורים אוהבים את זה כי כולם משתפים פעולה, ואני רוצה שכולם ישקיעו".

קציקאריס לצדם של מאור וג'רלס.
קציקאריס לצדם של מאור וג'רלס. "גאון התקפי"

מי שמתאים אולי יותר מכל לענות על שאלת ההבדלים בין המאמנים הוא מודי מאור, מי שהיה עוזרו של פיאניג'אני וכעת מסייע לקציקאריס: "כל מאמן מביא את מי שהוא לתוך המגרש. הם שונים כטיפוסים ושונים כמאמנים. ההבדלים הם אינסופיים, שמיים וארץ", מספר עוזר המאמן.

למי אתה מתחבר יותר?
"אני מעדיף לנצח, אפשר לנצח כמו שסימונה הוכיח בסגנון שלו, ופוטיס הוא על גבול הגאונות ברמת ההתקפה. הדברים שהוא מכניס הם מעניינים, חכמים וחדשים ואני בטוח שאפשר לנצח גם איתם".

אתה חושב שהשחקנים שהגיעו מתאימים לשיטה?
"השחקנים מתאימים באופן חד משמעי. אנחנו מאוד אוהבים את איך שהם מתאימים לעצמם, למאמן ולשיטה. כמובן שיותר קל לחבר את כולם כששומרים על שחקנים משנה שעברה. קח למשל את פרפרוגלו, אחרי אימון וחצי שהוא עשה הוא כבר היה בפנים, אם כי כמובן עוד יש לאן להתקדם".

סימונה פיאניג'אני. שם דגש על הגנה (ערן לוף)
סימונה פיאניג'אני. הוכיח ששיטתו מנצחת (ערן לוף)

ומה עם אלו שנשארו? אין חשש לשובע?
"יש יתרונות וחסרונות להישארות הסגל. אנחנו בחרנו את מי להשאיר, אנחנו מכירים אותם בכדורסל וכבני אדם. הם תחרותיים ושואפים למצוינות".

תתגעגע לסטודמאייר?
"כל מי שעזב יחסר, אבל זה לא שאלן אומיץ' הוא המחליף של אמארה, הוא הסנטר של הפועל. נתגעגע לטראוויס (פיטרסון, ד.ג), לאמארה ולכולם".


אתה חושב שהדגש על התקפה בא על חשבון עבודה הגנתית לפעמים?

"הדבר היחיד שאנחנו צריכים זה עוד זמן. נהיה קבוצת הגנה טובה יותר מבשנה שעברה וצריך לעבוד על זה".

אמארה סטודמאייר. ירגישו בחסרונו? (דני מרון)
אמארה סטודמאייר. ירגישו בחסרונו? (דני מרון)

בנושא ההגנה, גם קציקאריס מסכים: "יש לנו הרבה לאן להשתפר בשני צדי המגרש, אבל אין ספק שבהגנה חייבים להיות יותר מרוכזים. במשחקים אני יודע שהיו הרבה שחקנים עייפים ולא רציתי לדחוק בהם מבחינה הגנתית. בטח עם הרוטציה שיש לנו. אנחנו הולכים להיות קבוצה טובה וחזקה הגנתית".

בינתיים מתרגל המאמן החדש לאווירה הישראלית ולעיר הבירה, ממנה לדבריו התרשם מאוד בעבר: "אני זוכר כשהגעתי לפה עם לוקומוטיב קובאן והייתה אווירה נפלאה בארנה. המועדון רוצה לגדול ולצמוח ואני אוהב את זה, כל יום עובדים על זה ואנחנו רוצים לשנות גם את המנטליות, בצורה טובה כמובן. אנחנו מקווים שיום אחד, בקרוב, נשחק ביורוליג, ואני חושב שאנחנו עושים את הצעדים הנכונים לשם כך".


כמה המועדון לדעתך רחוק מזה?

"מניסיון העבר שלי אתה חייב להיות זהיר מאוד כי צריך לגדול בשיקול לדעת ולא לקחת צעדים גדולים בבת אחת. התהליך פה נכון ואני אוהב את זה. אנחנו עדיין בהתחלה ויש לנו עונה ארוכה. אני יכול רק לאחל בריאות לשחקנים ולקוות שלא יהיו לנו פציעות למרות שלקחנו זאת כמובן בחשבון כמו בספורט מקצועני".

עופר רחימי ודן שמיר. המאמנים הישראלים מכינים הרבה טריקים (אודי ציטיאט)
עופר רחימי ודן שמיר. המאמנים הישראלים מכינים הרבה טריקים (אודי ציטיאט)

איך אתה מתאקלם בינתיים בירושלים? הכדורסל פה שונה ממקומות אחרים בהם אימנת?
"הסתובבתי כבר קצת בירושלים ואנשים התחילו לזהות אותי ברחוב ובקניון. ההבדל בין פה למקומות אחרים זה נהדר. כדורסל בכל מקום הוא שונה וזה מה שכיף. יש פה זהות אחרת, כמו שציינתי אני מגיע מהליגה הספרדית שהיא הכי תחרותית באירופה ואתה יכול לראות קבוצה קטנה שיכולה גם היא לנצח את ריאל מדריד ככה שצריך להיות מוכנים לכל משחק".

ומה מייחד את הליגה הישראלית?
"גם הליגה הישראלית קשוחה. יש פה כמה מאמנים טובים שמתכוננים טוב למשחק, מכינים הרבה טריקים. לא משהו מוזר שלא ראיתי אבל צריך תמיד להיות מוכן. האויב הכי גדול לקבוצה זה רוגע. במיוחד כשקוראים לך הפועל ירושלים".

בשורה התחתונה – בסוף העונה הפועל תחגוג אליפות שנייה ברציפות?
"למה לא? נתחרה על כל תואר. כרגע רק מכשפים יכולים לענות על השאלות העתידיות, והעניין הוא לבנות בסיס נכון עם מנטליות נכונה, אם נעשה את זה נשתפר ונהיה מוכנים כשהרגע יגיע – ננצל זאת".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי