פקעת עצבים: ספאחיה מאשים את כל העולם מלבד את עצמו

נבן ספאחיה
נבן ספאחיה | אודי ציטיאט

אם יש משהו שחסר במכבי תל אביב יותר מרכז, זה מאמן. הקרואטי לא מתאים ובהחלט בלתי מספיק. וגם: גיא פניני בחולון, תמיר בלאט בירושלים. עמית הורסקי עולה לשלוש

(גודל טקסט)

1. ניצחון הענווה

(גלבוע/גליל – מכבי ת"א 94:98)

כשהענווה מנצחת את האגו. בארבע המילים האלה אפשר לסכם את הניצחון של גלבוע/גליל על מכבי ת"א, שהגיעה לגן נר אחרי התבוסה בברצלונה, ולפחות קיוותה לשמור על מאזן מושלם בליגה שלנו.

נבן ספאחיה תירץ את ההפסד בסגל הקצר, אבל גם בלי סקוטי ווילבקין, טאריק בלאק וג'רמי פארגו, אין שום הסבר להגנה הגרועה של מכבי, שכבר בסיום הרבע הראשון ספגה 35 נקודות, ובהפסקה 54. הגנה, כידוע, זה בעיקר עניין של רצון והקרבה, ומכבי לא נראית כמו אחת שבאמת רוצה.

ביום חמישי תגיע להיכל מנורה מבטחים אלופת אירופה, ריאל מדריד, והגיוני שבסיום הערב הצהובים ידרדרו למאזן 5-1 ביורוליג. אם מכבי לא הסתדרה עם נתנאל ארצי (16 נקודות, שיא קריירה), מה יהיה מול אנתוני רנדולף? אז נכון, מכבי ת"א קיבלה הגרלה קשה והיא פצועה, אבל בדיוק במצבים כאלה נמדדת קבוצה, ובדיוק ברגעים כאלה נמדד מאמן, שצריך לחבר ולהרגיע את המערכת. אבל במקום לגבות את שחקניו ואת העובדים תחתיו, ספאחיה יוצא נגדם, ולא נותן לאף אחד תחושה שיש עם מי לצאת למלחמה.

באופן טבעי ההתמקדות היא במכבי ת"א, אבל כל המחמאות לגלבוע/גליל, שהכניעה בזו אחר זו את הפועל ירושלים ומכבי ת"א עם כדורסל התקפי משובח. תענוג לראות את קרופורד, שוכמן, מילר, קרפלס ושות' רצים בכל הזדמנות, ומכבי לא הסתדרה עם משחק המעבר שלהם.

כיף לראות את החיבור הנפלא של השחקנים עם אריאל בית הלחמי, וזה בדיוק ההבדל בין הקבוצות. בצד אחד מאמן ששחקניו נותנים את הדם על הפרקט, ובצד השני מאמן שנמצא בפקעת עצבים מתמדת, מתרץ ומאשים את כל העולם מלבד את עצמו. אם יש משהו שחסר במכבי יותר מרכז, זה מאמן. לא כל אחד מתאים לעבוד במועדון לחוץ ותובעני כמו מכבי ת"א, וספאחיה פשוט לא מתאים. לא מקצועית ולא התנהגותית. אז למה הקרואטי נשאר למרות שכשל גם בעונה שעברה? כי כמו שאומרים: "יש מכבי – יש חברים".


רצים בכל הזדמנות, טל קרפלס, גלבוע/גליל (צילום: דני מרון)


2. כבוי? נולד לנצח! 

(הפועל חולון – הפועל ת"א 75:78)

"קובי בראיינט? גיא בראיינט!", שאג בטירוף אוהד חולון ביציאה מההיכל, כמה דקות אחרי השלשה הענקית של גיא פניני, שהעניקה לסגולים-צהובים ניצחון ליגה רביעי ברציפות. מבחינת הפועל ת"א, כבר לא בטוח מה "עדיף": לקבל 32 הפרש בדרבי, או להוביל ב-13 ולהפסיד בשנייה האחרונה מסל של שנוא נפשם.

בהפועל ת"א יחליטו בקרוב איזה גארד לשחרר, בעקבות חזרתו של ג'רל מקניל. אם יבחרו בדאלאס מור, ניהול המשחק יופקד בעיקר בידיו של רביב לימונד, שחוזר לעניינים והיה טוב בחולון עם 14 נקודות ו-10 אסיסטים. מי שחייב להשתפר ומהר הוא רפי מנקו שסגר עוד ערב רע, הפעם עם 1 מ-8 מהשדה, אבל ממשיך לקבל קרדיט מוגזם מדני פרנקו.

בנוסף לשחרור גארד, בהפועל מתכוונים להחליף גבוה, ומסמנים את המשחק מול בני הרצליה כקריטי. עוד הפסד – ואף אחד לא יישאר חסין, כולל פרנקו, שבינתיים מקבל גיבוי, אבל גם זה עלול להיגמר. בהפועל ת"א מבינים שהם במצוקה, אבל יודעים ששינויים עולים כסף – מצרך בעייתי במועדון המידרדר.  הפועל חולון רצה ברבע האחרון 6-20 והצליחה לגרד ניצחון יוקרתי, אבל עדיין חשופה לבעיות רבות: היעדר רכז, עמית שמחון שעדיין לא התחבר, ונחיתות בצבע. בקבוצה חייבים לחפש שחקן פנים משמעותי במקום שון ג'ונס – החתמה שגויה מלכתחילה.

דבר אחד בטוח יש בחולון: אחד הווינרים הגדולים בתולדות הכדורסל הישראלי. בקיץ 2017 שוחרר ממכבי ת"א והיה כבוי לחלוטין, אבל אוהדי חולוניה הצליחו להחזיר לו את האש בעיניים. אז הברכיים כבר לא משהו והאוויר בריאות אוזל במהירות, אבל גם בגיל 35, יש לגיא פניני את הדבר הזה שאי אפשר ללמד, וגם לא ממש להסביר. מסוג השחקנים, שפשוט נולדו לנצח.

האש בעיניים חזרה. גיא פניני (צילום: עדי אבישי)


3. מפגן החטאות חסר תקדים – ושאפו לירושלים

(הפועל ירושלים – עירוני נהריה 53:92)

מעניין מה היה חושב לעצמו גיא פניני, אם היה צופה בטלוויזיה במייק הנרי עושה 8-0 מחוץ לקשת, בטרי אלן 6-0, בג'סטין אדוארדס 4-0, וכך הלאה, עד 26-0 חסר תקדים. אבל המפגן העלוב של שחקני עירוני נהריה נחסך מפניני, שבדיוק זרק שלשות באימון באי טנריף, לקראת המשחק של הפועל חולון הערב בליגת האלופות. הפועל ירושלים כבר עשתה וי בספרד באותו מפעל, כשהביסה בשבוע שעבר את פואנלברדה 75:105. בחשבון פשוט: ירושלים עם שני ניצחונות ברצף בהפרש מצטבר של 69 נקודות. מרשים!

לעודד קטש היה חשוב להחזיר לעניינים את בר טימור אחרי שלא שיחק בספרד. טימור עלה בחמישייה, קיבל 24 דקות וענה ב-14 נקודות, חמישה כדורים חוזרים וארבע חטיפות. טיישון תומאס עשה ספתח מוצלח בליגה עם 10 נקודות ותשעה ריבאונדים. אלה שני הדברים העיקריים שהאדומים יכולים לקחת מההתמודדות מול הצפונים האומללים, שרק יכולים לקוות שמייק הנרי יחזור ליכולתו משני המשחקים הראשונים (31 ו-33 נקודות). מאז הוא עומד על 13 נקודות בממוצע ו-2 מ-18 לשלוש.

שאפו מגיע לשתי הקבוצות שהלכו העונה על רכזים ישראלים בחמישייה. במצ'-אפ הזה, תמיר בלאט נתן נוקאאוט ליפתח זיו. ובכלל, כל הכבוד לבלאט על ההשתלבות הנפלאה ואפילו המפתיעה. עכשיו ירושלים צריכה לשמור על יציבות בהגנה ולהמשיך לספור את הדקות עד חודש דצמבר המסקרן, בו תפגוש את הפועל ת"א, מכבי ת"א והפועל חולון.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי