זהבי: בכל פעם שנתנו לי יותר, הייתי טוב יותר

ערן זהבי
ערן זהבי | האתר הרשמי

סוזה? "עסקה בלתי אפשרית", השכר? "לקהל צריך להיות יותר חשוב שסיימתי כ-MVP", מאבק על תואר? "חסר לי", וגם: בקהאם, נתניהו, קבוצתו הבאה וטיסות בביזנס. ערן זהבי פותח עוד עונה בסין ומבטיח: "הרעב אינסופי"

(גודל טקסט)

ערן זהבי ישחק גם בעונה הקרובה בגוואנגז'ו R&F, ואם לא יקרו שינויים מרחיקי לכת, הוא יהיה בה לפחות עד שנת 2021, כשיחגוג 34. אתמול הדבר הזה נקבע סופית. זהבי הגיע למשרדי המועדון וחתם על חוזה חדש לשלוש עונות. גם הפעם שודרג שכרו. זהבי חתם בקיץ 2016 לשנתיים וחצי, עם שכר בסיס של 4.5 מיליון דולר, חתם לפני שנה על חוזה חדש ששדרג אותו ל-7.5 מיליון דולר, ואתמול צמח השכר ל-10 מיליון.

ביום שישי (13:30, שידור ישיר בספורט2) הוא יפתח את העונה בדרבי מול גוונאגז'ו אברגרנדה ואם רק ישחזר את העונה החולפת: מקום חמישי (בונוס של חצי מיליון דולר), תואר מלך השערים בסין (בונוס של מיליון דולר), 27 שערי ליגה (בונוס של 540 אלף דולר) ושלושה שערי גביע (בונוס של 30 אלף דולר), הוא יגיע לשכר חסר תקדים במונחים ישראליים של 12 מיליון דולר בעונה, 42 מיליון שקלים. אגב, נטו.


זהבי לא אוהב לדבר על הכסף שהוא מרוויח, זה אפילו מקומם אותו, אבל גם הוא מבין שגם השכר וגם איך שהוא משיג אותו, משמיטים את הלסת לרובנו. אז הוא מרוצה?

"בוא נגיד שכן".

יכולת להרוויח יותר. רצית להרוויח יותר. דובר על יעד של 50 מיליון דולר לשלוש שנים.
"אני מאוד מרוצה ממה שיש. לא מסתכל על מה יכולתי להרוויח בקבוצות אחרות ואם לקחתי החלטה להישאר, אני מאוד מרוצה. אני מאוד מעריך את זה שנתנו לי חוזה לשלוש שנים. זה הדבר הכי חשוב פה. זו תקופה מאוד ארוכה. אני מרוצה ושמח מזה. עכשיו מתחילים הכל מהתחלה במטרה לעשות הישגים על המגרש. החוזה הוא טוב, אבל אני לא מרגיש שינוי בחיים. אני רק מרגיש שצריך לעבוד ולהצדיק את מה שמשלמים לי. והמטרות לא השתנו".


זהבי. מרוצה מחוזה החדש (אינסטגרם)

טיאנג'ין של פאולו סוזה נורא רצתה אותך. למה אתה לא שם?
"היו התעניינויות מקבוצות אחרות, אבל לא רוצה להיכנס לזה כי זה עכשיו מיותר ואני רוצה לשמור על הכבוד של המועדון שלי. הם הראו לי שהם מאוד רוצים שאשאר איתם לטווח ארוך וזה מאוד חשוב לי לקבל הערכה ותגמול על זה. שמח שזה קרה במועדון שלי".


אבל מה קרה?

"האמת שאני לא יודע. ברור שברגע שפאולו עמד בצד השני הייתי יותר בעניין, אבל לא יודע מה היה ואיפה זה נפל. זה לא היה מו"מ נורמלי ורגיל בין שתי קבוצות. העסקה הייתה בלתי אפשרית מלכתחילה. זה לא עניין בין שחקן למאמן. הוא רצה אותי ויכול להיות שהיו לו נקודות זכות באפשרות שאעבור לשם, אבל כל עוד זה לא קרה, אני לא צד בעניין, לא אני ולא פאולו".


יש מי שכבר מעריך שכבר בחלון ההעברות הקרוב בסין, ביוני, אתה תעבור לשם.

"לא אחראי על מה שכותבים. כתבו גם שאעבור עכשיו. לא כל מה שכותבים זה נכון, אפילו רחוק מזה. בסוף הדברים קורים ואני מעדכן את כולם באינסטגרם שלי ולא רואה סיבה לספקולציות. בסוף מי שמוציא את ההודעה האמיתית זה אני. האמת היא אצלי".

איך אתה עושה את זה? שדרוג תשיעי בקריירה.
"הנוסחה היא מאוד פשוטה. הדבר הראשון זה לחתום על החוזה הקיים. המטרה היא להראות שמגיע לך את מה שנתנו לך ואחר כך אם מגיע לך יותר. אם הייתי כובש 10 שערים בעונה לא היינו מדברים על חוזה חדש. צריך להיות גם עם חוש עסקי. הדבר העיקרי שהמועדון רואה ממך זה מחויבות, ורצון להצלחה, כל שנה. זה לא ישנה את הרצון שלך להצליח על המגרש. הוכחתי שנה אחרי שנה שכל פעם שנתנו לי יותר, הייתי יותר טוב. אם אתה מתקדם וממשיך לתת תפוקה אין ספק שיש לך זכות לבוא ולדרוש. זה לא אומר שחייבים לתת לך או לשדרג אותך. היו יכולים להגיד לי: 'יש לך חוזה ותישאר'. היה רצון הדדי משני הצדדים וככה הדברים מתחברים".


"ברגע שפאולו היה בצד השני הייתי בעניין" (Gettyimages)


לעובדה שאתה והמשפחה התקבעתם בגוואנגז'ו, קרוב להונג קונג ומקאו, הייתה השפעה?
"זה היה גם שיקול. טוב למשפחה שלי פה. הם מאוד אוהבים את העיר, אני התחברתי לאנשים, ויש לי פה דברים מעבר לכדורגל. המשפחה שלי מאוד חשובה לי. גם בצד העסקי יש דברים מעניינים, אבל עם כל הכבוד, הכדורגל הוא אצלי מקום ראשון והוא היה ההחלטה הכי חשובה".


ואתה הכדורגלן הישראלי הראשון ואולי האחרון שהגיע לשמונה ספרות בדולרים.

"מיצינו את הקטע של כמה ירוויח. מה שצריך לעניין את האנשים זה לראות שחקן ישראלי מצליח בחו"ל. מדברים על הסכומים שאני מרוויח, והם מאוד יפים, אבל יש פה שחקנים שמרוויחים כפול. מה שצריך להיות יותר חשוב לקהל הישראלי זה לראות אותי עומד על הבמה ומקבל MVP ותואר מלך שערים, מאשר כמה אני מרוויח".

עושה רושם שהליגה הסינית על שלב בלימה. חוץ מתחלפות מאמנים כמעט ולא רואים פה זרים חדשים, בטח לא הגיעו שמות מפוצצים כמו בשנתיים האחרונות.
"מה זה נבלמה? לא היו העברות אסטרונומיות ונדמה לי שגם בצדק. עשו פה חוקים חדשים ומאוד נוקשים בקשר לשוק ההעברות וניסו למגר את התופעה. בשנה שעברה החתימו הרבה מאוד שחקנים ובינתיים ירד מקום של זר אחד. אם החתמת שחקנים לשנתיים-שלוש, להחליף אותם יעלה לך המון כסף. לפעמים עדיף לתת עוד שנה לזר שהתחבר והתאקלם, כדי שבשנה השנייה הם יהיו יותר טובים".


"צריכים להתעסק בזה שאני ה-MVP, לא בכמה אני מרוויח" (הליגה הסינית)

הקבוצה שלך נחלשה. ז'י פנג, המגן השמאלי שלכם ושל הנבחרת, עזב להבאיי. הסיני הכי טוב שלכם.
"הביאו לו דווקא מחליף טוב. עשו טרייד עם המגן השמאלי בהבאיי. אין ספק שהוא יהיה חסר לנו. הוא גם היה הקפטן של הקבוצה, אבל כשמשלמים על שחקן סכום שהקבוצה מרוצה ממנו – בין 25 ל-30 מיליון דולר – אז אין מה לעשות".

הביאו זר סרבי (מרקו פרוביץ'), שבוא נאמר, אין לו הרבה סיכוי לשחק.
"יש לנו שלושה זרים, אני ושני הברזילאים (רנאנטיניו וג'וניור אורסו) וגם הזר הרביעי הוא שחקן טוב. לקבוצה שלי היה חשוב לשמור על שלושת הזרים הקיימים. זה שילוב טוב. בסוף היום יכולים לשחק שלושה זרים והרביעי לא יכול להיות אפילו על הספסל".

אז מה היתרון בזה?
"אלה שלושה זרים בלי אגו מול הקבוצה וזה דבר מאוד חשוב בסין. אין התייחסות כאל כוכבים".


עם רנאטיניו. לא מרגישים כוכבים (הליגה הסינית)

זה לא מפריע שבטיסות הפנים ארציות, הנשיא והמאמן ואתה יושבים במחלקת העסקים ושאר הקבוצה במחלקת התיירות?
"כל אחד והתנאים שלו. אם הייתה בעיה אז היו מסתכלים על זה מבחוץ. אני מאוד מחובר לשחקנים הסינים בקבוצה. זרים באים והולכים וכולם יודעים שזרים באים בשביל התנאים הטובים ומקבלים תנאים טובים. כל עוד אתה עובד יותר קשה מכולם באימונים, אז את אף אחד לא מעניין שאתה טס בביזנס וישן לבד בחדר במלון".

לא חסר לאדם תחרותי כמוך מאבק אמיתי על תואר?
"זה מאוד חסר לי, אבל אני רואה את זה כאתגר מאוד גדול. הגעתי לפה, היינו במקום ה-13. מאז שהגעתי סיימנו שישי וחמישי. קבוצות עם תקציבים יותר גדולים סיימו אחרינו. עשינו עונה מאוד טובה. האתגר זה לקחת מועדון כמו שלנו וכל שנה להתקדם איתו. אם סיימנו מקום חמישי אז אפשר לסיים שלישי, למרות שעל הנייר אנחנו לא קבוצה של מקומות 1-3".

אז מה נשאר, אתגר אישי?
"האתגר האישי תמיד קיים. אמרו שלא יהיו לי פה אתגרים, אבל כמעט שברתי את שיא הכיבושים לעונה. אני תמיד מוצא אתגר. האתגר העונה יהיה להביא את הקבוצה למקום יותר טוב, יחד עם יכולת אישית שלי. לשמור על מה שהשגתי בעונה שעברה זה אתגר ענק בפני עצמו. אם אוכל לעשות עוד צעד קטן, ברור שזה החלום האמיתי".


תמיד יש אתגר (הליגה הסינית)

ועדיין הרעב נמצא?
"ברור. הכל יותר טוב. אני מרגיש מאוד טוב עם הגוף שלי. אני בא עם רעב אינסופי. אני מתרגש כמו לפני המשחק הראשון שלי בבוגרים. לא חושב שדברים משתנים עם פתיחת עונה כזו או אחרת. ברגע שאתה משיג משהו, האתגר לשמור על זה, הוא ענק. לא משנה כמה כסף אתה מרוויח, הכוח האמיתי הוא לתת דוגמה. מה שעשית יירשם בסוף בדפי ההיסטוריה, אבל אם לא תהיה לזה המשכיות ידברו על זה כמה שנים וזהו. אתה צריך להעלות את הסטנדרט קדימה וזה הדבר הכי חשוב מבחינתי".

אתה חושב על היעד הבא. שמעתי שאתה זומם על הקבוצה החדשה של דייויד בקהאם במיאמי.
"הקבוצה עוד לא נפתחה וכבר דחפת אותי לשם? רק חתמתי חוזה חדש לשלוש שנים. לא יודע מה יהיה אפילו עוד שנה, אפילו עוד כמה חודשים. חתמתי כמה וכמה חוזים בחיים שלי ולא סיימתי אף אחד מהם בחיים. יכול להיות שאסיים את החוזה, אולי אעבור קבוצה בתוך סין, אולי יימאס לי ואחזור לישראל – וברור שרק למכבי ת"א – או שאלך לשוק אחר וברור שארצות הברית זה שוק שהייתי רוצה אולי לנסות. בוא נתחיל כמו שצריך".


משחק פתיחת העונה שלכם בשישי, הוא דרבי חוץ מול האלופה הנצחית, אברגרנדה. פחד אלוהים.

"לא פחד אלוהים. זה יישמע מצחיק, אבל זה מצוין בשבילנו להתחיל בדרבי מול קבוצה מצוינת. זה אצלם בבית, אז מי בא ביותר לחץ למשחק הזה, אנחנו או הם? אני בטוח שאנחנו יכולים לעשות תוצאה טובה אבל להגיד את זה יותר קל מאשר לעשות את זה. מצפה משחק מאוד קשה אבל מה יותר טוב מדרבי בפתיחת העונה, לפתוח ככה בפול גז?"


"הדרבי אצלם בבית. מי יבוא ביותר לחץ?" (הליגה הסינית)

ההישארות שלך בעיר בוודאי קשורה גם לעסקים, לא?
"בשבוע הבא תהיה איזה הודעה מעניינת. בסוף עם כל הכבוד לעסקים ולקשרים ולעזרה לאנשים, הדבר העיקרי הוא הכדורגל. בגדול מדובר בשיתופי פעולה של חברות ישראליות עם חברות בסין. הרצון הוא לעזור לחברות ישראליות גדולות או סטארט אפים – שיכולים לשנות פה דברים בסין – להגיע יותר בקלות לשוק הסיני".


ויש לך חוש עסקי.

"ברור שצריך לזה חוש עסקי, אבל גם סבלנות, גם קשרים וגם להראות אינטליגנציה".

אז החלטת כבר מה אתה רוצה להיות שתהיה גדול?
"קודם כל אני גדול, אני בן 30, שכחת? ברור לי שאשאר בכדורגל. מאוד אוהב את המקצוע אבל אני רוצה חיים יותר מעניינים. נראה איך נצליח לשלב את כל זה".


יצליח לשלב חיים מעניינים וכדורגל? (אינסטגרם)

הרבה זמן לא היית בארץ, והדברים דינמיים. המלצה להעמיד לדין את ראש הממשלה, בנימין נתניהו, תיקי חקירה פתוחים, מעצרים. מה דעתך בנושא?
"הייתי בארץ רק לפני חודשיים. ברור שזה מאוד לא נעים שראש ממשלה נמצא בחקירות. אם יש דברים או אין דברים, אני לא יודע, אבל קצת מגזימים וקצת לוקחים דברים יותר מדי קדימה. אם יש פרשיות שחיתות כל כך גדולות ויש דברים שלא מקובלים, זה משהו אחד, אבל לבוא ולהסתכל איזה מתנות קיבל נתניהו ואם קיבל שמפניות או סיגרים, זה באמת שטויות. לא בגלל שאני תומך ביבי או במישהו אחר, דעתי היא שראש ממשלה צריך לקבל את ההטבות שמגיעות לו. אם הייתי ראש ממשלה של מדינה אחרת והייתי בא לנתניהו הביתה הייתי רוצה לשתות את השמפניה הכי טובה שיש או לעשן את הסיגר הכי טוב שיש. מותרות האלה צריכים להיות סטנדרט לראש ממשלה. צריך להעלות את הסטנדרטים כי אז לא יהיה לראשי מדינה פיתויים. אנחנו לא יכולים לצפות שביבי נתניהו יטוס במטוס עם אזרחים רגילים".

איפה הצניעות?
"אני לא רואה בזה שום פונקציה של צניעות, תפסיקו להיות צבועים. הוא צריך לטוס במטוס שלו. כל דבר שיעשה במדינה הזו יהיו אנשים שיגידו למה הוא לא בסדר. צריך לקבוע סטנדרטים קבועים לראש ממשלה, לאו דווקא נתניהו, גם אדם שהוא הפוך לגמרי מהדעות שלי. שמפניות וסיגרים זה חארטה אחת גדולה. אם יש פרשיות כמו הצוללות או בזק, אז ברור שלא הייתי רוצה שראש ממשלה ינצל את המעמד שלו ויעשה לביתו דברים לא נורמטיביים. יש גם כברת דרך בין חשדות לבין הרשעה. ואם יתברר שלא היה כלום, איך אנחנו כחברה נוכל להסתכל לביבי נתניהו בעיניים, איך אפשר לפרסם כל כך הרבה? לא חושב שאם זה היה קורה ברוסיה מישהו היה יכול לחקור את פוטין".

9 ביוני, מסי ונבחרת ארגנטינה בארץ. יהיה מאמן נבחרת חדש. איך תגיב אם יתקשר אליך ויציע לך לחזור מפרישתך?
"האמת שלא חשבתי על זה. כרגע הפרישה שלי מאוד טרייה".

מה נאחל לך?
"בריאות, כי אז תראיינו אותי גם בפעם הבאה".


"ראש ממשלה צריך לקבל את ההטבות שמגיעות לו" (פלאש 90)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי