סטויקוביץ': הבאתי שחקן אלמוני והפכתי אותו לכוכב הכי גדול בסין

ערן זהבי
ערן זהבי | צילום: אתר הליגה הסינית

בלעדי: "התשוקה של ערן זהבי לכיבוש סוחפת את כל הקבוצה", "ידעתי שכולם ילחצו עליו", "לא נרכוש שם גדול גם בעתיד", דרגאן סטויקוביץ', מאמן גוואנגז'ו RF, מדבר על הכל וקובע: "אני מצפה שיהיה שוב מלך השערים"

(גודל טקסט)

ערב פתיחת העונה שעברה, טען דראגן סטויקוביץ', מאמן גוואנגז'ו RF, בראיון ל"מעריב" שערן זהבי יסיים כמלך השערים בסין. הימר ופגע. השבוע, חזרנו אליו שוב: "העונה? אני מצפה ממנו בערך לאותו דבר. כל עונה היא קשה ואני רוצה שנמשיך לשחק את הכדורגל הטוב שלנו. הייתי כמובן מאוד מרוצה מהיכולת של זהבי ב-2017. מה אני יכול לבקש יותר משחקן שזכה במלך השערים וב-MVP של הליגה? אנחנו משחקים את הכדורגל הכי יפה בסין וננסה פשוט לעשות עונה טובה נוספת ואולי להגיע מקום אחד או שניים קדימה כדי לשחק בליגת האלופות של אסיה בעונה לאחר מכן. בשנה שעברה היינו מאוד קרובים ולא היה לנו מזל במשחק האחרון בו ניצחנו, אבל בגלל התוצאות של הקבוצות האחרות לא עלינו לבסוף לטורניר. אנחנו רוצים להשיג את זה העונה. זו המטרה שלנו".

ערן זהבי יפתח עוד עונה בסין בדרבי שיתקיים במגרשה של האלופה אברגראנדה (13:30, ספורט2). הקיץ הביא לו חוזה חדש ומשודרג למרות ההתעניינות מלא מעט קבוצות. מבחינת הסינים, מדובר כבר באחד הסופרסטארים הנוצצים של הליגה. מבחינת סטויקוביץ', הישראלי הוא מספר אחת. בהגדרה, הוא מסביר לנו, RF לא תביא שמות גדולים. גם הנהירה לליגה נפסקה בשל חוקי המס החדשים. זהבי וסטויקוביץ' יפגשו העונה את חאבייר מסצ'ראנו, אוגוסטו פרננדס, סדריק בקאמבו, יאניק קראסו, ניקו גאיטאן ואורלנדו סה, אבל יש להם מטרות משלהם, כפי שמסביר הסרבי בשיחה בלעדית עם "מעריב סוף השבוע".


דראגן, אם היתה לך הזדמנות לרכוש עוד שחקן גדול אחד אולי היית יכול לרוץ גם לאליפות.

"אני מסכים איתך שזה היה קל יותר, אבל הפילוסופיה של המועדון שלנו שונה. לא נשנה את דרך המחשבה שלנו שהיא לשחק כדורגל יפה ולא לרכוש כוכבי ענק. אנחנו בעיקר מעוניינים לשחק כדורגל אטרקטיבי. הכי חשוב מבחינתנו שאנחנו לא קבוצה שמשתתפת במשחק הזה של הכסף הגדול והשקעות ענק בשחקנים".

אז איך אתה מצליח מול כל הבאת כוכבי העל המאסיבית הזאת מסביבך מדי שנה?
"אני מבקש מהשחקנים שלנו להתרכז במשחק הקבוצתי. כל שחקן חייב לעשות את המיטב עבור הקבוצה ולא עבורו. בזכות הפילוסופיה הזאת, אנחנו מגיעים לתוצאות. אנחנו לא מתכננים לרכוש אף שם גדול גם בעתיד כעיקרון. אנחנו מרוכזים בקבוצה ובשחקנים שיש לנו".


סטויקוביץ'. לא יודע מה היה בנבחרת שלכם עם זהבי ולא רוצה להתעסק בזה (אתר הליגה הסינית)


וזהבי הפך לשם גדול?

"ברור שזהבי הוא השחקן הכי חשוב שלנו ומישהו מאוד חשוב בליגה בכלל. הוא ברמה הכי גבוהה בכיבוש שערים, הוא ברמה הכי גבוהה בהתנהגות שלו בקבוצה (ואני לא יודע מה היה בנבחרת שלכם ולא רוצה להתעסק עם זה). הוא נלחם עבור הקבוצה, הוא כובש וזה מאוד חיובי. התשוקה שלו לכבוש שערים סוחפת אחריה את כל הקבוצה. זו תכונה מדהימה אצלו. הוא ווינר. זה מוכיח לי שלא טעיתי בהחלטה שלי להביא שחקן שאף אחד לא הכיר בסין ולעשות אותו הכוכב הכי גדול בליגה. אני מצפה ממנו להמשיך באותה יכולת וזה גם הולך הפוך. הוא הפך אותנו לקבוצה מצוינת ואנחנו הפכנו אותו לכובש מספר אחת".

לא היו לך חששות שהוא יעזוב? היה מו"מ עם הקבוצה של פאולו סוזה ועוד הצעות.
"כשהוא קיבל את תואר ה-MVP אמרתי לו שמרגע זה כולם בסין ירצו להחתים אותו וילחצו עליו לעבור ושהוא צריך לעשות את החשבון שלו. הוא שחקן שהצליח אצלנו ולכן אמרתי לו שאהיה מאושר אם הוא יישאר אצלנו וימשיך לשחק תחתי. ברור שבסוף ההחלטה הייתה שלו ואני לא הייתי זה שעוצר אותו אם הוא היה מחליט לעזוב. אל תשכח שיש לו חוזה לעוד שנתיים בגוואנגז'ו. אנחנו לא קבוצה שחיה ממכירת שחקנים. אם יש לנו כוכבים, אנחנו רוצים לשמור עליהם. נכון שאנחנו לא רוכשים שחקנים בכסף גדול, אבל אין למועדון שום בעיה פיננסית. אנחנו לא צריכים את הכסף של מועדונים אחרים. המועדון הזה מאוד מאוד מסודר כלכלית. אנחנו לא עניים".


"זהבי הפך אותנו לקבוצה מצוינת ואנחנו הפכנו אותו למלך שערים" (אתר הליגה הסינית)

ובכל זאת איבדתם את ז'יאנג ז'יפנג להביי. ההגנה שלכם נחשבת לחלק החלש. לא חשבת לחזק אותה?
"אנחנו קבוצה מאוד מאוד התקפית. זו הפילוסופיה שלי כמאמן וכשאתה תוקף, אתה לוקח לפעמים סיכונים. לא הייתי אומר שההגנה שלנו חלשה. הפילוסופיה שלי היא כמו נבחרת ברזיל או בברצלונה. אנחנו תמיד רוצים לכבוש שער אחד יותר מהיריבה. אם אתה לא לוקח סיכון, אתה לא מנצח משחקים. תראה מה השגנו שנה שעברה. 52 נקודות שזה שיא מועדון, סיימנו מקום רביעי צמוד לקבוצות הרבה יותר חזקות מאיתנו ועשירות ושיחקנו טוב מהן. לפעמים אם אתה משחק יותר הגנתי, אתה יכול אולי לזכות באליפות, אבל זה לא באג'נדה שלי. המטרה שלנו היא להקטין את הטעויות שאנחנו עושים בהגנה. אולי זה לא נראה במשחק, אבל אנחנו עובדים קשה מאוד על משחק ההגנה שלנו. הקבוצה מאומנת. שימו לב שאנחנו לא סופגים שערים כמעט ממצבים נייחים".


גוואנגז'ו אבגרנדה אלופה כבר שבע שנים. לא אכזרי קצת לפתוח את העונה דווקא נגדם ועוד במגרש שלהם?
"קצת הופתעתי מההגרלה הזאת, אבל לומר לך שאנחנו מפחדים? עבדנו מצוין בקיץ והכנו את הקבוצה בצורה הכי טובה לבוא ולהתמודד איתם שווה בשווה באצטדיון שלהם. אנחנו מכבדים את התארים שהם זכו בהם והעובדה שהם הקבוצה הגדולה של העיר והליגה, אבל בשנה שעברה כבר הוכחנו להם שאנחנו יכולים להפתיע אותם במגרש שלהם. אני מאמין שנוכל להצליח. בדרבי הכל אפשרי ואולי זה טוב שמשחק כזה בא כבר בהתחלה והשחקנים יהיו דרוכים. זורקים אותנו ישר למים הקרים ואנחנו ידועים לשחות" .


פאוליניו. "סין לא מספיק תחרותית? אז איך פאוליניו עבר מאברגרנדה לברצלונה?" (Getty)


אתה אחד המאמנים המוערכים בסרביה. רצו שתאמן את הנבחרת במונדיאל. אתה לא מתחרט שלא תהיה ברוסיה?

"אני תחת חוזה בגוואנגז'ו ואני מרוכז בג'וב הזה. כרגע, אני רוצה לעבוד כל יום כי אני חי את הכדורגל. מאמן נבחרת הוא תפקיד חשוב מאוד, אבל אתה לא עובד כל יום. היה לי קשה בשלב הזה לבוא להנהלת גוואנגז'ו להגיד להם 'שלום אני הולך. סיימתי את התפקיד שלי כי אני רוצה לאמן את סרביה'. אני יודע שמישהו רצה או חלם שאהפוך למאמן הנבחרת, אבל יש מציאות. אני אחד שמכבד את החוזים שלו ולא עוזב באמצע את הפרויקט שאני עצמי בניתי כאן".

מה היית אומר לאלה שטוענים שהליגה הסינית לא מספיק תחרותית?
"הייתי מפנה אותם לפאוליניו ששיחק באברגרנדה והיום משחק בברצלונה. לא ראיתי שהוא נחלש בליגה הסינית אלא ההפך. יש כאן שחקנים כמו זהבי שבאים לתת את המיטב וצריך לכבד אותם. אני מציע למי שאוהב לראות כדורגל שיחזה במשחקים שלנו כי כדורגל התקפי הוא מרתק ויפה בכל ליגה".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי