אלמוג כהן בראיון: כתבו דברים הזויים על הנבחרת, להרצוג יש ידע

אלמוג כהן
אלמוג כהן | Gettyimages

המחנאות לכאורה בחדר ההלבשה, חזרה אפשרית של זהבי, האופי הדרוש לליגיונר והנציג הבא בליגה בכירה. קשר אינגולשטאט מדבר לפני פתיחת עונתו התשיעית בגרמניה. וגם: שחרור ערן לוי והדחת הפועל ב"ש מהאלופות

(גודל טקסט)
המקרה הבא יוכיח לנו אולי למה אלמוג כהן הוא הליגיונר שמחזיק כל כך הרבה שנים בכדורגל האירופי: כשעה לפני שקבענו לערוך את הראיון, מעדכן כהן כי סובב את הקרסול באימון הבוקר, יומיים לפני פתיחת הליגה ושהוא בדרך להיבדק. כהן כבר לא ישחק מחר (שבת), סובל מקרע באחת הרצועות וצפוי לעבור ניתוח ולהיעדר כשלושה חודשים, אבל כשישוב צפוי אט אט לתפוס מחדש את מקומו בהרכב אינגולשטאט בתקווה לשוב איתה לבונדסליגה.


אם נחזור כמה חודשם אחורה, סימן שאלה גדולה היה סביב הישארותו של כהן בגרמניה. הקשר שפותח כבר את עונתו התשיעית הוא אולי הליגיונר היציב ביותר שלנו, היה אחד מהשחקנים הבולטים של אינגולשטאט בעונה שעברה עם שבעה שערים, אבל במהלך העונה, חל מפנה.


כמה קרוב היית לעזוב את גרמניה ולשוב לישראל?
"אם אני הולך לכיוון פברואר/מרץ, אז היו דיבורים כי הייתה לי אופציה בחוזה לחזור לארץ. הגענו להסדר שנשנה את החוזה ואני אוותר על האופציה הזאת בתמורה לשדרוג. בכדורגל אי אפשר לדעת 100%, אבל 99% שאשאר פה. אני חתום פה עד 2021. בתחילת השנה שעברה הרגשתי שאני בעיר לא ממש נוחה. אני מחובר ליהדות והייתי צריך קהילה, אז ידעתי שאעזוב את העיר. כשדיברתי עם הבעלים הוא אמר לי שמינכן לא רחוקה, זו נסיעה של 45 דקות. ניסיתי את זה, בהתחלה לא היה קל להחליף עיר, אבל כיום אני גר במינכן ומסתדר, הילדים בגנים יהודיים, יש מסעדות כשרות. החיים שלי פה די טובים, אבל אני לא יכול להגיד בוודאות שגם בשנה הבאה אשאר. 99% אחוז שכן. למדתי מהניסיון שבכדורגל אין 100%. האחוז הקטן הזה לפעמים נהיה אחוז גדול".



מכבי תל אביב הייתה היחידה שפנתה בשנה שעברה (Gettyimages)


היו הרבה שמועות. תעשה לנו סדר
"חוץ ממכבי ת"א בקיץ שעבר, אף קבוצה לא הגישה הצעה רשמית לאינגולשטאט. אבי נמני לא הסוכן שלי, אבל דיבר איתי ואמר לי שיש לו בשבילי כמה הצעות מהארץ. אמרתי לו שידבר עם הסוכן הגרמני שלי. הוא פנה אליי ואמר שב"ש, מכבי חיפה ומכבי ת"א מתעניינות, אבל בסופו של דבר רק מכבי הציעה. אינגולשטאט כמו תמיד לא הסכימה למכור אותי ולא הייתה מוכנה לשמוע על זה. אם הם היו מסכימים? יש מצב שהמעבר הזה היה קורה".


מה היה הרגע שגרם לך לחשוב לחזור?
"גם סביב הדת והילדים, אבל גם היה בי איזה חשק לחזור לארץ. אני מרגיש מצוין מבחינת הגוף והכושר ורציתי לתת כמה עונות טובות בארץ. אם הייתי חוזר לארץ הייתי מוותר לעצמי, ואני אחד שלא מוותר לעצמי. אני אתן לעצמי שוב את הצ'אנס לחזור לבונדסליגה כי זה חלום של כל שחקן, במיוחד של כל הישראלים. אם יש לי אופציה להגשים שוב את החלום הזה אז אין ספק שאעשה הכל בשבילו".


בעונה שעברה התחברתם מאוחר וזה פגע בכם בפתיחת העונה. מה לצפות מכם השנה?
"בשנה שעברה התחלנו גרוע. הסגל השתנה, שבעה שחקנים עזבו ושישה באו. יש את המבורג וקלן שהן הפייבוריטיות ואנחנו מבחינת סגל הקבוצה השלישית בטיבה בליגה. בשנה שעברה היינו עם הסגל הכי טוב וסיימנו במקום התשיעי, כך שסגל בליגה הזאת לא תמיד קובע. יש פה הרבה אגרסיביות וכוח. הקבוצה שתרצה יותר ותשקיע יותר, תעלה. ציפיות לעלות? אין, בגלל המבורג וקלן. הן בנו סגלים רחבים עם הרבה כסף. הציפייה מאיתנו שנהיה בצמרת חזק ונהווה יריב. עולות שתיים והשלישית תלך לפלייאוף. המטרה היא לסיים מינימום במקום השלישי. התקציבים של המועדונים האלו כפולים מאיתנו, יש להם סגל של אמצע טבלה של בונדסליגה. קלן שיחקו במשחקי אימון עם קבוצות בונדסליגה כמו מיינץ וניצחו 1:4 ו-2:5, הם קנו שחקן ב-20 מיליון יורו, את קורדובה החלוץ".



אינגולשטאט וכהן מכוונים למקום השלישי לכל הפחות העונה


ואיך זה להיות סגן קפטן בקבוצה מאירופה?
"הייתי קפטן בשנה הראשונה, היום שאני שחקן משמעותי ואין הרגשה טובה מזה. אני מנסה לתת לצעירים שמסתכלים עליי בתור אחד ששיחק המון בבונדסליגה. אני רוצה להראות להם שכל אימון זה כאילו משחק ושצריך להשתפר מאימון לאימון. העבודה הקשה שאתה עושה באימונים זה מה שתקבל בשבת. אתה לא יכול להיות ככה ככה באימונים ובשבת יהיה הוקוס פוקוס. שהילדים הצעירים רואים שאני בא ראשון, הולך אחרון, עובד בחדר כושר, לוקח ויטמינים ומבוקר על הגוף, זה דברים שאני מנסה להחדיר להם. עם עבודה קשה אתה יכול להגיע לכל חלום שתרצה. תעבוד בלי לעצור ותאמין בראש, אתה תצליח".


"אני מכיר את הרצוג, אם הוא עבד עם קלינסמן אז בטח שיש לו ידע"
לאחר מספר חודשים, יום לפני הראיון סיכם האוסטרי אנדראס הרצוג כמאמנה החדש של נבחרת ישראל, לאחר חודשים של אי וודאות. לכהן יש חוות דעת מאוד ישירה לגבי הבחירה במאמן. "זה לא משהו שצריך לעניין את השחקנים. זה קלישאתי, אבל יש מאמן שבא וצריך להאמין לדרך ולפילוסופיה שלו וזה לא משנה מי הוא. אני מכיר אותו עוד מלפני כי גרמניה ואוסטריה שכנות והוא היה שחקן ענק באוסטריה, אז אני זוכר שתמיד קלינסמן היה מתראיין ומראים אותו. אם הוא עבד איתו כל כך הרבה שנים אז בטוח שיש לו ידע.



"צריך להאמין לדרך ולפילוסופיה של המאמן" (ערן לוף)


"קלינסמן הוא זה שהביא את שיטת הכדורגל החדשה והיפה של גרמניה", המשיך כהן לדבר על מאמנו החדש בנבחרת, על אף שלפחות את שני משחקי פתיחת ליגת האומות הוא יחמיץ, "בואו ניתן צ'אנס ולא נחפש מה פה ומה שם. בא מישהו חדש. כמו שאם מישהו מאיתנו יבוא לגרמניה ינסו לתת לו זמן ולקבל אותו, ככה גם כאן. צריך שהוא ירגיש טוב, כי אם הנבחרת תצליח אז זו הצלחה של כולם: של המאמנים, ההתאחדות, הכתבים, השחקנים, הפיזיותרפיסטים והממשלה. בואו ננסה שהשיח יהיה יותר חיובי ונבוא עם ראש פתוח. זה מה שאני רוצה להגיד לכולם".


יותר מדי חודשים התמהמהו עם המינוי. זה לא יפגע בהכנות לליגת האומות?
"ברור שהאידיאלי היה שייבחר מאמן ישר אחרי מאמן שהתפטר או מאמן שעזב את תפקידו. זה מה שקורה בכל מקום. אני מקווה שהזמן הזה שלקחו היה בשביל להשקיע מאמצים וזמן להביא את המישהו הכי מתאים. אני מקווה שהוא הבן אדם המתאים".


היו הרבה ביקורות עליכם בקמפיין הקודם. איך אתה רואה את זה?
"הקמפיין הקודם התחיל באופוריה גדולה. ניצחנו שלושה משחקים כולל שני משחקי חוץ במקדוניה ובאלבניה. הגענו לספרד כאילו אנחנו ברמה שלהם ויכולים להשתוות. אתה בא לשם וקורא בתקשורת כאילו אתה בא לשלוט במשחק וזה תלוי בנו. קיבלנו סטירה ומשם הקמפיין הידרדר וזה כאב. בשני המשחקים האחרונים הפסדנו לאיטליה ולספרד, אבל נתנו מלחמה וניסינו עד השנייה האחרונה להסתכל להם בגובה העיניים ולדעתי עשינו את זה".



"קיבלנו סטירה מספרד ומשם הקמפיין הידרדר" (ערן לוף)


מה דעתך על אלישע לוי. איך אתה ראית את זה מנקודת המבט של השחקנים?
"אנחנו הסתדרנו איתו חבל על הזמן. הוא מאוד חיובי וכיף. כל הזמן שהוא היה בנבחרת הוא עשה את הכל שנצליח. יש דברים מעבר. עשינו הכנה טובה לדוגמא למשחק נגד אלבניה ולא הלך לנו. פתאום שתי בעיטות לשער ולך אחרי זה תרדוף. הקמפיין לא היה מוצלח, אבל גם לא מאכזב. נשארנו באותו המקום. לא התקדמנו ולא הלכנו אחורה. בוא נקווה שעכשיו נתקדם. לגבי חדר ההלבשה? הייתי קורא שהאווירה לא טובה. היו דברים מופרכים מהמציאות שנכתבו, כאילו מישהו חלם את זה בלילה ורשם את זה. היה רשום שיש מחנאות בנבחרת בין הפועל ב"ש למכבי ת"א. זה דברים הזויים. זה לא היה בכלל קרוב לזה. זה שלזהבי וביטון היו עבירות משמעת, זה מקרים ספציפיים שיכולים לקרות לכל מאמן בכל קמפיין. זה לא קשור בכלל לפן החברתי".


אתה רואה סיכוי שאפשר להחזיר את ערן זהבי לנבחרת?
"קודם כל זה תלוי בו כי הוא פרש מהנבחרת. לא דיברתי איתו ואני לא יודע כמה הוא רוצה לחזור. אני מעריך שהוא ידבר עם הרצוג. אין קרע בין השחקנים לערן. לגבי הקהל? בכדורגל אתה נותן גול וכולם שוכחים מה היה לפני שבוע. בשבוע אחד כולם יכולים לשנוא אותך ואז אחרי שבוע מתים עלייך. ערן יכול לתרום לנבחרת ובגדול זו החלטה שלו. אם הוא ייתן גול ויעזור לנבחרת הקהל יסלח. צריך את השחקנים שיכולים לעזור לנבחרת בכל רגע".



"מעריך שהוא ידבר עם הרצוג". ערן זהבי (אתר הליגה הסינית)


במעבר לנבחרת אחרת – אתה פותח עונה תשיעית בגרמניה. מה קרה להם במונדיאל?

"אני לא יודע אם הכתובת הייתה על הקיר, אבל הם לא באו מוכנים מבחינת כושר והכנה. הם לא שיחקו עם הרכב קבוע, ב-4-5 משחקי אימון הם הציגו יכולת לא טובה ולא ניצחו. הניצחון היחידי היה 1:2 על ערב הסעודית, שזה גם לא משהו שנותן שקט. הם באו בכושר לא טוב ואין הוקוס פוקוס בכדורגל. זה כבר קרה תקופה לפני המונדיאל. אני לא דואג לגרמניה, יש להם נבחרות טובות. לפני המונדיאל הם זכו בגביע הקונפדרציות וזכו באליפות עד גיל 21. הם יהיו בטופ. קרתה תקלה ואני בטוח שהם יבדקו מה קרה שם. זה משהו חד פעמי".


יש פיחות במעמד של הליגיונרים. אתה אולי זה שעבר הכי הרבה בשנים האחרונות. מה הסיבה?
"כשאני יצאתי לגרמניה זו הייתה התקופה הכי טובה של הליגיונרים ושיחקנו בליגות בכירות. אני לא יודע איך נוצרו הפערים שמשנה לשנה אנחנו הולכים אחורה, ככה זה מרגיש. אני לא משחק בארץ ככה שקשה לי להשוות. אני יכול לספור על כף יד אחת ליגיונרים שמשחקים בליגות בכירות ויש כאלה גם שלא משחקים. זו שאלה מאוד מורכבת. אני חושב שקודם כל האופי משחק חשוב להחזיק מעמד פה. זה המרכיב העיקרי. זה שאני משחק בקביעות היום ובהרכב? זה לא תמיד ככה. בגרמניה יש הרבה עליות וירידות, אתה צריך תמיד לדעת להילחם על ההרכב ולקבל שיש תחרות על ההרכב כל הזמן. אין דבר כזה בטוח, במיוחד לא בקבוצות שהן קבוצות אמצע טבלה. יש הרבה שחקנים באותה רמה. אין דבר כזה להיות לא טוב חודשיים ולהמשיך לשחק, מה שקורה בארץ בהרבה קבוצות, שיש את ההרכב הקבוע והוא משחק. יכול להיות שהסגל לא מספיק טוב כדי שהספסל יחליף את שחקני ההרכב. פה לכל קבוצה יש 24-25 שחקני סגל כשלכל אחד יש מישהו שיחליף אותו. אולי בזה אנחנו נופלים".


טאלב טוואטחה הוא דוגמא לאחד שלא זוכה להרבה הזדמנויות
"קודם כל הוא מגלה אופי ובגרות. אם הוא יישאר פה הוא יוכיח לי שבסופו של דבר אנחנו הישראלים יכולים לחכות להזדמנות ולעבוד קשה באימונים. כל עוד הוא פה, הוא יקבל בסוף את ההזדמנות. עובדה שבעונה הראשונה הוא היה שחקן הרכב. גם אם מביאים מישהו ב-10-15 מיליון יורו כדי שיהיה שחקן הרכב, אתה צריך לתת לו פייט. אתה לא יכול לוותר ולהגיד 'אני לא בא כשחקן הרכב אז אני אוריד באימונים'. אתה צריך לעשות כאבי ראש למאמן. שהמאמן יחשוב 20 דקות מה הוא עושה עם טאלב, שיחשוב לעצמו 'וואי איך אשים אותו בספסל'. אם טאלב יישאר, זה האופי שאני רוצה שיהיה לישראלים ומבחינתי הוא חייב להישאר. הוא יקבל את הדקות וזה יהיה תלוי בו. הוא יצטרך לתת את האקסטרות".



טוואטחה. חייב להישאר בפרנקפורט אם שואלים את כהן (Gettyimages)


שמעת בטח על כך שאין הבדל בין קבוצה גדולה בארץ לליגה גרמנית שנייה
"אני מסתכל רק על עצמי. אני לא משווה את זה למקום אחר. אני יודע שאני נמצא בליגה חזקה וטובה. אני רואה שחקנים שבאים ואיך הם מתקשים כאן. אני נותן מעצמי את ה-100% וזה מה שמעניין אותי".


את מי אתה מסמן כליגיונר הבא?
"מנור סולומון יכול מאוד להצליח. דור פרץ ממכבי ת"א גם מאוד מאוד. זה בסופו של דבר רק האופי: כמה האופי שלהם חזק".


היום שאחרי אינגולשטאט, הדחת הפועל ב"ש והקאמבק של מכבי נתניה
כמה הדת שינתה אותך?

"תמיד הייתי מאמין. זה לא שהשתניתי. משאני זוכר את עצמי אני מנסה להתקרב לדת. זה לא משהו שחדש לי. לחזור בתשובה אחרי הפרישה? זה לא משהו שכרגע נראה לי באופק. יכול להיות בעתיד".

 

אתה רואה את עצמך מסיים את הקריירה בגרמניה?
"יכול להיות שאפרוש פה, אבל אני מעריך שזה יהיה בארץ. פרישה נראית לי כל כך רחוקה ואני מרגיש בכושר טוב, אבל בטוח שהקבוצה שאני אפרוש בה תהיה מכבי נתניה או הפועל ב"ש".


איך אתה מסביר את ההדחה של ב"ש מליגת האלופות?
"אני חושב שזה קשה לבנות קבוצה לליגת האלופות, כי הם מתחילים בשלב מוקדם ומאוד לא אידיאלי. שלושה שבועות אחרי שהליגה נגמרת, אתה לא נח, אתה לא יכול לצפות לשיא הכושר. לג'ון אוגו היה שבוע אחד בסה"כ לנוח מהמונדיאל, כל הסיפור עם טוני והפציעה. השחקנים המרכזיים שלך צריכים לבוא בשיא הכושר. קראתי מאמר נכון של אורי אוזן: הישראלים יכולים לקחת את הקבוצה למקום כלשהו ומפה הזרים צריכים לתת את הטון. הזרים לא נתנו את מה שמצפים מהם ומה שמכירים אותם".



"הזרים לא נתנו את מה שמצפים מהם" (דני מרון)


דיברנו קודם על כך שאולי תרצה לפרוש במכבי נתניה. מה דעתך על העונה שעברה?
"כל הכבוד לאייל סגל שבנה קבוצה מסודרת ורעבה. אחרי שהם היו במינוס תשע. כיף לראות את נתניה של סלובו ושי, כי היא הייתה הקבוצה ששיחקה את הכדורגל הכי יפה בעונה שעברה. היו משחקים שהם הפסידו בכדורגל נהדר, אבל כיף לראות קבוצה שמשחקת בקצב גבוה, לוחצת כל קבוצה, עם סגל שהוא אנדרדוג מובהק מול מכבי וב"ש. במגרש לא ראית את ההבדלים, מאוד נהניתי לראות אותם".


המלצת להם על טים הויבך, שהפך להיות מהבלמים הטובים בליגה
"הוא בלם מצוין שמביא הרבה שקט, במיוחד לסגנון המשחק של סלובו ושי שרוצים להתחיל בהנעת כדור. אני שם לב לדברים הקטנים, לפס על מטר ששובר לחץ. הוא תמיד משחק קדימה. בסופו של דבר הוא היה משהו קטן שהתחבר למשהו גדול. אני שמח שהוא נתן להם שקט. הדיבורים על עזיבה שלו? בוא נגיד שהוא מאוד רצה להישאר ואני שמח שזה קרה".


הסוגיה הכי בוערת בנתניה – עזיבת ערן לוי
"אני חבר טוב מאוד של ערן. ערן בחור מאוד אמוציונלי. צריך להבין אותו. הוא בן אדם זהב. לפעמים אני מדבר עם חברים שלי שלא מכירים אותו, הוא טיפוס כל כך שונה ממה שהוא מראה במגרש. קצת כואב לי על כל המצב שנקלע פה-ערן הוא נכס לנתניה כמו שזה הפוך. זה שילוב כ"כ טוב ביחד שזה כואב לי וחבל שזה הגיע למצב של פיצוץ. אם אפשר היה לנהוג אחרת? כל אחד צריך להסתכל על עצמו: גם ערן, גם סלובו ושי וגם אייל. צריכים להבין איך יכלו להוציא משהו אחר מהסיטואציה הזאת. הוא סמל, קפטן הרבה שנים. אסור לשכוח שהוא שיחק אצלהם במינוס תשע, זה דבר שלא כל שחקן עושה. הייתה לו הצעה מהפועל ת"א ביותר כסף, והוא נשאר. זה דברים שצריכים לקבל עליהם הערכה, אבל לפעמים יש גבול שאסור לעבור. לפי מה שאני הבנתי, ערן נפגע מסלובו ונהפוך הוא. הייתי שמח אם ערן היה נשאר בנתניה והם היו ממשיכים להצליח ביחד. ההתאמה בין שני הצדדים זה אחד ל… במיוחד בזמנים של היום".



"ערן נפגע מסלובו והוא מערן. יש גבול שאסור לעבור" (ערן לוף)


לדעתך עוד יש דרך חזרה?
"הלוואי. איך שאני מכיר את ערן זה לפעמים שחור ולבן. אני בטוח במיליון אחוז ששי וסלובו יודעים שערן יודע לתרום לנתניה, שהוא גם יודע שהוא יכול לתרום ורוצה להישאר בנתניה. לפי איך שאני רואה את זה מהצד, זה יכול בשנייה להיפטר".


גם המלצת להפועל ת"א על רוג'ר ברנרדו. מה יש לצפות ממנו?
"שאלו אותי בפעם הראשונה ואמרו לי שיש מצב שהפועל ת"א רוצה אותו. אמרתי שזו יכולה להיות העסקה הכי טובה בשבילם. קובי (רפואה, ת.ח) מציב אותו בעמדה שבה הוא יכול הכי הרבה להשפיע. ראיתי את המשחק מול רעננה, הוא נגע במחצית הראשונה 40 פעמים בכדור ולא איבד פעם אחת. יצא לי לראות את כל המשחק, הוא ניצח בכל המאבקים ולא איבד. מי שבקהל אולי לא רואה את זה במגרש, אבל בתור קשר אחורי שמסתכל וגם קובי מסתכל על זה, לדעתי הוא היה מספר אחת על המגרש".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי