האתוס המכביסטי קיבל גול עצמי: החוליגנים חיקו את הפועל ת"א

הלוויית הפועל תל אביב
הלוויית הפועל תל אביב | צילום

רון עמיקם לא קנה את "ההלם" מהתנהגות חוליגני המועדון האליטיסטי ולא חשב שהאירועים המגעילים מהמושבה היו מקוריים, אבל הזדעזע דווקא מהתגובה של שרן ייני

קבוצות: מכבי תל אביב
(גודל טקסט)

 זה אפילו לא היה מקורי. ראינו כבר ארונות קבורה, מסעות לוויה ורעולי פנים; חזינו בשריפת דגלים, צעיפים ואפילו בובות שמסמלות ילדים. בתחילת המילניום ייבאו אוהדי הפועל ת"א תרבות אולטראס לישראל – פורצי דרך של ממש – וכל מי שניסה להראות "מאגניב", ייצר לעצמו נרטיב, פיתח אתוס, וגלגל את זה הלאה.

אין כמעט קהל אוהדים גדול שלא חטא בנאצות, באלימות, ולא גילה שמזועזעים מכך. אני מניח שאף קהל אוהדים לא הגיע לכותרת ראשית בשער 'העיתון של המדינה', כי הוא לא היה מכבי ת"א. למה מכבי ת"א הגיעה? כמו כל דבר, אנשים בהלם מכך שזה התרחש בפרוזדורי המועדון האליטסטי הזה, האירופאי, בעל הסטנדרטים הגבוהים, זה שמחלקת הכדורסל שלהם קוראת למוצר שלה "הקבוצה של המדינה", משל פוזרה נבחרת ישראל לכל עבר. דווקא הארגון הזה – כך נהנה המנכ"ל לשעבר ויד ימינו של הבעלים, ג'ק אנגלידיס לקרוא למועדון – נלחם בתופעות האלה יותר מכל מועדון אחר, אבל רחוק מלהצליח
.

החולגינים של מכבי ת"א הם אותו חרא כמו החוליגנים בכל ארגון אוהדים של מועדונים גדולים, בארץ ובעולם, כרגע יותר. חלקם חגגו שלשום בכיכר במבחר שירי נאצה שבין השאר הושר בו לצד ה"סלים טועמה מחבל" המיתולוגי גם "נאנוס לכם את הנשים" ו"זונות של ערבים", ולפני כמה שבועות ייתכן שהם או חבריהם עשו מארב לאוהדי מכבי חיפה, חלקם קטינים של ממש, אחרי משחק כדורעף, ודקרו כמה מהם. אילו אנשי לה פמיליה היו שרים שירים כאלה, היה כבר גל מעצרים. אוהדי מכבי זה מיינסטרים, אוהדי בית"ר זה ימין קיצוני, לא?


אוהדי בית"ר קיצוניים, הצהובים-כחולים הם מיינסטרים

לפני 16 שנה, לאחר שאוהד הפועל ת"א כתב באחד מפורומי האוהדים שלהם מנשר נאצה כלפי קורבנות המטוס הרוסי מלא הישראלים שהופל על ידי טיל אוקריאני, בהם הייתה בתו של מעסה מכבי ת"א, כתבתי בערך במקום הזה את המשפט הבא: "החוליגנים מהפועל הם הגרועים ביותר. במסווה של יצירתיות, אינטלקט, וטוהר מידות הם זורעים רעל שאין לו מקום אפילו במדינה פסיכופטית". היום אפשר להחליף את המילה הפועל במכבי, בשבוע הבא בבית"ר, בעוד שבועיים שוב הפועל, ואולי בעוד חודש מכבי חיפה, כשהם ייצאו מהמאבק הפנימי שלהם כלפי הבעלים של המועדון.

אין קהל גדול שנעדר חולירות. התופעה הזו לא תסתיים לעולם כי המעשים – מזעזעים ככל שיהיו – הם במסגרת חופש הביטוי, וכי המשטרה חדלת האישים ובתי המשפט חסרי המושג, לא מצליחים למנוע מהחוליגנים להתקרב למגרשי הכדורגל.


"ארון הקבורה" שהכינו האוהדים הצהובים (מסך)

מה שזעזע אותי יותר – ואגב באופן די מפתיע – הייתה התבטאותו של קפטן מכבי ת"א, שרן ייני, בחור מעל הממוצע, שבחר לא לתקוף את אוהדי קבוצתו ולהסתפק באמירה כי "גם אוהדי הפועל ת"א עשו דברים דומים, ואפילו יותר", שזה בערך כמו שיפן תטיל עכשיו פצצת אטום על סן פרנסיסקו, תקטול 200 אלף איש, ותגיב כי "גם ארצות הברית הטילה לפני 70 שנה פצצות אטום על הירושימה ונגסקי".

אם זה רע, לא צריך לשחזר את זה, ובוודאי שלא להצדיק או להבין את זה. האתוס המכביסטי – אני מכבי, מי אתם בכלל – קיבל אתמול גול עצמי. מכבי חיקתה את הפועל. מנהליה הביאו את אניימה, ורמוט וזהבי, עכשיו שחזרו חוליגנים גם שריפת בובה. הם עוד לא ניסו הקפאת הליכים ופירוק.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי