אורן חסון: כשמכבי משחקת בנתניה זה פוגע בסיכוייה לקחת אליפות

אורן חסון
אורן חסון | עדי אבישי

תקנים מחמירים לכל אצטדיון, כולל wi-fi חופשי. השקעה ביח"צ בארץ ובעולם, שיביאו בין היתר את נציגי הליגות הבכירות לכנס מפואר בישראל. שיפור הבקרה ואפילו אפליקציה שתסייע במציאת חניה. יו"ר המנהלת פותח עונה

(גודל טקסט)

כשהגענו ביום שלישי למשרדי מנהלת הליגה ברמת גן, ציפתה לנו ההפתעה האחרונה שחשבנו לקבל. אלי אוחנה, שבאותה שעה ממש היה איש הכדורגל המבוקש ביותר ע"י כל העולם ואשתו, פתח לנו את דלת הכניסה כאילו היה שם "דור-מן".

בדרך למשרדי המנהלת, במכונית, עוד בקעו מהרדיו קולות של פרשנים שביקרו את ההתנהלות שלו בבית"ר ירושלים ואת ההסכמה שבשתיקה לפטר את שרון מימר, לצד פרשנים-מקורבים אחרים שליטפו וניקו אותו מכל אשמה. האמת? אוחנה נראה קצת נבוך מהמפגש הבלתי צפוי איתנו, מרח חיוך מעוך על שפתיו, בירך לשלום ומיהר להיעלם. ואנחנו בכלל הגענו כדי לפגוש את יו"ר המנהלת, אורן חסון, הפותח עונה ראשונה בתפקיד, ולשמוע ממנו על ההיערכות הכללית של המנהלת לעונה שבפתח. על המטרות שהיא הציבה לעצמה, ובכלל איך נראה המוסד הזה שמנהל את הליגות המקצועניות בכדורגל הישראלי, ומקדם אותו למחוזות שהוא מעולם לא היה בהם.

חסון, מגולח למשעי, לבוש בקפידה, רענן ואנרגטי כאילו אנחנו בפתחו של יום, מיהר להסביר שאוחנה היה כאן, כמו נציגים אחרים של קבוצות, במסגרת ישיבה שתוכננה מראש ובלי שום קשר למשבר כזה או אחר שעובר על בית"ר ירושלים. היו"ר, שמאז הקמת המנהלת לפני שלוש שנים מילא את תפקיד המנכ"ל, בחר עבורנו את חדר הישיבות הענק של המנהלת לצורך הריאיון. הוא הציע תה או קפה, כריך או עוגה, מים מינרליים או משהו מוגז, ומיהר להתבדח שזה מה שנשאר מהישיבה.


אורן חסון. רענן ואנרגטי (עדי אבישי)

אחר כך, לאורך קרוב לשעתיים, מתגלה חסון כאיש רציני, יסודי מאוד, בעל שאיפות חובקות עולם לקדם את הכדורגל אצלנו. "אתה יודע מה זה EPFL?" הוא פותח, ומיד מסביר: "זה כמו האופ"א של הליגות באירופה. חברות בו 32 ליגות, ואנחנו ביניהן. לא סתם חברים בארגון, אלא מאוד פעילים ומאוד דומיננטיים. ההישג הכי משמעותי שלנו במוסד הזה, הוא בכך שנבחרנו לארח את הקונגרס השנתי, שיתקיים כאן בחודש אוקטובר. אתה יודע איזה הישג זה? חמש מדינות התמודדו על האירוח וזכינו. יגיעו לכאן נציגים של 32 הליגות הבכירות. יהיה סמינר שיתרכז בטכנולוגיה ואחר כך הקונגרס השנתי. אני רואה באירוח הזה הבעת הערכה עצומה לפעילות שלנו".

חסון אף מוסיף: "בימים האלה, שיש קולות מפיפ"א ואופ"א להדיח אותנו, פה אנחנו מקבלים תמיכה והערכה. אנחנו עובדים על זה כבר שלושה חודשים, וזו תהיה גם הזדמנות לחברות היי-טק שנותנים בקונגרס הזה מעטפת של שירותים. מבחינתנו זו גאווה גדולה".

אבל עם כל הכבוד להישגים הבינלאומיים, הרי התכנסנו כאן לקראת פתיחת העונה, כדי לשמוע על חידושים בחוויית הצפייה של אוהדי הכדורגל, על מאמצים שנעשים כדי לשפר את האיכות, וכן גם על הבקרה, הטוטו, החסויות, השידורים, המבצעים, היעדים, התשתיות וההשקעה בדור ההמשך של הכדורגל. "אין בעיות", מודיע חסון, "איפה אתה רוצה להתחיל"?

בבקרה התקציבית. חובב הכדורגל הממוצע לא מצליח להבין איך יכול להיות שהוקם מוסד שמתפקידו לבקר את ההתנהלות הכספית בכל קבוצה, ולדאוג לערבויות, ובכל זאת קבוצות נקלעות לקשיים ושחקנים לא מקבלים את שכרם בזמן. משהו לא עובד פה טוב.


חסון. "ננהיג שיטת בקרה מתקדמת יותר" (עדי אבישי)

"רגע. לפני שאסביר, אני מוכרח לומר שחוקת הבקרה התקציבית היא מהמשוכללות ביותר בליגות באירופה, והתקנון שלה הוא מהמשוכללים ביבשת. למרות כל מה שחושבים על הבקרה, צריך להדגיש שכמות חדלות הפירעון היא ברף התחתון בהשוואה לליגות באירופה. ולעצם העניין, נכון שהבקרה היא גוף שלמעשה אמור לנהל את הסיכומים ביכולת לסיים את העונה, אבל המידע שהיא מקבלת הוא נמוך ולא רציף. כנראה שהשיטה לא מספיק טובה. אני פועל, יחד עם ההתאחדות לכדורגל, לשנות את השיטה. התכנית היא לקחת גורם בעל שיעור קומה מתחום הכספים שיבחן את הבקרה. הבחינה צריכה לבדוק את השינויים שקרו בשלוש או ארבע קבוצות אשר הגיעו לחדלות פירעון. למה הן הגיעו לזה, איך הגיעו וכיצד ניתן לחזות את זה מבעוד מועד. פשוט שיטה מתקדמת יותר".

לא הבנתי.
"עד שיגובשו המסקנות אנחנו הולכים להגיש בקשה להנהלת ההתאחדות להכניס שני שינויים בתקנון הבקרה – הראשון הוא שכל קבוצה צריכה לדווח על בסיס חודשי את כלל התשלומים של העובדים, והשני הוא שכל קבוצה תידרש להביא מרואה החשבון שלה דו"ח רבעוני, שמאשר תשלומים לרשויות המס, לקופות הגמל ולמאמנים, ורמת הפיקוח תהיה גבוהה יותר. כך נוכל לקבל תמרורי אזהרה. מה שקורה בפועל הוא שקבוצה מגישה תקציב וערבויות בחודש יולי, ועד חלון העברות בינואר לא יודעים מה קורה אצלה. אני מאמין שכך נעמיק את הבקרה ונוכל לזהות בטווח הקצר ביותר את תזרימי האגודה. אלה מסקנות ביניים. ניהול סיכונים".

הוא בן 46. נשוי, אב לארבעה, מתגורר ברמת השרון, בעל תואר שני וחדר לחיינו בכלל מתחום הרכב. שימש יו"ר יפנאוטו, יבואנית סובארו בישראל, ועשה בה קסמים. קודם לכן הקפיץ את המכירות בטלקאר (קיה), והיה גם בסוכנות מכוניות לים התיכון וביוניון מוטורס, יבואנית טויוטה. לתפקיד מנכ"ל המנהלת הציעו בזמנו את עצמם 600 מועמדים שעברו סינון קפדני, ואחרי שנותרו 25 צומצמה הרשימה לחמישה בלבד.


לוגו המנהלת. יופיע בפתח כל תקציר

מה לך ולכדורגל בעצם?
"אני בא מהכדורגל. עד גיל הנוער שיחקתי בהפועל ת"א, ואתה יודע מה? יש לי אפילו שתי הופעות בבוגרים! הראשונה הייתה במגרש של צפרירים חולון כשכל הבוגרים עשו שביתה והעלו את קבוצת הנוער. הייתי אז בין אלה ששיחקו יחד עם יוסי אבוקסיס ופליקס חלפון. כל החיים שלי אני אוהב כדורגל. יש לי אהבה יוצאת דופן למשחק הזה. אני כבר מגדל דור שני של אוהדים. תמיד עם מנוי בכיס. היום כשאני בתפקיד אני הולך למשחקים בימי שישי, שבת, ראשון ושני. בימי שישי אני במשחק של ליגה לאומית, בשבת אני הולך בלי כל העדפה לקבוצה כזו או אחרת. אתה יכול לראות אותי במשחק של אשקלון נגד עכו, או במשחק של קרית שמונה מול רעננה, וגם במשחקי מחלקות הנוער תראה אותי. אני מקפיד לחלק את הזמן שלי בין כל האצטדיונים בארץ".

באמת בוא נדבר קצת על האצטדיונים.
"זה אחד היעדים שלנו: להשלים את מהפכת האצטדיונים. בזכות הטוטו והרשויות המקומיות נבנו חמישה חדשים, בלומפילד בשיפוץ, גם טדי בתהליך, אבל אנחנו מבינים שיש עדיין מתקנים בעיתיים. קרית שמונה למשל, דוחא, אשקלון, אשדוד. כנראה שאין הגיון כלכלי לבנות מתקנים חדשים במקומות האלה, אך דרשנו מהקבוצות והרשויות להרים את הסטנדרטים: שהקופות ייראו כמו שצריך, שיהיו מזנונים, שיהיה לוח תוצאות, שיהיו שירותים. אני מפקח באופן אישי על הדברים האלה. אתמול הייתי בקריית שמונה ובסכנין ומחר אני נוסע לאשדוד ואשקלון.


חסון. מתכנן שינויים לרווחת הקהל (עדי אבישי)

תוכל לפרט?
"אתן דוגמה: באשדוד היו שירותים כימיים מחוץ לאצטדיון. לא עוד. בכל מגרש יהיו גם שירותים לנשים. לא בכל המגרשים הייתה הנגשה לנכים. לא עוד. לא בכל יציע היה מזנון. זה נגמר. לא נאשר מגרשים עד שלא יהיו מוכנים, כולל עמדות שידור, תאי הלבשה לשופטים, חדר בדיקות חומרים אסורים. לא נסתפק רק ביופי. נדאג לשיפור בחוויית הצפייה מהבית. בעבר היו מצלמים בעמדות מעל היציע ומול חומה שמקיפה את האצטדיון, וההרגשה הייתה שדופה. מעכשיו, הצילומים ייעשו כאשר תמיד הרקע הוא קהל. זה ישפר את החוויה".

בעיית האצטדיונים יוצרת מצב שקבוצה כמו מכבי נתניה מקיימת בעונה הסדירה 15 משחקי בית, כי משחקי החוץ שלה מול הפועל רעננה ומכבי ת"א נערכים גם באצטדיון שלה. גם בעכו ישחקו בתחילת העונה שלוש קבוצות. זה לא פייר פליי.
"ברור. זה לא ספורטיבי. וזה שמכבי ת"א משחקת בנתניה, לא פוגע בסיכוייה לזכות באליפות? ברור שפוגע. ולהפועל ב"ש יש אצטדיון משלה, והיא עושה שם אליפויות. אצטדיונים לכל הקבוצות ימנעו את העיוות הזה".

אוהדי מכבי תל אביב
אוהדי מכבי ת"א. שינויים לטובת יושבי היציעים (עדי אבישי)

צריך מיליונים בשביל הדברים האלה, ולקבוצות אין.  
"אנחנו בחיפושים אחר ספונסר לליגה כולה. אחרי שהשתחררנו מהטוטו כנותן החסות של הליגה, אנחנו מנהלים מו"מ עם מספר גורמים, כשהיעד הוא מציאת נותן חסות וזו משימה לא פשוטה. זה לא רק עניין של כסף. לא נקבל כל גוף, אלא רק כזה שיוכל להזדהות עם הענף שלנו, ואנחנו נוכל להזדהות עם שלו".

תגיד רגע, למה תמיד יש לי בעיה לשלוח וואטסאפים במחצית ואני לא מצליח להוציא שיחות מהטלפון?
"אני מכיר את הבעיה. לזה התכוונתי כשדיברתי על חדשנות טכנולוגית. אנחנו נרשת את כל האצטדיונים באינטרנט אלחוטי פתוח כדי לפתור את הבעיה. זו עלות גבוהה, אבל נלך על זה. אנחנו גם עובדים על אפליקציה של מכוון לחניה. האוהד שיגיע למגרש לא רק שיקבל הכוונה לחניון, אלא איפה בדיוק יש חניה פנויה בשבילו. זו תהיה אפליקציה חכמה שתמנע חיפושי חניה ארוכים מהצופים. אנחנו מכוונים משאבים גם בתחום הדיגיטל. יש חברה אמריקאית משולבת עם חברה שבדית שמתמחה במערכת סקאוטינג. היא עוקבת אחרי כל המשחקים ואחרי כל שחקן. יהיה לנו מידע מדויק על כל פעולה שהשחקן עושה על הדשא. לא רק כמה הוא רץ, או כמה בעיטות בעטה הקבוצה לשער היריב, מנועים גרפיים הכי מתקדמים בעולם".

עד כמה השיווק חשוב לכם?
"מאוד. אנחנו מכינים אצלנו את כל התקצירים של המשחקים. נגמר הסיפור הזה שכל אתר אינטרנט או ערוץ טלוויזיה מכין את התקצירים לעצמו. אנחנו עושים את זה ושולחים לזכיינים. מקפידים שיהיה פתיח וסגיר עם הסמל של המנהלת, ושומרים הכל בארכיון בשיטת תיוק מאוד מתקדמת. לשם אנחנו מכוונים".

טוב, יש לכם המון כסף. זכויות שידור, טוטו, המדינה.
"עם הטוטו וזכויות שידור חתמנו באמת הסכמים, ואת הכספים הראשונים קיבלנו רק בסוף חודש מאי. המדינה עוד לא שילמה. עדיין לא קיבלנו את הכספים מהעונה שעברה, ובלית ברירה נאלצנו לסבסד את הקבוצות. מדובר בסכום של כמעט עשרה מיליון שקלים. אני חושב שהמדינה לא משקיעה בספורט בכלל, ובכדורגל בפרט. זוהי בעיה אדירה. המדינה לא משכילה להבין את בעיית התשתיות כאן. אתה יודע כמה קבוצות ילדים בארץ מתאמנות על רבע מגרש? אחר כך מתלוננים ששחקן מגיע לבוגרים ולא יודע להגביה כדור. איך הוא יידע אם כל השנים התאמן על רבע מגרש?! ועדת זליכה כתבה על זה, ואני מקווה שיהיה איזה תיקון חוק ויאשרו להמיר קרקעות חקלאיות למגרשי כדורגל. התמיכה מהמדינה מאוד בעייתית".


חסון. "המדינה לא משקיעה בספורט (עדי אבישי)

בוא נסיים עם האוהדים, כי שמעתי אותך אומר פעם שאין זכות קיום לקבוצה בלי אוהדים.
"בעצם, כל מה שאנחנו עושים זה למענם. יש לנו קשרי אוהדים, קבענו יחד נוהל אביזרי עידוד וזה מחייב גם את המשטרה, אנחנו משתדלים לפרסם מוקדם ככל האפשר את שעות המשחקים, כדי שהם יוכלו להתארגן – בין אם מדובר בחתונות או באירועים אחרים. כרגע התוכנית היא עד המחזור השלישי, כי אנחנו לא יודעים מה יהיה עם הנציגות שלנו באירופה, אבל ברגע שנדע, נפרסם לוח משחקים עד סיום הסיבוב הראשון. אתרי האינטרנט של הקבוצות הן חובה, וגם זה למען האוהד; כנ"ל דפי פייסבוק וטוויטר, הם חייבים להיות מעודכנים. מסיבות עיתונאים לפני ואחרי כל משחק, שמות שחקנים על גב החולצה, הצילום שאתם רואים מיד עם החתמת שחקן חדש תחת הכותרת Welcome זו הוראה שלנו, ושמחנו לראות שאפילו במכבי ת"א כדורסל השתמשו בזה. אנחנו עושים הכל, באמת הכל. מחייבים קבוצות לדוברות, לקצין קשרי אוהדים, למתאם אירוע, איש ניהול מדיה, מנכ"ל, כל מה שצריך כדי שאכן נתקדם. וכן, שתהיה לנו עונה מהנה".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי