עופר עיני: "זהבי לא יהיה קפטן בעתיד, הוא פגע בכבוד המדינה"

עופר עיני
עופר עיני | עדי אבישי

יו"ר ההתאחדות לכדורגל שובר שתיקה ארוכה ומדבר על הכל: "סרט זה לא פיסת סמרטוט", "לא אכפת לי שלא ישחקו בשבת", "רציתי שאלישע ימשיך, אבל הקמפיין מצריך מחשבה מחדש", "הקהל מאוכזב", "אני נוטה להמשיך"

(גודל טקסט)
עופר עיני שבר שתיקה. יושב ראש ההתאחדות לכדורגל התייצב היום (שני) לשיחה פתוחה עם כלי התקשורת ודיבר במשך שעה וחצי על כל הסוגיות הבוערות בכדורגל הישראלי: פרשת ערן זהבי, הכישלון של נבחרת ישראל, סערת השבת, בעיית המתקנים ועתידו המקצועי. הנה הדברים הבולטים.


פרשת ערן זהבי: "קפטן נבחרת ממונה על ידי המאמן והמאמן מינה את ערן זהבי שהוא שחקן מוביל בנבחרת, כוכב כדורגל. כששחקן לוקח את סרט הקפטן, יש לו אחריות כלפי הנבחרת, יש לו אחריות כלפי המדינה וכלפי הציבור. הוא לא עוד שחקן, אלא ראש הקבוצה. אני חושב שלמרות שהקהל צעק בוז והקהל לא נהג בסדר. גם הוא צריך להביא שזו נבחרת של עם ישראל ומדובר בספורט. יחד עם זאת, למרות הקריאות שלא אהבתי, ערן זהבי כקפטן היה חייב לגלות איפוק, לגלות מנהיגות כדוגמה לחברים שלו. לצערי המהלך של זריקת סרט הקפטן בעיניי הוא פגיעה בכבודה של הנבחרת וכאילו פגיעה בכבודה של מדינת ישראל".



"כדרכי, לא קיבלתי החלטה בשלוף. זהבי הבין שטעה ורצה להתנצל. חיכיתי לשמוע את ההתנצלות. הוא התנצל בפני סקטורים מסוימים, אבל חרה לי שאמר משפט שהוא לא מתחרט. מאותו רגע היה ברור לי. דיברתי עם אלישע ובהחלטה משותפת החלטנו להשעות אותו. אני חושב שהוא טעה שהוא פרש לגמרי מהנבחרת, יכול היה לקבל את העונש בכבוד ואולי בעתיד היה חוזר אחרי ההשעייה. דבר אחד כן ברור לי. ערן זהבי בעיניי לא יכול להיות כבר קפטן נבחרת ישראל. סרט הקפטן הוא לא פיסת בד, הוא כמו דגל. נבחרת ישראל היא נבחרת לאומית של כולנו. לזרוק סרט של קפטן כמו פיסת סמרטוט? הוא טעה בגדול".


המצב הכלכלי: "כשנכנסתי לכדורגל, ואני אומר את זה בצער רב, מצאתי בור מאוד גדול של כמעט 80 מיליון שקל שהעיב על קיומה של ההתאחדות. כשיש סכנה לקיומו של גוף, הדבר הראשון שהייתי אמור לטפל בו זה להבריא את הגוף כדי שיוכל לתפקד. תזרים המזומנים היה שלילי והיה ספק אם נוכל לשלם משכורות למאמן ולעובדי ההתאחדות. בכוחות משותפים עם כולם הצלחנו לייצב את המערכת. מצבנו השתפר בצורה ניכרת ואני אפילו לא האמנתי שבשלוש שנים נגיע למצב של תזרים חיובי ואפשר לשפר תהליכים ולעשות דברים שתכננתי לעשות לפני שלוש שנים. אני שמח שזה מאחורינו ורק נלך ונשפר אותו. גם לקדם מהלכים בתחום המקצועי צריך משאבים. אני מקווה שייווצרו משאבים נוספים וכך אולי נוכל לבנות את התהליך". 



פגע בכבוד המדינה. זהבי (ערן לוף) 

 

האיום הפלסטיני בפיפ"א: "נושא כבד שהעיב על קיומו של הכדורגל זה הנושא הבינלאומי שאני וראש הממשלה לא הקלנו בו ראש. הפלסטינאים איימו להוציא אותנו מפיפ"א וזה עדיין איום אמיתי. פעמיים במהלכים לא פשוטים יחד עם החברים באופ"א ובעוד מקומות בעולם הצלחנו לסכל מזימה של הפלסטינאים לערב פוליטיקה עם ספורט ולהוציא את הכדורגל הישראלי מהזירה הבינלאומית. כרגע האיום לא הוסר למרות שהצלחנו להעביר שתי החלטות חשובות: על פי תקנון פיפ"א התאחדות לא יכולה יותר לדרוש הדחה של התאחדות אחרת מה שלא היה בעבר. הגוף היחיד שיכול לדרוש זה הוועד הפועל שצריך רוב של 75 אחוז. בפעם האחרונה בבחריין ג'יבריל רג'וב התחכם. הוא הסתמך על ההחלטה של ברק אובמה ואמר שהשטחים ביהודה ושומרון שייכים לפלסטינאים ועל פי זה, הוא היה צריך רוב של 51 אחוז, אם פיפ"א הייתה מאשרת הצבעה. הפלסטינאים פנו לקאס לערער על ההחלטה ואנחנו עובדים כדי לסכל גם את ההליך הזה".


בעיית התשתיות: "אני מבין את הציבור והעיתונאים. טבעי שאנשים רוצים תוצאות כאן ועכשיו. אני אומר לכם שגם אם היה קורה נס והיינו עולים למונדיאל יכול להיות שזה היה מקרי ולא תולדה של תהליך אמיתי. כשהיינו במשחק בוויילס, שאלתי את יו"ר ההתאחדות כמה ילדים רשומים יש בהתאחדות והוא ענה 350 אלף. אצלנו יש 10 אחוז – 35 אלף ילדים. בסיס הפירמידה שם הוא פי עשרה. לצערי אין לנו מספיק תשתיות. כמות המגרשים שיש היום בארץ גם לאותם 35 אלף ילדים לא מספיקה. הם משחקים במשמרות כדי להתאמן. אם אנחנו לא נפתח פה לפחות עוד 200 מגרשים, קשה יהיה מאוד להרחיב את בסיס הפירמידה. במגרש הזה פעלתי רבות יחד עם שרת הספורט והצלחנו בכמה דברים. לצערי יש אדישות בהתנהלות גם מצד הטוטו וגם מצד ראשי הערים ואין ספק שאם היו נותנים את האופציה לקחת שטחים חקלאיים ולהכשיר אותם ייעודית למגרש, היה יותר קל. בימים הקרובים כנראה שנמנה פרויקטור לעניין שתפקידו יהיה לרוץ ולקדם את נושא המגרשים מול הטוטו, העיריות ומשרד הספורט. אי אפשר יהיה לקדם את הכדורגל ואני מדבר 8-10 שנים קדימה בלי לייצר תשתיות".


"יש היום תקציב מאושר במועצה העליונה לכ-200 מגרשים. הדבר הנוסף שהקשה על הקמת המגרשים היה הנושא של המאצ'ינג. הטוטו ביקש שקל על שקל מכל מועצה מקומית. בעיריות החלשות זה לא בראש סדר עדיפויות. הצלחנו לבטל את המאצ'ינג כך שהכסף שיתקבל יהיה כסף מלא. בשנתיים האחרונות לצערי, למעט 5-7 מגרשים בשנה, הדברים לא יוצאים מהכוח אל הפועל. למה? הטוטו לא מספיק דוחף את זה מול העיריות. לדעתי צריך מהלך נוסף של הפשרת קרקעות חקלאיות ולייעד אותן למגרשים ואני מתכוון בתקופה הקרובה ביותר למנות מישהו שזה יהיה כל עיסוקו. תשתיות הן הבסיס להכל. הקמנו אקדמיות של ילדים, הצלחנו ליישם את התכנית שרצינו לעבוד אותה – המודל הספרדי. הקמנו חמישה מרכזי מצוינות שהתחילו לעבוד, אבל בכנות גם לזה לא מספיק. חתמנו על הסכם והצלחתי מול פיפ"א לייצר תקציב של שלושה מיליון דולר לבית הנבחרות כדי להקים שם מגרש נוסף ולהרחיב את הבניין בקומה נוספת". 


רוצה תהליך אמיתי. עיני (עדי אבישי) 

 

החזון: "החזון שלי הוא לייצר תהליך אמיתי שמתחיל למטה עם בסיס רחב לפירמידה כדי שנוכל לגלות כמה שיותר נבחרות. הילדים האלה משחקים יחד בנבחרות אזוריות, לומדים לשחק באותה שיטה, רובם יגיעו מתוך הנבחרות לנבחרת הבוגרת ואז הסיכוי שזה יצליח יותר גדול. חסר לי דבר אחד – מעורבות יותר חזקה של הממשלה. בכל המדינות שהצליחו לייצר כדורגל יותר טוב, בפירוש הייתה החלטת ממשלה לקדם את הכדורגל. מעולם לא המדינה לא העבירה כסף לכדורגל. בפעם הראשונה הצלחתי באותו מהלך לתת למדינה לשים כסף תקציבי לטובת הכדורגל, הכנסנו את הרגל בדלת, אבל זה לא מספיק. המדינה צריכה לקחת את האחריות לתשתיות ולהיות שותפה מלאה לקידום הכדורגל. אני קורא לזה ספורט לעניים. צריך למצוא את האיזון כדי לייצר פתרונות".


נבחרת ישראל: "זה הקמפיין הראשון עם מאמן שמיניתי והסתכלתי מקרוב על כל התהליכים שקורים. אני לא חושב שהבעיה של הנבחרת היא בעיה של מאמן. אם היינו מביאים את המאמן הכי טוב בעולם, אני כמעט בטוח שלא היינו מצליחים לעלות למונדיאל. הבעיה בראש ובראשונה היא בעיית מנטאליות ויש דרך לטפל בה. אין ספק שזו נבחרת של מדינת ישראל. שחקן משחק בשביל מדינת ישראל. הכבוד הכי גדול שיכול להיות לשחקן זה לשחק בשביל המדינה שלו. אני לא אומר ששחקנים לא מרגישים את זה, אבל לטעמי צריך להרגיש את זה יותר".


בעלים מפוקפקים: "התקנון הקובע שמי שהורשע בעבירה פלילית לא יכול להיות חבר הנהלה. אלי טביב ואבו סובחי כבר לא חברי הנהלה. אנחנו ערים לכל מיני התנהלויות שלטעמנו לפחות חורגות אולי מהחלטה של בית הדין למה מותר ומה אסור לאלי טביב לעשות. יצא מכתב פנייה בעניין והייתה אמורה להתקיים ישיבה עם מנכ"ל ההתאחדות, כשגם טביב יגיע לפה. אחרי הישיבה תתקבל החלטה. לעניין עכו, אנחנו שומעים את השמועות והנושא נמצא בבדיקה. אם היו לנו את הסמכויות של הרשות לניירות ערך, היינו פועלים אחרת. ג'קי בן זקן על הנייר לפחות איננו הבעלים של אשדוד. לצערי, התקנון הקיים כובל את ידנו. אחד הדברים שאני מנסה לייצר פתרונות זה הנושא של הבקרה לעשות בה לא מעט שינויים כדי שמקרים כמו מכבי נתניה והפועל תל אביב יילקחו בחשבון. כבר החלטנו עם המנהלת שהנושא הזה יתוקצב במשותף אולי המנגנון הזה ייתן לנו שיניים לטפל בנושא".



לא חבר בהתאחדות. טביב (דני מרון)


כדורגל בשבת: "לי לא אכפת שלא ישחקו בשבת. אבל אין לנו מספיק אצטדיונים כדי לקיים את הליגות המקצועניות. ההחלטה אין לשחק בשבת אומרת שאין כדורגל כי פיזית אין לנו מספיק מגרשים. מצד שני, אנחנו מדינת חוק. ברגע שצריך היתר לעבודה והשחקנים הם עובדים, אני חושב שזו סוגיה לא פשוטה שטוב שנמצאת על הפרק (בבג"צ). אולי כך יהיה אפשר להסדיר חלק גדול מבעיית הכדורגל. אם לא יהיה כדורגל בשבת, נצטרך לפחות שלושה אצטדיונים. יש לזה ערך כספי, והמדינה תצטרך לשפות. הקטע הטכני כרגע הוא הבעייתי. לדבר אחד אין פתרון – נושא הילדים והנוער – אלא אם יחליטו שיום ראשון זה יום שבתון. כאן נושא ההיתר יהיה יותר קל. שר העבודה יוכל לתת צו נקודתי. אני מנסה לראות איך פותרים את זה כשברור לכל הגורמים שללא תוספת אצטדיונים, טכנית אי אפשר לפתור את זה".


עתידו: "הבחירות הבאות באוגוסט 2018, עד סוף השנה אקבל החלטה אם אני ארוץ לקדנציה נוספת. אני רוצה להיות בטוח שאני יכול לשנות. לא באתי בשביל טייטל ולא חיפשתי את זה. הצלחתי לפחות לתת לגוף הזה להיות בועט וכלכלי. אני מקווה שמפה אני לוקח את הכדורגל למקום שהוא צריך להיות בו. לבנות תכנית רב שנתית. יש כמה דברים שצריך לעשות ובחלקם אתקל בהתנגדות. מי שיצטרך להרים את היד זה מי שהשינוי חל לגביו. עלה בימים האחרונים נושא של הרכב הנהלת ההתאחדות. נשאלה שאלה האם יכול להיות מצב שחבר הנהלה שאמור לייצג את האינטרסים של ההתאחדות יכול להיות חבר המנהלת כי לפעמים יש ניגודי עניינים? האם מהלכים שהם טובת הכדורגל ולאו דווקא משרתים אינטרסים של קבוצות כאלה ואחרות ניתן יהיה להעביר אותם? אם לא נדע להעביר תהליכים בבית, הסיכוי שנשכנע בחוץ יהיה קטן יותר".


"הרבה פעמים החלטות נכונות לא תמיד עוברות וכשאתה יודע מראש, אתה לפעמים לא שם אותן על השולחן. אני חושב שמן הראוי שאחת לשלושה חודשים קבוצות ישחררו דו"ח תזרים מזומנים ולא מישהו פתאום יופתע וקבוצה נופלת. זה לא ישרת את בעלי הקבוצות ולכן זה לא יעבור, אבל נכון לעשות את זה. יש בעיות שיכולות לקדם את הכדורגל, אבל לאו דווקא חופפות לאינטרס הצר מאוד של קבוצה כזאת או אחרת. אם הולכים לקדם, ואני מתכוון לעשות את זה, צריך רוב בהנהלה. אלו שאלות שאני מתכוון לחדד ולברר וייתנו לי את הפרמטר אם להמשיך, אני דווקא מאוד נוטה להמשיך". 



מחשבה מחדש. אלישע לוי (AFP)


עתידו של אלישע לוי
: "אמרתי שהייתי רוצה לראות אותו ממשיך לעוד קמפיין. אני באמת מאמין שדווקא בקמפיין הזה שידענו מראש שאין סיכוי, צריך היה לבנות חזון לקמפיין הבא. בדרך קרו לא מעט תקלות. אני מתכוון בתום הקמפיין לעשות סבב התייעצויות בטח עם חברי וועדת האיתור ובכל מקרה כל החלטה שתתקבל תהיה אחרי הקמפיין ומי שיידע עליה ראשון יהיה אלישע לוי. חלק מהדברים נראים לא טוב ואין ספק שמצריכים מחשבה מחודשת ומי שלא יודע לעשות את זה, לא יודע לנהל. לא התקבלה החלטה לכאן או לכאן. יש עוד כמה דברים שצריכים להיבחן כולל טעויות שלנו בהתאחדות. אני נתתי לו קרדיט לבחור את כל מי שהוא רוצה, אבל אני חושב היום שאם היה לי מאמן כושר מצוין, למה צריך להחליף אותו? למדתי את הדברים הללו בתוך הקמפיין ונצטרך לתת עליהם את הדעת". 


הנבחרת כמותג: "האוהדים מאוכזבים מהתוצאות של הנבחרת. צריך להיות עיוור בשביל לא לראות את זה. אני רואה את המכלול ונצטרך למתג את הנבחרת. לצערי, יש פה חלל שצריך להיכנס ולפתור אותו. אני מסכים שצריך גם לשחק בפריפריה גם בתוך קמפיין כזה או אחר. יש הבדל בין משחק נגד איטליה לבין משחק נגד ליכטנשטיין. יכולנו לרדת דרומה במשחק נגד מקדוניה ולשחק בבאר שבע. כל הנושאים האלה יצטרכו להיבחן וניתן עליהם את הדעת. באצטדיון טדי יש בעיה חמורה. יחד עם זאת ולמרות זאת, אנחנו רוצים לשחק בבירת ישראל. העירייה שם תהיה חייבת לייצר פתרונות אמיתיים כולל אפשרויות הגעה, תגבור רכבות למשחק כי אחרת תהיה בעיה לשחק שם. יש טענות של הקהל. במשחק הקרוב תהיה בעיה קרובה בגלל הגעת צליינים ואנחנו במגעים עם ראש העיר. מקווה שיהיה פתרון. לא הכל בידיים שלנו. המשחקים בטדי בעייתיים שנמצא בעיקר בידיים של עיריית ירושלים שרוצה את המשחקים ותצטרך להשקיע כדי להקל על הציבור". 



הקהל מאוכזב. נבחרת ישראל (ערן לוף) 


השינויים: "נבטיח את זכויות השחקנים. שחקן עובד, נהנה מפרנסה ואין סיבה שילינו לו את השכר. זה יהיה מאסט וזה נושא שיטופל במסגרת הרפורמה בבקרה התקציבית. בדבר הזה אני חד משמעי. יש מצב שמי שצריך להצביע על השינוי, רוצה לשמר את עצמו. יש דברים שצריך לשנות. אני אדרוש דברים, אבל בסוף זה גוף דמוקרטי. אם ארגיש שאלה שיושבים סביב השולחן רוצים לקדם את הכדורגל, אמשיך. אני מקווה שאגיע הקשבתי להמון אנשים ואני חושב שיש דברים שמתבקשים וצריך לעשות, אבל מאוד מסובך להעביר אותם". 

פוליטיקה: "אני החלטתי שאני לא הולך לפוליטיקה. באתי לכדורגל כי זה בהתנדבות, אני לא מקבל שקל מההתאחדות. עד היום לא הגשתי קבלה לכוס קפה. אני עושה את זה באהבה ובכיף כי כדורגל יכול לחזק מערכות חברתיות, לחזק את החינוך במקומות שלא תמיד מגיעים אליהם ולשם אני מייעד את הדברים. לכדורגל יש קשר ישיר לחינוך ולקטע החברתי. אין לי ספק שאני מרגיש שאני עושה עשייה מבורכת. יחד עם זאת, נאלצתי לטפל במשבר והיה פה משבר. לא טאטאתי שום דבר הצדה. טיפלתי, עשיתי והתמודדתי ואמשיך להתמודד. אני רוצה לצאת ממצב שייצבתי מערכת ליעדים שאני מאמין בהם". 

הטענות נגדו: "מבין בכדורגל? אני לא מזהה מערכים ולא צריך להיות שם. אני מעריך כל אחד ויש לי היגיון לקחת את הדברים האמיתיים ולחבר אותם. אם ארגיש שהאינטרסים לא גוברים על דרך שהיא לא קצרה, אני מאמין שזה יעלה על דרך המלך. אני כבר מבין כדורגל". 

בעיות המשמעת של שחקנים: "אין ספק שהנושא של היחס לנבחרת, הנושא של המנטליות, זה מערך שלם שעד היום לא התערבתי בו כי חשבתי שזה תפקידו הבלעדי של המאמן. אני מתכוון להיות מעורב בפן של כבוד הנבחרת וההערכה של להיות שחקן נבחרת. נצטרך לטפל בזה. זה מרכיב מרכזי שלא קשור לפן מקצועי. נפיק לקחים כולל לקחים שלנו. מאמן לבד לא מספיק". 

 

אצטדיונים חדשים: "יש שיחות עם רמת השרון ואור יהודה, כשמכבי תל אביב שותפה לשני האצטדיונים. זה עובד לאט. אנחנו מתנהלים גם מול עיריית רמת גן על שיפוץ אצטדיון רמת גן". 



אוהדי הנבחרת מאוכזבים (עדי אבישי)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי