משחק העונה לשעבר: כוכבי האליפות של ק"ש מנתחים את פתיחת העונה

עדיין לא מעכל שהוא עוזב את קש. אדריאן רוצ'ט
חוזר לקריית שמונה. אדריאן רוצ'ט | צילום: ערן לוף

האם באר שבע ומכבי ת"א הפגיעות בדרך לאליפות? האם הפועל חיפה או נתניה יכולות לשחזר את עונת 2011/12? רוצ'ט, גזל, מאטוביץ' ואבוחצירה שעשו היסטוריה עונים על שאלות זהות ונזכרים בעונה ההיא. התשובות מדהימות

(גודל טקסט)

בארבע השנים האחרונות היה ברור שהמפגשים בין הפועל באר שבע למכבי תל אביב מכריעים את זהות האלופה. נכון למחזור השמיני, "משחק העונה" הערב (שני) מפגיש את החמישית עם הרביעית. אז נכון, זה רק מחזור שמיני ונכון, לבאר שבע יש בכלל משחק חסר, אבל באוויר יש תחושות אחרות. ריח של סינדרלה. לסטר הדהימה את אנגליה לפני שנתיים ואצלנו קריית שמונה עשתה את הבלתי יאומן בעונת 2011/12. האם מישהי בליגת העל – הפועל חיפה המוליכה, מכבי נתניה המרגשת, בית"ר ירושלים החזקה או אפילו מכבי חיפה – יכולה להדהים את הגדולות? הצגנו לארבעה מכוכבי האליפות של קריית שמונה, אדריאן רוצ'ט, דושאן מאטוביץ', רביד גזל ושמעון אבוחצירה, שאלות זהות וניסינו לבדוק: האם ההיסטוריה חוזרת?

האם הגדולות פגיעות כמו אז?
רוצ'ט: "אני חושב שהרמה של הקבוצות הגדולות כיום הרבה יותר גבוהה, אם זו ב"ש, מכבי ת"א ובית"ר. בעונה שאנחנו לקחנו אליפות התמודדנו על האליפות עם הפועל ת"א ובני יהודה סיימה שלישית. לא התמודדו מולנו קבוצות כמו בית"ר או ב"ש שבכלל הייתה בתחתית וגם לא מכבי ת"א. לקחנו אליפות בפער של 14 נקודות. הפועל ת"א עד אמצע הסיבוב השני נאבקה איתנו עד שניצחנו אותם בסיבוב השני ומאז לא הייתה יריבה. בשנים האחרונות הצטרפו למירוץ האליפות עוד קבוצות גדולות לעומת מה שהיה בעונה שלקחנו את התואר".

גזל: "כשלקחנו אליפות אמרו שהליגה חלשה. מה זה חלש? בגלל שק"ש הייתה קבוצה קטנה שבאה מלמטה ולקחה אליפות אז הגדולות חלשות? ק"ש פשוט הייתה יותר טובה ולא שהגדולות היו חלשות. מבחינה תקציבית, אז והיום לגדולות תקציב פי 5-6 מהקבוצות הקטנות. כסף לא מנצח משחקים, אבל לב"ש תקציב של 80 מיליון, לחיפה 90 מיליון ולמכבי ת"א מעל 100 מיליון. אם נחזור חמש שנים אחורה, אז לגדולות היה תקציב של 60-70 מיליון ולק"ש תקציב של מקסימום 20 מיליון שקל. אני לא יודע אם הגדולות הפעם חלשות, הן פשוט פגיעות. בוא נגיד שהשנה הליגה יותר שוויונית וקבוצות קטנות יכולות לנצח את הגדולות, אבל הסגל של ב"ש עדיין זהה לזה של שנה שעברה. הסיבה היחידה לנפילה היא אולי מנטלית".

מאטוביץ': "אני חושב שהשנה למכבי וב"ש יש בעיה אחת עיקרית ואני אתחיל בב"ש: השחקנים העיקריים כמו ויטור, צדק ובן ביטון לא משחקים וגם בהתקפה. גם ההשתתפות שלהם בשלב הבתים פוגעת בהם כי לפעמים קשה לעשות את הסוויץ'. אני חושב שהיום השחקנים שבאים מהספסל פחות משפיעים, בגלל אותן פציעות. לגבי מכבי ת"א, כל שנה הם מביאים שחקנים גדולים והשנה ראיתי הרבה משחקים ובעיקר את המשחק מול אסטנה. אמרתי לחברים שלי בחדר ההלבשה לפני המשחק שאני אופתע אם מכבי תוציא מעל לנקודה, בגלל שאסטנה קבוצה טובה וכר הדשא הסינטטי. גם בליגה צפיתי בכמה משחקים ועד עכשיו אני לא רואה שהם פייבוריטים לאליפות. הם חייבים לעשות שינוי גדול בינואר כדי להילחם על האליפות. בתקופתנו, מכבי חיפה ובית"ר לא היו פקטור בצמרת, גם מכבי ת"א וב"ש לא היו טובות. הפועל ת"א הייתה היריבה היחידה שלנו".

אבוחצירה: "אין ספק שיש תחרות טובה בליגה השנה. ההבדלים בין הקבוצות הגדולות והקבוצות הקטנות הם בעיקר תקציביים ואין ספק שכל קבוצה יכולה לנצח כל קבוצה. הליגה פחות או יותר שוויונית, במיוחד למעלה. יש 4-5 קבוצות שבאותה רמה. אם אני משווה את זה לאליפות שלנו, יכולה להיות הפתעה נעימה מאוד לליגה, שקבוצה עם תקציב נמוך תיקח אליפות לקבוצות עם תקציבים גדולים שלא היו כמותם בליגה".

רביד גזל.
רביד גזל. "כשלקחנו אליפות אמרו שהליגה חלשה" (gettyimages)

מי אתה מסמן כעירוני ק"ש של אז?
רוצ'ט: "היינו טובים מאוד בתור קבוצה. אם תיקח כל שחקן שלנו בנפרד, בעונת האליפות לא היה לנו כוכב. שיר צדק הוא היחיד שהתקדם והיום אחד הבלמים הטובים בארץ. כל השאר לא היו עילויים. אני חושב שמכבי נתניה בגלל סגנון המשחק שמזכיר את שלנו: לחץ גבוה, השתוללות על המגרש. גם הפועל חיפה משחקת כדורגל טוב ועם סגל מתאים וכסף שיואב ישקיע, הם יוכלו לעשות קפיצת מדרגה".

גזל: "אני חושב שהטבלה בסופו של דבר תתיישר, אבל במאבק האליפות יהיו למעלה משתי קבוצות. אני בטוח שבית"ר ירושלים תהיה במאבק עד הסוף. לבית"ר יש הרבה שחקנים שמשחקים כמה שנים ביחד ויש להם גם סגל רחב. לגבי נתניה והפועל חיפה, הן יהיו בפלייאוף העליון, אבל אם הן ירצו ללכת עד הסוף הן יצטרכו להגדיל את הסגל. אנחנו צירפנו את סולארי ושלומי אזולאי במהלך העונה".

מאטוביץ': "אני חושב שבית"ר ירושלים. יש להם סגל טוב, הבעיה שלפעמים בבית"ר יש רעשי רקע. עם האיכויות של הקבוצה ותמיכת הקהל, בנקודת הזמן הזאת יש להם את הסיכוי הטוב ביותר לקחת את האליפות. אני גם הייתי מסמן את מכבי נתניה. במשחק בשבוע שעבר הם פתחו מצוין בטדי ובמשך חצי שעה בית"ר לא עברה את החצי. אני לא זוכר בשנתיים האחרונות, כולל אלו ששיחקתי בבית"ר, שקבוצה לוחצת ככה את בית"ר בטדי ושולטת שם. סלובו ושי בנו קבוצה מדהימה ואני נהנה לראות אותם. הם קבוצה מרעננת לליגת העל".

רן בן שמעון. גרם לשחקנים להיות קבוצה טובה (דני מרון)
רן בן שמעון. גרם לשחקנים להיות קבוצה טובה (דני מרון)

אבוחצירה: "אמנם לא ראיתי כל משחק שלהם, אבל הפועל חיפה של השנה מזכירה מאוד את עירוני ק"ש ברעב שיש שם, באנרגיות הטובות. גם בית"ר ירושלים מזכירה בכל מה שקשור באנרגיות וכל מה שהולך שם. אני עדיין לא מאמין שמכבי וב"ש יאבדו גובה ולדעתי הן עדיין יסיימו בשני המקומות הראשונים".

מה הרגע שהרגשתם שזה ילך עד הסוף?
רוצ'ט: "ממחזור שביעי רצף של 16-17 משחקים ללא הפסד. כשסולארי הבקיע נגד בני יהודה את הגול בדקה -90 הבנו שיש פה משהו מעבר לעונה טובה וקבוצה טובה. שיש מישהו מלמעלה שמכוון ורוצה שזה יהיה שלנו. גם המשחק מול הפועל ת"א כשבדש שם דחף את הראש בכדור גובה גרם לנו לעבור אותם בטבלה. אחרי המשחק הזה ידענו שאנחנו קבוצה ממש טובה".

גזל: "באותו משחק מול הפועל תל אביב במחזור ה-15. אף אחד לא האמין ומאותו רגע לא הסתכלנו לאחור".

מאטוביץ': "אני מסמן שני רגעים. הראשון היה כשפגשתי את רן בן שמעון לראשונה. בעונה שלפני כן הקבוצה סיימה אני חושב בסביבות המקום הרביעי. רן אמר לי: 'ראיתי את כל הקבוצות במשחקי ההכנה ויש לנו את הקבוצה הטובה ביותר. אנחנו ניאבק על האליפות'. אני חושב שאף אחד לא לקח את זה ברצינות. לאחר מכן שיחקנו במשחקי האימון בהולנד נגד קבוצות טובות מבלגיה ובולגריה ושיחקנו טוב. הרגע השני היה במשחק החוץ מול רמה"ש. ניצחנו 0:1 וזה היה משחק שהבנו שזו השנה שלנו ושיש לנו את הכוח לנצח".

אדריאן רוצ'ט.
אדריאן רוצ'ט. "ממחזור 17 הבנו שיש פה משהו טוב" (דני מרון)

אבוחצירה: "כשסולארי נתן את הגול בדקה ה-94 נגד בני יהודה. שם הבנתי שיכולה להיות סנסציה ומאז הבנו שזה עד הסוף ולא יוכלו לקחת לנו את זה, לא משנה מה יהיה בדרך".

סיפור מעניין מעונת האליפות
מאטוביץ': "באמצע העונה, אולי 15 משחקים לסוף, רן ביקש מאיתנו לרשום שלושה דברים שאנחנו רוצים להגשים עד סוף העונה במישור האישי והקבוצתי. בסוף העונה פתחנו את הפתקים הללו והדבקנו על הלוח וראינו מה כל אחד ביקש. אני רשמתי שאני רוצה לתת את הכי טוב שלי בכל משחק למען הקבוצה, וגם לנסות לקחת את האליפות שזה משהו שכל אחד רשם. זו הייתה העונה הראשונה שלי בישראל והיה מאוד חשוב עבורי".

גזל: "שמע סיפור שמוכיח כמה בתחילת העונה עוד היינו מועדון בתולי. במחזור הראשון נגד הפועל חיפה ניצחנו 0:1. אבוחצירה פתח את הראש, ובאותה התקופה עוד אפילו לא היו חולצות החלפה. אני זוכר שהערתי למנכ"ל יוסי אדרי ומאז עשו לנו עוד סט. שמעון המשיך לשחק בכלל עם ספרה אחרת. אני גם זוכר שכשהקבוצה התחילה לרוץ באו לעשות עלינו כתבה מה-CNN ואנשים בקריית שמונה לא האמינו".

אבוחצירה: "אני זוכר שלא היה לנו חדר כושר במתחם האימונים שלנו. אלופת המדינה הייתה צריכה לנדוד לחדר כושר בשכונת הוורדים, לעשות שם אימון כושר ואז לחזור באוטו לעשות אימון רגיל במגרש האימונים".

שיר צדק. היחידי שהפך להיות כוכב (סוכנות ג'יני)
שיר צדק. היחידי שהפך להיות כוכב (סוכנות ג'יני)

מה המפתחות של קבוצה מפתיעה בדרך לאליפות?
מאטוביץ': "לשחק טקטית בצורה טובה במשך 90 דקות. לדעת לנצל הזדמנויות וליצור קבוצה חזקה ועמוקה לאורך כל העונה, שגם שחקני הספסל יהיו מחויבים ולא יעשו פרצופים. כל הקבוצה חייבת להיות מפוקסת ולשים את המטרות האישיות בצד. כמובן שגם המאמן מאוד חשוב, בזמנו אצלנו זה היה בן שמעון שמאוד אהבנו אותו והיום אנחנו רואים בנתניה שגם השחקנים מאוד אוהבים את סלובו ושי ונותנים עבורם. בתקופה שלי, איזי ורן היו עושים איתנו שיחות ומוציאים אותנו לבתי מלון וכמו-כן, גם חדר ההלבשה היה מגובש והיינו יוצאים יחד".

אבוחצירה: "היכולת לשמור על הרעב. לנו בק"ש באותו הזמן היה רעב מאוד גדול להצליח וכל ניצחון או כל שבת שבה היינו במקום הראשון נתנו לנו עוד יותר ועוד יותר תמריץ. כמו שאני רואה את העונה הנוכחית, אין סיבה שלא תהיה הפתעה ואליפות של קבוצה מתקציב נמוך אם זו תדע לשמור על הרעב".


מי בכל זאת תיקח את האליפות?

רוצ'ט: "קשה לדעת. בשנים האחרונות התרגלנו לאליפויות של ב"ש ומכבי ת"א. ובכל זאת? אני אלך השנה על מכבי ת"א. ב"ש קיבלה כמה מכות בהגנה: גם שיר צדק, גם ויטור וזה לא פשוט".

דושאן מאטוביץ'. מאמין שקבוצתו לשעבר תזכה באליפות (עדי אבישי)
דושאן מאטוביץ'. מאמין שקבוצתו לשעבר תזכה באליפות (עדי אבישי)

גזל: "אני לא אוהב להמר אבל לפי תחושת הבטן שלי זו תהיה בית"ר ירושלים. ב"ש ומכבי ת"א לא נראות טוב".

מאטוביץ': "אני חושב שבית"ר ירושלים תיקח את האליפות. אני צופה בכל משחק של בית"ר והם באמת בנו שם קבוצה טובה. שינויי המאמנים קצת ערערו אותם והיו קצת פציעות, אבל אם הם לא יזעזעו שוב את עמדת המאמן וייתנו לבני שהוא מבין כדורגל מצוין וגם בן אדם טוב להמשיך עד סוך העונה, אז הם יזכו".

אבוחצירה: "אם מישהי תיקח ותרוץ עד הסוף זו בית"ר ירושלים. יש להם קהל שהוא 100% דוחף ותומך שם בעוצמות שאי אפשר לתאר. אם הם ירוצו במאבק, הקהל ידחוף אותם עד הסוף".

איזי שרצקי. הייתה לו חבורת שחקנים מיוחדת (אסף קלינגר)
איזי שרצקי. הייתה לו חבורת שחקנים מיוחדת (אסף קלינגר)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי