אחוז הרייטינג או רצון השחקנים? קונפליקט הכדורגל בשבת עולה מדרגה

אוהדי מכבי תל אביב ביציעי אצטדיון נתניה
אוהדי מכבי תל אביב ביציעי אצטדיון נתניה | דני מרון

פרסום מסקנות ועדת רגב עורר זעם בקרב המתנגדים ("זלזול באינטליגינציה הציבורית"), אך מנגד עולה תהיה מהנתונים האם שינוי הסטטוס קוו באמת נצרך? ח"כ בהלול ממליץ: "עדיף להשקיע בהעלאת הרמה"

(גודל טקסט)

סוגיית הכדורגל בשבת עולה מדרגה. אחרי ששופטי בג"צ הורו לממשלה להפסיק את קיום המשחקים ביום המנוחה, או לתקן את החוק ולהכשיר זאת, החליטה הממשלה להקים ועדה בראשות שרת התרבות והספורט מירי רגב. עתה הגיעו המסקנות.

לאחר קביעת הוועדה שהפסקת קיום משחקי הכדורגל בשבת תהיה כרוכה בעלות של 24.7 מיליארד שקלים למשק הישראלי, טענה אתמול (שני) התנועה למדינה יהודית ודמוקרטית – שעתרה כזכור לפני שנה וחצי לבג"צ בשם מאות שחקני כדורגל בישראל – כי הסכום הדמיוני הוא "זלזול באינטליגנציה של ציבור חובבי הענף".

לטענת התנועה, עשו מנכ"ל משרד התרבות והספורט יוסי שרעבי והשרה רגב מניפולציות עם הנתונים שנאספו ע"י המומחים הפיננסיים של חברת סלע קולקר. הוועדה, אגב, גיבשה מסקנות ברורות שמשחקי הכדורגל בליגת העל ימשיכו בדיוק באותה מתכונת כפי שהם היום. הוועדה מציינת שמשחקי הליגה הלאומית נערכים ביום שישי ומסתיימים לפני כניסת השבת, ורק מעט ממשחקי ליגת העל נערכים בשבת.

מירי רגב
מירי רגב. בעין הסערה (מארק ישראל סלם)

"אני לא חושב שצריכה להיות בעיה גדולה בהזזת שני משחקי ליגת העל הנערכים במהלך השבת. אנחנו מבינים שאי אפשר לסגור את השבת גם למשחקי הליגות של הצעירים, אנחנו מבינים שאין מספיק מתקנים כדי להזיז את הכדורגל בכלל לאמצע השבוע, אבל את המשחקים הבודדים בליגה הראשונה אפשר להזיז", אמר אתמול שוער הפועל חדרה עומרי אלון, שעוד לפני שהחל בתהליך החזרה בתשובה לבש את האפודה של בני סכנין והפועל חיפה בליגת העל.

אלון, היום בן 34, מוסיף: "גם בליגה הלאומית יש לא מעט בעיות לאלה שרוצים לשמור שבת. המשחקים אולי מסתיימים לפני השקיעה, אבל עד שמגיעים הביתה נאלצים לחלל את השבת. אתן לך דוגמה: שיחקנו בעפולה, ואחרי המשחק נאלצתי ללכת ברגל שעה וחצי כדי להגיע למשפחה שעשיתי אצלה את השבת. ביום שישי הזה אנחנו משחקים בלוד, ועד עכשיו לא מצאתי פתרון. אין בלוד בית מלון, ואני בבעיה".

העיר לוד הובילה אותנו אל בלם העבר של הקבוצה, איציק נעמן, שהיה שותף לזכייה ההיסטורית של הקבוצה בגביע המדינה ולגביע אלוף האלופים. "הכדורגל בשבת זה הדבר שאיחד לאורך כל השנים את העם", הוא פוסק בנחרצות, "מדברים על כך שהשבת הוא היום החופשי שלנו, אז כל אחד יעשה כטוב בעיניו. עובדה שהקהל נוהר למגרשים בשבת, ובמשחקי אמצע השבוע אין את אותה אווירה. האנשים עובדים, ואחרי יום עבודה הם רוצים להיות בבית. בתפיסת העולם שלי, חייבים לשחק בשבת. זה כמו לקחת לאנגלים את הכדורגל ביום ראשון".

כך ייראו היציעים?
כך ייראו היציעים? אצטדיון נתניה (דני מרון)

הדרישה להורות על הפסקת קיום המשחקים בשבת מגיעה בטענה שנוגדת את חוק שעות עבודה ומנוחה. השחקנים שעתרו לבג"צ נדהמו לשמוע אתמול את החלטת "ועדת רגב". "אני לא יודע איך ניפחו את זה לסכום של 25 מיליארד", אומר אלון, "עכשיו כולם יקראו את זה בעיתון ובטח יגידו שאפשר עם הסכומים האלה לקנות כיפות ברזל ולא כיפות סרוגות. הם צודקים, אבל הסכומים האלה מנופחים בלי פרופורציה". מהמסקנות שנכתבו בדו"ח, ומחוות הדעת שקיבלו חברי הוועדה, מתברר שיש רק שתי מדינות בעולם בהן לא משחקים כדורגל בשבת – איראן וכוויית. אפילו בקטאר ובערב הסעודית מתקיימים מחצית ממשחקי המחזור בשבת. הדו"ח מתייחס לאירופה ובו נכתב ש-44% ממשחקי הליגות מתקיימים בשבת, 41% בימי ראשון (יום המנוחה בעולם הנוצרי), 8% בימי שישי ו-7% בימי שני.

ח"כ זוהיר בהלול מהמחנה הציוני, שקרא את הדו"ח, המליץ אתמול: "במקום להשקיע תקציבים לשינוי הסטטוס קוו, עדיף להשקיע בהעלאת רמת הכדורגל בארץ. הדו"ח שהוצג לממשלה על ידי הוועדה הבין משרדית מאשש את שיודע כל מי שחי את עולם הכדורגל בישראל. ביטול המשחקים יפגע אנושות בענף הספורט, בשחקנים ובהישגים עתידיים להם אנו שואפים במפעלים בינלאומיים".

"אתם פשוט לא נחשפים לכמות שומרי השבת שרוצים לראות כדורגל באמצע השבוע, וגם חילוניים שהיו מעדיפים את זה", טוען אלון מנגד, "את הקול שלהם אתם לא שומעים. המון רוצים את השינוי הזה. יש לנו קבוצת וואטסאפ של למעלה מ-100 שחקנים, שמלבד חיזוקים האחד לשני ודברי תורה שמעבירים, רוצים לשחק בליגת העל, אבל רק בתנאי שזה לא יקשה עליהם את שמירת השבת".

הדו"ח של "ועדת רגב" כלל גם נתוני צפייה של אוהדי הכדורגל, הן במגרש והן מול המסכים בבית. מתברר שהרייטינג במשחקי ליגת העל, וכאן השתמשו בוועדה בנתוני השנה שעברה, היה גבוה ב-20% כשהמשחקים נערכו בשעות היום בשבת לעומת שעות הערב. השנה, כשמשחקי המחזור השישי הוזזו משבת ליום חול בשל יום הכיפורים, נרשמה ירידה של 36% ברייטינג. ובכלל, משחקים הנערכים בימי ראשון ושני מביאים עמם ירידה של בין 30% ל-40%.

זוהיר בהלול
זוהיר בהלול. ממליץ להתעסק בכדורגל ופחות בשבת (אמיר לוי)

"סוגיית שמירת השבת לשחקנים שומרי מסורת צריכה להיפתר באופן פרטני, כפי שההתאחדות הוכיחה שניתן לעשות, ולא באופן גורף אשר יביא לפגיעה אנושה לכדורגל בישראל", ממשיך ח"כ בהלול, "אני מברך על אימוץ הדו"ח ע"י השרה רגב ועל ההתניה בשינוי המצב הקיים בשיפור המתקנים בראש ובראשונה. יש לקדם החלטות שיביאו לעידוד תרבות הספורט והכדורגל שהן חלק בלתי נפרד מהישראליות והשבת הישראלית".

תגובת התנועה למדינה יהודית ודמוקרטית: "משחקי ליגת העל מתקיימים ביום חול או לאחר צאת שבת, וענף הכדורגל לא הפסיד מכך שקל. האם איחור שני המשחקים הנותרים בשעה או שעתיים תגרום לנזק של מיליארדים? האם הקדמת משחקי הליגה הלאומית בשעה (בשעון חורף בלבד) תעלה למשק מיליארדים? אנחנו מאמינים שהשרה רגב לא הצליחה לשכנע אפילו את עצמה וקוראים לה לאפשר לשחקני הכדורגל והאוהדים לשמור את השבת בלי לוותר על הכדורגל".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי