Sport1 Banner

בלאק פריידי, גרסת 1990: חזרה ל-0:5 של מכבי נתניה על מכבי חיפה

סלובודאן דראפיץ'
סלובודאן דראפיץ' | אודי ציטיאט

שרף ביצע חילוף בדקה ה-7, שמעון מנחם נישק למוטל'ה את הרגליים, יגאל רץ לבית הכנסת ואיינשטיין ז"ל הוציא מאיוניר עקיצה בעמדת הראיונות. השבוע לפני 27 שנה, "יום שישי השחור", המשחק ששינה את היסטוריית היחסים

(גודל טקסט)

"והנה שיא בליגה הישראלית, חברים. כבר בדקה השביעית מבצעת מכבי חיפה חילוף בשעה שאייל ברקוביץ' בא במקומו של יוסי צרפתי", כך תיאר שדר הערוץ הראשון דאז, מאיר איינשטיין ז"ל, את שאירע באותם צהרי יום שישי בקופסא. 30 בנובמבר 1990, השבוע לפני 27 שנה, מכבי חיפה שעוד תזכה בדאבל באותה עונה הגיעה למפגש עם מכבי נתניה, אז קבוצת מרכז טבלה – והובסה. כשברקוביץ' נכנס בדקה השביעית התוצאה הייתה 0:2, שלוש דקות אחר כך מוטי איוניר קבע 0:3 ובסיום, 0:5 מהדהד.

על המגרש בירוק שיחקו גיורא אנטמן, אלון חרזי, רפי אוסמו, אברהם אבוקרט, טל בנין, מרקו בלבול, ראובן עטר וכאמור, ברקוביץ' הצעיר. שלמה שרף עמד על הקווים. וממול, לא היה מדובר בנתניה הגדולה. למשל, שבוע לאחר מכן, הקבוצה אפילו הפסידה 1:0 בווסרמיל להפועל באר שבע. אלא שבאותו יום, הכל הלך לקבוצה מעיר היהלומים. "יום שישי השחור", כונה המשחק הזה בפי אוהדי ואנשי מכבי חיפה. גם מוטל'ה שפיגלר, מי שהיה אז מאמן נתניה, חגג במשחק הזה ציון דרך: היה זה הניצחון הראשון שלו על מכבי חיפה מאז פרש מכדורגל. לצדו על הקווים בתור עוזרו, עמד אז אבי כהן ז"ל.

המקומיים פתחו את המשחק הזה בסערה: כבר אחרי 30 שניות יגאל מנחם קיבל בישול גדול מאחיו שמעון (עד היום בנתניה טוענים ששמעון היה מוסר רק לאחיו יגאל) והכניס את הקופסא לטירוף. בדקה החמישית, מנחם השלים צמד מהיר מבישול של מאמן אנורתוזיס כיום, רוני לוי. המטווח המשיך ובדקה העשירית רוני לוי שוב בישל, כאשר הפעם איוניר השתתף בחגיגה עם בעיטה אדירה ברגל שמאל. בדקות הסיום (83 ו-85), יגאל החזיר בישול לאחיו שמעון בדרך לרביעי, כשהכדור שגלגל שמעון יצא דרך חור ברשת. גם איוניר הוסיף צמד אישי עם בעיטה אדירה. אחת התמונות המפורסמות מאותו המשחק הייתה של יגאל מנחם עוזב את המשחק לאחר השער הרביעי עם תיק אדום אשר מכיל תפילין ורץ עם בגדי המשחק לבית הכנסת לתפילה לכניסת השבת. יומיים לאחר אותו משחק, הנחיתה מכבי חיפה את ויקטור צ'אנוב עליו השלום כמחליפו של אנטמן.


מכבי חיפה בתחילת שנות התשעים (מימל, האתר הרשמי של מכבי חיפה)

"הפתיחה הייתה מהממת, שלושה שערים גמרו את מכבי חיפה. האוהדים כאן ראו הצגות כאלה (בעבר), אבל לאור המצב בטבלה, התוצאה נדירה", אמר בסיום איוניר למיקרופון של איינשטיין ז"ל, ואפילו הוסיף עקיצה: "לעומת מכבי ת"א, בנתניה אני משחק בתפקיד שעושה לי חשק לכדורגל". שמעון מנחם הוסיף: "מה שלא עשינו, נדבק. אי אפשר להסביר מה היה כאן. אנחנו לגמרי מתוסכלים ממכבי חיפה כי בגביע הטוטו חטפנו מהם תשעה שערים. היום החזרו להם בליגה".

"מה שמצחיק במשחק הזה הוא שיש אנשים שלא ראו אף גול. חלק איחרו למשחק ובגלל ששלושה שערים הובקעו ב-10 הדקות הראשונות, הם פיספסו אותם ויש כאלה שיצאו קצת קודם בשל הסמיכות לשבת ופספסו את שני הגולים שהובקעו בדקות הסיום", מספר קובי בלדב, מי שעמד בשערה של נתניה באותו המשחק. "לפני המשחק לא האמנו שתבוא תוצאה כזאת. לנצח את חיפה זה לא היה דבר של מה בכך. אני זוכר את שמעון מנחם כובש ורץ למוטל'ה לנשק לו את הרגליים. בוא נגיד שעד אור הבוקר לא נכנסנו הביתה ויצאנו לבלות במועדונים בנתניה".

"זה לא היה משחק של מכבי נתניה הגדולה. זה היה יום שאנחנו באנו עם יותר התלהבות ונמרצות. פתחנו את המשחק בצורה מטורפת", מספר דוד פיזנטי. אחד התלבש עם השני. אם היינו ממשיכים ככה, היינו מגיעים רחוק. זו הייתה שבת ייחודית שנתנו כיף לאוהדים. זה היה המשחק הכי טוב של מכבי נתניה בקופסא מאז נתניה ועוד 15. יכולת לראות מהדקה הראשונה שאין לחיפה סיכויים. כל השחקנים הגדולים שם היו טובים משלנו עם קאדר של אליפות, אבל כולם נעלמו באותו המשחק כתוצאה מזה שפתחנו מהר ואגרסיבי".


"המשחק הכי טוב בקופסא מאז נתניה ועוד 15" (דני מרון)

נתניה ומכבי חיפה נפגשו באותה עונה עוד חמש פעמים – פעם אחת בעונה הסדירה, פעמיים בפלייאוף העליון ופעמיים בגביע המדינה. הירוקים ניצחו ארבע פעמים ומשחק נוסף הסתיים ללא שערים. בכל המשחקים הללו כבשה נתניה שער אחד. כמה מהשחקנים ששיחקו בצהוב באותו משחק כמו רוני לוי ואלעד קורן עברו בהמשך למכבי חיפה. אז, בתחילת שנות ה-90, ראשית ימי הכסף הגדול, החלה הדעיכה הסופית של האימפריה הצהובה, בעוד מכבי חיפה הייתה מוכנה יותר לשינוי.

עם השנים, מכבי חיפה קנתה מנתניה לא מעט והפערים התרחבו. "אייל סגל עושה עבודת קודש בצורה מעוררת כבוד. אין היום סגנון כזה של ניהול. הוא מנהל את זה מצד אחד כמו בעסקים שלו, אך מהצד השני הוא האריך את החוזה של סלובו ושי והשאיר גם את עלי מוחמד ודיא סבע והראה שכאוהד הוא לא היה רוצה שהשחקנים הטובים בקבוצתו יעזבו. בתקופה שלי הייתי מוכר את עלי ליענקל'ה בדקה כי היינו צריכים כסף", טוען בלדב.

אז נכון, התוצאה המפורסמת ככל הנראה לא תשוחזר בקלות היום, אך האם נתניה היא באמת הפייבוריטית הערב? "נתניה קבוצה שמשחקת השנה כדורגל משובח. רצים, מחויבים מהדקה ראשונה. זו קבוצה שלא הייתה כמותה מאז הקבוצה של נתניה ועוד 15. זו קבוצה הרבה יותר טובה מהתקופה של מתיאוס ועטר, ואולי הכי טובה מזו 30 שנה. תוצאה כזו מחר? הכל יכול להיות לשני הכיוונים. יהיה משחק קשה. הרבה שנים לא היה מצב שלא היה כרטיס אחד לקנות ליציעי מכבי נתניה". מנתח בלדב.

27 שנה אחרי אותו משחק בלתי נשכח, יש תחושה אחרת. מכבי חיפה הגדולה הפגינה השבוע חשש ממכבי נתניה. "אני חושב שזו לא בושה להגיד. נתניה פייבוריטית", נחרץ פיזנטי. "נתניה משחקת בצורה דומה לאיך שאנחנו שיחקנו בשנות ה-80. הם באים קדימה עם הרבה שחקנים. מכבי נתניה תוקפת ואתה לא יודע מי נותן את הגול. היא לא מעיפה כדורים. הם משחקים עם הכדור בצורה יפה. חיפה היא קבוצה שמתקשה בהנעת הכדור שלה ולא תוקפת עם הרבה שחקנים. הם משחקים בלי ביטחון, ואילו נתניה משחקת חופשי ומאמינה בעצמה. מכבי נתניה של היום היא הכי טובה מאז נתניה ועוד 15.


איוניר ומכבי נתניה בעיצומה של החמישייה (צילום מסך)

"הסוד שלהם השנה? זה כמו לגו. דיברו הרבה שנים על בארסה ואמרו איזה יופי שכל שחקן מתלבש בול לתוך ה-11, גם פה זה קורה. היו קבוצות שהשקיעו כמות גדולה של כסף ולא הביאו כלום. השנה יש פה קבוצה מתואמת וכל הכבוד לסלובו ושי שאמרו 'ניקח את עלי מוחמד ונצליח איתו', אני מאוד אוהב גם את קייטה. אומרים שההגנה לא מספיק חזקה? זה שטויות כי ורגוץ' והויבך מצוינים. מכבי נתניה צריכה לשמור על מה שקורה לה מתחילת השנה כי אחרת זה הדבר היחידי שיכול להוביל לקריסה. אם היא תהיה צנועה ושקטה, אין סיבה שלא תהיה בין שלוש הראשונות".

הערב, תארח מכבי נתניה את מכבי חיפה. זה כבר לא יהיה בקופסא ולא בצהרי שישי, אלא במוצ"ש באצטדיון החדש. סלובודאן דראפיץ', שב-1990 שיחק במשחק ההוא ובקושי ידע עברית, בכלל יעמוד על הקווים של נתניה, אך הטירוף מזכיר את אותו המשחק. ונראה שזו אחת הפעמים היחידות מאז אותו 0:5, שנתניה בהחלט מגיעה כמעין פייבוריטית. יגאל מנחם הספיק מאז לחזור בתשובה ואף ביקש שלא להתראיין לכתבה שמתפרסמת בשבת. איוניר יצפה במשחק בטלוויזיה, לוי מקפריסין ואנטמן בכלל נמצא בהודו. חמש שנים וחצי עברו מאז שחן עזרא העניק לנתניה ניצחון ליגה אחרון על מכבי חיפה במשחק שהתקיים בקופסא. האם סבע, ערן לוי והחברים יכולים לשחזר את ההיסטוריה?  

עוד באותו נושא:

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי