מימר: אי אפשר להגיד כל הזמן למאמן שעשו לו טובה, בסוף הוא מתפתח

שרון מימר
שרון מימר | דני מרון

השיחות עם טביב שהפכו לוויכוחים, האיומים מהקהל, הרגעים בהם הרגיש שהוא לא מקבל קרדיט. לפני שהוא חוזר לטדי (20:30, ספורט4), שרון מימר מסביר בראיון נדיר ומלא תובנות וביקורת כמה קשה להיות מאמן בליגת העל

(גודל טקסט)

"יש בי חרטה על זה שאני לא בבית"ר, כי להיות מאמן בית"ר זה משהו שאני מאחל לאנשים שאני אוהב. יש שם משהו שלא תמיד אפשר לקבל במקומות אחרים. חבל לי שפספסתי את זה כי רציתי להמשיך את מה שהתחלתי". שרון מימר יגיע הערב (20:30, שידור ישיר בספורט4) לאצטדיון טדי כמאמן של קבוצה יריבה, לראשונה מאז פוטר מבית"ר ירושלים לפני כארבעה חודשים בעקבות אי הסכמות עם הבעלים אלי טביב. הוא לא כועס, יותר מאוכזב. הוא לא מופתע ממה שקורה למחליפו בני בן זקן, ויש לו הרבה מאוד תובנות על תפקיד המאמן בכדורגל הישראלי ובבית"ר בפרט. וכן, גם ביקורת עצמית על מה שקורה במכבי פתח תקווה שלו. קבלו את מימר שלא הכרתם.

שרון, אתה סוגר שלושה חודשים במכבי פ"ת. איזה ציון אתה נותן לתקופה עד כה?
"בינוני מינוס. אני חושב שהקבוצה הייתה צריכה להיות עם יותר נקודות ולשחק כדורגל יותר טוב, אבל לצערי זה לא קורה. אני לא אגיד שנכשלתי, כי לקחתי קבוצה במשבר והמצב יותר טוב כרגע, אבל זה עדיין לא מספיק".

יכול להבין את האכזבה?
"בטח. אני מאוכזב לא פחות וההנהלה מאוכזבת בצדק גם ממני וגם מהשחקנים. בסופו של דבר, ההנהלה נותנת לנו הכול עד הפרט האחרון. זה מקום שלא מחסיר שום דבר ונותן את הכלים להצליח. אין ספק שאנחנו צריכים להחזיר להם יותר ממה שאנחנו נותנים עד עכשיו".


מימר. "אחד החטאים בכדורגל הוא הגדרת מטרות" (דני מרון)

אז מה המטרות? כי אתם רוצים להתחזק, אבל מצד שני נראה שלא תהיו בפלייאוף העליון וגם לא תרדו.
"אחד החטאים בכדורגל הוא הגדרת מטרות. מטרות לא נמדדות בדיבורים, אלא בדברים שקורים תוך כדי. אני בטוח שהפועל חיפה, בני יהודה ונתניה לא סימנו את עצמן כבטוחות בפלייאוף העליון. יואב כץ מצהיר שמונה שנים שהוא הולך לפלייאוף עליון ורק השנה זה עובד, ככה שדיבורים לא קובעים. אין ספק שהקבוצה נבנתה לפלייאוף העליון, אבל קרו דברים בדרך שלא הלכו. גם קבוצות כמו מכבי חיפה ועירוני קריית שמונה השקיעו לפחות כמונו ולא נמצאות שם כרגע.

"למה לחזק? להבדיל ממה שחושבים, הירידות לא נקבעו. אם לא נשתפר ולא נביא תוצאות אנחנו יכולים להסתבך, למרות שאני מאמין שהסגל הזה רחוק מלהיות מועמד לירידה. בינואר מתקנים דברים שלא הצלחנו בהם בחצי השנה הראשונה וכמו שרואים, חסרים לנו שחקנים של מספרים. אנחנו לא רוצים להעביר עוד חצי שנה של קבוצה טובה שלא מסכנת את השער. תמיד חשוב לסיים את העונה בצורה טובה, כי ראינו שהסיום הרע של העונה שעברה נגרר לתחילת העונה הזאת".

מפריע לך שמדברים על כך שלא תמשיך פה ושגיא לוזון יחליף אותך?
"כשהחלטתי להיות מאמן, ידעתי שלא רק גיא לוזון, אלא יש עוד 100 מאמנים שיכולים להחליף אותי מבחוץ בכל רגע. זה לא מעסיק אותי, כי זו אנרגיה מבוזבזת ואין לי שליטה על זה. יש לי שליטה על השחקנים שלי במגרש ואיך אנחנו עושים את העבודה שלנו כדי שכן יהיה שקט. אם אני לא אעשה את העבודה כמו שצריך, אני מתאר לעצמי שגם אותי יחליפו".


"לוזון? יש עוד 100 מאמנים שיכולים להחליף אותי" (דני מרון) 

מדברים הרבה על מעמד המאמן וחוסר הלויאליות אחד לשני. יש הרבה מאמנים שהפכו להיות בובות.
"פוטרתי כבר פעמיים לא בצורה נכונה. בהפועל כפר סבא נלחצו ופיטרו אותי כשהקבוצה הייתה במקום נורמלי ולא ירדה מתחת לקו האדום. בבית"ר, כולם יודעים את הסיפור שפוטרתי לא רק על רקע מקצועי. האצבע הקלה על ההדק גורמת לפיטורים. מבחינתי, הייתי ממשיך כמה עונות גם בכפ"ס וגם בבית"ר ירושלים. מבחינתי גם להישאר במכבי פ"ת כמה שיותר. בגלל כל הלחץ שנהיה והדינמיות בכדורגל, ועצם זה שהמאמן הוא אחראי לכל דבר שיש וסופג את כל מה שקורה בקבוצה, נוצר מצב שהוא זה שמשלם. זאת הסיבה שמאמנים כל הזמן מחליפים קבוצות. אני אחד שקשוב ומערכת היחסים שלי עם בעלי קבוצות מצוינת".

"אני אוהב לשתף ולא אחד שחושב שהוא יודע הכל. אני גם שם לעצמי גבולות כי ברגע שאני מרגיש שמנסים להכתיב לי או לגרום לי לא להיות משמעותי, פה אני שם את הגבולות ולפעמים זה מייצר התנגחויות. הקו שלי לבעלים הוא כמו הקו שלי לצוות שלי או לכל אחד שעובד איתי. אני יודע שיש עצות שאני יכול לקבל, אבל את ההחלטה הסופית מאמן צריך לקחת כי אם כבר הוא משלם על דברים, שזה יהיה בגלל החלטות שלו. אין ספק שלמועדון יכולה להיות דרך ואם במועדון רוצים לטפח יותר שחקני בית, אלו דברים שצריכים להיאמר למאמן בתחילת הדרך. אם אתה מחליט שזה לא מקובל, אתה צריך לעצור את זה ולא להיכנס לפלונטרים.

"אתה בסופו של דבר צריך לקבוע את ההרכבים והשיטה, כי בשביל זה אתה שם. לוקחים מאמן כי יש לו אפשרות להביא את הקבוצה למקום הכי טוב. אף פעם לא פניתי לקבוצות ולא הצעתי את עצמי, אלא הגיעו אליי מהקבוצה עצמה. מייצרים למאמן הרבה דברים שמחלישים את מעמדו והכדורגל סובל מזה. אומרים שהמאמנים מייצרים שמועות שהם לא קובעים. שמעתי על דברים שקורים בקבוצות וטוענים שהמאמן לא ידע. זה כל כך רחוק מהמציאות. יש כאלה שמייצרים דעת קהל שהמאמנים חלשים, אבל לא מבינים שבעצם שמנסים להחליש אותם. אם נחזור לשנים של פעם, היו אוטוריטות כמו דרור קשטן ונתנו להם לנהל את מה שקורה במערכת".


"אם כבר מאמן משלם על משהו, שזה יהיה על החלטות שלו" (דני מרון)

למה אתה לא בבית"ר ירושלים?
"כי משהו בתקשורת ביני לבין ההנהלה השתבש".

על מה היו הויכוחים?
"על הרבה דברים. אנשים חושבים שזה על משהו ספציפי אבל זה לא. אני ראיתי דברים בצורה אחת ומישהו אחר בצורה אחרת".

אתה יכול להבין אנשים שטוענים שאלי טביב לקח מאמן יחסית אלמוני ושם אותו בקדמת הבמה?
"קיבלתי שירות מצוין ואני מאוד מעריך את הצ'אנס שאלי טביב נתן לי ולעוד הרבה מאמנים שאם היה מישהו אחר בבית"ר, הם לא היו מגיעים למועדון. חוויתי בבית"ר חוויות שאני מאחל לאהובים שלי לחוות. להיות בבית"ר זה משהו עוצמתי וגם אם אשב איתך עכשיו שעה, לא אוכל לתאר לך את זה. חוויתי את כל הדברים הטובים בבית"ר ויכול להיות שנקודת המשבר היא שאי אפשר כל הזמן להגיד למאמן שעשו לו טובה. בסופו של דבר הוא מתפתח. הצלחתי בבית"ר וההצלחה הייתה בזכות הרבה דברים, אבל גם לי היה חלק בזה. זה לא יכול להגיע למצב שכל הזמן אומרים שאתה שם כי עשו לך טובה, שאולי אתה לא המאמן הראוי. במבחן השטח הצלחתי וגם העונה הזאת הייתה טובה בתחילתה. כאן צריכים לתת את הקרדיט למאמן ואת החבל ולא להגיד: עשו לך טובה ותקשיב לכל מה שאומרים לך".


עם אוחנה וטביב. משהו בקשר עם ההנהלה השתבש (דני מרון)

בדיעבד, היית משנה משהו בהתנהלות שלך?
"אני לא אומר שכל ההחלטות שלי היו מושלמות, אבל גם היום אני חושב שבאותו רגע נתון זה הדבר שהייתי צריך לעשות. אני חושב 200 פעם לפני שאני מקבל החלטה ובאותו תקופה קיבלתי החלטות שחשבתי שהן הכי טובות לבית"ר ולטובתי. הלכתי עם האמת שלי. לא עשיתי את זה כדווקא או כדי להתריס".

מה היה רגע השבר שלך, שהבנת שלא תמשיך שם?
"היו כמה אי הסכמות ואני יכול להגיד לך שחצי השנה הראשונה הייתה מעולה. היה שיתוף פעולה, שיחות מפרות ודברים שראינו עין בעין גם אם לא הייתה זרימה. בתקופה האחרונה לא היו, שיחות אלא ויכוחים והבנתי שזה לא יכול להימשך ושזה ייגמר בסופו של דבר. שאין פתרון אחר חוץ מזה שאני אלך".

איך אוהדי בית"ר יקבלו אותך?
"אני חושב שמה שעברתי עם הקהל של בית"ר זה סיפור לא צפוי ומרגש גם יחד. אני יכול להגיד לך שיום לפני החתימה קיבלתי כמות הודעות שאין לי סיכוי לקבל יותר בחיי. הודעות של 'אל תבוא וזה לא המקום שלך', ברמה של איומים. כבר במשחק הראשון נגד ק"ש, שראו משהו טוב, יותר מחצי מהם כבר שלחו הודעה שהקבוצה משחקת טוב. הקבוצה נכנסה לפורמה, שיחקנו טוב ואני חושב שכל הקהל האמין בדרך והבין שיש לי מה לתרום. לדעתי, מה שקנה אותם יותר מכל הוא שהייתי קשוב מאוד ל-DNA של המועדון. תקפנו הרבה והבאנו ניצחונות. כל הקטע של לייצר הייפ, של להיות קבוצה חזקה והרגשתי את זה בכל יום. איך יקבלו אותי בשבת? נצטרך לחכות לשבת. מבחינתי יהיה מרגש לחזור לשם".


"החיבור ל-DNA של בית"ר קנה את הקהל" (עדי אבישי)

אין בך מעט אכזבה מאלי אוחנה?
"אני יכול להגיד לך שאלי אוחנה הוא אחד האנשים המדהימים שנתקלתי בהם. הוא גבר אמיתי. לא תמיד צריך להיות רועש. אלי אוחנה בבית"ר כי זו הזהות שלו, אבל הוא עובד במערכת שיש בה בעלים והוא צריך להיות קשוב לו. הוא צריך לדעת לנהל את המערכת בצורה שגם לבעלים תהיה אמירה. הוא היה בין הפטיש לסדן במקרה שלי. לא היו לו הרבה ברירות ואני לא חושב שיש מישהו שהיה עושה אחרת. קל לשפוט מבחוץ, אבל היחסים איתו היו טובים לכל אורך הדרך. יש לו הרבה מה לתרום".

מדברים הרבה על כך שמקצועית בית"ר יכולה לרוץ עד הסוף, אבל כל ההתנהלות מסביב פוגעת בהצלחה.
"אני יכול להגיד לך שבית"ר, בגלל כל הצבע שהיא נותנת, גורמת ליותר רעש גם בדברים שקורים גם במקומות אחרים. את בית"ר תמיד מציירים כשכונתית, אבל אם זה היה קורה בקבוצות אחרות, לא היו מדברים על זה. מה שמיוחד פה הוא שכל פיפס נהיה פיל, הכל מוחצן ומייצר בלאגן, אבל במבחן התוצאה הקבוצה הזאת מצליחה. טביב הביא לשם שחקנים מוכשרים וזאת אחת הקבוצות המוכשרות שנתקלתי בה. בגלל זה הם במקום שהם נמצאים. אני חושב שעדיין הם יכולים ללכת עד הסוף".

כמה טביב מבין מקצועית?
"אין ספק שהוא מבין מקצועית ויש לו הרבה מה לתרום. בשיחות איתו הוא מראה לך דברים שלא חשבת עליהם. הוא מבין כדורגל נקודה. לא סתם הוא מצליח בכל המקומות שהוא מגיע אליהם".


טביב. מבין כדורגל נקודה (דני מרון)

מגיע לך קרדיט על מה שקורה בבית"ר עד כה?
"לא. אני אומר תמיד שברגע שאתה עוזב, נגמר הקרדיט מעבר לעוד שבוע או שבועיים. אחרי זה, מי ששם צריך לקחת את הקרדיט או האשמה. תמיד אני נותן את דוגמת ב"ש. הייתי שם ועזבתי אחרי חצי עונה כשהם היו במקום הראשון, אבל מבחינתי אני לא שייך לאליפות הזאת. מי שהיה שם לאורך כל העונה לקח את האליפות".

אתה רואה את המצב וההד סביב בני בן זקן. לא קל לו.
"כל מי שהולך לאמן בבית"ר צריך להבין שזה עלול לקרות. אני לא חוויתי את זה כי הקהל היה איתי, אבל תקשורתית והכל, היו רגעים לא נעימים. אני בטוח שהוא רוצה שזה יהיה אחרת, במיוחד כשהקבוצה מצליחה. זה משהו בתרבות שלנו שלא צריך לקרות. צריך לכבד את כל מי שעובד כל עוד הוא עובד, כי המאמן עובד בשביל המועדון ורוצה שהוא יצליח. אם זה לא מתאים, נפרדים ואף אחד לא צריך לעבור קללות ואיומים. אני חושב שיש עוד הרבה מאמנים שיושבים כל היום ונמצאים תחת האקדח".

אם היית היום בבית"ר, היית רץ לאליפות גם?
"אין אם. יצרנו קבוצה טובה וגם בתחילת העונה נראינו טוב. נתנו שלישיות לב"ש ולאשדוד וראו שהקבוצה טובה מההתחלה. בית"ר יכולה ללכת עד הסוף ואין לי ספק שאם היא תבקיע בכמויות האלה, היא תלך עד הסוף".


בן זקן. "כל מי שהולך לאמן בבית"ר צריך להבין שזה עלול לקרות" (דני מרון)


יש בך רצון מיוחד לנצח בטדי?
"יש בי רצון לנצח בגלל המצב של מכבי פ"ת, כדי להחזיר אותה למסלול הניצחונות. להחזיר לאבי לוזון ושינו זוארץ. זה טבעי שכל קבוצה שמנצחת בטדי מקבלת אפקט. אותי זה ירגש יותר, אבל אני לא בא לנקום או משהו כזה".

תן טיפים למאמן שמגיע לבית"ר ירושלים.
"קודם כל זה הקהל. להתחבר ל-DNA שכולם מדברים עליו. הקבוצה צריכה ללחוץ נגד כל קבוצה ולא משנה איזו. גם נגד הגדולות, לתקוף עם כל הכלים ולא להיות במגננה. זה משהו שהקהל מעריך. צריך להכיל את המערכת. יש דברים שלא קיימים במקומות אחרים. הקהל עוטף אותך ויכולים להגיע מאות לאימון. לא צריך להיות נגד, אלא להכיל את האהבה הזאת. אני ממליץ להיות קשוב לקהל".

יצא לך לשוחח עם אלי טביב וסתיו שחם אחרי הפרידות?
"אני יכול להגיד לך ששניהם מיוזמתם יצרו איתי קשר, דיברנו וליבנו עניינים. אין פה שום טינה או משהו שנשאר, כי אלו היה רגעים של לחץ ולא משהו אישי. אני לא נשאר תקוע באנרגיות שליליות או טוחן מה שהיה. מה טביב אמר לי? הרבה דברים שיישארו בינינו. אני בטוח שאם ניפגש, נדבר בצורה הכי כנה וכיפית כמו שדיברנו בתחילת הדרך. מבחינתי ולדעתי גם מבחינתם, אין משקעים".


"קודם כל צריך להתחבר לקהל של בית"ר" (עדי אבישי)

בשבוע הבא אתה פוגש אקסית נוספת, את הפועל כפ"ס. אם אני חוזר איתך אחורה, יכולת לעשות שם משהו שונה?
"אני מעריך את המקום הזה כי הם נתנו לי את ההזדמנות הראשונה בליגת העל. הצלחנו בחצי השנה הראשונה להישאר למרות שהגעתי לקבוצה מתחת לקו האדום. בעונה השנייה היינו עם התקציב הכי נמוך ובמשך כל התקופה לא ירדנו מתחת לקו האדום. לא ניצחנו 10 משחקים, אבל לא דיברו על זה ששבעה מהם היו תיקו ועוד נגד מכבי ת"א, ק"ש ופ"ת. היינו קבוצה שלא מתפרקת ופה הלחץ השפיע על הבעלים. לחצו אותו שאני צריך ללכת ועשו את מה שעשו. החוכמה היא לנתח דרך. בכפ"ס שאלתי את הבעלים מה עשיתי לא נכון. אמרו לי: 'אתה עובד נכון, אנחנו נראים כמו קבוצה. חסרה לנו איכות ויש פה קארמה רעה'. אמרתי להם: 'איך אני יכול לשנות קארמה?'. בסופו של דבר, בתקופות הקשות הבעלים צריך לשפוט אם הדרך טובה או לא. אם אתה רואה שיש עתיד עם המאמן והקבוצה עוד נראית בסדר, הוא צריך להישאר. אם הדרך לא נכונה והוא מאבד כיוון, זה הזמן לחתוך".

הייתה עלייך ביקורת שבכל סיום משחק היית טוען שלא נראיתם רע והשלת את הציבור.
"כמו שאמרתי, זו הייתה השנה הראשונה שלי בליגת העל ובראיונות החלטתי לחזק את השחקנים ואמרתי שאנחנו לא קבוצה פראיירית ויכולים לנצח. הפסדתי דעת קהל בגלל זה. היום לא תשמע אותי אומר את זה".

אם היית נשאר, כפ"ס הייתה נשארת בליגת העל?
"באמונה שלי כן, אבל זה היה צריך להיבחן במבחן התוצאה. בחודש האחרון שלי שחררנו ארבעה שחקנים וביקשתי חיזוק. ההנהלה לא ראתה לנכון לעשות את זה. לגבי הסיפור עם סתיו והפועל ת"א? גם אני וגם רובי רגב המנכ"ל אמרנו לו שזה פוגע בקבוצה, אבל הוא החליט ללכת על זה וזו זכותו כי הוא הבעלים. אין ספק שהיה לזה אפקט לא טוב. עד שעזבתי הקבוצה לא הייתה במצב של טוטאל לוס. אם היו מביאים את השחקנים שרציתי ולא הולכים על פיטורים, יכול להיות שהייתי מצליח שם".


"אין ספק שבכר ראוי לנבחרת, אבל לא חושב שזה נכון לו" (אודי ציטיאט)

ברק בכר צריך להיות בנבחרת?
"אין ספק שהוא ראוי לאמן את הנבחרת, אבל אני לא חושב שזה הדבר הנכון בשבילו. הוא אמנם עשה הרבה בכדורגל, אבל הוא לא מאמן ותיק והוא רוצה לחוות את החוויה של האימון היומיומי. יש מאמנים ותיקים יותר שעברו יותר וזה כן המקום והזמן שלהם להיות בנבחרת". 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי