זיכרונות מ-1999: הפועל חיפה הנוכחית היא הפועל חיפה של גוטמן

הפועל חיפה חוגגת
הפועל חיפה חוגגת | עדי אבישי

התהליך שעבר תורג'מן, שינוי התפקוד של בן בסט, השלישייה הפיזית שמאפשרת שינויי מערך, גנסארי בתפקיד מילנקו, ממן בעמדה של רוסו. לחמן מתפעל מהאדומים ומנתח את המפגש עם בית"ר (20:30, ספורט1)

(גודל טקסט)

כמו רבים מחלוצי טוברוק, שמעון אבוחצירה,שלומי ארבייטמן ודודו ביטון, מיד בתום תקופת הנוער ולאור ההסכם ההיסטורי בין אריק איזיקוביץ' למאיר שמיר, גם אלון תורג'מן בן ה-19 דאז, הגיע לכחולה מאם המושבות. הפתיחה הייתה מהוססת. תורג'מן שותף בשמונה מחזורים והורד לספסל. הפועל פתח תקוה של עונת 2010/11 הייתה על סף תהום. שבועות קודם היא עפה בגביע מול נתניה, הפסידה לסכנין בבית וספגה רביעייה בדרבי. עד לאותו יום סתיו ב-20 בנובמבר. דודו ביטון, המבוגר מהילד בשלוש שנים, לקח את תורג'מן תחת חסותו.

שניהם נסעו יחד לאשדוד ופתחו במשחק הליגה באצטדיון הי"א. ביטון פתח באמצע, תורג'מן נכנס אחרי חצי שעה לעמדה בכנף בשמאל במקום ישראל זגורי שנפצע. בפתיחת המחצית השנייה נכנס ביטון לעניינים וכבש בפנדל וכעבור שתי דקות הגיע תורו של אלון הצעיר לכבוש. אשדוד עוד הצליחה לצמק, אך השער הזה הביא למלאבסים את הניצחון ולתורגמן את תשומת הלב מממכבי חיפה, אליה עבר בתום אותה עונה. זה היה שער הבכורה שלו בליגת העל, בעונה אותה סיים עם שישה כיבושים. 

ישנו טייפ מסוים של חלוצים שמטעה את המאמנים. במונדיאל 1998 וביורו 2000, שיחק הכוכב הצרפתי תיירי הנרי כשחקן כנף ימין. בבארסה תפקד תיירי הנרי כשחקן כנף שמאל, אך הקריירה הלוהטת נוצרה עם המעבר למרכז. הנה עוד דוגמה. מוחמד גאדיר עלה לבוגרים במכבי חיפה ובשל כך שנחשב אתלט ומהיר אך לא גבוה במיוחד, מוקם החלוץ מביר אל מכסור בקווים. ההברקה בסכנין והמעבר לעמדה של 9 הצילה לגאדיר את הקריירה. תהליך דומה עבר תורג'מן כשחזר מהפועל פתח תקוה אל חיק הירוקים. עונת השיא של 15 שערי ליגה ב 2013/14 התמוססה לשלושה שערים בעונה שאחריה, לשער בודד במדי הפועל תל אביב וארבעה בבני יהודה. הכול אז נראה אפור. עד שהגיע הטלפון מניר קלינגר. כמעט כל מאמן בכדורגל שלנו היה ממקם את עדן בן בסט בשפיץ ואת תורג'מן בשמאל. קלינגר החליט הפוך והפך שני חלוצי צד בדעיכה, לשניים הממשים עצמם בגדול בקרית חיים.


ממש את עצמו. בן בסט (ערן לוף) 


מה היתרונות במיקום חלוצי צד במרכז?

1. המהירות שמקשה על בלמים גבוהים.
2. הפעלתנות על הקרקע.
3. היכולת לגוון ולרווח לקווים, מה שהופך את בלמי היריב ללא רלוונטיים הגנתית.
4.קלילות שמאפשרת הפעלת לחץ על היריב בשטח שלו. 

בחור רגיש אלון תורג'מן, הכול אצלו בתקופות. שערים מגיעים במקבצים ואת שמונת שעריו כבש בחמישה משחקים מתוך ה-16 בהם שותף. אך בעידן בו חלוצים עושים קילומטרז' גבוה ומוחלפים דרך קבע בדקות אחרונות, תורג'מן התוסס נותן לקלינגר את הבונוס להשאיר אותו על המגרש ולהחליפו תשע פעמים רק בשש הדקות האחרונות רק למען משיכת זמן והכנסת שחקן הגנה. קלינגר זכר כי עדן בן בסט פרח אצל גוטמן בנבחרת באגף השמאלי ואם בלחץ שלו, תורג'מן הוא 'האורן ניסים' של עונת האליפות, עדן הוא לירון בסיס. עכשיו נותר לאתר את ה'ג'ובאני רוסו' החדש.

18 שערים יחד הבקיעו השלישייה הקדמית של יואב כץ.שמונה תורג'מן, שישה בן בסט וארבעה חנן ממן – כולם במחצית השנייה. הפועל חיפה כולה כבשה שבעה מתוך שעריה ברבע השעה האחרונה והכריעה לא פעם את יריבותיה בסיום. ממן, הפליימייקר הרך שמוקם בעבר בתפקיד חסר המטלות ההגנתיות של מאחרי חלוץ, הפך לשחקן השילוב המושלם: על הקו בהגנה, באמצע בהתקפה. ממן הוא הרוסו החדש.

ויש את גוראן מילנקו החדש. קוראים לו ראדו גנסארי. אם מילנקו האצילי הגיע מאסן הגרמנית, גנסארי הגיע מהליגה המולדבית, שם שיחק בשתי היריבות הגדולות – זימברו מקישינב ושריף. עם ממוצע של חמישה שערים בעונה בארבע העונות האחרונות, המולדבי שומר על הסטטיסטיקה והוא נכון לעכשיו עם שני שערים. הוא ממוקם מאחורי השלישייה הקדמית ונותן משם אגרסיביות ודינמיקה חסרת תקדים. רוסלן ברסקי הוא הדימיטרי אוליאנוב – המארגן – רסמוס סויסטדט השבדי ה'אורן זיתוני'. אם לוקחים בחשבון שגנסארי פיזי יותר ממילנקו של אז, מקבלים שלישיית קישור חזקה שיכולה לגרום להמון בעיות ליריבתה הערב – בית"ר ירושלים. 


מילנקו החדש. גנסארי (ערן לוף) 


בני בן זקן הוא איש שדוגל ותומך ומוביל את בית"ר למשחק נסוג של שלישיית קשרים אחוריים. בית"ר בסגנון הזה איבדה את השליטה במשחק אף לראשון לציון מהלאומית והערב זה יהיה מפגש של משולשים לוהטים במרכז השדה. בבית"ר של העונה יש לשים לב לשתי התפתחויות: ראשית, מקבץ של קשרים אחוריים הכולל את דוד קלטינס, קלאודמיר פריירה, פול אדגר, אריק סאבו ולאחרונה אף אנטואן קונטה. יופי של רשימה. נוסיף על כך שניים נוספים, עידן ורד ויוסי בניון, שכדי לפנות מקום למבקיע נוסף בחלק הקדמי התפקיד ההולם אותם הוא קשרי 50-50. את ורד זה יכול להבליט כמוביל בליגה שלנו ובנבחרת ישראל. בניון עשה זאת אצל רפא בניטס בימי ליברפול. 

מה עושים עם רשימה שכזו? הורדה של שני קשרים אחוריים לעמדת הבלמים ויצירת שליטה מוחלטת בהנעת הכדור. כאשר ידוע שמיקי סירושטיין הוא קשר בבסיסו, פריירה או סאבו לידו מאחור יכולים להפוך את בית"ר ממתגוננת לקבוצה ורסטילית ומיוחדת. שנית, הזרים של בית"ר הם פגיעה בינגו. גם דייויד בויסן הדני החדש עונה על משולש הדרישות: אנרגיה-טכניקה-כיבושים. הדני הספיק לכבוש העונה שני שערי שוויון בדקת הסיום מול המעידים שברכש החדש יש גם אופי בריא.

ובחזרה להפועל חיפה. עם או בלי כוונה, ניר קלינגר בנה קבוצה שמזכירה את זו של אלי גוטמן מעונת האליפות ב-1999. ולהפועל חיפה הבנייה הזו עושה רק טוב. רק שקלינגר בנה חוליית קישור מדורגת המשלבת בין שלוש שיטות. התקפית הקבוצה שלו במעוין, הגנתית בשילוב בין 4-5-1 ל-4-3-3.  

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי