סחי בלטה: כך הפך גבי תמאש את הפועל חיפה למועמדת לאליפות

גבריאל תמאש עם ניר קלינגר
גבריאל תמאש עם ניר קלינגר | עדי אבישי

17 מעברים בקריירה, השעיות ושלל סיפורים הזויים על הוללות ושתייה (גם עם מנהל הנבחרת) לא הפחידו את ניר קלינגר, שהתעלם מהסטיגמות וקיבל את "אחד מחמשת הבלמים הזרים הגדולים שהיו כאן". סיפורה של אגדה חיה

(גודל טקסט)

"הציעו לי את גבי תמאש", סיפר ניר קלינגר בקיץ לאיש מקצוע רומני בכיר וביקש קצת פרטים. הקול מן העבר השני של הקו נשמע סקפטי. "לא תוכל להביא אותו. יש לו כאן בעיות, אבל מקצועית זה לא בלם לישראל". התשובה רק הגבירה את הסקרנות אצל מאמן הפועל חיפה. קלינגר הכיר את תמאש, את הרזומה המרשים וגם את סיפורי בעיות המשמעת והשתייה שליוו אותו לאורך הקריירה. לבסוף, החליט לוותר על היועצים והתקשר לתמאש עצמו. במשך ארבעה ימים השניים ניהלו שיחות נפש של שעות והכימיה הייתה מיידית. הם דיברו על כדורגל, על החיים, על פילוסופיה ואפילו לרגע לא על הרזומה השערורייתי של השחקן. "אני רוצה לחשוב", אמר הבלם ונעלם ליממה לפני שחזר עם תשובה חיובית.

תמאש דחה הצעה מפתה מוויטורול של גיאורגי חאג'י כדי להגיע לישראל. מספרים שרק רצה לברוח מרומניה ובעיקר מהתקשורת המקומית שהדביקה לו את סטיגמת הבליין, האלכוהוליסט והילד הרע. "בעונה שעברה בסטיאווה הרוויח סכומים נמוכים", טוען אחד מחבריו בארץ. "בהפועל חיפה הוא מרוויח חצי מזה". האדומים אימצו אותו בחום. אפילו התעקשו שיחזיר חוזה חתום במייל עוד לפני ההגעה לבדיקות רפואיות כדי שלא יברח. אחרי ההודעה, כשהחלו הידיעות על עברו של השחקן, חששו במועדון מהתגובה, אבל תמאש הרגיע: "אני רגיל לזה". כשנחת בארץ, מעיד חברו, הרגיש כאילו קלינגר והוא מכירים כבר 20 שנה.

לפני הכל, תמאש הוא סופרסטאר על כל המשתמע מכך. התקשורת הרומנית לא מרפה ממנו גם כשהוא בישראל וצמאה לכל פיסת מידע. לפני המשחק בבאר שבע, דחה הצעה ממספר ערוצי טלוויזיה שביקשו להתלוות אליו. דובר הפועל חיפה, נועם רגב, סיפר לאנשי המועדון שבמהלך הביקור ברומניה נדהם לגלות שתמאש לא יכול ללכת ברחוב. ההערצה אליו עיוורת, אבל תחושת הרדיפה הביאה אותו לברוח. הקריירה שלו הייתה מפוארת ומלאת שערוריות וסיפורים. שחקן כמוהו לא מגיע לישראל. ואם מגיע, אז לא להפועל חיפה. "זה שחקן חריג", מודים במועדון. "קשה למצוא זר שעושה את הקבוצה. חלום עבור כל קבוצה ומאמן".


תמאש עם קלינגר. כאילו מכירים 20 שנה (עדי אבישי)

עיתונים ואנשי מקצוע מרומניה לא ששים לדבר על תמאש בשמם. אחד מהם מסביר: "הוא אחד משחקני ההגנה הכי טובים של רומניה ב-20 השנה האחרונות ואם לא הבעיות שלו מחוץ למגרש, הוא היה משחק בקביעות בקבוצה מקום 5-6 באנגליה או ספרד. גי רו שאימן אותו באוקזר אמר עליו שהוא טוב רק שהבעיה היא שפאריס קרובה מדי… אתה מבין? זאת תמיד הייתה הבעיה איתו. מחמאות מקצועיות, מנהיג, ווינר, בחור סופר נחמד, אבל יש לו בעיית שתייה".

תמאש רשם 17 מעברי קבוצות בקריירה. גלאסטראיי רכשה אותו בגיל 20 מדינמו בוקרשט, אחר כך נרכש על ידי ספרטק מוסקבה במדיה מיעט לשחק. הוא חזר לדינמו כמושאל ובעונת 2006/7 ירד ליגה עם סלטה ויגו. לאחר מכן נקנה על ידי אוקזר של גי רו במדיה שיחק עונה אחת ושוב הושאל הביתה, לדינמו. הקריירה קיבלה טוויסט חיובי כשבינואר 2010 הוא הושאל לווסט ברומיץ', עלה איתה לפרמיירליג והאופציה עליו מומשה. משם הוא הלך ועלה. וככל שהתעצם, כך החלו הדיווחים על בעיות.

"תמאש נשמה יוצאת דופן, איש חזק כמו שור", אמר עליו בעבר מירצ'ה סאנדו יו"ר ההתאחדות לשעבר וחשף סיפור עסיסי. "חבל בשבילו שהוא נשוי עם ילדה כי הוא צריך לוותר על היציאות. כשהוא משתכר, זאת בעיה. פעם שלחתי את דידי פרודאן להביא אותו מאיזה מועדון, אבל גבי הזמין אותו לשתות ודידי, למרות שלא נגע שנתיים במשקה, הסכים. הם שתו כל כך הרבה עד שנפלו מתחת לשולחן". הסיפור הזה התרחש בקיץ 2011 אחרי 0:3 על בוסניה במסגרת מוקדמות היורו ולפני המראה למשחקי ידידות בדרום אמריקה. תמאש, לטענת סאנדו, החמיץ את הטיסה.


סאנדו. "תמאש נשמה יוצאת דופן, חזק כמו שור" (Gettyimages)

פרודאן, שהלך לעולמו בשלהי 2016, היה אז אגב המנהל הספורטיבי של הנבחרת. שתבינו עם מי הוא שתה, כן? "גבי גבר אמיתי. אפשר לחתוך עליו עצים. אם תשים את הראש שלו על מסילת הרכבת הקלה, היא תסטה מהפסים", היה אחד המשפטים המפורסמים שאמר אקס אתלטיקו מדריד על הבלם. סיפר פיקנטי נוסף נחשף על ידי הקומיקאי מיהאי בנדאק שטען שפגש את תמאש שיכור במועדון וזה טען בפניו שהם קרובי משפחה. "בזמן שהורדתי שני שוטים, הוא שתה שמונה", סיפר. בסיום הערב, השניים הלכו מכות.

ב-2013 פורסם ברומניה סרטון ממצלמת אבטחה בו נראה תמאש פורץ לבניין דירות רנדומלי ומדדה במדרגות כשהוא שיכור כלוט רק כדי להתעלף ליד אחת הדירות. הוא נעצר ובשל התקרית גם שוחרר מווסט ברומיץ'. הוא שב לרומניה וחתם בקלוז', אבל נחתך ממנה בלי ששיחק משחק אחד בטענה שיצא ערב אחרי ערב לחגוג. הוא שב לאנגליה וחתם בדונקסטר. במרץ 2014, הודיעה הקבוצה שהוא ייעדר כחודש בשל שבר בלסת. באנגליה טענו אז שזה קרה בקטטה בבר מקומי.


צפו בתמאש פורץ שיכור לבניין דירות

תמאש חתם בקיץ 2015 בווטפורד, נפצע בברך ושוחרר בינואר. הוא חתם בסטיאווה, עזר לה לזכות באליפות ונזרק לאחר עימות עם המנהל הספורטיבי מירל ראדוי. בסטיאווה טענו שתמאש לא הופיע לאימון לאחר ליל שתייה. "הוא לא יודע בכמה מדינות שיחקתי. הוא רמאי. שיחק אצל הערבים ופרש. אני שיחקתי בקבוצות גדולות, לא בקבוצות חרא כמוהו. כנראה שהוא כעס שלקחתי לו כסף בפוקר. ברור שהיה לו משהו נגדי", תקף תמאש לימים. ראדוי ענה: "הוא שותה אלכוהול יותר ממים".


"אם תשים את הראש שלו על מסילת רכבת, היא תסטה מהפסים" (Gettyimages)

הבלם עוד הפסיק להעביר חצי עונה הזויה בקרדיף במדיה שיחק פעם אחת. איש בתקשורת המקומית לא הצליח להסביר כיצד בכלל הגיע למבחנים והוחתם. לאחר מכן, הסכים ג'יג'י בקאלי להחזיר אותו לסטיאווה בתנאי שיבטיח לא לשתות וללכת איתו פעם בשבוע לכנסיה. תמאש הסכים, אבל הציב תנאי משלו: "אם ניקח אליפות, אל תתקשר אליי שבועיים". שיתוף הפעולה החזיק הפעם עונה וחצי. "בקאלי הרגיש שתמאש מקבל יחס אחר משאר השחקנים. הייתה גם ירידה ביכולת, אז הוחלט להתיר לו את החוזה", מספרים ברומניה. בגיל 33, הבלם חיפש לברוח והגיע לישראל.

בהפועל חיפה הכירו את ההיסטוריה ולא התרגשו. "דורון אוסידון וניר קלינגר היו בעלים של פאבים והם מכירים היטב את חיי הלילה. הם יודעים איך לגשת לאנשים כמוהו", אמרו במועדון. "אין שחקן שלא שותה בירה או וויסקי מדי פעם. זה אפילו חיובי". סעיף ההתנהגות בחוזה, מבטיחים בהפועל חיפה, "לא יופעל לעולם". לתמאש, הם מבהירים, "לא הייתה חצי בעיית משמעת מאז שהגיע לישראל". להיפך. "הוא כוכב כדורגל שיודע שהוא כוכב ולא מנצל את ההילה שלו לשנייה. זו תכונה יפה שכולם זיהו ובמיוחד הבכירים", טוען אחד השחקנים.

בחדר ההלבשה מספרים על ווינר, מקצוען ומשוגע במובן החיובי. "הוא לא סותם לשנייה באימון, צורח, מדרבן ודוחף. במחצית, הוא יכול לקחת שחקן לשיחה. קלינגר מתייחס אליו כאל שלושת רבעי מאמן", אמר שחקן והוסיף: "הוא כריזמטי, מצחיק וכולם אוהבים אותו". גם יואב כץ נוהג לערוך איתו שיחות טלפון על בסיס קבוע.


"כריזמטי, מצחיק וכולם אוהבים אותו" (לירון מולדובן)

על התרומה בפן המקצועי אין עוררין. "הוא הבלם הכי טוב בליגת העל, אולי אחד מהחמישה הזרים הכי טובים שהיו פה. הוא מאוד פיזי וחזק, מבין את המשחק מצוין גם עם הכדור. אחד השיחוקים של הפועל חיפה. מאוד שקט, לא תראה ממנו הרחקות של פניקה, לא תראה ממנו פעולות שלא משרות שקט. הכל אצלו באיזי. לידו, ניסו קפילוטו נותן עונת קריירה. כשאתה מצליח בזרים, אתה עושה 90 אחוז מהעבודה. להפועל חיפה יש זרים של צמרת ולכן היא שם", טוען אורי אוזן.

תמאש מסמל את הסיפור של הפועל חיפה העונה. הקבוצה התעלמה מהסטיגמות והרוויחה שחקן שהקפיץ אותה קדימה – אולי אפילו מעל תקרת הזכוכית שלה. את הכל הוא עושה בנונשלנטיות. "הוא משחק ב-70-80 אחוז מאמץ. אחרי מה שהוא עבר בקריירה, הליגה בישראל קלה לו", טוען אחד מחבריו ברומניה. אז למה הוא כאן? "כי הוא באמת אוהב כדורגל וכל מה שהוא רוצה זה שקט. שייתנו לו לחיות בלי לדבר על מה הוא עושה אחרי אימונים".

"מה שאני עושה אחרי אימון או אחרי משחק זה לא עניינו של אף אחד", אמר בקיץ בראיון לספורט1. השאלה על ההיסטוריה וסיפורי השתייה הכעיסה אותו מאוד. "כולם יוצאים לבלות בכל מקצוע ולפעמים שותים והכול בסדר, לכולם יש שתי ידיים ושתי רגליים. הבעיה הייתה עם תקשורת הרומנית, שם פשוט רצו להרוג אותי ויצאו מפרופורציות. אם יום אחד אכתוב ספר על מה השחקנים עושים בחיים שלהם, כולם יופתעו בענק".


קפילוטו. נותן עונת קריירה ליד תמאש (ערן לוף)

החבר מסכם: "לגבי יש נכסי נדל"ן ברומניה ומיליונים בחשבון בנק. אולי אם תגיע הצעה גבוהה מסין, הוא ירצה להרוויח חוזה גדול אחרון בקריירה, אבל טוב לו בישראל והוא רוצה להחזיר לקבוצה שהתייחסה אליו כמו בן אדם". בגיל 34, תמאש חזר ליהנות משקט ופרטיות, מה שמאפשר לו גם לצחוק על עצמו. "שים קרח על הרגל", אמר לו איש צוות בתום האימון. "קרח אני שם רק בכוסית הוויסקי", ענה הבלם. כולם נקרעו מצחוק.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי