הבטחה שצמחה מכישלון: סיפורו המרגש של עומר לקאו

עומר לקאו
עומר לקאו | ערן לוף

הוא איבד את אביו בגיל צעיר ונתמך על ידי גיסו, כיכב במכבי ת"א וברח ממנה באמצעות הסגר. שרצקי קנה אותו ונלחם עליו, אבל רק כששחקני הרכש אכזבו וק"ש איבדה גובה, גילו שם את הילד שהוא חלק מארבעת המופלאים

(גודל טקסט)
שם חדש נכנס השבוע בסערה לתודעה בכדורגל הישראלי – עומר לקאו. אוטוטו בן 20. בשבת שעברה הוא רשם הופעה רביעית בליגת העל וכבש אחרי שלוש דקות לרשת של בית"ר ירושלים. שלושה ימים עברו ושוב לקאו כבש שער חשוב לרשת של הפועל עפולה, ועזר לקבוצתו לעלות לשמינית גמר הגביע. קריית שמונה היא אחת מאכזבות העונה ודווקא מתוך האכזבה, היא מגדלת בשקט רביעיית צעירים שאמורים להוות את השלד של הקבוצה לשנים הבאות.


זוהי לא כתבה שנועדה להלל ולפאר שחקן אחרי שתי הופעות מצליחות. לקאו הוא כישרון שהסיפור שלו מסמל לא מעט את המציאות בכדורגל הישראלי. שחקנים כמוהו נעלמים במחלקות נוער של הקבוצות הגדולות או שמאבדים מומנטום כחריגי גיל בנוער ואם הם מקבלים צ'אנס, זה קורה רק בגארבג' טיים או מתוך כישלון מקצועי מסוים. במובן מסוים, לקאו, שהחל את העונה כשחקן קצה הרוטציה, הרוויח מהיכולת המאכזבת של הזרים ושחקני הרכש בגליל העליון.



הסיפור האנושי שלו נוגע ללב. הוא גדל ביבנה לצד חמש אחיות, והחל לשחק מגיל קטן במחלקת הנוער המקומית. בגיל 6 עבר הקשר הצעיר טראומה, כשאביו הלך לעולמו בנסיבות טרגיות. בהיעדר האב, גיסו עזר לו בתחום הכדורגל. אלא שאז, בגיל 13 בשנתון ילדים א', זוהה הקשר ועבר למכבי ת"א. 18 שערי ליגה היו לו בעונה הראשונה, 20 בעונה השנייה, 36 בעונה השלישית בה קודם לשחק עם שנתון מעליו, ו-13 שערים בעונתו הרביעית. יחד איתו, באותה הקבוצה שיחקו אור דסה וחביב אוחיון, שכבר הספיקו מאז לטעום את הטעם של דקות משחק בבוגרים.


דווקא אז החליט לעזוב. בעצת סוכנו, שלומי בן עזרא, החליט לקאו לעשות את הדרך ליעד חדש. קובי רפואה, שאימן כשמונה חודשים את קבוצת הנוער של עירוני קריית שמונה לחץ, והחליט לצרף את ג'וזף גנדה וגם את לקאו, שהפכו לחברים טובים ואף בהמשך התגוררו יחד. מכבי ת"א לא הסכימה לשחררו, דרשה 300 אלף שקל והצדדים נגררו לבוררות כאשר בתווך השחקן נכנס להסגר של חצי שנה. לאחר פסיקת הבורר, שעל ק"ש לשלם כ-100 אלף שקל לצהובים, ניר לוין, מנהל מחלקת הנוער באותה תקופה עוד ניסה לשכנעו להישאר. לקאו היה נעול. הוא החליט לעבור לצפון ולהתגורר בנפרד ממשפחתו.


לקאו נגד מכבי ת
לקאו נגד קבוצת נעוריו (ערן לוף)


כבר בעונת 2015/16, עונתו הראשונה בקבוצת הנוער של איזי שרצקי וקובי רפואה, הוא כבש שמונה שערים ואף הועלה להתאמן עם הקבוצה הבוגרת תחת סלאח חסארמה. בעונה השנייה, תומר קשטן החליט לתת לו את המפתחות לקראת תום העונה, ואפילו את המקום בהרכב במשחקים מול מ.ס אשדוד והפועל רעננה בגארבג' טיים של הפלייאוף התחתון. שרצקי והמאמן החדש חיים סילבס כבר עבדו על המהפכה.


למרות הרכש המסיבי בצוות המקצועי, הוחלט השנה בהחלטה כוללת לשלבו באופן קבוע בקבוצה הבוגרת. אלא שרגע לפני פתיחת העונה, הפתיע לקאו כשפנה לשרצקי וביקש לצאת לעונת השאלה בליגה הלאומית. הבוס סירב, אך לאחר שהקשר שלח לו הודעת SMS פרטית, הוא השתכנע. רגע לפני ההשאלה, נפגשו השניים בחתונתו של איתמר ניצן ובה שרצקי אמר לקשר: "אני מאמין בך ואתן לך הכל. תישאר כאן ותשחק". בכלל, בקבוצה מספרים שהמקרה האישי של לקאו, נגע ללבו של שרצקי וזה הפך את הקשר לבן טיפוחיו.


איזי שרצקי. לקאו בן טיפוחיו (ערן לוף)
איזי שרצקי. בונה על לקאו (ערן לוף)


"מדובר בבחור טוב ממשפחה טובה" מפרגן שרצקי. "לקחתי אותו מהסגר ושילמתי עליו כי יש פה שחקן טוב ואני מאמין בו. גם חיים סילבס מאמין בו והוא צריך להמשיך לשחק ככה. אני שמח שסוף סוף משחקים בק"ש ארבעה שחקני נוער: אמיר נאסר, עומר לקאו, עדן שמיר ועידן נחמיאס". כל הצעירים, צריכים להזכיר, נכנסים לעניינים כשקריית שמונה הולכת ומאבדת קשר עין עם הפלייאוף העליון. דווקא מתוך האכזבה, שרצקי מצא נקודת אור.


בשיחות סגורות, הבהיר שרצקי שהוא בונה על לקאו (לו אין סעיף שחרור בחוזה אשר חתום עד תום עונת 2020/21) לשנים רבות והוא מאמין שיוכל להתקדם כמו שיר צדק ודני עמוס, אך עד אז עליו לעבור כברת דרך בק"ש. "שיר ודני שיחקו כאן שמונה שנים והתקדמו", אמר הבעלים לאנשי קריית שמונה כשהוא מדבר על העתיד. בינתיים, הספיק לקאו לחתום השבוע על חוזה ייצוג אצל גלעד קצב ושלומי בן עזרא. שני המשחקים האחרונים שמו אותו על המפה.


 

עומר לקאו שחקנה של קרית שמונה אחרי שער בכורה בליגת על ואחרי שער נוסף בגביע המדינה ממשיך וחותם על חוזה ייצוג חדש איתנו בטופ ספורט בהצלחה ילד⚽️

A post shared by giladkatsav (@giladkatsav) on



"ככל שהזמן עבר חשבנו עליו יותר ויותר", סיפרו בצוות המקצועי. "הוא פתח ברבע גמר גביע הטוטו מול בית"ר ירושלים, שזה היה משחק חשוב, והראה לנו שצריך לתת לו את הצ'אנס". עד אותו משחק ב-25 באוקטובר, לקאו שיחק רק בנוער. רק חודש לאחר מכן הוא שיחק שוב, שמונה דקות מול בני יהודה בליגה. ההופעה השלישית שלו הייתה שוב מול בית"ר.


שער בכורה מהיר לאחר שלוש דקות, הכניס אותו לכותרות. כעבור שלושה ימים הוא הוסיף עוד שער, מול הפועל עפולה בגביע המדינה והוכיח שיש לשרצקי על מי לבנות. גם בשיחות שערך עמו חיים סילבס לפני המשחק הוא הבהיר לו: "תתכונן לקראת המשחק. אני סומך עלייך ובטוח שתציג את היכולת שלך". למעשה, זה מה ששרצקי רצה. דור חדש של צעירים שעברו במחלקת הנוער שיחליף את אותו שלד מופלא של עונת האליפות. שחקנים צעירים שמשחקים ויש להם פוטנציאל.


חיים סילבס. נותן ללקאו את הבמה (ערן לוף)
חיים סילבס. נותן ללקאו את הבמה (ערן לוף)


"הוא שחקן שמזכיר מאוד את אייל גולסה", טוען אורי אוזן, מאמן קבוצת הנוער של מכבי פ"ת, שמכיר היטב את לקאו. "בשנתון שלו הוא נחשב לשחקן בולט, שחקן אינטיליגנט שלא מפחד לאבד כדורים. הוא גם מאוד מזכיר את רוסלן ברסקי, בחיפוש השטח הפנוי והקילומטראז' הרב שהוא עושה במגרש. אני חושב שצריך לתת לשחקנים צעירים את הבמה, במיוחד כשאנחנו רואים שהזרים שמגיעים לפה לא בדיוק בולטים".


עם הצלחתו האחרונה של לקאו, הגיעה גם בשורה נוספת זימון לנבחרת הצעירה של מרקו בלבול. השבוע, לא יכול היה השחקן ליטול חלק באימוני הנבחרת בשל משחק הגביע של קבוצתו מול הפועל עפולה, אך בהמשך הזימונים הוא עתיד לקחת חלק פעיל ביחד עם חבריו לקבוצה: שמיר, נסאר ונחמיאס – הרביעייה הסודית של שרצקי. אך לצד הקידום המקצועי, ללקאו עוד שאיפה אחת: לתמוך באמו שעדיין גרה ביבנה, ולקנות לה רכב או לחלופין לעזור לה עם רכבו הפרטי שהוא עתיד לקבל.


עומר לקאו. שער בכורה מדהים (ערן לוף)
עומר לקאו. שער בכורה מדהים (ערן לוף)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי