אלברמן כמשל: השינויים שעשויים להציל למכבי חיפה את העונה

גל אלברמן
גל אלברמן | ערן לוף

מה שמצליח אלאך להוציא מהקשר הוא כלום לעומת הפוטנציאל הקיים, ואייל לחמן בטוח שכמה שינויים קוסמטיים ינצלו טוב בהרבה את החלק הקדמי הנדיר של הירוקים. וגם: כך רמי גרשון יחזור להיות הבלם האימתני מבלגיה

(גודל טקסט)

1. לפני כשנה, לאחר 19 מחזורים בעונה הקודמת, הייתה זו הפועל באר שבע שהובילה את טבלת הליגה ואת טבלת המבקיעות עם כמות הרשתות מרשימה של 44 שערים. בית"ר ירושליים ניצבת היום עם 45 – ואת זה עושים הצהובים שחורים בעזרת חלוץ שפיץ בודד בסגל, איתי שכטר, גם הוא מהסוג שמטייל מסביב לחלוץ.

מי שהייתה אמורה לשבור את השיא של באר שבע מהעונה הקודמת היא זו שצירפה העונה לא פחות משישה שחקנים קדמיים חדשים. מכבי חיפה צירפה את אופיר מזרחי, שלומי אזולאי, מאור בוזגלו, קאיו, קלאוס וסינטיהו סלליך, שהצטרפו אל מוחמד עוואד, ניקיטה רוקאביציה, אלירן עטר, עמית זנטי, עומר דמארי וגילי ורמוט שכבר היו בסגל. 12 שחקנים קדמיים.

כדי לפנות לרשימת הכוכבים את המקום, הושאלו/שוחררו בשנה האחרונה איתי שכטר ואלון תורג'מן, שחר הירש ושובל גוזלן, רז שטיין ודור חוגי, איסמעיל ריאן ושון וייסמן. ששת האחרונים, תוצר מחלקת הנוער של מכבי חיפה, ניצבים היום בקבוצותיהם עם 17 שערים. מכבי חיפה הבקיעה עד היום 19.

אלברמן מאחורי קיארטנסון
קלאוס. המשוחררים מצליחים, הרכש הירוק פחות (דני מרון)

2. מה שברור היה בתחילת העונה בעניין הסוללה הקדמית המשודרגת היא התובנה שאם הבאנו שחקנים כאלה, צריך גם ליהנות ולהפיק מהם. ה-12 הפכו ל-10 עם פציעתו של בוזגלו והעזיבה של עטר, מה שסיבך לא אחר מאשר את גל אלברמן. כן, הקשר הישיר בין החלוצים לקשר האחורי זו הבעיה של חיפה בכלל, ואלברמן בפרט. בגדול, מדובר בסיפור של מעידות על סקאוטינג לקוי וליקוי באיזון.

מתוך רשימת הקדמיים, אפשר להשתמש לכל היותר בארבעה, שניים בכנפיים ושניים בשפיץ. כך יצאה חיפה לנתניה עם סלליך מימין, רוקאביציה בשמאל וקאיו מאחורי עוואד וניצחה 0:3 את רעננה. אך אליה וקוץ בה. עם רביעייה קדמית שכזו נותר מקום לשני קשרים אחוריים בקו וכאן הסיבה לקושי המקצועי בו נתקל גל אלברמן.

3. מאז חזרתו ממנשנגלדבאך צבר גל אלברמן בשש עונות וחצי 216 משחקים רק בליגה במכבי תל אביב, ממוצע של יותר מ-33 משחקים בעונה בליגה בלבד. בכל המשחקים הללו מוקם הקשר מפתח תקוה בעמדה אחת – מספר 6 – הקשר האחורי הבודד עם ההדגשה על "האחורי הבודד". העמדה הזו פרצה באנגליה אצל מוריניו עם קלוד מקאללה ובישראל, על ידי אברם גרנט עם נועם שוהם. מעמדה של פליימייקר אצלי בקבוצות הילדים של מכבי פ"ת, אלברמן ירד מדרגה לעמדת הבלם של הקישור – פוזיציה המאפשרת לו שיוט לרוחב בין שני הבלמים מאחוריו, כאילו מגונן על השחקנים שלפניו. במיוחד על שני קשרי ה-50-50, מה שמותיר מקום לשלישייה קדמית בלבד.

באטוקיו חוגג על קיארטנסוןגל אלברמן. בשיטה שנוח לו בה, אין רביעייה קדמית (דני מרון)

אך אצל הירוקים יש שינוי במגמה והרצון לשחק עם רביעייה קדמית מנטרל את יכולת קריאת המשחק של אלברמן, שמוצא עצמו פתאום מחושק עם רועי קהת משמאלו או גיאורגי קוסטדינוב מימין, כשלו בכלל נוח עם שניהם יחד מעליו. אז מה נעשה עם כל שאר חברי הסוללה הקדמית? משלבים את שתי השיטות יחד. שימו לב.

4. יורגן קלופ עשה משהו דומה לכך בימיו הגדולים בדורטמונד. על מו אלאך והמאמן החדש פרד רוטן להחליט את מי הם בוחרים מבין קוסטדינוב או קהת – רק אחד משניהם – אמצע ימין או אמצע שמאל באלכסון לאלברמן. אולי בכלל עדיף להם לבחור בשלומי אזולאי, הקשר הטוב בחיפה, שיודע לשחק גם מימינו וגם משמאלו של גל. בחור השלישי שנותר פתוח, מורידים אחד מהרביעייה הקדמית ומורים לו לשחק בקו אחד עם קוסטדינוב/קהת/אזולאי. רוקאביציה או עוואד יכולים לעשות זאת אמצע שמאל, אופיר מזרחי, קאיו או סלליך יכולים לעשות זאת אמצע ימין ואז נותרים מקומות לשלישייה קדמית נוספת לאותו האחד שירד לקישור. כך תשחק רביעייה קדמית כשמעל גנרל אלברמן יתפזרו עם קשר ושלושה חלוצים לא כולל את חלוץ החוד. מדובר ביכולות התקפיות נדירות.


5.
רמי גרשון הצליח בגנט באופן מרשים. בקבוצה הבלגית גרשון שיחק כאחד משלושת הבלמים ופרח דווקא כבלם מרכזי. הוא אמנם לא שיחק מעולם בליגת העל בישראל, אך נטל חלק ב-160 משחקי ליגה בלגית ראשונה. רק שבגנט, סגנון המשחק היה נסוג. בחיפה רמי ניצב על קו מחצית המגרש, חשוף לאוקיינוס פרוץ מאחורי גבו. לגנט גרשון התאים, למשחק הנסוג של הבלגים והנקודה הזו חייבת להדהד כזרקור למו אלאך. ייתכן שוויתור של המנג'ר על הדומיננטיות בהנעת הכדור ותזוזה קלה של הבלוק לאחור, תמתן את החשיפה של הירוקים למתפרצות. לרמי גרשון האיטי וגל אלברמן הוותיק, השיטה תתאים, וחיפה תהפוך לקבוצה של מיאוצים. הרי כמו שאמרנו יש בהרכב ארבעה חלוצים.

פרד רוטן
פרד רוטן. שינויים קוסמטיים שאולי כדאי לו ליישם (AFP)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי