הרזומה מדבר בפני עצמו: פרד רוטן מגיע להציל את מכבי חיפה

פרד רוטן
פרד רוטן | Gettyimages

עזב את ויטסה כי לא קיבל מה שדרש, הוביל את טוונטה לרגע היסטורי וזכה לאמון יוצא דופן למרות שנכשל בפ.ס.וו. אסף כהן בטוח שאם יתנו לאיש שהתעצב אצל הידינק וגידל את אריק טן האח זמן ושקט, הירוקים יחזרו לצמרת

(גודל טקסט)

לפני שננסה להבין מיהו פרד רוטן, מכבי חיפה חייבת בראש ובראשונה לתת לו ולמו אלאך זמן ושקט. הירוקים יכולים להביא את המאמן הזה ולמנות המנהל המקצועי ההוא, אך אם לא יתנו לאנשי המקצוע את הזמן הנדרש להתוות דרך, לבנות בסיס ולהביא את השחקנים המתאימים לצורך כך – זה יסתיים בדיוק כפי שהסתיים בשבע השנים האחרונות.

בסגל הנוכחי של מכבי חיפה שלומי אזולאי הוא מהבודדים שיכול להתאים לשיטת המשחק של המאמן ההולנדי בן ה-55. היכולת הטכנית של הקשר שהגיע ממכבי תל אביב עשויה להתאים לשיטה ההולנדית הקלאסית בה המאמן החדש של הירוקים דוגל. רוטן, כמו מרבית ההולנדים, מאמין לאורך כל הקריירה שלו ב-4-3-3 קלאסי, שמתאפיין בהחזקת כדור ודומיננטיות בכל מחיר. גם גילי ורמוט יכול להיוולד מחדש אצל רוטן, אם יש עוד מי שמאמין בו במועדון מהכרמל. רמי גרשון ואליסון דוס סנטוס, שמשחק הרגל שלהם אינו מהמשובחים, עלולים למצוא את עצמם בבעיה מכיוון שהנעת הכדור חייבת להתחיל מהבלמים. גם סלליך ורוקאביצה אינם שחקני הכנף הקלאסיים שמשחקים צמוד לקו ומרווחים את המשחק.

רוטן נחשב למאמן ששחקנים אוהבים. יש שחקנים שהלכו איתו לאורך דרך מאוד ארוכה והוא גם קידם לא מעט מהמאמנים המובילים בכדורגל ההולנדי היום. אריק טן האח, מאמן אייאקס, היה הקפטן שלו כשאימן בטוונטה ואיש אמונו על כר הדשא. טן האח היה עוזרו של רוטן בטוונטה ובאיינדהובן, לימים גם אימן תחת פפ בבאיירן. גם פיליפ קוקו היה עוזרו באיינדהובן והפך למאמן הראשי של הקבוצה (איתה זכה בשתי אליפויות) וג'יו ואן ברונקהורסט היה עוזרו בפיינורד והפך למאמן הראשי וזכה גם הוא באליפות. הכדורגל ההולנדי מבוסס על מנטורים ותלמידים, תמיד יש דור המשך. אז רוטן אמנם לא שיחק באף אחת מהטופ שלוש, אבל כעוזרו של חוס הידינק בפ.ס.וו הוא למד מאחד המאמנים המעוטרים בתבל.


השתדרג תחת רוטן. אריק טן האח, מאמן אייאקס (Gettyimages)

ב-2009 רוטן הגיע לקדנציה שנייה באיינדהובן, מועדון שכל דבר מלבד אליפות הוא כישלון עבורו. למרות שלא זכה באף תואר, הוא זכה לקרדיט יוצא דופן ואימן את פ.ס.וו במשך שלוש עונות. השחקנים ועוזרו, פיליפ קוקו, אהבו אותו וראו בו דמות אבהית. בעונת 2009/2010 רוטן ואיינדהובן רשמו את אחד הרצפים המרשימים בתולדות הכדורגל ההולנדי, כאשר לא נוצחו במשך 39 משחקים בכל המסגרות, אך כאמור סיימו את גם את העונה הזו ללא תואר.

בתור שחקן רוטן לא היה עילוי. מדובר בבלם אפור, ששיחק במשך כל הקריירה שלו בטוונטה והיה אחד הסמלים של המועדון. שבע שנים לאחר שפרש הוא קיבל את ההזדמנות לאמן את המועדון בו גדל וחונך. רוטן לקח את אותה בשתי ידיים ואחד הדברים שרשומים על שמו יותר מכל הוא הזכייה בתואר השני בתולדות המועדון, הגביע ההולנדי, שהעלה את טוונטה הצנועה על המפה.

לאחר שנתיים בתפקיד רוטן עזב ומונה לעוזרו של חוס הידינק בפ.ס.וו, שם נבנתה ועוצבה דרכו המקצועית. בתום הקדנציה הוא שב לטוונטה ולמעשה בנה את הבסיס לקבוצה איתה זכה סטיב מקלארן באליפות ההיסטורית. לאחר מכן רוטן עזב את הולנד לראשונה ורשם עונה לא ממש מוצלחת בשאלקה הגרמנית. בתום אותה שנה איינדהובן, בה שימש כעוזר במשך ארבע שנים ואותה הוא עזב בצורה נעימה שמעידה על כך שהוא אינו טורק דלתות, הביעה בו אמון והחליטה לתת לו להוביל את המועדון.


ראה ברוטן דמות של אב. פיליפ קוקו (Gettyimages)

לאחר שרונאלד קומאן שיקם את פיינורד ועזב, רוטן מונה למאמן. הוא נכנס לסיטואציה לא פשוטה כשכל השחקנים שעלו מהנוער ועשו את קפיצת המדרגה נמכרו. המאמן החדש של מכבי חיפה טען שהיו במועדון דברים לא מקצועיים ועזב בתום העונה לאחר שלא הצליח להשיג את הכרטיס לליגה האירופית. מחליפו, ג'ובאני ואן ברונקהורסט, זכה עם הקבוצה באליפות.

המאמן החדש של מכבי חיפה הוא אדם עם עקרונות שלא חושש לעמוד על שלו. כשאימן את ויטסה ארנהם הוא היה בעיצומה של עונה נהדרת. הקבוצה שלו רצה לאליפות והוליכה את הטבלה, דבר חסר תקדים עבור המועדון. בינואר, כשרוטן הבין שניצבת בפניו ובפני הקבוצה הזדמנות היסטורית, הוא פנה לבעלים ודרש חיזוק. האחרון השיב בשלילה מאחר ו-ויטסה היא קבוצת בת לא רשמית של צ'לסי, שנתנה את ההוראה לא לבצע חיזוק מחשש שהקבוצה ההולנדית תגיע לליגת האלופות ואופ"א תתחיל לחקור את הסיפור. רוטן קם והלך בסיום העונה.

רוטן כאמור נחשב למאמן ששחקנים מאוד אוהבים. הוא עבד במקומות מתוקשרים עם לחץ גדול אך לא הצליח להשיג תארים ברוב הקבוצות שאימן. מכבי חיפה הצליחה להחתים מאמן עם רזומה עשיר, אחד העשירים שהיו בישראל. האם זה יצליח? זה תלוי קודם כל במכבי חיפה. אם אלאך ורוטן יקבלו חופש להביא את השחקנים שהם רוצים וללכת בדרך בה הם מאמינים, הספינה הטובעת של יעקב שחר תוכל שוב לשוט בצמרת.


יכול להשיב את מכבי חיפה למקום לו היא ראויה. פרד רוטן (Gettyimages)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי