הפנטזיסטים: גאוני הדור של הכדורגל הישראלי

ערן לוי יוסי בניון קולאז
ערן לוי יוסי בניון קולאז | מסך

בניון נותן הצגות (אבל קנאי למעמדו), ערן לוי מכריע משחקים (אבל קריזיונר) ושגיב יחזקאל עושה את שניהם (ומאבד את הראש). האם התועלת מול העלות שווה את זה?

(גודל טקסט)
 שאלת הזלאטן איברהימוביץ': עלות מול תועלת, שווה או לא? אין מאמן מבין אלפי המאמנים בעולם שהשאלה הזו לא ניקרה במוחו: האם שווה לקחת שחקן מיוחד, בעל יכולות כדרור מופלאות אך פזיז, בעל ראית משחק נדירה אך שתלטן, בעל רזומה אדיר אבל מבוגר שצריך להתחשב במעמדו?


השבוע, כמעט בתזמון מושלם חזינו בתופעה הזו בהופעה חיה: שגיב יחזקאל היתל שוב ושוב בהגנת מכבי נתניה שנזקקה לגאונות המתפרצת של ערן לוי כדי להכריע מיני משחק עונה ועוד בחוץ. בפתח תקווה צירפו את יוסי בניון ונתנו לו את החרות לעשות מה שהוא יודע, והוא סחף אותם להצגה שלא היתה שם תקופה ארוכה. אותו שגיב יחזקאל מתחילת הפסקה המשיך להתל בהגנת הפועל ב"ש באמצע השבוע ואז גלש פעמיים תוך שתי דקות והשאיר את חבריו בעשרה שחקנים, באמצע המדבר תרתי משמע. 



שווה או לא שווה? יש רבים שיאמרו שלא. "ברגעי האמת, שחקן כזה תמיד יאכזב", אמר לכתבה אחד מבעלי הקבוצות. "אי אפשר לבנות על הברקה אחת פעם בשני משחקים, גם לא להתרגש", אמר אחר. מאמנים טוענים שצריך לאלף שחקנים כאלה ואז אפשר ליהנות מהם. סלובודאן דראפיץ' לא חושב שהיה צריך לאלף את ערן לוי: "מאמנים צעירים מחפשים עבודה נוחה ונמנעים מטראבל מייקרים, אבל הקבוצה נהיית מאוד משעממת". הוא מסמן את אברהם גרנט ואת העבודה המשותפת איתו בפרטיזן בלגרד, כמי ששינה את תפיסתו: "הוא דווקא אהב שחקנים מהסוג כמו פראליה  רוסו או אפילו בניון, כשקיבל אותו שנה אחרי שלא רצה להתחלף אצל אלי כהן".



דארפיץ' חושב שקבוצה בלי שחקנים כמו ערן לוי היא קבוצה משעממת (דני מרון)


לסלובו יש דיעה מגובשת באשר לשיתוף של ערן לוי, כדורגלן שעבר אינספור קבוצות, קפריזיונר, ובעיקר בעל חזות הרחוקה שנות אור מחזות של ספורטאי: "צריך להחליט מה מתאים וכן להתעסק עם שחקנים שהם גאונים. הם לא פשוטים ולא קלים. לא קל לאמן גם את רונאלדו ומסי ובנזמה, אבל אם אתה רוצה להיות מאמן טוב אתה צריך להסתכל על הדברים מקצועית וכן להביא שחקנים על גבול הגאונות ולהביא אותם לקטע מקצועי וקבוצתי".


אבל זה תיק. אתה צריך לעבוד יותר מהשחקן בעניין הזה. 

"אין ספק שאתה צריך לעבוד יותר, אבל בסופו של דבר הם אלה שיביאו את התוצאות והם אלה שיביאו לך את החוזה הבא. אתה צריך לדעת איך לטפל באנשים שהם מאוד דומיננטים. כשאתה רואה את הצוות שלנו שאין בו אגו, גם הם רואים את זה. זה כמו ילד קטן שרואה איך מתנהגים אבא ואמא. הגדולה של מאמן היא להחזיק את השחקנים המוכשרים מאוד, ואולי קצת הבעייתיים. אני לא רואה פה את הבעייתיות. צריך לדעת לנהל אותם. זה לא קל, יש הרבה התעסקות במסביב. אם רוצים להגיע לרמות הכי גבוהות שיש, אנחנו כן צריכים לאמן את הכוכבים ולהסתדר איתם".



נותן לבניון להרגיש על המגרש כמו שהוא אוהב להרגיש. שרון מימר (עדי אבישי)


אם דראפיץ' מדבר על מאמנים צעירים או כאלה שנמצאים יחסית מעט זמן ברמות הגבוהות, שרון מימר הוא דוגמא מובהקת לכך. גם בבית"ר ירושלים וגם במכבי פ"ת, הוא התעקש על יוסי בניון, שחקן שמאז שחזר לארץ העיסוק במעמדו הטריף מערכות שלמות, ורובן לא הכילו את העניין. מימר מסביר: "אלה לא טראבל מייקרים אבל הם דורשים יחס מיוחד. אתה צריך להבין שצריך להתייחס לאותם שחקנים בצורה אחרת. אתה יכול לשנות את הקבוצה ולשנות עקרונות משחק מבחינה הגנתית רק בגלל שיש מה להרוויח מהם. אם זה שווה את זה, עושים את זה".


איך מתמודדים עם זה? 

"התנהגות מיוחדת ותשומת לב. יוסי הוא יותר בסגנון של מסי ורונאלדו. הוא כן מיושב בדעתו וכן שולט בעצמו ואתה רק צריך לדאוג שאתה לא פוגע בכבודו ולתת לו במגרש להרגיש כמו שהוא אוהב להרגיש. אין לי הרבה מה ללמד את יוסי. אני בא למקם אותו במקום הנכון לו ולסדר את הקבוצה כך שיוכל להביא לידי ביטוי את הכישרון שלו. זה לא מצריך הרבה מבחינתי כי הוא נותן מעצמו. תבין, יש כאלה שאין בעיה שתשים עליהם את הציפיות, שחקנים כמו בניון או זהבי. זה לא רק שהם דורשים, הם גם נותנים. הרווח מהם גדול. לא הרבה שחקנים יכולים לתת את הרווח הזה. יוסי בבית"ר תיפקד אחרת ויכול היה להיכנס מהספסל, ברגע שהוא הסתדר עם זה. לכל אורך הזמן הוא שיחק אצלי וגם בסגל מצוין היה לו הרבה מה למכור".


ומימר הוא אחד שצריך להתמודד עכשיו גם עם הציפיות להגיע בכל זאת לפלייאוף העליון וגם לשלב בהרכב את בניון ואת מנור סלומון יחד. סלומון כידוע הוא נכס למכירה עבור הלוזונים, צריך לשחק ולקבל חרות לכשרונותיו. שני זלאטנים בכפיפה אחת. מימר: "אני לא רואה בזה בעיה. אני מרגיש כאילו אני בנקודה שבה מנור יכול להגיע למעלה. אנחנו כמו מורים שצריכים לתת את הכלים. זה לא משהו נורא".



מימר חושב שהוא לא רק דורש, אלא גם נותן, והרווח ממנו גדול. יוסי בניון (דני מרון) 


אבל כשאתה צריך להעמיד כאן את הקריירה שלך למול הרצונות של הכוכב, יש כאן דילמה.

"אני לא רואה פה רק את הקריירה שלי. זה מאוד תלוי באיך המערכת פועלת. אם היא בריאה ומבינה את הדברים, היא יכולה לתת לך הנחות. זה לא משנה מי יהיה השחקן, ברגע שארגיש שזה פוגע בקבוצה ויהיה צריך להזיז אותו טיפה הצידה, הוא יזוז הצידה. אנחנו לא הולכים עם ראש בקיר והקבוצה לא תתרסק עבור שחקן אחד או שניים. כששואלים אותי אם אני מפחד, 'יפטרו אותך'. אז שיפטרו. אם תפעל על פי החשש, אתה תיכשל. לך עם העקרונות שלך. אם תיכשל, נכשלת בדרך שלך". 


מאמן קרית שמונה, חיים סילבס, ראה השבוע את שגיב יחזקאל המאוד כשרוני בשתי הסקאלות הכי קיצוניות. וסילבס מודה שהוא עדיין לא מגובש. יש לו גם את השגיונות של נייג'ל האסלנבק על הראש, ועם שניהם בהרכב, קרית שמונה מציגה את היכולת הטובה ביותר שלה מזה זמן רב. "קל מאוד לבוא ולקחת קרדיט על דברים כאלה, במיוחד כשזה מצליח", הוא מודה שהמחמאות מוקדמות, "לפעמים זה נראה אנוכי כשאני מחפש את התוצאה הקרובה.



שגיב יחזקאל. סילבס חושב שהוא עדיין לא מגובש (דני מרון)


"עצם העובדה שאתה מביא שחקנים כאלה לתוך הקבוצה כבר אומר שאתה לא חושש מזה. לפעמים ההתמודדות היא קשה משחשבת: אני אחנך, אני אסדר, ואז ארוויח כישרון אדיר בזכות היכולת שלי לתקן אותו. ככה אני אומר לעצמי".


מה הדילמות?
"בעסק זה עלות מול תועלת. כמאמן, זה תועלת מול נזק. בתקופות שאתה סובל מהנזק, אתה מחנך. כשאתה מצליח לקרב את הכוכב לתוך המסגרת. אין לי רצון להביא שחקים כאלה ולהפוך אותם לשחקנים הכי טקטיים. אם אתה מצליח להביא אותם למצב שהוא הגיוני להתמודדות ושחקנים סביבו מסוגלים לעכל את זה, אז הוא בפנים. היה לא מעט זמן ששגיב היה בחוץ וגם משחק הגביע חידד את סיפור הדוקטור ג'קיל ומיסטר הייד. זה המחיר כאשר מתמודדים עם כישרון אדיר. בסופו של דבר אלה השחקנים שעושים את ההבדל, ובסופו של דבר הם לא יהיו בישראל".



סילבס היה לוקח את שניהם לקבוצה שלו. ערן לוי ויוסי בניון


ערן לוי ויוסי בניון. לוקח אותם לקבוצה שלך?
"אם אני עושה את החשבון המקצועי שלי, אז למה לא? הם עושים את ההבדל".



אז למה מאמנים במועדונים גדולים נבהלים מזה?

"הם לא רוצים לפתח תלות במצב רוח או בשחקן אחד. זה לא מודרני. זה גם לא נכון. אם אתה מסוגל להיות חלק ממערכת ובמכבי ת"א בניון היה כזה, ולדעת לתעל את כל התועלת שלו ולהיות בורג מסויים במערכת, יכול להיות שזה כן יקרה במועדון גדול. קשה לקחת אליפות כשאתה חי על קפריזות של שחקן אחד. צריך שחקנים שלא תשלם ביוקר על השיגעונות שלהם, וזה הנראה נוח יותר בקבוצת מרכז טבלה. 



התועלת שלו שווה את הנזק. זלאטן איברהימוביץ' (GettyImages)


אתה יכול להסביר איך זה שמוריניו – מוריניו! – התעקש על זלאטן איברהימוביץ' גם אחרי פציעה קשה, וגם אחרי שהתברר כי כל המשחק מושתת עליו עד כדי ביטול השחקנים מסביב? 

"כי זלאטן זה שחקן שמביא לך תפוקה ושווה לך את ההתעסקות. עד יונייטד הוא זכה ב-12 או 13 אליפויות רצופות. מוריניו כנראה מבין שהפיגורה שלו תעשה לו את זה בשנה הבאה. הוא משוכנע שהוא יביא לו את התפוקה. אלה שחקנים שהתועלת שלהם שווה את הנזק". 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי