מנגב לך את הדמעות: על עוד חזרה של בניון לבאר שבע

יוסי בניון
יוסי בניון | דוד פליגל

עוד לפני הגול בברנבאו, הילד הדימונאי העביר את גיל ההתבגרות בכבישים המובילים לבירת הנגב. האוהדים לא שוכחים את פליטת הפה האומללה, אבל יש שבטוחים: "הוא לא יכול לקלקל לנו, מקסימום כמה פסים יפים"

(גודל טקסט)

הרבה לפני הגול ההוא בסנטיאגו ברנבאו נאלץ יוסי בניון להיטלטל בטרמפים מביתו שבדימונה למגרש האימונים בבאר שבע. לפני שמלאו לנער 16, הוא כבר הצית את הדמיון במגע הקסם שלו בכדור, וכעבור מספר חודשים לבש את מדי הקבוצה הבוגרת של הפועל באר שבע שאיתה ירד לליגת המשנה (אז הליגה הארצית) ושאותה עזב כדי לרעות בשדות זרים, ירוקים יותר וצהובים פחות.

ממכבי חיפה המריא לספרד, ובאנגליה הגיע לשיא הקריירה. הערב (שבת, 20:30, שידור ישיר בספורט4) הוא יגיע לטרנר יחד עם מכבי פתח תקווה, ושוב מצפה לו מבחן אש מול הקהל האדום, שמתקשה לסלוח לו על עזיבתו בימים שכל כך נזקקו לשירותיו.

בדומה לעליסה בארץ הפלאות, עברו על בניון הרפתקאות מוזרות במהלך מסעו מארץ הנגב לעולם הגדול. ההתחלה לפני כרבע מאה הייתה זרועה בקוצים ובמהמורות. מלווה באביו ודודו, בילה הילד פרק נכבד מגיל ההתבגרות בתחנות ההסעה על הכביש הראשי המחבר בין דימונה לבאר שבע, בהמתנה לאוטובוס. בשבתות בבוקר הוא הסתייע בטרמפים כדי להגיע למשחקים. הכרטיסייה הראשונה, משהו במתכונת חודשי-חופשי, הייתה התמורה הממשית הראשונה שהעניקה לו קבוצת האם.

את הזינוק בעלייה הוא חייב לשוקי בנאדו, לשעבר מאמן קבוצת הנערים של הפועל ב"ש וכיום מדריך בבית הספר לכדורגל של המועדון. בנאדו ראה אותו מלהטט בדימונה, נשבה בקסמו ו"שבה" אותו, והשאר היסטוריה.

יוסי בניון. חוזר שוב לזירת הפשע (דוד פליגל)
יוסי בניון. חוזר שוב לזירת הפשע (דוד פליגל)

"ביום שהבאתי אותו מדימונה עשיתי לו מבחן בבאר שבע. הוא נתן הצגה שלא רואים כזה דבר", נזכר השבוע בנאדו, "ישר הבנתי איזה אוצר נפל לנו ביד. להנהלת מחלקת הנוער שהייתה צריכה לאשר את צירופו אמרתי ש'מדובר בהכלאה של אייל ברקוביץ' וחיים רביבו'. לכל אורך הדרך יוסי קפץ כיתה, מהנערים לנוער, ומהנוער לבוגרים. כך היה גם בנבחרות".


אז מה השתבש בהמשך הדרך בתחום היחסים שבין בניון לקהל הבאר שבעי?

"קרה מה שקרה. ירדנו ליגה בסיומה של עונת 1997/8, והוא עזב אותנו מהר מאוד, בלי שיכולנו להפיק ממנו תועלת במאבק על העלייה בחזרה לליגת העל. אחרי שעזב שמרנו על קשר, נסעתי אליו לספרד, הוא אפילו עזר לי לממן השתלת כליה. הצטערתי כשבסיום הקריירה הבינלאומית שלו הוא הגדיר את מכבי חיפה בתור הבית שלו ולא חזר אלינו, לבאר שבע. המשכתי לעקוב אחריו מקרוב בתחנותיו הבאות, השערים שהוא מבקיע עדיין מרגשים אותי, כל עוד הם לא נכבשים נגדנו".

איזו קבלת פנים צפויה לבניון בטרנר?
"אני חושב שצריך לקדם אותו במחיאות כפיים ולא לשרוק בוז בכל נגיעה שלו בכדור. בדרכו המיוחדת הוא אוהב את הפועל ב"ש".

יוסי בניון. האוהדים מתקשים לשכוח את פליטת הפה (דוד פליגל)
יוסי בניון. האוהדים מתקשים לשכוח את פליטת הפה (דוד פליגל)

איזה תסריט יתאים לך בשבת?
"שהפועל ב"ש תנצח 3:5, ושיוסי יבקיע שלושער".

כאמור, יחסיו של יוסי עם קבוצת נעוריו הם חידה בלתי פתורה. בנאדו והמאמנים המקומיים שבאו אחריו סיפקו לילד את ארגז הכלים ואת מסלול ההמראה, והוא, כידוע, בחר לנחות במקומות אחרים. סכסוך מר שגלש לפסים משפטיים קדם לפרישת הכנפיים הסופית שלו מהקן הדרומי. הנהלת הפועל ב"ש, בגלגולה הקודם, נרדמה בשמירה, מפני שלא הייתה ערה לשינויים בתקנון אופ"א בנוגע להעברת שחקנים. כשהתעוררה, גילתה שהילד עבר ממכבי חיפה לראסינג סנטאנדר מבלי שיופרש לה מעשר. בניסיון נואש לקבל פיצוי כספי משמעותי פנתה ב"ש לבית המשפט, ואפילו ניסתה להוציא נגד שחקנה לשעבר צו עיכוב יציאה מן הארץ.

בסיומו של הליך מזורז הושלכה ב"ש מבית המשפט בבושת פנים ותהום נפערה בינה לבין בניון. כשאלונה ברקת רכשה את הקבוצה מידיו של אלי זינו השתפרו היחסים עם הבן האובד, ועלתה האפשרות להשיב אותו לבירת הנגב. יש אומרים שאפילו התנהלו מגעים בלתי פורמליים בין הצדדים במהלך פגישה אקראית בטיסה מלונדון לישראל. שניהם נפרדו כידידים בידיעה שאי אפשר להחזיר את הגלגל לאחור.

יוסי בניון בוכה. את התמונות האלה אוהדי באר שבע לא ישכחו (דוד פליגל)
יוסי בניון בוכה. את התמונות האלה אוהדי באר שבע לא ישכחו (דוד פליגל)

עד לשלב שבו עלתה משפחת בוזגלו על ראש שמחתם של האוהדים בבירת הנגב, הרבה בניון לחטוף מהם. החלפת הצבעים, מירוק לצהוב, ומצהוב תל אביבי לצהוב ירושלמי, לא השפיעה על הלך הרוחות באזור חיוג 08. אוהדי האלופה לא סלחו לדימונאי עם החולצה מספר 15 על בחירתו במכבי חיפה. עד היום.

חיים בננו, אדום עתיק, דווקא זוכר לבניון חסד נעורים, ובזיכרונו צרובה במיוחד מחווה אחת מיוחדת. "לפני שיוסי עזב את ב"ש ועבר למכבי חיפה, הוא העניק לבן שלי במתנה את נעליו האדומות", נזכר בננו. "אבל בלי קשר לסיפור הנעליים, אני לא חושב שצריך לכעוס על יוסי או לקלל אותו חלילה, בכל פעם שהוא מגיע לטרנר. כילד בן 17 שירד ליגה עם הפועל ב"ש, אי אפשר היה לצפות ממנו שיפעיל את אותם שיקולים ששכנעו בזמנו את אלי אוחנה לחזור מבלגיה כדי לעזור לבית"ר ירושלים לעלות ליגה. בשיקול קר, בניון עשה צעד נכון כשעבר למכבי חיפה, שלפני עשרים שנה עוד הייתה פירמה בכדורגל הישראלי".


יוסי לא טעה כשהגדיר את מכבי חיפה בתור הבית שלו?

"זו הייתה פליטת פה אומללה. בכל מקרה את רוב שנותיו כמקצוען בישראל הוא עשה במדים הירוקים, וכשחזר מאנגליה היה ברור לי שהוא לא יגיע אלינו – גם מפני שהקהל הסתייג ממנו. ההצעה ממכבי חיפה הייתה כנראה גבוהה יותר ממה שהציעו לו פה, אם בכלל הגיעו לשלב המו"מ הכספי, וכסף הוא תמיד חלק מהעניין. מצד שני, יש אנשים שנפגעו מעוד כל מיני התבטאויות של יוסי. ובינינו, זכותם להביע את דעתם איך שבא להם".

יוסי בניון. היום הוא כבר לא יכול 'לקלקל'? (עדי אבישי)
יוסי בניון. היום הוא כבר לא יכול 'לקלקל'? (עדי אבישי)

אנשים עדיין מתרגשים מהביקורים של בניון בטרנר?
"הפסקנו להתרגש. זו לא הפעם הראשונה שיוסי מגיע לטרנר, הוא כבר היה פה עם מכבי חיפה, מכבי ת"א ובית"ר ירושלים (בגביע הטוטו). מכבי פ"ת היא לא מסוג הקבוצות שיכולות לאיים עלינו, בכל מה שתלוי בי, אמחא ליוסי כפיים כשיעלה לכר הדשא ואדאג שאלה שיישבו לצדי ביציע לא יקללו אותו". 

אתה ער לאפשרות שיוסי מסוגל "לקלקל" לכם?
"לקלקל? ממש לא. הוא מעבר לשיאו. ביכולתו לנצח משחקים נגד קבוצות קטנות, לא נגדנו. יהיה טוב בשבילנו אם הוא יפתח בשבת".

איציק ג'יבלי, מעצב שיער באר שבעי, יודע לספר שתמיד העריץ את בניון, בעיקר בתקופות היפות שלו בחו"ל. "תמיד פרגנתי ליוסי, ואני מאחל לו שימשיך לשחק ולהבקיע, רק לא נגדנו", אומר ג'יבלי, "יוסי מהווה דוגמה אישית להרבה ילדים, וחבל שלא נמצאה הדרך להחזיר אותו לבית האמיתי שלו".


ומה יקרה אם בניון יבקיע מחר שער משמעותי נגד ב"ש?

"בכנות, אני לא מאמין שיוסי יפריע לנו. הוא יבוא, ייתן כמה פסים יפים ויזוז הצידה. איתו או בלעדיו נעבור גם את מכבי פ"ת".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי