לפני שיהיה מאוחר מדי: רוטן עושה את כל הטעויות האפשריות

שחקני מכבי חיפה
שחקני מכבי חיפה | ערן לוף

הצוות ההולנדי של מכבי חיפה מתעקש על מערך שלא מתאים, מאפשר את הכישלון ההגנתי ואפילו עם גלזר ביצע החלטה בעייתית ולא שגרתית. אורי אוזן מסכם את הדרבי, מתייחס למעמדו של בני בן זקן ומסמן פייבוריטית לאליפות

(גודל טקסט)
1. מחזור אחד לסיום העונה הסדירה, כשהחלוקה לפלייאוף נקבעה ומאבק האליפות צמוד מאי פעם, קיבלנו מחזור שהפגיש את מוליכות הטבלה מול קבוצות הפלייאוף התחתון, שכל אחת מהן רוצה לשפר עמדות לקראת הישורת האחרונה.

בית"ר ירושלים, שנראית כרגע כפייבוריטית לאליפות, קיבלה משחק בהזמנה כשהפועל עכו החלשה הגיעה לטדי. אחרי היכולת הנהדרת במחצית השנייה בטרנר, בית"ר המשיכה לשחק עם שלישיית הקישור המאוזנת שלה, כשקריאף ממשיך לקבל קרדיט על חשבון קלטינס ומשתף פעולה עם קלאודימיר וסאבו, ובחלק הקדמי וארן חזר לחוד ההתקפה כששכטר פתח מימינו ועזרא משמאלו. 

 

מנגד התייצבה עכו, קבוצה שכבר החליפה שלושה מאמנים והסגל שלה הוא מהחלשים בהיסטוריה של ליגת העל. הזרים חלשים מאוד ובעלי רזומה דל, וגם רוב הסגל הישראלי מתאים יותר לתחתית הליגה הלאומית. שני השחקנים היחידים שראויים לציון בעכו הם בן אז'ובל, חלוץ חזק וגבוה עם נוכחות וטכניקת בעיטה טובה, וגבי קניקובסקי (שנתון 97, הגיע למחלקת הנוער של מכבי ת"א בעסקת עומרי גלזר לרעננה), קשר מרכזי טכני, זריז, משחק לעומק ומבין את המשחק, שבהחלט יכול להיות קשר מרכזי איכותי בליגת העל.



שחקני בית"ר חוגגים. קיבלו משחק בהזמנה והמשיכו ביכולת הטובה (דני מרון)


בית"ר פתחה את המשחק באדישות עם מרחקים גדולים בין החוליות ועכו כמעט ניצלה את זה כדי לעלות ליתרון מפתיע. 13 דקות לקח לשכטר לקחת את העניינים לידיים – ובפעולה אישית פלוס נפילה אופיינית ברחבה, סחט פנדל שלא היה צריך להישרק. גם השער לא העיר את בית"ר והמשחק המשיך להתנהל על מי מנוחות, כשבאופן מפתיע עכו החזיקה מעט יותר בכדור ואפילו איימה פעמיים יותר על השער. המחצית השנייה המשיכה בקצב נמוך, אבל טעות קשה של רם שטראוס סייעה לשכטר להכפיל את היתרון ולגמור את המשחק.


הרגע המרגש של המשחק הגיע בדקה ה-80, אז עידן ורד, שחקן הסיבוב הראשון, חזר לדשא אחרי שלושה חודשים והחליף את שכטר. ורד, עדיין חלוד, היה מעורב בשער השלישי ובכלל היה פעלתן כהרגלו. במאבק הצמוד בצמרת, החזרה של ורד והצירוף של סילבסטר שנראה כרכש איכותי, יכולים לעשות את ההבדל.  


אבל עם כל הכבוד, האירוע ששוב גנב את ההצגה הוא העברת המסרים לכאורה, בצורת חבילה עוברת, מיציע הכבוד לספסל. קשה וגם לא צריך להתווכח עם ההצלחה המקצועית של בית"ר השנה, אבל גם הדרך חשובה. העובדה שבעלים, שאמור להיות בצינון, הוא זה שלכאורה מחליט החלטות מקצועיות תוך כדי משחק, מרוקנת מתוכן את תפקידו של בן זקן, פוגעת אנושות במעמד כל המאמנים והופכת את החלטות בית הדין לבדיחה. חבל מאוד מבחינת בן זקן, שלא משנה כמה הקבוצה שלו תצליח, שההצלחה לעולם לא תיזקף לזכותו. אחרי שיעזוב את בית"ר, הוא יחזור לאותו מעמד שבו הוא היה לפני שהגיע לטדי.



בן זקן. ישוב בדיוק לאותו מעמד בו היה לפני שעבר לבירה (דני מרון)


2.
המשחק שסגר את המחזור הפגיש בפעם השנייה תוך ארבעה ימים את שתי החיפאיות, אחרי שהפועל השלימה את ההדחה של מכבי מהגביע. פרד רוטן, שהחליף את גלזר במחצית, בהחלטה מאוד בעייתית ולא שגרתית בדרבי הגביע, המשיך עם לויטה בשער ושמר על שאר ההרכב. רוטן גם המשיך עם המערך ההולנדי, 4:3:3,שהקבוצה מתקשה לתפקד בו. שינוי טקטי קטן שרוטן כן ניסה לבצע היה הצבת שחקני אגף עם רגל הפוכה, כשרוקאביצה פותח בימין וסלליך בשמאל. 


במחצית הראשונה היה נראה שמכבי כן עבדה על כמה מהלכי התקפה באימונים, הקשרים ניסו לבצע רוטציות ואפילו ראינו כניסות למרכז של עומרי בן הרוש כשהכדור אצל גרשון כדי לכווץ את הקישור של האדומים ולפנות קו מסירה לסלליך בקו שמאל.  



יצא מהאיזור והחל שרשרת טעויות שמייצגת את הכישלון (ערן לוף)


הירוקים היו מעט יותר טובים במחצית הראשונה, אבל חוסר הביטחון זעק לשמיים כל פעם שהגיעו לאזור הרחבה של שטקוס המצוין. ואז הגיע דקת הסיום של המחצית עם מהלך שמייצג את כל הכישלון ההגנתי של מכבי חיפה. כדור חוץ שגרתי 25 מטר אלכסונית מהשער של לויטה, גרם לגרשון לצאת בצורה רכה מקו ההגנה עם תורג'מן. בדרך כלל, כשבלם יוצא עם חלוץ מקו ההגנה, השלישייה שנותרת מאחור מתכווצת למבנה שנקרא טי (כמו האות T באנגלית), משמע שמצמצמים מהר מרחקים כדי לסגור את האזור שפינה הבלם. ההגנה של מכבי לא רק שלא צמצמה, אלא גם עמדה בקו עקום (מאבוקה שבר את הנבדל וקינח בשער עצמי), כשמשום מה קהת הגיע לאזור שממנו יצא גרשון. מיטרבסקי שברח לאזולאי ניצל את השטח בין קהת לבן הרוש (שמידי משחק מספק פעולת הגנה מנותקת מהמשחק) והשחיל כדור לגינסארי שהוביל לשער היתרון. 


בן הרוש – תמונה שמסבירה כל כך הרבה… pic.twitter.com/xaWGPcFslm

— ori uzan (@OriUzan) March 5, 2018

אם זה לא הספיק, הגיע השער האומלל שספג לויטה (Karma is a bitch) בפתיחת המחצית השנייה והוריד לאפס את מעט המוטיבציה שעוד הייתה לירוקים כשיצאו מחדר ההלבשה. הפועל חיפה המשיכה בעונה החלומית שלה כשהיא חמש נקודות מהפסגה ובחצי גמר הגביע. שלושה מהמצטיינים במשחק (ובעונה כולה) היו שחקנים שנפלטו ממכבי חיפה, תורג'מן, ורמוט ושיימן, ששלושתם היו מעורבים בשער השלישי שנעץ את המסמר הכי עמוק בארון של קבוצתם לשעבר.



גינסארי חולף על פני לויטה. המסמר הכי עמוק ננעץ (ערן לוף)


לא ברורה ההתעקשות של הצוות ההולנדי על השיטה והמערך שברור שאינו מתאים ליכולת של השחקנים, לביטחון שלהם כרגע ולאמונה שלהם בעצמם. מילא אם הסגל הזה היה ממשיך בעונה הבאה והם היו משתמשים במשחקים עד לסיום העונה כסוג של תהליך לימוד והפנמה של השיטה, אבל ברור שלא זה המצב. הזרים ודאי יעזבו, יגיע שוער חדש וגם חלק גדול מהישראלים לא יישארו – ואם כן, לא בתפקיד דומיננטי. רוטן והצוות שלו חייבים לעצור לרגע, להניח את האידאות שלהם בצד ולחשוב איזה מערך יפיק את המקסימום מהסגל הבעייתי וחסר הביטחון שעומד לרשותם כרגע. אם ימשיכו לעשות את אותו דבר, שלא יצפו לתוצאות שונות.


בסיום הסיבוב הראשון, הגיעה הפועל אשקלון לסמי עופר ושער של יוסיף איבנצ'יץ' (שחגג גם אתמול) סיים את דרכו של גיא לוזון במכבי חיפה עם 41% הצלחה, מה שסלל את דרכם של מאס ורוטן לכס המאמנים. מי האמין שהצוות ההולנדי יביא 22% אחוזי הצלחה עלובים – והפסד שלהם מול אותה אשקלון בשבת הקרובה, יכול לפתוח את מאבקי הירידה ואף לסמן באופן בלתי נתפס, את מכבי חיפה, כמועמדת אמיתית לירידה לליגה השנייה.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי