הצדק יצא לאור: הסיפור המלא מאחורי פרשת החומר האסור

שיר צדק
שיר צדק | דני מרון

שילוב של רשלנות מצד גורמים רפואיים בהפועל ב"ש ומצד שיר צדק עצמו, השכנוע של אופ"א, הביקורת כלפי המועדון והבלם הזר שעשוי להגיע - השתלשלות העניינים מאז מסיבת העיתונאים הדרמטית של אלונה לפני שישה חודשים

(גודל טקסט)

סמוך למועד נחיתתו של שיר צדק במקסיקו כדי לאוורר את הראש, פרסמה אתמול (שבת) אופ"א את הפרוטוקול שחשף את מה שנאמר בדיון המשפטי בעניינו וקדם להשעייתו למשך שמונה חודשים בגין שימוש בחומר אסור מסוג אוקטופמין.

בלמה הבינלאומי לשעבר של הפועל באר שבע נבחר לתת דגימת שתן כבר לפני יותר משנה, בסיומו של המשחק מול בשיקטאש במסגרת שלב 32 האחרונות בליגה האירופית. צדק עבר את הבדיקה בהצלחה ("יצא שלילי") והצהיר בפני הבודקים מטעם אופ"א כי השתמש בתוסף מזון מסוג "אקסטרים שוק", בדומה לחומר שכעבור שנה סיבך אותו. החומר האסור נתגלה בגופו לאחר בדיקה שנערכה לו בסיום המשחק מול מאריבור ב-22 באוגוסט 2017 בשלב הפלייאוף של הצ'מפיונס.

המידע המלחיץ הובא לידיעתו של השחקן ב-23 בספטמבר – פחות מ-24 שעות לאחר ששותף בתיקו הביתי (1:1) עם הפועל חיפה. יממה אחר כך הודיעה אלונה ברקת במסיבת עיתונאים דרמטית כי צדק נכשל בבדיקה, ובעצה אחת איתו הוא יפסיק את פעילותו המקצועית עד לסיום ההליך המשפטי. על פי התקנון של אופ"א, צדק היה יכול להמשיך לשחק עד למועד הקראת כתב האישום נגדו, הליך שהתרחש כעבור מספר שבועות.

מפרוטוקול אופ"א עולה כי שילוב של רשלנות מצד גורם רפואי מטעמה של הפועל ב"ש ושל השחקן, בצירוף של זליגת החומר האסור לתוסף מזון שלא היה אמור להכיל אותו, סיפקו את המרכיבים לעלילה הסבוכה. חלוקת האחריות בין המועדון והשחקן לבין החברה שיצרה את תוסף המזון נדונה באחד מדפי הפרוטוקול שבו נכתב כי "תוספי המזון לא היו אמורים להכיל את החומר האסור, והחברה המייצרת הכירה באפשרות הזאת. גם המועדון ומומחיו כשלו בבדיקה, ולשחקן הייתה סיבה להאמין שהוא פועל נכון, מכיוון שבבדיקות שנערכו בעבר לא נמצא בגופו החומר. בעקבות כך הוחלט להשעותו לשמונה חודשים".

שיר צדק. המועדון התרשל (דני מרון)
שיר צדק. המועדון התרשל (דני מרון)

בשלב ההוכחות בדיון המשפטי הציגה הפועל ב"ש את ממצאי התחקיר שערכה, ולפיהם "צדק נפל קורבן לטעות בייצור, וכי מקור האוקטופמין היה תוסף מזון בשם 'אקסטרים שוק' שניתן לצדק על ידי המועדון, ושהחומר האסור הגיע לתוסף כתוצאה מטעות בייצור". עוד טענה קבוצתו של צדק: "התוסף 'אקסטרים שוק' מיוצר בארה"ב בשתי גרסאות: גרסה שמיועדת לשוק האמריקאי ואשר עד לאחרונה הכילה אוקטופמין, ולצידה גרסה שונה באופן מהותי, שמשווקת בשוק הישראלי אשר לא מכילה אוקטופמין. משרד הבריאות אישר שהתוסף שאושר לשיווק בישראל אינו מכיל את החומר, ואכן בתווית שעל הבקבוק הישראלי ששיר שתה לא מצוין שהוא כולל אוקטופמין, בניגוד לתווית שעל הבקבוק האמריקאי. התוסף שהקבוצה רכשה יובא על ידי המשווק הרשמי בישראל והוא המוצר הישראלי, שכאמור לא אמור להכיל את החומר האסור".

לחיזוק טיעוניה באשר לזליגת החומר האסור כתוצאה מפגם בתהליך הייצור, צירפה ב"ש מכתב בחתימת יצרן הבקבוקים בארה"ב שבו הוא מאשר שהימצאות האוקטופמין בבקבוק הישראלי נבעה כנראה מטעות בייצור, שהתווספה להפצת בקבוקים 'אמריקאים' עם תווית ישראלית. ומכאן שמי שקנה את הבקבוק הישראלי היה משוכנע שמדובר בתוסף שאינו מכיל את החומר האסור".

גם התפילות עזרו (צילום מסך)
גם התפילות עזרו (צילום מסך)

הדיינים במוסד השיפוט של אופ"א התחשבו בתחקיר הבאר שבעי והתבססו עליו בשיקוליהם בעת גזירת עונשו של הבלם. עם זאת הם לא חסכו את ביקורתם מהתנהלות הקבוצה והשחקן במהלך הפרשה. "צדק טעה בנטילת תוספי המזון, אבל הוא היה מוגבל ביכולתו לבדוק זאת והסתמך על מומחי המועדון", צוין בפרוטוקול מהדיון שהתקיים במוסדות השיפוט של אופ"א בעיר ניון בשווייץ. "בהתחשב בנסיבות המקילות, הופחת זמן ההרחקה, לאחר שתחילה סברה הוועדה כי יש להרחיקו מהמגרשים למשך שנה".

צדק יצא יחסית בזול, ובקבוצתו רואים בכך תמיכה לטענתם כי מדובר בטעות בייצור וכי לא מדובר במגמה או בשימוש שלא כחוק מתוך כוונה תחילה להשיג יתרון ספורטיבי באמצעות חומרים אסורים, וזאת "על אף שאנחנו סבורים שבנסיבות האלה, צדק נפל קורבן של ממש ומן הראוי היה לזכותו כליל".

ברקת וצדק במסיבת העיתונאים הדרמטית (מאיר אבן חיים)
ברקת וצדק במסיבת העיתונאים הדרמטית (מאיר אבן חיים)

מהפועל באר שבע נמסר בתגובה: "פסק הדין בעניין שיר צדק, כפי שפורסם על ידי אופ"א, מקבל את קו ההגנה שהוצג בפני בית הדין. המועדון מצפה לחזרת שיר לאימונים מלאים בשורותיו בעוד כשלושה שבועות ומשוכנע כי יהיה נדבך חשוב בהגשמת המשימות העומדות בפניו בשנים הקרובות".

בינתיים סובלת האלופה ממצוקת בלמים רצינית. בנוסף לצדק שיוכל לחדש את פעילותו רק בחודש יולי, ואף לקחת חלק במוקדמות ליגת האלופות או הליגה האירופית, נאלצת האלופה להתמודד עם פציעתו החוזרת של מיגל ויטור, שיצא להתייעצויות בפורטוגל בנוגע לאפשרות שינותח בקרוב במטרה לשחזר את הרצועה הצולבת. בחשבון האינסטגרם שלו כתב הבלם הפורטוגלי כי לאחר שישלים את הטיפול בפציעתו הוא מתכוון לחזור לישראל כי להניף את צלחת האליפות. לפני הפציעה האחרונה הוארך חוזהו של הפורטוגלי, אבל לנוכח הנסיבות, לא מן הנמנע שקבוצתו תחפש בלם זר חדש במקומו.  

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי