אופ"א מנהלת חקירה נגד מכבי ת"א בשל חריגה מהפייר-פליי

גולדהאר, מנספורד
גולדהאר, מנספורד | אריאל שלום

ועדת הבדיקה של הארגון טוענת שהצהובים חרגו בכמה מיליונים מהסכום המותר, סגנית האלופה מפעילה מומחים מאירופה כדי להימנע מסנקציות. ההתאחדות לכדורגל עודכנה במתרחש. וגם: איך זה נגמר עבור קבוצות אחרות?

(גודל טקסט)

מכבי תל אביב מנהלת כבר מספר שבועות מגעים עם CFCB, הוועדה מטעם אופ"א המפקחת על שמירת תקנות הפייר פליי על ידי הקבוצות, בעקבות הטענות של אופ"א לפיהן הצהובים חרגו בכמה מיליונים מהתקרה המותרת והם עשויים להיקנס על ידי הארגון.

לפי התקנות מותר לחרוג עד 30 מיליון יורו בשלוש שנים ולפי הטענות מכבי ת"א עברה את הסכום המותר. הגעתו של הבעלים מיץ' גולדהאר הייתה קשורה בין השאר לנושא, וגם המנכ"ל בן מנספורד הוזעק לקנדה בחודש שעבר כדי להסדיר את העניין.

ככל הנראה הסיבה בגינה הצהובים לא התחזקו בצורה משמעותית בחלון ההעברות של ינואר קשורה לבדיקה שמנהלת אופ"א, שאף העבירה לפני מספר שבועות מכתב להתאחדות לכדורגל שהבטיחה לעזור.

"אין לנו שום עמדה בנדון", אמר לספורט1 גורם בהתאחדות לכדורגל. זאת בדיקה שנעשית דרך קבע על ידי אופ"א לכל קבוצה שמקבלת רישוי לשחק במפעלים אירופיים".

גולדהאר ומנספורד. בעיה רצינית (אריאל שלום)
גולדהאר ומנספורד. בעיה רצינית (אריאל שלום)

במכבי תל אביב מודעים לבדיקה שנערכת על ידי אופ"א, וגורמים במועדון מספרים כי לאמירה של גולדהאר כי תקציב הקבוצה יקוצץ באופן משמעותי יש קשר ישיר לנושא. מומחים מאירופה כבר מסייעים בתקופה האחרונה לצהובים ומטפלים בנושא.

פייר פליי פיננסי הוא כלי שאופ"א היתה אמורה להפעיל על קבוצות שמוציאות כספים יותר מאשר הן מרוויחות. בפועל אופ"א רק חוקרת כל הזמן ומאיימת, אבל כמעט אף פעם לא הפעילה את החוק הלכה למעשה אלא לרוב נגד קבוצות בעלות פחות חשיבות בלבד. הפייר פליי הפיננסי החל ב-2009 לאחר שאופ"א קיבלה דו"ח בו התברר ש-655 מועדונים אירופיים הציגו הפסדים כספיים בעונה שחלפה. חמישית מאלה היו בסכנת פירוק. המטרה היתה שמועדון כדורגל לא יוכל להוציא יותר ממה שהוא מכניס.

בשלוש השנים הראשונות הוחלט באופ"א שמ-2012 עד 2015, "מסגרת האשראי" לכל מועדון הייתה אמורה להיות 45 מיליון אירו. בשלוש השנים שאחרי (2015-2018) המסגרת היתה 30 מיליון אירו. מועדונים גדולים עקפו את החוק כשמצאו לעצמם כמה ספונסרים שהגדילו את הרווח של הקבוצה וכך את היכולת לבזבז הרבה יותר. פ.ס.ז' רכשה את ניימאר ב-222 מיליון יורו, אבל ההעברה שלו מחולקת לפי הפייר פליי לתשלומים של חמש שנים החוזה עליו חתם. הסכום שירד מחשבון הפייר פליי של פ.ס.ז' העונה הוא רק 44 מיליון יורו.

ניימאר. במקרה שלו פ.ס.ז' עקבו את החוק (AFP)
ניימאר. במקרה שלו פ.ס.ז' עקבו את החוק (AFP)

ב-2014 הוענשו פ.ס.ז' ומנצ'סטר סיטי בעונשים דומים. סיטי נקנסה ב-60 מיליון יורו ועל כן הורשה לה לרשום רק 21 שחקנים לאותה עונה באלופות ולא 25. גם פ.ס.ז' נענשה בסכומים דומים לאלה. אופ"א חזקה יותר אצל הקבוצות הטורקיות. ב-2014 שלוש מהן, גלאטסראיי, טרבזונספור ובורסאספור, נקנסו ב-200 אלף יורו כמו גם לבסקי סופיה הבולגרית. ב-2016 זניט, רובין קאזאן ואנז'י מחצ'קלה נענשו והפעילות שלהן הוקפאה. הן לא יכלו לרכוש שחקנים וגלא אף הוענשה בהרחקה לשנה מגביעי אירופה.
 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי