אלישע לוי בראיון מיוחד: "הזהירו אותי שאני אפרוש מכדורגל"

אלישע לוי במכבי פתח תקווה
אלישע לוי במכבי פתח תקווה | דני מרון

"כולם מצפים שנגיע לטורניר גדול, ואם אתה לא מצליח – צולבים אותך", "שנתיים לא הספיקו לי כדי להשאיר חותם". עשרה חודשים אחרי שעזב את הנבחרת, הוא פותח עונה כמאמן מכבי פ"ת ולא מתחרט לרגע: "חזרתי לחייך"

(גודל טקסט)

שבעה חודשים ישב אלישע לוי בבית. מאז אותו הסכם פרידה מנבחרת ישראל ועד מינויו למאמן מכבי פ"ת, היה ללוי זמן לנוח – ובעיקר לחשב מסלול מחדש. בשבוע הבא, לאחר למעלה משלוש עונות שבהן נעדר מליגת העל, הוא חוזר: לאימונים היומיומיים, לציפיות וללחץ, ובעיקר – לרעב המתמיד.

ביום שני יפתחו לוי והמלאבסים את העונה באופן רשמי במשחק בית מול הפרויקט המעניין ביותר בכדורגל הישראלי – בית"ר ירושלים. "אני בונה על זה שכבר הספקנו לרוץ ביחד ומקווה שכל מה שעשינו בקיץ יבוא לידי ביטוי", אומר לוי בראיון מיוחד לספורט1 לקראת העונה החדשה, "אני מאוד מקווה שהקהל שלנו יבוא. מדברים על זה שאין לנו אוהדים? בשבילנו הם כמו מיליון".

יותר מחצי שנה ישבת בבית. איך הרגשת?
"זה עשה לי טוב. עבדתי באופן אינטנסיבי יותר מ-20 שנה, ועשיתי את המנוחה הזאת מבחירה. היו לי הצעות, ישבתי בבית וברגע שהחלטתי שאני רוצה לחזור לעבוד, באתי. אני שמח שבחרתי במקום הזה. אם אני נהנה, אני מרגיש סבבה".

אין בך חרטה שלא חיכית? אולי היית מגיע לבית"ר.
"אני אוהב את המקום שבו אני נמצא. אני כבר אחרי כמה חודשי עבודה ולא מצטער על ההחלטות שלקחתי. רציתי לחזור לליגה, היו כמה הצעות, אבל אני מכיר כאן את הנפשות הפועלות ושזה מקום מסודר. מכבי פ"ת הוא מועדון צנוע, והתקציב לא גדול, אבל יש פה דברים אחרים שמדברים אליי: שילוב טוב בין ותיקים וצעירים, מקום שקט. שיחקתי פה שמונה שנים, הילדים שלי נולדו פה. חשבתי שזה המקום הנכון בשבילי, וגם עכשיו אני נהנה. הקבוצה עדיין לא שלמה, אנחנו עושים מאמצים כדי שהיה תהיה כזו. נקווה לפתוח את העונה בצורה טובה".


לא מצטער שלא חיכה לבית"ר ירושלים. אלישע לוי (דני מרון)

התרגלנו לראות אותך במכבי חיפה והפועל ב"ש. פתאום אתה צריך לעבוד בקבוצה עם תקציב יותר נמוך ושאיפות צנועות יותר.
"זה שונה, אבל אנשים שוכחים שכשהתחלתי את דרכי עשיתי את המסלול ההפוך. הייתי בכל המצבים בכדורגל. התחלתי בקבוצות קטנות שעלו ליגה, נשארנו בליגה הראשונה בתקציבים נמוכים וזה היה לי מאוד כיף. נכון שכולם זוכרים שעבדתי במכבי חיפה עם אליפויות, צ'מפיונס וגמרי הגביע, אחרי זה בב"ש ואחרי זה נבחרת שזה הטופ, אבל זה לא זר לי המצב הנוכחי. אני אוהב כדורגל".

אין בך פחד מכישלון?
"הדבר הכי חשוב הוא לעשות תיאום ציפיות. אם אני מאמן מכבי חיפה, הציפייה הייתה לקחת אליפות ועמדתי בזה. אבל אם אני מאמן מכבי פ"ת, זה לא אומר שהרזומה שלי יפתור הכל. אני מאמן טוב, אבל אני לא קוסם. צריך להיות ריאליים. אני מדבר על זה עם אבי לוזון, והוא אולי רוצה תמיד לסיים במקום כמה שיותר גבוה, אבל גם הוא מבין. אם לא הייתי נהנה כאן, לא הייתי נשאר רגע. חזר לי החיוך, ולא משנה דרגת הקושי והתקציב. תוצאות הן הדבר הכי חשוב, אבל הן צריכות להיות ריאליות".


אבי לוזון עם עומר גולן. הכל ענין של תדמית? (עדי אבישי)

אבי לוזון הוא איש דעתן. איך זה לעבוד עם בעלים כזה? איך שיתוף הפעולה איתו ועם עומר גולן?
"הכל עניין של תדמית. אני נמצא פה שלושה חודשים ועובד עם שניהם. כשבן אדם מבין כדורגל וכל כך מנוסה, אז לי יותר קל. העבודה היא באמת בהנאה. ברור לי שאנחנו לפני המשחקים ומחר-מחרתיים אם נפסיד, יהיה לחץ".

גם שרון מימר אמר את זה.
"אני לא יודע מה היה עם שרון ולמה. בכדורגל אתה אף פעם לא יכול לדעת מה יקרה. כמו שאני רואה את זה, יש פה כבוד הדדי. אפשר להגיד הכל על מכבי פ"ת, אבל יש מערכת מסודרת עם פרמידה ברורה: יו"ר, מנהל מקצועי ואלישע. כמו שאני אוהב".

תולים הרבה תקוות ביוסי בניון, אבל החזקתם את גידי קאניוק על התפקיד שלו. יהיו בעיות?
"אין הרבה כמו יוסי. תרבות הכדורגל בישראל? חלק מזה לדעתי הוא לדעת להתנהג עם אושיות כאלה. בתחילת הדרך שלי בנבחרת לא לקחתי את בניון, אבל כשראיתי את הדוגמה שהוא נותן לדור הצעיר, בנוסף לדקות שהוא יכול לתרום, החזרתי אותו. גם על זה זכיתי לביקורת. שחקנים כאלה צריכים לדעת לכבד. עם כל הגיל שלו, יוסי הוא כמו ילד ויש לו תשוקה לשחק. צריך לדעת לכוון אותו ולהשתמש בו נכון. אם צריך לשבת על הספסל, הוא יישב".


"אם צריך לשבת על הספסל, הוא יישב" (עדי אבישי)

מנור סולומון מסומן כיורש שלו.
"זיהיתי את הפוטנציאל שלו לפני שנתיים וזימנתי אותו לנבחרת הבוגרת. הוא לא שיחק משחק רשמי,אבל החלטתי שהוא כן יעשה את הצעד הזה. גם אז אמרו שעשיתי צעד פופליסטי. אין הרבה שחקנים עם כישרון כזה. היום אנחנו מלמדים אותו לנטרל את הרעשים מסביב, ומתחילת השנה הוא השתפר בכל הפרמטרים: בהגנה, בתפקוד, בשקט הנפשי ובמספרים. צריך לזכור שזה ילד בן 19 בסה"כ. אם הוא צריך להישאר פה? זו שאלת מיליון הדולר. הוא לא מתעסק בזה. מהיום הראשון אבי אמר לי שאם תהיה הצעה טובה, הוא יימכר. מצד שני, אני יודע שהוא לא ימכור אותו בנזיד עדשים".

תגיד, ערן זהבי עוד יחזור לנבחרת ישראל?
"כמה זמן עבר מאז אותו משחק? מה אמרתי עוד באותו ערב? שהוא עשה טעות חמורה מאוד וצריך להתנצל. היום עושים מה שאמרתי אז. זהבי שחקן מצוין שצריך להיות בנבחרת. אז מה עושים? מתלהמים. כל אחד עושה טעות, והנבחרת היא הדבר הכי חשוב לכולנו. איך פותרים את זה? מה מנסים לעשות עכשיו? התנצלות וסולחה. אמרתי אז שהוא צריך לשאת בעונש שהוא קיבל ואחר כך צריך לעשות הכל כדי להחזיר אותו. לדעתי זה לקח יותר מדי זמן. תמיד אפשר להחזיר אותו אם יש רצון טוב. בשיחה שהייתה בינינו אמרתי לו מה הוא צריך לעשות. אמרתי לו: 'נבחרת ישראל יקרה, היא צריכה אותך, תתנצל ותעבור הלאה'".

רק בתחילת הקמפיין, הצהיר יו"ר ההתאחדות היוצא עופר עיני כי לוי ימשיך לקמפיין נוסף, אך בהשפעת הלחץ התקשורתי הוא לא עמד בהבטחתו. "אם זה היה קורה, זה היה הדבר הכי טוב לנבחרת. זה היה נותן המשכיות", אומר אלישע, "מה השתנה מאותו ציטוט שלו ועד ההחלטה שאעזוב? אולי ציפו שאנצח 0:4 את ספרד? בתחילת הקמפיין אף אחד לא ציפה לתוצאות. היעד היה יורו 2020, אבל הרושם נהרס בהפסד הביתי לאלבניה. מבחינתי, שום דבר לא השתנה. עד הרגע האחרון חשבתי שאמשיך".


צריך להיות בנבחרת ישראל. ערן זהבי (ערן לוף)

איך התקדמה הנבחרת בתקופתך?
"מבחינת תוצאות, עשינו אותו דבר – כמעט 40%, דומה מאוד לכל הקמפיינים הקודמים. סיימנו במקום הרביעי, עם הבדל של שער מהמקום השלישי. ניסיתי לקדם כמה צעירים כמו דוד קלטינס, מיכאל אוחנה ועומרי גלזר. בשורה התחתונה, שנתיים לא הספיקו לי כדי להטביע חותם".

מה צריך לשנות?
"יש המון פרמטרים שמתחילים מלמטה. ואת זה לא רק אני אומר, אלא כולם. זה מתחיל ברמה של הקבוצות והנוער, אחרי זה מגילאים 12-16. מדברים על איסלנד? החבורה שמשחקת היום בקבוצה הבוגרת עברה את כל התהליך: מהנוער, לנבחרת הצעירה ואז לבוגרת. זה ממשיך במתקנים, בנורמות ובדפוסי התנהגות. דרושה פה בנייה".

מה דעתך על מינויו של וילי רוטנשטיינר למנהל טכני?
"מנהל טכני זר או ישראלי זה לא משנה, אבל זה תפקיד חשוב. היו פה זרים שהצליחו והיו שלא. הבעיה פה היא שאין סבלנות. כולם מסתכלים על נבחרות כמו איסלנד. אני שומע שאומרים שצריך שנבחרת בוגרת תהיה בנויה על לגיונרים. הליך כזה לוקח זמן, אבל למי פה יש זמן? צריך לחזור ולהשיג יציבות. הביאו זר? צריך לתת לו זמן. אז מה יקרה? יהיו כמה תוצאות לא טובות, אז יחליפו אותו? צריך לדעת לבחור דרך ולעמוד מאחוריה. ברמה המקצועית, הנבחרת הבוגרת ניזונה משני דברים: מהליגה המקומית ומהליגיונרים. בשתי החזיתות אנחנו במצב לא טוב. היום אין ליגיונרים כמו לפני עשר שנים. רציתם להיות כמו איסלנד? שם יש יותר מ-50 ליגיונרים. כמה ישראלים משחקים בליגה בכירה באירופה? זה ההבדל. רוצים להתחיל מלמטה דרך אקדמיות וכו'? צריך לתת עשר שנים".

שבעה חודשים לקח עד שמינו במקומך את אנדי הרצוג.
"אני מניח שעשו את זה כדי לחסוך כסף, וזה לא נכון. בנבחרת תמיד צריך להיות מאמן. מאמן בא ומאמן הולך. בהתאחדות יש אנשים טובים, אבל זה שהשאירו את הנבחרת הרבה זמן בלי מאמן לא היה נכון. יכלו לעשות את זה ברצף ולמנות מאמן. אפילו יו"ר עדיין אין. זה הליך שהיה צריך להיות הרבה יותר מהיר".


"זה הליך שהיה צריך להיות הרבה יותר מהיר" (עדי אבישי)

אומרים שקשה לחזור לטופ אחרי נבחרת ישראל.
"גם לי אמרו שזה בית קברות למאמנים והזהירו שאפרוש מכדורגל. זו הסטיגמה שיש פה. הכל אישי. למה אומרים את זה? כי מראש ההצלחה בעייתית. כולם מצפים להגיע לטורניר גדול, והסיכויים לא גדולים. ואם אתה לא מצליח, אז צולבים אותך בביקורות, גם אישיות, עד כדי שזה עושה לך צלקות. אני אדם חזק וזה לא השפיע עלי".


היה משקל בהגעה שלך לעניין התקשורתי? העדפת להגיע למקום שקט יותר?

"אין שקט בכדורגל. גם בסכנין יש תקשורת כמו בכל המועדונים הגדולים. אני לא מכיר מאמן לאומי אחר שלא עבר מה שאני עברתי, כולל דרור קשטן, אברהם גרנט ואלי גוטמן. זה היה עם קשטן, עם אברהם שהצליח וגם עם גוטמן, איתי ואחריי. אם ביקרו אותי יותר? כל אחד יכול להגיד מה שהוא רוצה וזה מקום עם מלא אינטרסים. אחד הדברים שצריך לעשות כדי שהנבחרת תצליח, ואני אומר את זה כשאני כבר לא מאמן הנבחרת, זה להיות יותר סבלניים ולדעת להיות יותר מאוחדים. יש כל מיני גורמים אינטרסנטיים שמושכים לכיוון שלהם".

ויתרת על חלום אירופה?
"היו לי שתי הצעות מקפריסין, אבל רציתי לחזור לליגת העל. מהניסיון אני יודע שהכדורגל דינמי מאוד, אתה יכול לתכנן וזה לא ייצא. אני זורם עם מה שקורה עכשיו, ונראה מה יהיה".


"יש כל מיני גורמים אינטרסנטיים שמושכים לכיוון שלהם" (דני מרון)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי