המעריץ של פויול: סיפורו המדהים של דודי תירם

דודי תירם
דודי תירם | דני מרון

ההתחלה כחלוץ, התשובות השליליות שקיבל מקבוצות בליגה א', המעגל שנסגר עם דראפיץ' וברדה, הערב הקשה ברכבת בדרך לנתניה והנבואה שהגשימה את עצמה. השחקן שלא נשבר - השראה לכל כדורגלן מתחיל

(גודל טקסט)

סיפור הקריירה של בלם מכבי נתניה, דודי תירם, יכול להוות מקור השראה לכדורגלנים צעירים אשר מתחילים את קריירת המשחק שלהם: שחקן אשר לא מעט פעמים שמע את המילה לא ובעזרת כוח רצון והתמדה לא נשבר עד שהגיע להיות הבלם הפותח של קבוצתו ואף להיות ממוקם שלישי בטבלת מלך שערי ליגת העל.


תירם בן ה-25 החל לשחק כדורגל בקבוצת הילדים של הפועל פרדסיה, ובאופן מפתיע התחיל את הקריירה כחלוץ. בקבוצה מספרים שבאחד המשחקים הוא אף כבש שישייה לרשת של קבוצה יריבה. רק בהמשך, ולאחר שהוסב להיות קשר, באחד המשחקים הוא הוצב כבלם ושם נשאר עד היום. כבר בילדות, כרמז לבאות, הוא היה אוהד מכבי נתניה ונהג להגיע מדי שבוע למשחקי הבית באצטדיון הקופסא.


בגיל 12, החליט תירם להפוך את הכדורגל למקצוע ועבר לקבוצתו הנוכחית, מכבי נתניה. במהלך שנותיו, שימש כקפטן קבוצת הנוער ושיחק עם שחקנים כמו ויקי כחלון, גולן אלקסלסי וירין חסן כשהישג השיא של הקבוצה היה העפלתה לגמר גביע המדינה לנוער, שם נכנעה למכבי חיפה 2:1, כשאת שער הניצחון כבש חברו לקבוצה כיום, שובל גוזלן.



תירם. אוהד שרוף  של מכבי נתניה עוד מילדותו (דני מרון)


לקראת עונת 2013-2014, סיים תירם את גיל הנוער והחל להתאמן בקבוצת הבוגרים, תחת יוסי מזרחי. קבוצתו נשרה לליגה הלאומית כשבשורותיה שיחקו לארי קאיודה וערן לוי. תירם, למרות ציפיותיו, לא שיחק ואפילו לא נספר כשבקבוצה מספרים שבאותה התקופה שימש כמעין מביא כדורים. "תמשיך לעבוד קשה דודיק", אמר לו מאמן הקבוצה דאז יוסי מזרחי, עם עיוות שמו, במה שממחיש את מעמדו באותם ימים.


לאחר חצי עונה ללא דקת משחק, הבין הבלם שעליו למצוא מקום חדש בו יוכל להתחשל ולצבור דקות. נתניה הסכימה להשאלה, תירם נפרד והחל להתאמן במדי הפועל הרצליה. לאחר שבועיים של אימונים בליגה א', רגע לפני החתימה, הוצא מקבוצת הוואטסאפ ושמע מהמאמן שהוא אינו מתאים לליגה א'. הרגע שהתרחש לאחר האימון, הוא אולי מאלו המעצבים את תירם של היום, הפייטר. ברכבת חזרה הביתה, הוא מירר בבכי. "מי אני? אני סתם מבזבז את הזמן" אמר לעצמו. מיד לאחר מכן, חייג למאמנו המנטלי ופסיכולוג הספורט דן ולנסי, עימו הוא עובד עד היום (ואליו נגיע בהמשך) ואמר לו: "אנחנו עובדים כ"כ קשה ולא רוצים אותי אפילו בליגה א'". ולנסי לא התרגש והשיב: "תמשיך בעבודה שלך דודי. אתה לא יודע מאיפה ההצלחה תבוא. מה שאתה חווה עכשיו, יבנה אותך לימים הקשים הבאים. בפעם הבאה שיהיה לך קושי, זה כבר לא יכאב".


"הוא היה בקשיים גדולים והייתה לו יכולת טכנית לא טובה", מספר ולנסי, על תחילת העבודה עם תירם. "קבלת ההחלטות נפגעת כי אתה לא עושה מה שאתה רואה אלא מה שאתה יכול. קשה לבנות אופק לאירופה עם בלם שמעיף כדורים לשמיים. הוא היה צריך לפתוח את הלב שלו בנושא הביטחון וקיבל עליו את זה. הוא הלך למאמן יסודות כדורגל בשם יובל עזריה שלימד אותו יסודות מההתחלה עם מאות חזרות כל שבוע. העבודה המנטלית שלנו היא עבודה הוליסטית. היא כוללת בתוכה את כל הפרמטרים שמרכיבים את החלום: היכולות הטכניות, קבלת ההחלטות, אורח החיים, התזונה והיכולות הפיזיולוגיות, הכנה למשחק. מבחינה מנטלית, ביום הראשון שפגשתי אותו, פגשתי ווינר. הוא היה קפטן קבוצת הנוער של נתניה ותמיד עשה מעל הציפייה: יש לו את הכישרון שמאפיין אלופי עולם בשלוש תכונות: תשוקה ענקית ללמוד ולהתחדש, מוסר עבודה חריג ללמוד כלים חדשים וגם לתרגל פעולות לאיכות גבוהה והדבר השלישי, היכולת להילחם על זה".



ליאור זדה. האמין בתירם מהרגע הראשון (עדי אבישי)


החוויה הלא נעימה בהרצליה, אילצה אותו לחזור לנתניה, ממנה כבר נפרד, אך ביום האחרון של חלון ההעברות הוא חתם בכפר קאסם. גם כאן, הוא שמע מהמאמן באותה תקופה סמיר עיסא כי הוא לא מתאים, אך למרות שהמאמן לא רוצה אותו, עקב מצוקת בלמים, הוא הוחתם לבסוף. כבר במשחקו הראשון, משחק גביע המדינה מול בני סכנין במעין דרבי, הוא נכנס למגרש כקשר ובישל לרוביל סרסור, בעונה שכמעט הסתיימה בעליית ליגה, אך בעיקר גרמה לו לדקות משחק ולמעט ביטחון. באחד מאותם משחקים, הוא שיחק נגד מכבי קריית גת ומי שלעתיד, יהפוך למאמן שתחתיו פרץ -ליאור זדה.


עם תחילת העונה שלאחר מכן, (2014-2015), שבה נתניה לליגה הבכירה ותירם המושאל, שוב חזר לקבוצת האם, לנסות להוכיח שוב למאמן יוסי מזרחי. התשובות והשיחות עם מזרחי, היו באותה הרוח כמו בשנה שעברה: "כרגע אני לא רוצה אותך. לך תשחק בליגה הלאומית, תרוויח דקות ותתאמן שם". אז תירם החל לחפש יעד חדש: הפועל כפ"ס של פליקס נעים סירבה לקלוט אותו, בית"ר תל אביב רמלה של צוות המאמנים שלו כיום סלובודאן דראפיץ' ושי ברדה לא החתימה אותו בשל עניינים בירוקרטים.


באמצע חודש יולי, בשלבים מתקדמים של בניית הסגלים, הגיע הטלפון מזדה. "מה קורה דודי? זה ליאור זדה, מאמן קריית גת. אתה רוצה לבוא לשחק תחתי?". תירם הבין שהוא מיועד להיות הבלם השלישי אבל רק חיפש להתקדם לליגה בכירה יותר. במחזור השני, הוא שיחק מול מי שעתידים להיות מאמניו כיום ובמחזור השמיני, נפצע הבלם עומרי כהן ותירם נכנס להרכב. עוד מכשול, עוד התקדמות, שלושה שערים עד סוף העונה ועוד מקפצה שבדרך, לילד שלא רצו בליגה א' רק שנה לפני.



דראפיץ' וברדה. תירם מרבה להתייעץ איתם (אודי ציטיאט)


השלב הבא? ליגת העל. ולנסי הטריף, תירם שאף ופתאום בית"ר ירושלים הגדולה עם דראפיץ' וברדה מזמנת אותו למבחנים לאחר מעקב שנעשה עליו בתקופתו בקריית גת. תירם היה בחלום: רק לפני שנה וחצי הוא בקושי שיחק בליגה א' ופתאום אוהדי בית"ר מרימים אותו על הכתפיים במתחם בית וגן. אלא שהחלום נגמר, ושבועיים לאחר מכן, בבית"ר החליטו לשחררו ולהעדיף את דניאל אסקלינג. תירם לא ויתר על ליגת העל וקיבל פנייה מהפועל רעננה של חיים סילבס. נתניה, שבאותן עונות השאילה את תירם התעוררה ובהתערבות המנכ"ל דאז דורון אוסידון רצתה להחזירו. החוזה קבע: אם נתניה תשווה את השכר שמציעה לו רעננה, הוא חוזר לנתניה.


באותו הרגע, בעלי רעננה ואקס נתניה, אשר אלון הכפיל את ההצעה לתירם, שנותר המום. מה עשו בנתניה? השוו את הסכום. בסיום משחק הפוקר, חזר לנתניה בתקווה לעתיד ורוד יותר. כשהגיע לאימון, כמעט ולא זוהה ע"י המאמן שלומי דורה וכעבור מספר ימים, קיבל הודעה מראשי המועדון: "אתה משוחרר, אנחנו מצרפים את זאב חיימוביץ'". למזלו של תירם, רעננה שוב חיזרה אחריו, אך במשכורת נמוכה יותר מזו שהוצעה לו. 15 הופעות הוא רשם באותה עונה, הטובה בתולדות המועדון, שם שיחק לצידו של מנהל קבוצתו כיום, ברק בדש.


למרות העונה הסבירה ברעננה, הקבוצה מהשרון לא חידשה את חוזהו ותירם שוב נאלץ לחזור לליגה הלאומית, להפועל רמת גן, לליאור זדה. גם כאן חווה עונה טובה, כאשר קבוצתו נאבקה על העלייה, הגיעה לגמר גביע הטוטו ואף העפילה לחצי גמר גביע המדינה, שם נכנעה לזוכה, בני יהודה. באמצע אותה עונה, אף זכה להצעה מהפועל תל אביב הגדולה, אך בעקבות הבלאגן ששרר במועדון באותה תקופה (סיטון וברשצקי עברו להפועל תל אביב והמאמן זדה היה מועמד להפועל כפ"ס וכל זה בזמן מאבקי עלייה), הטיל היו"ר עינב חזנוולד וטו על המהלך ותירם נשאר בשורות האורדונים.



תירם מול ראיקוביץ' (דני מרון)


בקיץ של העונה שעברה, הבין תירם כי מקומו בליגת העל. באופן מסודר, הוא הכין רשימה של כל קבוצה בליגת העל וניתח את רשימת הבלמים: מי אלו המיועדים לפתוח, למי יש בלם שלישי ולמי רביעי. באותה התקופה, במעין כוח עליון, הוא פנה לאימו: "אמא, תקני לי מזוודה ריקה לדירה ברמה"ש, יש לי תחושה שמשהו יקרה". כשהגיע למכבי נתניה הוא החל לנתח: "תומאס יול נילסן הבלם הדני לא פתח את העונה כמו שצריך וגם גיא גרוס פצוע. אולי זה המקום שלי".


תירם פנה לסוכנו, אדם קידן וזה שמע שבשלב זה בנתניה לא מעוניינים. תירם רצה לחזור שוב לנתניה, אך במקביל סיכם את תנאיו אצל הפועל קטמון של מי? של ליאור זאדה. אלא שכעבור כמה ימים, הנבואה של תירם מלפני מספר שבועות התגשמה: הבלם הקרואטי של נתניה, ברנקו ורגוץ' נפצע ובנתניה הודיעו לתירם: אנחנו רוצים אותך, תארוז מזוודה ותגיע למחנה האימונים".


ההתחלה בנתניה לא הייתה קלה, כשורגוץ' חזר להרכב וגם הבלם הגרמני טים הויבך הוחתם. תירם הפך לבלם השלישי ושותף ב-20 משחקי ליגה, כשהבונוס הגיע במשחק הליגה מול מכבי פתח תקווה, אז כבש בקור רוח בבעיטה מסובבת לפינה הרחוקה.



הויבך. כמעט דחק את תירם (אריאל שלום)


גם בתחילת העונה הנוכחית, ולאחר הישארותם של ורגוץ' והויבך, הובא הבלם הצעיר דולב אזולאי לנתניה ונראה היה שתירם הופך לבלם הרביעי, כשבמחזור הפתיחה הוא כלל לא שותף. בהמשך, ולאור פציעותיו של ורגוץ' ויכולתו המאוכזבת של הויבך, הפך לבאנקר. גם הדיבורים, על יכולות הגנתיות פחות טובות לצד היכולת ההתקפית המשובחת נעלמו. ובכלל, תירם הוא אחד מכובשי השערים הטובים בליגה (ממוקם במקום השלישי), ולא מעט בזכות זה, הפך לסכנה ולשחקן שמסומן על ידי קבוצות רבות בהכנות למצבים נייחים.


"הבן אדם שם לעצמו רף אירופאי גבוה. הוא נתן לדראפיץ' וברדה את האפשרות ללמד אותו חשיבה אופנסיבית" מסביר ולנסי. "הוא מיישם את זה בקנאות שרואים את אחוז ניצול הדיוק שלו בפס שזו רמה עולמית. וצריך להדגיש שהפסים שלו הם קדימה ולא רק אחורה, אז הוא מאוד משמעותי. בנוגע להגנה? אם הוא מבין שאם אתה מנצח 80% מהקרבות ברחבה שלך, אז הוא הבין שאם הוא יילך לרחבה בצד השני, הוא גם יכול לנצח באחוזים כאלה".



תירם עם ברק בדש (דני מרון)


ומה לגבי השיפור בעונה הנוכחית? גם כאן לולנסי ההסברים. "מייקל ג'ורדן בגיל 33 התחיל לשחק עם הגב לסל, קובי בראיינט בסוף הקריירה התחיל לקלוע שלשות. היום אתה צריך להתחדש בכל גיל. אני חושב שדודי תירם הוא אחד מבין כדורגלנים של הדור החדש שהופכים לספורטאים ולוקחים אחריות על הצד הפיזיולוגי והביצוע שלהם במשחק. הם רוצים את האתגר לעבוד וללמוד וכמובן להתחרות בטובים בעולם. דודי הוא דוגמא לאלפי ילדים שהמתנה שלהם היא כוח רצון. דודי הוא אחד הסימנים שהלב שלנו מבין שרצון מנצח משחקים ופאסון הוא רק גניבת דעת. אולי זה לא נראה ככה, אבל אחוז הדיוק שלו ואחוז המצבים גבוה מחצי מהחלוצים בליגת העל".


במכבי נתניה מספרים מנגד, שגם לאימוני החלוצים שמקיימים שחקני ההתקפה בסיום האימונים, תירם נשאר ולעתים אף מבקש מחברו דודי טוויטו, המגן השמאלי של הקבוצה, להישאר איתו מעט אחרי האימון ולתרגל הרמות לרחבה כשתירם על תקן הנוגח. "הבן אדם מגיע ראשון לכל אימון והולך אחרון באופן קבוע", פרגנו בנתניה. "הוא בין השחקנים היחידים שמתנהל אותו הדבר גם כשהוא משחק וגם כשהוא לא משחק".


כמו כל שחקני נתניה, תירם מקבל לוואטסאפ לפני כל משחק מידע על השחקנים איתם הוא עתיד להתמודד במשחק הקרוב: נקודות החולשה והחוזקה של כל שחקן עימו יש לו מאצ' אפ במשחק. בקבוצה סיפרו, שתירם נוהג להיכנס לחדרם של צוות המאמנים סלובודאן דראפיץ ושי ברדה בימים שלאחר משחקים ולהתייעץ ולקבל הכוונה.



תירם וסתיו פיניש מול מכבי חיפה. הרבה כח רצון (ערן לוף)


"הוא אחד השחקנים שאני הכי משתמש בדוגמא שלו כדי להמחיש לאחרים", מפרגן לו זדה, מאמן הפועל קטמון כיום. "הוא סיפור קלאסי של כוח רצון. הוא שחקן אירופאי מבחינת מידת ההשקעה. הוא בא להתאמן וכל אימון בשבילו הוא כמו משחק. שהיינו מדברים על הנעת כדור וטכניקה הוא היה נשאר אחרי סוף אימון ומשאיר את השחקנים לעבוד באופן אישי. המלצתי המון לשי ברדה וברגע שהם לקחו אותו ידעתי שהוא רק יילך קדימה. הוא הלך לצוות מאמנים ולמועדון שהוא אוהב. יש לו משחק מטורף מבחינת הראש וטיימינג אדיר ולכן אני לא מופתע בניגוד לאחרים ממאזן הכיבושים שלו העונה. בכל עונה, גם בר"ג וקריית גת, הוא הבקיע שערים. אני בטוח שישמרו עליו יותר, הוא עדיין שווה 4-5 שערים בכל עונה. עתידו לפניו. אין סיכוי שהוא יחזור אחורה, אלא הוא רק עובר תהליך של התקדמות. אני צופה לו עתיד ורוד בליגה הבכירה כי אם יש משהו שהוא טוב, בו זו היציבות".


לא תופתעו לגלות שהמודל לחיקוי של תירם, הוא בלם ברצלונה לשעבר ואגדת הכדורגל הספרדית קרלוס פויול. "הוא הכי אפור, אבל הכי מנהיג והכי ספורטאי, ולכן כולם אוהבים אותו". אז נכון, המרחק בין הקריירה של זה לבין של זה עדיין רחוקה, אבל עד כה, נלחם דודי תירם בתחזיות, באלו שאמרו לו לא. המשפט שאמר לפויול כשנפגשו במסגרת ביקורו של פויול בארץ במסגרת חברת הייניקן אולי לא נראה ריאלי, אבל בתירם קשה לזלזל: "אני בלם בכדורגל הישראלי ואני רוצה להגיע לקריירה כמו שלך". פויול ענה לו: "שיהיה לך בהצלחה".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי