וזו רק ההתחלה: ירדן שועה הפך בגיל 19 לשחקן הכי משפיע בליגה

ירדן שועה
ירדן שועה | דני מרון

שער הבכורה היה נדיר ביופיו והעלה את הציפיות, אבל גם בבני יהודה התקשו להאמין שבעונתו הראשונה בהרכב הוא יהיה מלך השערים. הסקאוטים, תג המחיר והליגה באירופה שמתאימה לחלוץ שינסה להדהים את האקסית מכבי ת"א

(גודל טקסט)

באחד ממשחקי סיום העונה שעברה הביסה בני יהודה 0:5 את מכבי נתניה, באחד המשחקים הכי טובים שנראו בליגת העל בעונה שעברה. זה היה המשחק בו כבש החלוץ הצעיר ירדן שועה, אז רק בן 18, את שער הבכורה שלו בבוגרים. זה לא היה סתם שער, זה היה גול וירטואוזי עם העקב, סמוך לנקודת הפנדל בתוך הרחבה.

האוהדים הכתומים וגם הצופים בבית הביטו בהשתאות בילד הפלא החדש בשכונה, שנכנס כמחליף בדקה ה-45 וכבש כבר כעבור שמונה דקות. ברק אברמוב, הבעלים של בני יהודה, ידע כבר אז מה יש לו בידיים. בסיום אותו משחק, במגרש החנייה הסמוך לחדרי ההלבשה וכשחיוך ענק מרוח על פניו, הוא אמר לחברים שהיו סביבו: "הוא רק יילך וישתפר, יש לנו יהלום ביד. ירדן הוא הדבר הבא בכדורגל הישראלי, אין לי ספק שהוא הולך להיות השחקן הכי טוב בארץ".

ספק אם גם אברמוב תיאר לעצמו שהכוכב הצעיר שלו יסיים את הסיבוב הראשון, ככל הנראה, כמלך השערים של ליגת העל. ערב משחק הבית נגד המוליכה מכבי תל אביב (20:30, ישיר בספורט4), יש במאזנו כבר שמונה שערים, אליהם הוא הוסיף גם שלושה בישולים. נתון מדהים לא פחות, הוא העובדה ששועה פתח העונה בהרכב בכל משחקי הקבוצה מתחילת העונה. מצד אחד מדובר בהחלטה אסטרטגית של ראשי המועדון ושל מאמן הקבוצה יוסי אבוקסיס, לתת ליהלום שלהם לפרוח ולשחק, מצד שני שועה לקח את ההזדמנות בשתי רגליים ולא יהיה מוגזם לומר שהוא השחקן שהכי משפיע על קבוצה כלשהי, בכל הליגה.


אין שחקן שהשפיע כמוהו העונה. ירדן שועה (עדי אבישי)


בבני יהודה מספרים, שבנוסף לשדרוג המקצועי והיכולת במגרש, שועה שיפר מאוד גם את התנהגותו מחוץ למגרש ובחדר ההלבשה, פן שהיה פרובלמטי מאוד כשהיה צעיר, בעיקר כששיחק במחלקת הנוער של מכבי תל אביב וגם בתחילת המעבר שלו לנערים של בני יהודה. "הוא ילד טוב. הוא מכבד את כולם, מפרגן לחברים שלו ושיפר מאוד גם את הפן ההתנהגותי", מספר גורם בבני יהודה. "ירדן התבגר והבין שכדי להצליח על המגרש, הוא חייב לשנות דברים בהתנהלות שלו כלפי המערכת, גם מחוץ למגרש ועד עכשיו הוא מוכיח את עצמו בגדול. ירדן מקבל הרבה מאוד קרדיט מיוסי אבוקסיס ועד עכשיו הוא מחזיר לו בגדול", הוסיף הגורם.

"זה חלק מהעניין של לגדול ולשחק בקבוצה קטנה יחסית", אומר אורי אוזן, פרשן הכדורגל של ספורט1. "בבני יהודה, בכל שנתון של הנוער, מגיע שחקן אחד או שניים לבוגרים וצריך להחמיא להם על זה. אם ירדן היה נשאר במכבי תל אביב, כמו למשל איילון אלמוג שגדל בשנתון שלו, ונחשב ליותר מוכשר בשנתון 99, הוא בטח היה מוצא את עצמו בבית"ר תל אביב/רמלה, או מושאל למקום אחר. העובדה שהוא בבני יהודה, בדומה למנור סולומון במכבי פתח תקוה, עזרה לזה שיקבל את הצ'אנס בגיל כל כך מוקדם.

"יש לירדן קבלת החלטות נהדרת בשליש האחרון של המגרש", ממשיך אוזן ומתאר את מה שעושה את שועה לשחקן כל כך טוב ודומיננטי. "הוא דריבליסט, יש לו רגליים ארוכות, הוא תוקף את השער בלי הפסקה ויש לו ראיית משחק נהדרת. יחסית לגיל שלו, קבלת ההחלטות שלו היא יוצאת דופן. הוא יודע מתי לבעוט, מתי למסור ויש לו טכניקה אדירה. הוא חי את המשחק, מבין את המשחק ויש לו אינסטינקטים אדירים. ירדן שידרג העונה את בני יהודה והוא תמיד מחליט בשנייה האחרונה ועושה את זה טוב. אם מאוויס צ'יבוטה היה קצת יותר מרוכז העונה, לירדן כבר היו עשרה בישולים".


שועה וצ'יבוטה. יכול היה לשדרג את מספריו עם קצת יותר ריכוז מחבריו (אודי ציטיאט)

גם ויקי פרץ מכיר את שועה מקרוב. "ירדן הוא קודם כל גולר אדיר", אומר חלוץ העבר שכיכב במכבי תל אביב בשנות ה-70 ונרכש על ידי שטרסבורג הצרפתית. "יש לו תכונות מצוינות. הוא מגיע להזדמנויות וכובש. הוא לא מחמיצן וגם אם פספס בתחילת העונה, זה בגלל הגיל הצעיר וחוסר הניסיון. יש שחקנים שמגיעים להמון מצבים ולא נותנים גול. ירדן צריך מצב, שניים, שלושה והוא נותן את התפוקה. יש לו מהירות וקור רוח ברחבה והוא גם יודע למסור ולפרגן לאחרים, אלא תכונות של חלוץ מצוין".

פרץ שמנהל כיום את בית הספר לכדורגל במחלקת הנוער של מכבי תל אביב, החמיא מאוד לחלוץ הצעיר והוסיף: "מהתקופה שלי הוא מזכיר לי את בני טבק, שהיה אחד החלוצים הכי טובים בארץ. גם טבק היה מהיר וגולר וירדן בהחלט מזכיר אותו. גם אלון מזרחי בזמנו גדל בבני יהודה וכבש בלי הפסקה, אז ירדן מזכיר לי את שניהם".

בסביבתו הקרובה של השחקן וגם בבני יהודה החליטו לאחרונה להוריד קצת פרופיל ולעסוק פחות בעתידו של החלוץ, כדי להוריד ממנו לחץ ולתת לו לסיים את העונה, בדיוק באותו הקצב בו החל אותה. כפי שכבר פורסם בספורט1, בשכונה הוחלט להשאירו בקבוצה לפחות עד סיום העונה, כך שמעבר שלו לקבוצה אחרת בארץ או באירופה בינואר הקרוב, לא באים כלל בחשבון. לאחרונה הגיעו מספר סקאוטים מאירופה לצפות בחלוץ, אך עד כה מבהירים בבני יהודה, לא נסגר שום דבר ואין סיכום עם אף קבוצה אחרת. תג המחיר של שועה מוערך בין מיליון יורו וחצי לשני מיליון ואין ספק שאם שועה ימשיך בכושר הנוכחי, תג המחיר אפילו יגדל עוד יותר.


שני מיליון יורו וזו רק ההתחלה (דני מרון)

"ירדן צריך עכשיו בעיקר שקט ולהמשיך לעשות את העבודה שלו, כמו שעשה עד עכשיו", מספר גורם בסביבתו של החלוץ הצעיר. "זה ברור שבסופו של דבר בני יהודה תמכור אותו ויש להם הזדמנות לעשות כאן הרבה כסף, במונחים שלהם. שאלת העיתוי היא חשובה ביותר ואת העונה הזאת ירדן צריך לסיים בבני יהודה. זה המקום הכי מתאים עבורו, תחת מאמן שמאמין בו ומערכת שתומכת בו ונותנת לו בטחון ושקט לשחק והצליח. לגבי ההמשך? אלוהים גדול. כל האופציות פתוחות עבורו, גם מעבר לקבוצה גדולה יותר בארץ וגם כמובן מעבר לחו"ל ואל תפסלו גם עוד עונה בבני יהודה. מצד שני, אנחנו יודעים מה זה כדורגל, כרגע הוא הדבר הכי חם בישראל ובטוח שיהיו עליו הצעות בסיום העונה. אברמוב יצטרך לעשות שקלול של כל הנתונים ואז יוחלט על עתידו של ירדן".

אין ספק שסוגיית המעבר לתחנה הבאה, תהיה קריטית בהתפתחות של שועה כשחקן וכדי שלא יקרה לו מה שקרה לכדורגלנים ישראלים רבים, שיצאו בחופזה וחזרו ארצה עם הזנב בין הרגליים, הוא יצטרך לבחור את המקום הכי טוב עבורו מכל מיני בחינות.

אז מה כדאיי לשועה לעשות? אוזן מנתח: "ירדן הוא ילד מיוחד ולא קל לו להסתדר במסגרות בהן לא עוטפים אותו ולא מכילים את מי שהוא. הוא ילד טוב עם לב זהב וצריך לדעת להכיל אותו, כי הוא גדל בבית לא קל וסביבה לא קלה. ירדן יהיה חייב להגיע למקום שבו הוא לא יהיה לבד ושהמעטפת סביבו תהיה טובה. הוא יהיה חייב להיות עם אנשים שידאגו לו ויהיו איתו ומהבחינה הזו, אני סומך על הסוכנים שלו לגמרי. הוא כנראה לא יילך לקבוצה בכירה בחו"ל כבר בהתחלה, ואנחנו יודעים שתחילת הקריירה היא קריטית עבור שחקנים צעירים. כמובן שאם יוכל לצאת לחו"ל ולעשות כסף, שיעשה את זה. העובדה שהוא לא בצבא כרגע, עובדת לזכותו. בעיקר הוא צריך ללכת לליגה התקפית, פתוחה, שיש בה שטחים ויתנו לו לשחק. הכל חייב להיות מדורג ובשלבים. ורמוט ושכטר יצאו בזמנו ישר לקייזרסלאוטרן בגרמניה וזה קשה מאוד ככה. ליגה הולנדית או ליגה אוסטרית יכולות להיות מושלמות עבורו. הדרך של מואנס דאבור היא דוגמא מצוינת עבור ירדן, הוא עשה את הדברים בצורה חכמה ומדורגת, בקבוצות שהמטרה שלהן היא להשביח שחקנים ולתת להם ללכת קדימה".


"הדרך של מואנס דאבור היא דוגמא מצוינת עבורו" (עדי אבישי)

גם ויקי פרץ חושב שאסור לשועה לצאת לאירופה בכל מחיר: "תלוי מאוד לאן הוא יוצא. הוא צריך לצאת לליגה שהיא קצת יותר טובה משלנו ועדיין גם לשחק. אם הוא לא ישחק בהרכב ויתייבש על הספסל, זה רק יעצור אותו ויותר מכך זה גם יתסכל אותו. בתור ילד צעיר אתה גם נכנס למשברים וצריך להתמודד עם מצב לא פשוט. יש הבדלים ביננו לבין הליגות באירופה ולפעמים ההבדלים לא קטנים. כל אחד רוצה להתקדם ולהגיע הכי גבוה שאפשר. בני יהודה היא בהחלט קבוצה טובה, אבל עם כל הכבוד זו עדין לא קבוצה גדולה ולכן שחקנים רוצים להתקדם הלאה. בכל מקרה הוא יצטרך לקחת את הצ'אנס ללכת הלאה, או באירופה או לקבוצה בכירה יותר בארץ ואני משוכנע שזה גם האינטרס של בני יהודה, כי מכירה כזו עבורם זה עניין של הרבה מאוד כסף שמסדר אותם להרבה זמן".

הערב כאמור תארח בני יהודה את מכבי תל אביב, לקרב ראש בראש של מקום ראשון נגד מקום שני. לצד סוללת הכוכבים שתעלה בצהוב, דוגמת עומר אצילי, דור מיכה, אלירן עטר, איתי שכטר ואחרים, נדמה שדווקא שועה יהיה זה שימשוך את מירב תשומת הלב ומעניין יהיה לראות כיצד יתפקד מול האקסית שהראתה לו את הדלת החוצה בגיל צעיר.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי