מסע אל ה-VAR: שלושה חודשים לפלייאוף-דו"ח מצב

var
var | Gettyimages

העלויות, התהליך שעובר כל שופט ולמה באיגוד השופטים טוענים שהתהליך מתבצע דווקא מהר. לאחר קריאתו של אבי לוזון לשימוש מיידי בטכנולוגיה, תומר חבז עושה לכם סדר ומדמה איך ה-VAR היה מאשר את השער של בריבו אמש

(גודל טקסט)

טעות השופט של השופט אוהד אסולין וקווניו במשחק של מכבי פתח תקווה נגד בני יהודה ופסילת השער של תאי בריבו, הכעיסו מאוד את יו"ר מכבי פ"ת, אבי לוזון, שקרא בסיום המשחק להתחלת השימוש ב-VAR באופן מיידי, עדיין מכה גלים ולוזון בעצמו, סיפר לספורט1 כי לאחר הבדיקה עם איגוד השופטים, נמסר כי באיגוד עוד לא מוכנים לתחילת שיתוף המצלמה בליגת העל. לשם כך, ספורט1 החליט לעשות סדר ולבדוק, מה קורה בימים אלו ומדוע הטכנולוגיה אינה מוכנה לשימוש.

נתחיל בקצת רקע: ישראל היא בין המדינות היחידות באירופה מבין הליגות הקטנות יותר, אשר החליטה להשתמש בטכנולוגיה: בין שאר הליגות אשר משתמשות או עתידות להשתמש ניתן למצוא את ספרד ואיטליה, אך פולין היא היחידה מבין הליגות בדרג המשני שתיקח חלק במערכות החדשות.

"צריך לציין שיש מדינות שלוקח להם שנה-שנתיים להשריש ולהכניס לפעילות את ה-VAR, כאן-ברגע שהמנהלת וההתאחדות החליטו-התחלנו לפעול" סיפרו באיגוד השופטים. עלות הבאת הטכנולוגיה לליגת העל לחמש שנים מוערכת בכשלושה מיליון שקלים. המערכת שנרכשה כך מספרים, היא היקרה ביותר ונקראת-הוק היי: עין הנץ.


דורש להכניס את טכנולוגית ה-VAR בהקדם האפשרי. אבי לוזון (אודי ציטיאט)

אז מה קורה בעצם בימים אלו? צריך לחלק את תהליך ההטמעה לחמישה שלבים עיקריים:
1. השלב העיוני-כל שופט אשר מועמד לשפוט ב-VAR, עובר מעין מבחן עיוני שמקורו בספר של ה-IFAB, הארגון הבינלאומי שמקורו בפיפ"א ואחראי על חוקת השיפוט. מדובר בפרוטוקול ארוך והשופטים נדרשים למספר שיעורים עיוניים.

2. שלב הסימולטור-כל שופט מגיע למספר של שישה עד שמונה מפגשים באצטדיון ר"ג, שם נמצאת ניידת מיוחדת המדמה את השימוש בטכנולוגיה וצופה ב-25 קליפים של קטעים ממשחקים, בו הוא נדרש לתרגל מצבים וסיטואציות בזמן משחקים, תחת עיניו הבוחנות של שמואל שטייף, האיש שמונה על ידי ההתאחדות והמנהלת לחנוך את הפרויקט. התהליך נמשך בין חודש וחצי לחודשיים וחלק מהסימולטרים נעשים אף בחו"ל.

3. תרגול נוסף-כל שופט מקבל משחק שלם וצריך לפעול ממש כאילו הוא נמצא במשחק לכל דבר. במקרה זה לא מדובר בקליפים, אלא במשחק שלם של ממש.


מערכת ה-VAR. בקרוב בישראל (Gettyimages)

4. ניהול משחק בפועל-החל מהשבוע הבא ובהתאם ללו"ז שנקבע, זומנו שחקנים למספר משחקים שיתקיימו ובהם ישתמשו בטכנולוגיית ה-VAR. התהליך אמור להתרחש בכל חודש ינואר.

5. שימוש מלא בטכנולגיה-השלב החמישי והאחרון לפני הטמעת הטכנולוגיה בליגת העל, יהיה בהתחלה בליגות הנמוכות יותר/משחקי הנוער, דבר אשר נהוג גם באירופה (שם לפני השימוש בליגת האלופות, יתרגלו את הדבר באליפויות אירופה לנוער וכד').

שופטי ה-VAR בישראל יהיו שופטים ראשיים בליגת העל (חמש עשרה במספר) ולצידם בניידת ובתרגול יישבו עוזרי השופט-שמונת הקוונים הבינלאומיים בליגת העל, כשגם שופטים ראשיים יכולים בזמן מסוים להיות עוזרי השופט.

"המטרה היא להגיע להתחיל להשתמש ב-VAR בפלייאוף אבל כל עוד המערכת והציוד (ניידות וכל הציוד הנלווה) לא מגיעים זו בעיה. כרגע מחכים שהמערכת תגיע לארץ" עדכנו באיגוד.

ובחזרה לאירוע פסילת השער של תאי בריבו אמש במושבה: אם הטכנולוגיה הייתה באה לידי שימוש במשחק, ההנחיות לשופט היו שעוזר השופט היה צריך להניף את הדגל רק לאחר שהובקע השער. אז למעשה, השופט שורק לנבדל ואינו מחדש את המשחק ומחכה לבדיקה. בעקבות המקרים של אתמול, היו רואים השופטים ואומרים בקשר ובאוזניות שלא היה מצב של נבדל.


מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי