ילד מוצלח: חמשת המשחקים הגדולים של יוסי בניון בנבחרת ישראל

יוסי בניון
יוסי בניון | דני מרון

הקשר שעשוי לרשום בשבת את משחקו ה-100 במדים הלאומיים, סיפק לאורך השנים רגעים בלתי נשכחים. מההצגה ב-"אי השדים", דרך השלושער המגוון מול מלטה ועד ההופעה המרגשת מול השווייצרים ברמת גן. כן ירבו

(גודל טקסט)

את הופעת הבכורה הוא ערך לפני כמעט 19 שנה, במגרש של ויטוריה סטובאל. מולו ערך את הופעת הבכורה סימאו סברוסה, בנבחרת פורטוגל. סימאו כבר מזמן לא בתמונה, אבל יוסי בניון עדיין כאן. ערב הופעתו ה-100 בנבחרת הבוגרת (יש לו עוד קרוב ל-30 הופעות בשאר הנבחרות), עם 206 שערים בכל המסגרות, 24 מהם בנבחרת, זו הזדמנות טובה לבחור את חמשת המשחקים הגדולים שלו בנבחרת ישראל. זהירות, ספוילר: שלושה מחמשת המשחקים הם בהפרש של חודשיים ומאותו קמפיין, קמפיין שיא לכדורגלן ישראלי באירופה, מוקדמות מונדיאל 2006.

5
8.9.99, מוקדמות יורו 2000, ישראל-סן מרינו 0:8.
זה הניצחון הגדול ביותר של נבחרת ישראל בעידן האירופי, אירוע שהתרחש ארבעה ימים לאחר משחק הנפל בלימסול, בו נוצחה ישראל 3:2, אחרי שכבר השיגה שער שוויון מרגליו של המחליף…יוסי בניון. יוסי, אז בן 19 וקצת, קיבל את חולצת ההרכב הראשון הרבה בגלל שאייל ברקוביץ' מתח שריר במשחק בלימסול. זה היה משחק ענק ליוסי אבוקסיס, אבל המוציא לפועל העיקרי היה בניון עם שלושער ובישול בעקב לניר סביליה. השער השני במשחק היה 40 שניות מפתיחת המחצית השנייה, בהתקפה הראשונה של הנבחרת, מבלי שהסן מרינואים כלל נוגעים בכדור, וגם זה אחרי שדוד אמסלם הוציא רוחב, כדור פגע ברגל יריבה, ובניון בכריעה, מהאוויר, בעט פנימה.

בניון ב-1999. שותף לניצחון הגדול
בניון ב-1999. שותף לניצחון הגדול (עדי אבישי)

4
17.11.04, מוקדמות מונדיאל 2006, קפריסין-ישראל 2:1.
יוסי בניון כבש בהפסד בלימסול, שהיה ההפסד השני של הנבחרת באי השכן, אחרי הצמד של גוגיץ' ב-1996. גם המשחק השלישי, במוקדמות יורו 2004, לא הוכרע והסתיים ב-1:1. לקפריסאים היו תמיד מתאזרחים מכריעים. ישראל לא ניצחה שם, עד נובמבר 2004, עד שיוסי בניון החליט להפעיל את הקסם שלו. קייסי עשה 0:1, אוקאס השווה, וחמש דקות לסיום לקח בניון לטיול על קו האורך שניים משחקני נבחרת קפריסין, ואז עבר אחד, השני ניתלה עליו, ומקו הרוחב הוא פשוט הוציא קטנה לאבי נמני שבעט בשמאל פנימה. ישראל ניצחה לראשונה באי השדים.

יוסי חוגג בקפריסין. הכריע באי השדים
יוסי חוגג בקפריסין. הכריע באי השדים (דני מרון)

3
8.9.04, מוקדמות מונדיאל 2006, ישראל-קפריסין 1:2.
ההיכרות של קפריסין עם בניון החלה למעשה חודשיים קודם לכן, באצטדיון רמת גן. קפריסין בכלל הוליכה 0:1 משער של קונסטנדינוס. כמה דקות לאחר מכן קיבל בניון כדור במרכז השדה והתחיל בסלאלום אינסופי, כזה שהסלאלום של אלי אוחנה בסידני נראה כמו גרסה מקוצרת שלו. הוא עבר אחד, ואחר כך עוד אחר, ואז כשנכנס לרחבה מימין עשה כאילו הוא משפר עמדה למרכז, אבל בכלל ברח לקו הרוחב תוך שהוא משכיב שניים משחקני נבחרת קפריסין. ואז כשהוא, נכנס לעמדה בלתי אפשרית, הוא הכניס את הכדור בין ניקוס פנאיוטו לקורה הקרובה. מה נאמר? שער מטורף, שגם השווה את התוצאה וגם נתן כזה משב רוח לנבחרת ול-22 אלף הצופים. גם ואליד באדיר הצטרף לחגיגה וכבש שער ניצחון.

בניון מונף. משב רוח לקהל
בניון מונף. משב רוח לקהל (עדי אבישי)

2
2.9.10, מוקדמות יורו 2012, ישראל-מלטה 1:3.
נדירים המקרים, לפחות מאלה של הדורות האחרונים, שבהם משחק בינארצי רשמי מסתיים כשאת כל השערים לנבחרת שלנו כובש אותו שחקן. יוסי בניון היה גדול על כל השחקנים שהתקבצו במגרש לפתיחת קמפיין מוקדמות יורו 2012. לואיס פרננדס חיסל כמה סוכריות על מקל, ובניון חיסל את המלטזים שבכלל כפו שוויון בין לבין. את הראשון בישל לו ברדה. בשני נכנס אלמוג כהן לרחבה, נפל וקיבל פנדל, ובניגוד לגמר הגביע האחרון, בניון זרק את השוער וכבש מהנקודה הלבנה. בשלישי גילי ורמוט, שנכנס במקום ערן זהבי, להטט במרכז המגרש ובעט חזק, השוער הדף בצורה וירטואוזית ובניון השלים שלושער בנגיחה. ברגל, בפנדל ובראש, מקבץ יפה.

מקבץ שערים מרשים
מקבץ שערים מרשים. מספר 15 נגד המלטזים (דני מרון)

1
9.10.04, מוקדמות מונדיאל 2006, ישראל-שווייץ 2:2.
פה יהיה קונצנזוס, משחקו הטוב ביותר של בניון במדים הלאומיים, ושני שערים בלתי אפשריים שכפו על השווייצרים תיקו, מה שהימם אותם, אך לא מנע מהם להעפיל למונדיאל יחד עם צרפת. השער הראשון היה שער יתרון, אבל שער מהרפרטואר של בניון. הוא קיבל שוב כדור במרכז המגרש, ובשעטה, נכנס בין שחקן שווייצרי לבלם הפאר מוראט יאקין, עבר את השוער צוברבולר, ורגע לפני שיאקין עושה לו מעשה יאנקוס לאוחנה, גלגל לרשת. שער מאוד דומה לשער של מספר 11 בסידני, אבל לעיני הקהל הביתי.

השווייצרים עם פריי ופונלאנטן הפכו את התוצאה אבל אז מספר 15 קיבל כדור, סחב אותו, הקפיץ מעל יאקין לפני שהלך לאיבוד, ואז כשצוברבולר יצא מולו, הוא נתן לכדור ליפול פעם אחת וגלש אליו כשהוא נותן לו סטירה קטנה ומדהים את השוער השווייצרי, 2-2. היו לנו עוד כמה משחקים, כמו משחק ההפסד לפורטוגל 2:1 בו כבש שער מצמק מול שחקנים כמו רוי קושטה, לואיש פיגו, פאולטה, וז'ואאו פינטו, או הניצחון המפתיע, תחת הדרכתו המחתרתית משהו של אלי אוחנה, במשחק ידידות ברומניה 0:2. בניון נכנס אז במסדרון שסידר לו איתי שכטר ובעט פנימה, ואפשר גם ניצחון בלטביה או משחקים נחמדים אחרים. אלה היו החמישה הזכורים יותר. אולי במוצ"ש נגד מקדוניה (21:45) תשתנה הבחירה. עד אז ימשיך בניון להמשיך ולשבור שיאי נבחרת.

משחק שהוא קונצנזוס. ה-2:2 נגד שווייץ
משחק שהוא קונצנזוס. ה-2:2 נגד שווייץ (דני מרון)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי