שישה משחקים מאליפות אירופה: כך יכולה הנבחרת להעפיל ליורו

ערן זהבי, אנדי הרצוג
ערן זהבי, אנדי הרצוג | עדי אבישי

ליגת האומות החדשה של אופ"א, שתצא לדרך בסוף השבוע, תאפשר לארבע נבחרות נוספות לזכות בכרטיס ליורו 2020 – כולל מהדרג הנמוך. איך זה יקרה, מתי ייערכו המשחקים ומה הסיכוי של ישראל?

(גודל טקסט)

ליגת האומות של אופ"א היא מפעל חדש שנועד לתת תקווה לארבע נבחרות להעפיל ליורו 2020 בלי קשר לטורניר המוקדמות. באמצעות המפעל תוכל נבחרת ישראל לנסות ולעלות לטורניר לאחר שישה משחקים בסך הכל: ארבעה בבית המוקדם ועוד שניים בפלייאוף.

ישראל תפתח את דרכה במפעל החדש ביום שישי הקרוב במשחק נגד אלבניה. לאחר מכן תצא הנבחרת למשחק ידידות בצפון אירלנד ותארח את סקוטלנד ב-11 באוקטובר – שלושה ימים לפני שתארח את אלבניה. שלב הבתים יסתיים ב-20 בנובמבר, עם משחק חוץ בסקוטלנד.

בליגת האומות חולקו 55 נבחרות לארבע ליגות, על בסיס המיקום שלהן בדירוג אופ"א, כשבכל ליגה ארבעה בתים. בשונה ממוקדמות אליפות אירופה או ממוקדמות המונדיאל, בהן הנבחרות פוגשות נבחרות מדרגים אחרים – גבוהים או נמוכים יותר – בליגת האומות מתמודדות הקבוצות רק מול יריבות "בגודל שלהן". ארבע המנצחות בכל ליגה יעפילו לפיינל-פור שייערך בשיטת נוק-אאוט (חצי גמר וגמר), והמנצחת תזכה בכרטיס ליורו 2020. בפיינל פור של הליגה הראשונה (ליגה A) תזכה המנצחת בגביע האומות.


הזדמנות פז. ערן זהבי ואנדי הרצוג (עדי אבישי)

ארבע הנבחרות שיזכו בכרטיס הנכסף ליורו יצטרפו ל-20 קבוצות נוספות שיעלו מטורניר המוקדמות המסורתי (ממרץ עד נובמבר 2019). יצוין כי שלב הבתים של ליגת האומות יתקיים לפני טורניר המוקדמות, אך משחקי הפיינל-פור ייערכו לאחר שטורניר המוקדמות יסתיים, כך שלנבחרות שלא עלו לאליפות אירופה יינתן צ'אנס נוסף. כך לדוגמה, אם איטליה לא תעפיל מבית המוקדמות אך סיימה ראשונה בבית שלה בליגה A, היא עדיין תוכל להגיע ליורו, אם תנצח בפיינל-פור.

ואיך יכולה ישראל להעפיל ליורו אחרי שישה משחקים בלבד? בליגה C, הדרג אליו משתייכת ישראל, שובצה הנבחרת לבית של שלוש קבוצות בלבד (לעומת ארבע קבוצות בבתים האחרים). ישראל תשחק ארבעה משחקים בבית המוקדם ואם תסיים ראשונה, יעמדו רק שני משחקי פלייאוף בינה ובין אליפות אירופה.

מלבד הקרב על הכרטיסים ליורו 2020, יתחרו הנבחרות ביניהן גם על הזכות לרדת או לעלות דרג. המנצחות בכל בית יעלו לדרג הבא, והאחרונות יצנחו מטה. פיינל-פור ליגת האומות יתקיים מ-16 ועד 31 במרץ 2020, כאמור אחרי שטורניר המוקדמות כבר יסתיים. המשמעות הברורה ביותר מהמפעל החדש היא שלפחות נבחרת "חלשה" אחת מהדרג הרביעי (ליגה D) תעלה ליורו. בנוסף, אף נבחרת לא תזכה בכרטיס חופשי לאליפות (לראשונה מאז 1976), שתכלול 12 מארחות שונות. איך זה יעבוד? את התשובות נקבל החל מיום שישי הקרוב. אל תתפלאו אם באליפות אירופה הבאה, יורו 2024, השיטה תשתנה שוב.


אולי הפעם? מואנס דאבור ואנדי הרצוג (עדי אבישי)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי