אלון תורג'מן: "זה שאתה משחק בחו"ל לא נותן לך פריבילגיה"

אלון תורג'מן
אלון תורג'מן | אודי ציטיאט

אחרי שלושה חודשים באוסטריה וינה ורגע לפני המפגש עם אלבניה (21:45), חלוץ הנבחרת מספר על החלום ("ליגה בכירה יותר"), ההבדלים ("השתפרתי כשחקן דרך האימונים") וליגת האומות ("הזדמנות להגיע ליורו"). ראיון

(גודל טקסט)

אלון תורג'מן נמצא בנוף הכדורגל שלנו כבר זמן רב. הוא פרץ לפני חמש שנים במכבי חיפה וסיים במקום השלישי בטבלת הכיבושים אחרי ערן זהבי ועומר דמארי, הספיק לעבור בהפועל ת"א ולבני יהודה, ובעונה שעברה הוביל את הפועל חיפה לזכייה בגביע המדינה.

אלא שנראה כי את ההכרה האמיתית ליכולתו מקבל תורג'מן רק בחודשים האחרונים, בזכות מעבר יוקרתי לאוסטריה וינה, שם כבר הספיק לכבוש שער אחד בשש הופעות. את משחק הבכורה בנבחרת הוא ערך כמחליף מול רומניה בחודש מארס, אבל הפעם הוא מגיע לנבחרת, לראשונה, כליגיונר, בתקווה להתגבר על פציעה טורדנית אותה הוא מקווה לנער מעליו.

"באתי לנבחרת במצב לא הכי טוב, הייתי קצת פצוע, אבל תוך כדי האימונים המצב השתפר", מספר תורג'מן בראיון לספורט1, "כרגע אני מרגיש הרבה יותר טוב ואני מקווה שאוכל לתת 100% במשחק מול אלבניה".

איך החיים באוסטריה? כבר התרגלת?
"אני מאוד מחובר שם. יש לי המון חברים יהודים מהאזור שעוזרים ותומכים בי. הקהילה היהודית שם גדולה מאוד".


תורג'מן במדי אוסטריה וינה. "מאוד מחובר למקום

למי הכי התחברת בקבוצה?
"שני החברים הכי טובים שלי הם הבלם והשוער. יש לי קשר טוב איתם. כולם שם אחלה חבר'ה ויש אווירה מצוינת בחדר ההלבשה".

ההבדלים בין הכדורגל הישראלי לאוסטרי לא קטנים.
"לגמרי. קודם כל, מבחינת תפיסה תרבותית – זה מאוד שונה. שם רואים את הכדורגל בצורה אחרת. דווקא מבחינת האוהדים אין הרבה הבדלים: בשתי המדינות יש קהלים גדולים וחמים שדוחפים את הקבוצה. אבל ההבדל המרכזי הוא באימונים, גם מבחינת כמות וגם מבחינה מקצועית. אני יכול להגיד שהשתפרתי כשחקן אפילו רק דרך האימונים".

המעבר הזה נבע משיקולים מקצועיים או כלכליים?
"גם וגם. אני לא יכול להגיד שהעניין הכספי לא היה שיקול, אבל זה היה הרבה יותר בגלל הכדורגל. השיקול שלי היה להתקדם. אני בגיל המתאים לצאת לאירופה, ואם לא הייתי יוצא עכשיו, אולי כבר לא הייתי יוצא לעולם. אני חושב שאני מספיק בשל ומתאים, למרות שזה לא היה צעד פשוט בכלל עבורי".

למה?
"בעיקר בגלל שעברתי לבד לאוסטריה. אני רווק, אין לי אישה וילדים שיתמכו בי. אבל הכדורגל אצלי זה מעל הכל, אז שמים את הדברים האלה בצד בשביל ההגשמה העצמית".


המטרה היא להמשיך ולעבור למועדון גדול יותר באוסטריה, או אפילו לליגה בכירה יותר?
"חד משמעית כן. אוסטריה וינה הוא מועדון גדול, שיש בו הכל וברמה הכי גבוהה שיש, אבל המטרה שלי היא לטפס כמה שיותר גבוה, ואעשה הכל כדי להשיג את זה".


מכוון לליגה בכירה. אלון תורג'מן (אודי ציטיאט)

איך זה שהרבה שחקנים חוזרים לארץ אחרי שנה-שנתיים בחו"ל?
"זה לא פשוט להצליח באירופה. אפשר לראות את זה אפילו על שחקנים זרים שמגיעים לארץ, כמו יאניס אנסטיס שהגיע להפועל ב"ש ושוחרר אחרי משחק אחד. צריך לפתח לפעמים עור של פיל, ורק החזקים שורדים".

מה ההתרשמות שלך מרוטנשטיינר ומהרצוג?
"על הרצוג שמעתי באוסטריה שהוא היה ממש אגדה שם. הוא היה קפטן הנבחרת חמש שנים, וזה לא דבר מובן מאליו. שחקנים מהקבוצה שלי שהתאמנו תחתיו בנבחרת עד גיל 21 סיפרו לי שהוא מאמן ברמה גבוהה. אני רואה על שניהם שהם מאוד רוצים להביא אנרגיות ודברים חדשים לנבחרת. כמו שכבר אמרתי, אני מאוד אוהב ללמוד דברים חדשים, ואני חושב שזה טוב לרענן קצת".


אתה מרגיש איתם את ההבדלים בין התרבויות?
"ברור. הם מביאים המון דברים חדשים: פחות פרסומים בתקשורת, פחות טלפונים באימונים ויותר שקט כשאתה נמצא בנבחרת. יש חדר משחקים שאפשר לבלות בו. זה מאוד שונה מאשר מה שהיה בעבר".


הנבחרת צריכה להתבסס על ליגיונרים?
"הנבחרת צריכה להתבסס על מי שמגיע בכושר הכי טוב ועל מי שבאמת יכול לתרום. זה לא משנה אם אתה ליגיונר או משחק בארץ. לכולם יש אותה מטרה והיא הצלחת הנבחרת. זה שאתה משחק בחו"ל לא נותן לך שום פריבילגיה, על פני שחקן אחר שאולי נמצא בכושר יותר טוב ממך".


"יש לנו הזדמנות מאוד מיוחדת להגיע ליורו" (דני מרון)

מה אתה אומר על ליגת האומות?
"אני חושב שיש לנו הזדמנות מאוד מיוחדת להגיע ליורו. אלה רק שישה משחקים ואנחנו לא חייבים לנצח את כולם כדי לעלות. זה משהו שכל שחקן רוצה ומאמין בו, כולנו מייחלים לרגע שנעפיל ליורו. המטרה של נבחרת ישראל כרגע היא להעפיל ליורו באמצעות המפעל הזה".

גם מאוסטריה ממשיך תורג'מן לעקוב אחרי ליגת העל ("סידרתי את עצמי, יש לי שם טלוויזיה עם ערוצים ישראלים"), ואף על פי ששיחק למעלה מארבע שנים במכבי חיפה, הוא מבהיר מראש שלא ידבר על השקיעה של המועדון הירוק ("מכבי חיפה היא היסטוריה בשבילי"). על הצד האדום של העיר הוא דווקא מוכן לדבר בשמחה, אחרי שבעונה שעברה הפך אותה, יחד עם עדן בן בסט, לקבוצה הבכירה בעיר.


איך היה שיתוף הפעולה עם בן בסט?
"אני ועדן היינו משהו מאוד מיוחד. מהרגע הראשון היה לנו חיבור מאוד טוב. אני מאחל לי ולו שתמיד יהיו לנו חיבורים כאלה, בתוך ומחוץ למגרש. כשיש שיתוף פעולה אמיתי ואתה לא מנסה לשים רגליים לחלוץ שלידך, אפשר לראות ששני הצדדים ואפילו כל הקבוצה מרוויחה מזה".


השתמשו בך מדי פעם כשחקן כנף, למרות שהתפקיד המועדף עליך הוא חלוץ 9. מה אתה חושב על זה?
"לשמחתי זה כבר לא כל כך קורה בזמן האחרון. אם משחק איתי עוד חלוץ, אז אנחנו בדרך כלל מתופקדים אחד ליד השני. כולם יודעים שחלוץ 9 זה התפקיד המועדף עליי, בו אני בא לידי ביטוי הכי טוב, ויש לזה תוצאות".


נולדת בחדרה. מה דעתך על פתיחת העונה של הפועל חדרה?
"אני מוריד בפניהם את הכובע. זה מאוד מאוד מרגש אותי ואני מאחל להם את כל ההצלחה שאפשר. אני מאחל להם שלא יפסיקו לחלום וימשיכו במגמה הזו. ראיתי אפילו את המשחקים והם באמת עושים דברים יפים מאוד. שרק ימשיכו כך. אנחנו רק אחרי שני מחזורים וקבוצות עוד לא מחוברות. בשנה שעברה עם הפועל חיפה הייתה לנו דוגמה קלאסית לזה: הפסדנו ארבעה משחקים בתחילת העונה בגביע הטוטו, אבל עד המחזור ה-13 בליגה כבר היינו במקום הראשון. אז אסור להם לשכוח שאנחנו רק בהתחלה, ואני מאחל להם שישמרו על זה".


אלון תורג'מן במדי הפועל חיפה. "השתפרתי כשחקן אפילו רק דרך האימונים באוסטריה" (עדי אבישי)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי