העיר והקבוצה המקוללות שריגשו ושימחו אומה שלמה

גביע וינס לומברדי
גביע וינס לומברדי | AFP

האיגלס הביאו תקווה לפילדלפיה הקשוחה והמדכאת, שיכולה להנות מהקבוצה הכי טובה ב-NFL. וגם: הזווית היהודית, המאמן התיכון שניצח את בליצ'יק, שיפוט הווידאו ואפילו טראמפ שיצא מנצח. לוינטל מנתח את סופרבול 52

(גודל טקסט)

1. המנצחת הראשית בסופרבול: פילדלפיה איגלס והעיר פילדלפיה. הסופרבול ה-52 היה משחק הסופרבול ההתקפי הטוב בהיסטוריה. משחק ענק עם המון מהלכים נפלאים ויפיפיים, שינויי מומנטום והרבה סיפורים מרגשים – גדולים וקטנים. פרסומת מושלמת לליגה.

למה הזכיה של פילי כל כך מרגשת? פילדלפיה, המטרופולין השביעי בגודלו בארה"ב, עיר מפוארת ויפה עם היסטוריה מהמפוארות והחשובות שיש – המקום בו אבות האומה האמריקאית התכנסו וחתמו הכרזת עצמאות ב-1776 ועל החוקה האמריקאית ב-1887. אבל "עיר החופש" היא בימינו עיר קשוחה ומדכאת. 25.7% מתושבי פילדלפיה נחשבים עניים (מתוכם 12.3% עניים ביותר) – הנתון הכי גבוה מבין 10 הערים הגדולות בארה"ב.

בפילדלפיה 70 אלף מכורים להרואין. עם בעיות קשות שאופייניות לערים גדולות – רמות הפשיעה והאבטלה גבוהות בנוסף לשחיתות וכישלון שלטוני. לפחות תושבי פילדלפיה יכולים לחגוג ולהתגאות שהם האלופים ושיש להם את קבוצת הפוטבול הכי טובה ב-NFL וגם עם ההתקפה והסגנון הכי מלהיבים. ויחד איתם, האיגלס מרגשים ומשמחים כמעט את כל האומה האמריקאית – 84(!) אחוזים מהציבור האמריקאי עודד את האנדרדוג בירוק כי הפטריוטס הם הקבוצה הכי מצליחה ואגדית אבל מעל לכל הכי שנואה באמריקה.


פילדלפיה. העיר הקשוחה והמדכאת יכולה להתגאות בקבוצה הכי טובה ב-NFL ׁ(AFP)

פילדלפיה היא עיר חולת פוטבול שלא ראתה אליפות בעידן הסופרבול (ובכלל מאז 1960). יתרה מזאת, היא משחקת בבית NFC במזרח שכולל קבוצות עם היסטוריה מפוארת בסופרבול ועם קהלים עצומים – דאלאס קאובויס (הקבוצה של אמריקה), ניו יורק ג'איינטס (היחידה שניצחה את בריידי בסופרבול עד פילי הלילה) ו-וושינגטון רדסקינס. לשלושתן היו כמה אליפויות משנות ה-80 ועד ימינו. האיגלס שהפסידו פעמיים בסופרבול חיכו לצ'אנס שלהם. וחכו – זה לא הכל. פילדלפיה היא הקבוצה השניה, הקטנה, של מדינת פנסילבניה. פיטסבורג סטילרס היא עדיין כנראה מועדון הפוטבול הגדול ביותר, ועובדה – הסטילרס מחזיקים בשיא של 6 זכיות בסופרבול.

יש גם זווית יהודית מרגשת: הבעלים היהודי של פילדלפיה איגלס ג'פרי לורי נולד, גדל ולמד בבוסטון (העיר של הפטריוטס) והקבוצה הראשונה שניסה לרכוש ב-1993 היתה הניו אינגלנד פטריוטס. שנה לאחר מכן השתלט על האיגלס והלילה אחרי 24 שנים של ניסיונות וטעויות רבות וכואבות ואכזבות רבות, סופסוף טעם הצלחה ("הקבוצה הכי טובה ומלוכדת שהיתה לי") בזכות ניהול מבריק של הג'נרל מנג'ר היהודי מברוקלין האווי רוזמן.

דאג פדרסון, מאמן שלפני 9 שנים אימן בתיכון, גבר בבכורה שלו בסופרבול (ובפלייאוף) על המאמן הגדול מכולם ביל בליצ'יק בסופרבול השמיני שלו (5 זכיות). פדרסון, שבימיו כשחקן כבר חגג כקווטרבק מחליף של גרין ביי פאקרס זכיה בסופרבול על חשבון ניו אינגלד פטריוטס, עשה את הבלתי ייאמן והסביר את הניצחון ברעב האדיר של שחקניו.


לורי. זווית יהודית מרגשת (AFP)

פילדלפיה פתחה את העונה בצורה נפלאה ועם פוטבול מרהיב, הקווטרבק הצעיר שלה קרסון ונץ היה בדרך הבטוחה לתואר ה-MVP ואוהדי האיגלס כינו את מדינת פנסילבניה "ונצילבניה". אבל דווקא אז לקראת המאני טיים של העונה, בשבוע ה-14 במשחק בו פילדלפיה הבטיחה את אליפות הבית שלה (NFC מזרח), ונץ נפצע וגמר את העונה עם פציעה ברצועה הצולבת. וכך הגיח משומקום הקווטרבק המחליף ניק פולס שכבר חשב לפרוש נכנס לאט לעניינים, אבל הלך והשתפר ממשחק למשחק ובגמר ה-NFC ובסופרבול שיחק מושלם עם מסירות דומות לאלה של ונץ. כמה גדולה האירוניה – קווטרבק מחליף שכבר לא האמינו בו ניצח את טום בריידי – ההגדרה לקווטרבק מחליף שהפך לאגדה (ד"ש לדרו בלדסו).

טום בריידי הוכיח גם בהפסד בסופרבול (עם שיא יארדים שיתכן שלא יישבר לעולם) שהוא הגדול מכולם, אבל זה היה יומה של הסינדרלה. הנשרים פשטו עם שחר ב-5 בבוקר יום שני. איבוד לא אופייני של בריידי לקראת הסיום (מהלך הגנתי עצום של פילי) הוביל לסיום סנסציוני נהדר במשחק ששבר אינסוף שיאים התקפיים והוכרע רק במהלך האחרון כשהשעון הראה 0:00.

הרבה ביקורות יהיו על הפטריוטס ובמיוחד ההחלטה המשמעתית של ביליצ'ק לייבש את מלקולם באטלר גם כשההגנה שלו קורסת ולא מוצאת פתרונות, אבל העובדה שלגארנט בלאונט וכריס לונג – שחקנים שהיו בעונה שעברה בפטריוטס ועברו לאיגלס – כיכבו בפילדלפיה בקלאץ', היא עוד עדות מסוימת לגדולה של המועדון הזה חרף ההפסד בסופרבול. אחרי הכל ניו אינגלס פטריוטס היא הקבוצה היחידה בגלקסיה שמפסידה משחק צמוד בסופרבול ומסכמים שהיא נתנה עונה לא משכנעת במושגים שלה.


בריידי. עדיין הגדול מכולם (AFP)

2. שיפוט הטלוויזיה. לפני הסופרבול קיבלנו משחק גדול ומטורף בפרמייר-ליג שהוכרע על ידי קוון עם שתי טעויות שערורייתיות (שני פנדלים לטוטנהאם), שגם גרמו לעצירה במשחק וגם לא הובילו לתוצאה הרצויה כשהכריעו את גורל המשחק. ואז אצלנו במשחק העונה כדור של אבי ריקן שעבר את קו השער לא אושר כי בישראל אין טכנולוגית עין הנץ ואין שיפוט וידאו (VAR). אבל שיפוט הווידאו נכנס חזק למדינות הכדורגל המובילות – בגביעים באנגליה ובצרפת ובבונדסליגה ובסרייה A. וגם אם יש חבלי לידה לא פשוטים לשימוש ב-VAR, הרבה טענות ואי שביעות רצון, כולם מבינים שזה העתיד. הטכנולוגיה הופכת לחלק אינטגרלי משיפוט הכדורגל.

הלילה בסופרבול, כמדי סופרבול וכמדי משחק ב-NFL, שהוא אמנם ספורט אחר ושונה מהותית, קיבלנו תזכורת איך עושים זאת נכון, כשהחלטות שיפוט קריטיות נעזרות בצוות שיפוט הטלוויזיה המרכזי שיושב בניו יורק. רצוי שהבדיקה תיקח כמה שפחות זמן אבל העיקר לקבל את ההחלטה הנכונה.

3. דונלד טראמפ ורוג'ר גודל. הקומישינר של ה-NFL רוג'ר גודל היה כנראה המאושר מכולם באצטדיון במינסוטה. האויב הראשי והשנוא של ניו אינגלנד פטריוטס (בעקבות פרשת הדיפלייטגייט) שמח שהוא יכול להעניק את גביע וינס לומבארדי לידי פילדלפיה איגלס במקום להיות מובך שוב, כמו בעונה שעברה. אבל הרבה יותר חשוב – גודל הרוויח סופרבול היסטורי אגדי שנראה כמו עבודת יחצ"נות מעולה לליגה שחוותה עונה קשה מאוד ומאתגרת.


שיפוט הווידאו הכריע את המשחק בפרמייר-ליג, אבל זה העתיד (Gettyimages)

הרייטינג של ה-NFL צנח העונה בצורה משמעותית, היו אצטדיונים רבים לא מלאים, העונה הסדירה היתה משעממת, סקרים מראים ירידה גוברת בפופולריות של הליגה כשרבים החרימו את הליגה ושידוריה בעקבות מחאת השחקנים בהמנון האמריקאי שהובילה לשסע פוליטי. אחרי סופרבול מצוין כזה שעבר בלי פוליטיקה וללא תקלות, גודל שהאריך את הקדנציה שלו כקומישינר לפני חודשיים בשכר של 200 מיליון דולר, יכול לשאוב אופטימיות לליגה.

הנשיא דונלד טראמפ גם יצא ווינר, למרות שהוא חבר של הבעלים של ניו אינגלנד פטריוטס רוברט קראפט וגם היה מיודד בעבר עם ביליצ'ק ובריידי. טראמפ, שרגיל לשבור מסורות, החליט לא להעניק את הראיון המסורתי של הנשיא בסופרבול – כי למה שטראמפ יעניק במתנה רייטינג לרשת CBS שהוא לא אוהב ומכסה אותו בצורה שלילית? מה הוא צריך את זה אחרי הנאום לאומה שלו בשבוע שעבר שזכה לתמיכה של 75% מהצופים?

בסופרבול 52 כולם עמדו וכיבדו את ההמנון אותו ביצעה נהדר הזמרת פינק. בסופרבול 52 לא נרשמו מחאות בולטות בשלב האמנותי או מצד השחקנים או הקהל. ה-MVP בסופרבול 52 היה הקווטרבק הנוצרי המאמין שמילותיו הראשונות אחרי הזכיה היו ALL GLORY TO GOD. בסופרבול 52 רשמה פילדלפיה איגלס זכיה מוצדקת מרגשת והיסטורית, איחדה וסחפה את כל האומה האמריקאית מאחוריה. השראה.


טראמפ. גם הוא יצא מנצח (AFP)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי