האויב שבפנים: חואן אוסוריו רוצה לנצח את ברזיל בנשק שלה

חואן קרלוס אוסוריו
חואן קרלוס אוסוריו | Gettyimages

מאמן נבחרת מקסיקו מכיר היטב את רזי הכדורגל הברזילאי, ופילוסופיית המשחק שלו כוללת כדורגל התקפי ומשוחרר. הערב (17:00) הוא יפגוש את הסלסאו בשמינית גמר המונדיאל, בתקווה להפתיע כמו מול גרמניה. זיו מנתח

(גודל טקסט)

מה המשותף לברזיל ולמקסיקו? בשתיהן הכדורגל הוא דת, וכאשר שתי דתות מתנגשות, כדאי להיכנס לכוננות ספיגה. המשחק הערב בין ברזיל למקסיקו לא יהיה רק על מקום ברבע גמר המונדיאל. מעורבים בו האשמות הדדיות והיסטוריה של שנאה והערצה – בעיקר מהצד המקסיקני.

מאז שאירחו את המונדיאל ב-1970, כשברזיל הגדולה (עם פלה, ז'אורז'יניו, טוסטאו וריבלינו) ניצחה בגמר 1:4 את איטליה, מקסיקו רצתה להיות כמו ברזיל. בקופה אמריקה 1999 נפגשו השתיים בבית המוקדם. ברזיל ניצחה 1:2, אבל שלושת המאמנים שלה על הספסל חששו מהתקפת מקסיקו בדקות הסיום והאיצו בשופט לסיים את המשחק. מקסיקו לקחה את זה כמחמאה ענקית, וראתה בכך סימן לחולשה, ומאז החלה להביט לסלסאו בלבן של העיניים: היא ניצחה אותם 0:1 בקופה אמריקה 2001 ובאותה תוצאה בגביע הקונפדרציות ב-2005; כעבור שלושה חודשים עשתה זאת נבחרת הנערים המקסיקנית, שהביסה את ברזיל 0:3 בגמר הגביע העולמי; והסיפור חזר על עצמו גם בגמר טורניר הכדורגל במשחקים האולימפיים בלונדון 2012, שם זכתה מקסיקו במדליית הזהב אחרי ניצחון 1:2 על ניימאר וחבריו.

המאמן הקולומביאני של מקסיקו, חואן אוסוריו, מעריץ גדול של ברזיל. אוסוריו נחשב לאחד שיכול לנצח את ברזיל בנשק שלה, בעיקר משום שהוא מכיר מילדות את רזי הכדורגל הברזילאי. הוא סיפר בעבר שכשהיה בן תשע התאהב בברזיל של פלה ששיחקה במונדיאל 1970, וכמאמן תמיד דגל בכדורגל התקפי ומשוחרר.

ב-2015 מונה אוסוריו למאמן סאו פאולו, אבל אחרי ארבעה חודשים בלבד עזב לטובת נבחרת מקסיקו. בתקופה הקצרה שאימן את סאו פאולו הוא הפך אותה לקבוצה מרתקת והבטיח לחזור אליה ביום מן הימים. ברזומה שלו אפילו עימות עם צ'יצ'י, כשזה אימן את קורינתיאנס. בברזיל הוא זכה להשוואות לז'וזה מוריניו ולפפ גווארדיולה, כי הקפיד ללמוד את השפה, לקרוא את הספרות המקצועית ורקם יחסים אישיים עם השוער האגדי רוג'ריו סני, שעבד אז בסאו פאולו. "אוסוריו לימד אותי הכל", אמר סני – כיום מאמן פורטלזה.


סקולארי. נתן או לא נתן טיפים לאוסוריו? (Gettyimages)

אוסוריו היה האחראי העיקרי לניצחון נבחרתו על גרמניה, וכעת הוא רוצה לעשות את אותו הדבר לברזיל, ולהדיח אותה מגביע העולם. בארבעת משחקי המונדיאל האחרונים בין השתיים לא הצליחה מקסיקו לכבוש, ומנגד ספגה 11 שערים. הערב תנסה מקסיקו, במשחק הכי חשוב שלה זה שנים, להשפיל את הסלסאו, אך למשחק הם יגיעו אחרי שהובסו 3:0 בידי שבדיה ועלו לשמינית הגמר רק בזכות הניצחון המפתיע של דרום קוריאה על הגרמנים. "כל הכבוד לשבדים, אבל למדתי הרבה מהמשחק הזה", אמר אוסוריו, "הבנתי שאסור לי לשחק כדורגל מינימליסטי. אני לא אוהב את סגנון המשחק השבדי, ולא אשחק כך מול ברזיל".

אוסוריו כנראה יודע על מה הוא מדבר. בעיתון המקסיקני "רקורד" פורסם כי המאמן זכה לכמה טיפים מלואיס פליפה סקולארי, שאימן את הברזילאים בשתי קדנציות שונות. על פי הדיווח, סקולארי ייעץ לו לנקוט במשחק לחץ על כל המגרש, במטרה להוציא את הכדור מרגלי הסלסאו ולתפוס אותם לא מוכנים. עוד נטען כי פיליפאו הדגים בפני אוסוריו את השער שכבשה מקסיקו לרשת ברזיל באותו גמר אולימפי ב-2012, וטען שזה צריך להיות סגנון המשחק הערב. 11 שחקנים ששיחקו אז בשתי הנבחרות עשויים לעלות לכר הדשא בסמארה. סקולארי, אגב, הכחיש את הדברים ודאג לפרסם תגובה רשמית, לפיה "מדובר בידיעה שקרית שאוסוריו קיבל מידע על נבחרת ברזיל. הדבר לא היה ולא נברא". בין כך ובין כך, נראה שאוסוריו לא באמת זקוק לטיפים מאף אחד. הוא יכול להסתדר גם לבד.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי