הצדק נעשה: לגמר המונדיאל הגיעו הנבחרות הראויות ביותר

קרואטיה חוגגת
קרואטיה חוגגת | AFP

עם כל הכבוד לאנגליה המרגשת, קרואטיה הייתה הנבחרת הראויה יותר להגיע לגמר המונדיאל, סבור שכנר. האם האנדרדוג הגדול בתולדות הגמרים יצליח להדהים את כולם מול צרפת האיכותית?

(גודל טקסט)

בדקה ה-115 של שמינית גמר יורו 2016, בעט דומאגוי וידה אל עמוד השער של שוער פורטוגל רוי פטריסיו. זה קרה כמה דקות אחרי שאיבן פרישיץ' פגש את הקורה. קרואטיה נראתה בדרך לנצח עוד לפני הפנדלים, אבל אז הגיע ריקרדו קווארסמה בצד השני, ודקה וחצי אחרי הקורה של וידה, הוא נעץ את שער הניצחון הפורטוגלי בדרך לרבע הגמר ולגביע אירופה. קרואטיה הראויה, שניצחה את ספרד כמה ימים קודם לכן, עפה הביתה. 

שנתיים לאחר מכן הקארמה עשתה סיבוב ניצחון. קרואטיה הייתה במונדיאל הזה נבחרת שנהנתה מהרבה מזל, אבל גם הייתה הנבחרת המבטיחה של הצד הנוח יותר של ההגרלה – החל מאותו יום בו רוסיה הזיזה הצידה את ספרד. הקרואטים היו הכי איכותיים על הנייר, אבל בפועל לא הרשימו באמת באף משחק חוץ משניים: מול ארגנטינה בשלב הבתים, ובמחצית השנייה שלשום מול אנגליה.


כשמנתחים את הגמר המתקרב מול צרפת צריך לומר: אולי הוא לא קלאסי ומתגלגל בכיף על הלשון כמו "אנגליה נגד צרפת", אולי הוא לא קרב טיטאנים כמו בין ארגנטינה לגרמניה ב-2014, אבל עבור המונדיאל הזה, השונה, המיוחד והמרענן כל כך – זהו הגמר הנכון, בזמן הנכון. 


קיליאן אמבפה. כמה שהוא חשוב לצרפתים (gettyimages)


אם נלך אחורה, אל השנה האחרונה, כולם דיברו על הסגל הצרפתי המדהים, זה שדשאן חייב לנפות ממנו כמה שמות גדולים לפני הטורניר. ועדיין, ברזיל וגרמניה היו לפניה בסוכנויות ההימורים, ולעתים גם ספרד. צרפת נהנתה מתחזית של חצי גמר, ובניגוד לגדולות האחרות, פשוט לא נפלה באף מוקש. היא ניצחה במשחקים בהם נראתה דהויה מול פרו ואוסטרליה (עם הרבה מזל, יש להודות), היא חתמה על חוזה שהכתים את המונדיאל ב-0-0 מול דנמרק, היא תפסה את ארגנטינה על כל חולשותיה, אטמה וסגרה כל חזית ופינה ברבע הגמר ובחצי הגמר מול אורוגוואי ובלגיה והגיעה בצדק מוחלט אל הגמר, למרות החיבה אל בלגיה המוכשרת כל כך.

 

על הדרך, הטריקולור קיבלו את הבאנקר שלהם, אנטואן גריזמן, בכמה פעולות של ווינר, היא קיבלה את שני הבאנקרים ההגנתיים שלה – רפאל וראן ואנגולו קאנטה – בכושר סטנדרטי ומעלה, ובעיקר היא קיבלה סופרסטאר בהתהוות. קיליאן אמבפה חשוב כל כך לצרפת ולדידייה דשאן, כי הוא הופך את הפייבוריטית הברורה מקבוצה יעילה ולא מבריקה, למפחידה וססגונית. ממשחק למשחק צרפת נראית טוב יותר, כמעט נטולת נקודות תורפה – וכל זאת על אף שהאיש הכי מדובר בדור הצרפתי הנוכחי, פול פוגבה, כמעט ולא ממריא. הוא שם, הוא יעיל, אבל משהו עדיין חסר. אולי שער ניצחון בגמר? ביום ראשון נדע.


לוקה מודריץ'. לקח את הנבחרת על גבו (gettyimages)


אבל נחזור לסיפור הגדול של מונדיאל 2018, העונה לשם לוקה מודריץ'. הקשר בן ה-33, שביצע בדקה ה-118 מול רוסיה ספרינט מטורף לכיוון דגל הקרן כדי להציל כדור אבוד, האיש שלוקח על גבו דור קרואטי מפואר, מלא באופי, בתשוקה ובחלומות. בין אם הקרואטים יעשו עוד היסטוריה ביום ראשון ובין אם לא, מודריץ' הוא האיש שצריך לקבל את תואר השחקן המצטיין של המונדיאל.


הוא לקח את הנבחרת שלו, ששיחקה כבר 360 דקות בשלושה משחקים (יש שחקנים קרואטים ששיחקו במצטבר בשלב הנוק-אאוט משחק אחד יותר משחקני צרפת), עד הגמר – ובעיקר שם את החותמת על הפיכת הדור הקרואטי הנוכחי לגדול יותר מזה של דאבור סוקר וסלאבן ביליץ'. 


אוהדי קרואטיה. האם נבחרתם תשמח אותם גם בקרב המכריע? (gettyimages)


ואנגליה? ובכן, למרות אהבתי הגדולה לכדורגל הבריטי, נעשה צדק. אל הגמר הגיעה נבחרת שכל אוהד כדורגל יזכור גם בעוד שנים את שמות כוכביה – כמו גם את רוב שחקני נבחרת צרפת. בדיעבד, אנגליה אכן לא הייתה ראויה לבמה המרכזית בעולם. בסוף, הגמר הזה יפגיש את סיפור הטורניר כולו. מונדיאל 2018 הוא אחר מזה שהורגלנו בעבר: הוא זורק שמות של כוכבי-על שעד היום שיערנו שאי אפשר בלעדיהם, הוא לא סופר את הנבחרות הגדולות שהורגלנו אליהן, הוא לא מכיר במילה מהפך כנדירה, והוא מספר סיפור חדש ומרתק בכל משחק.


 

אם זו תהיה צרפת האיכותית או קרואטיה – האנדרדוג המפואר בתולדות גמר המונדיאל, הרי שכבר עכשיו אפשר לקבוע: למנצחת ביום ראשון יגיע לזכות בגביע.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי