קו ירי: המבחן הגדול של מינה מול סנגל

מינה
מינה | Gettyimages

אחרי חצי עונה לא מוצלחת בברצלונה שכללה הלם תרבות ומעט הזדמנויות, הקולומביאני כבר נראה בדרך החוצה. אלא שהיכולת במונדיאל עשויה לסמן עבורו דרך חדשה, אותה ירצה להמשיך הערב (17:00). יעקב זיו מנתח

(גודל טקסט)

ירי מינה הגיע העונה לברצלונה כתקווה הגדולה של ההגנה הקטלאנית. בלם קולומביאני צעיר מפלמייראס הברזילאית, שהיה שותף להצלחה של הקבוצה שזכתה באליפות המקומית ב-2016 והתאים לבארסה, שחיפשה לחזק את מערך ההגנה שלה עם מישהו שישמש גלגל חמישי יחד ומחליף לג'רארד פיקה הוותיק ולסמואל אומטיטי.

מינה היה האיש. הוא היה אחד השחקנים הבולטים בקבוצה הברזילאית ונתפס תמיד כשחקן שמלא בשמחת חיים. מנהיג מאחור, אישיות עם המון תשוקה למשחק. ואז התברר שהנחיתה שלו בברצלונה הייתה כמו הצעד הראשון של האדם על הירח. מינה לקה בהלם טוטאלי, לא השתלב, לא קיבל דקות משחק ולא מצא חן בעיני הצוות המקצועי. הם אומנם פלטו שוב ושוב שצריך לתת לו צ'אנס וזמן, ושהוא יקבל אותם, אבל בסיום העונה הלחוצה בה בארסה רצתה להיות בלתי מנוצחת לא היה מקום לניסויים בחלק האחורי.

מינה שיחק רק בחמישה משחקים בברצלונה, הסתפק ב-372 דקות וכבר הופיעו מספר דיווחים על כך שהוא כנראה יימכר או יושאל בעונה הבאה, מכיוון שבארסה רוצה לרכוש את בלם סביליה קלמון לנגלה. בקבוצה הקטלאנית אין הרבה סנטימנטים, למרות ששחקנים ספרדים או קטלאניים, שהיו הרבה פחות טובים ממינה, מטיילים כבר שנתיים בקאמפ נואו בלי לעשות יותר מדי. אחת הסיבות שעלולות להוביל לכך היא שלבלאוגרנה אסור לרשום לליגה יותר משלושה שחקנים זרים מחוץ לאיחוד האירופי, ומכיוון שפיליפה קוטיניו ופאוליניו תופסים שניים מהמקומות של הזרים (ליאו מסי ולואיס סוארס מחזיקים באזרחות אירופית), הבאת ארתור מגרמיו תגרום לכך שמינה יצטרך לעזוב.

אלא שהמונדיאל הנוכחי, שהרס כמה חלומות לשחקנים מסוימים, האיר פנים דווקא למינה. במשחק האחרון נגד פולין הוא כבש בדקה ה-40 את שער היתרון של הדרום אמריקאים והיה הראשון שהחזיר את החיוכים לפניו של המאמן היהודי חוסה פקרמן בניצחון 0:3.


מינה. לא היה לו מקום בעונה הלחוצה בברצלונה (Gettyimages)

היום (17:00) הוא ישחק מול סנגל במחזור הנעילה של בית ח', במקביל למשחק של יפן מול פולין, בידיעה שהקולומביאנים חייבים ניצחון כדי להבטיח העפלה לשלב הבא. אחרי המשחק והשער שכבש, מינה נשמע כבר יותר אופטימי גם באשר לעתידו בבארסה ואמר: "עבורי ברצלונה הקבוצה הכי טובה בעולם. אני לא רוצה לעזוב ולא חושב שזה יקרה בכלל. אני אוהב את המועדון, העיר, התושבים ובטח שאת השחקנים. בנבחרת אני מרגיש עכשיו רגוע. אני מרגיש שתומכים בי. אני עושה דברים בצורה הכי טובה האפשרית ומנסה להשתפר ממשחק למשחק".

מינה הוא אחד השחקנים הצעירים שפקרמן נתן להם את המפתחות בנבחרת אחרי ההפסד המפתיע 2:1 ליפן, כך שמובן מדוע אחרי הניצחון על פולין המצלמות התרכזו בריקוד הסלסה שלו. בגיל 23 עם גובה של 1.95 מטר, כשלצידו חואן קינטרו בן ה-25, היו השניים שסימלו את ההימור המוצלח של פקרמן ומי שצפויים להיות הצעירים החדשים של הנבחרת שינהיגו אותה בעתיד. אפילו חאמס רודריגס בן ה-26 נראה ותיק לידם.


מינה עם פקרמן. "הוא יהיה אחד הבלמים הטובים בעולם ,תוך זמן קצר" (AFP)

"הם היו בלחץ של סיום העונה ונתנו לו לשחק דווקא במשחקים לא קלים", אמר פקרמן כשנדרש בעצמו על המצב של הבלם שלו בברצלונה, "הוא הגיע לנבחרת והתאושש ממה שעבר עליו. אני מוכן להמר מול מי שרוצה שהוא יהיה אחד הבלמים הכי טובים בעולם תוך זמן קצר".

נוסף לשער שלו, ולמרות גילו הצעיר, מינה הוא סוג של מנהיג חברתי בנבחרת. "הריקודים שלו עברו לשאר השחקנים ורוממו את רוחם", נכתב בעיתון "אל קולומביאנו". "גם כשאתה על הספסל אתה מעודד את השחקנים שעל כר הדשא", אמר בעצמו הבלם, "המוטיבציה שלנו אדירה. מהרגע הראשון האוהדים היו איתנו, הם השחקן ה-12 שלנו. גם אחרי ההפסד ליפן אף אחד לא הוריד את הראש".


מנהיג חברתי. מינה רוקד עם החברים נגד פולין (Gettyimages)

קל להבין שהבלם של קולומביה לא מסוג השחקנים שנחבאים אל הכלים. למרות שהכיר את מסי רק חודשים בודדים בברצלונה, הוא גילה שעודד אותו מתחילת המונדיאל. "שלחתי לו מסרים שינסה להנות ושישכח מכל הביקורת. אף פעם לא הבנתי למה הוא סופג כל כך הרבה ביקורות בארגנטינה. זה אחד ההבדלים בין קולומביה לארגנטינה. אצלנו האוהדים מאושרים גם כשמפסידים. הלחץ עלינו הרבה יותר קטן ואתה יכול לתפקד בהרבה יותר חופשיות".

משחק טוב נגד סנגל יביא לביקוש גדול עבור מינה וייתכן שגם ברצלונה תתחרט על שאיפות המכירה שלו. הכל תלוי ביכולת שלו עד לסיום המונדיאל, אף שבינתיים לפחות כלי תקשורת אחד בספרד כתב שלפני שמינה חתם בברצלונה, חאמס רודריגס המליץ לזינדין זידאן על הבלם הצעיר, אלא שמאמן ריאל מדריד לשעבר העדיף להמשיך לבנות על רפאל וראן. האם מינה בסופו של דבר ייצא קרח מכאן (ברצלונה) ומכאן (ריאל מדריד)? עם משחק גדול נוסף היום ועלייה לשלב הבא, עושה רושם שקבוצה שלישית גדולה תנסה להחתים אותו בכל אופן.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי