אמבפה נעדר מאימון צרפת, מרטינס: הזדמנות נדירה לבלגיה

קיליאן אמבפה
קיליאן אמבפה | AFP

דיווחים שכוכב הטריקולור לא התייצב לאימון לפני חצי הגמר, אך דשאן הבהיר שכולם כשירים: "לאומטיטי אין בעיה". מאטווידי ישוב להרכב, מונייה ייעדר בשורות השדים האדומים. וגם: המסר שהעבירה ליל לאדן הזאר

(גודל טקסט)
ארבע נבחרות נשארו במונדיאל 2018, והשתיים שנחשבות לטובות ביותר, צרפת ובלגיה השכנות, ייפגשו מחר (שלישי, 21:00) בסנט פטרסבורג לחצי גמר גביע העולם הראשון, 24 שעות לפני שגם נבחרות קרואטיה ואנגליה יילחמו על הכרטיס לגמר.


לא רק שמדובר במדינות שכונות, אלא גם שחקנים רבים ייפגשו את חבריהם לקבוצה לעימות ישיר על הגמר. הוגו לוריס, שוער טוטנהאם וצרפת, יתמודד מול שני הבלמים הבלגים יאן ורטונחן וטובי אלדרווירלד, אוליבייה ז'ירו הצרפתי שיחק בארסנל עם תומאס ורמאלן והחל מינואר האחרון בצ'לסי עם טיבו קורטואה ואדן הזאר, פול פוגבה יפגוש את חברו הטוב רומלו לוקאקו ממנצ'סטר יונייטד והעימות הכי גדול על המגרש יהיה בין שני שחקני צ'לסי, אדן הזאר שעליו יפקח עין אנגולו קאנטה. אגב, 23 מתוך 46 השחקנים שעשויים לשחק מחר הם ממוצא אפריקאי. לפי חברת הסטטיסטיקה "גרייסנוט", לבלגיה יש כעת 30 אחוז סיכוי לזכות בטורניר. אחריה צרפת 29 אחוז, אנגליה 24 אחוז וקרואטיה רק 17.


שוער נבחרת צרפת הוגו לוריס אמר במסיבת העיתונאים: "זה יהיה ללא ספק משחק מיוחד, הוא מעמת שתי מדינות שכנות ושחקנים שברובם מופיעים בפרמיירליג, כך שאנו אנחנו מכירים זה את זה מצוין. אני משחק עם עוד שלושה בלגים בקבוצה בטוטנהאם ואני מסתדר איתם מצוין. אנחנו צריכים להעלות אפילו יותר את רמת משחקנו. התקפית יש לבלגיה איכויות מעולות, יש לה גם ספסל מצוין. נצטרך להיות מאוד ממושמעים טקטית ולא לתת להם מרווחים לשחק כי הם מנצלים את זה מצוין, כמו נגד יפן. אחרי שניצחו את ברזיל לטעמי הם הפיבוריטיים לזכות בטורניר ויבואו עם המון ביטחון". 


המאמן דידייה דשאן אישר במסיבת העיתונאים שכל הסגל יעמוד לרשותו, אבל בצרפת מדווחים שדווקא הכוכב הצעיר קיליאן אמבפה נעדר מהאימון המסכם. דשאן אמר לקראת המשחק: "אני מרוצה מאוד עבור תיירי הנרי שהוא מצליח. שיחקנו ביחד הנבחרת כשהוא היה צעיר. המצב הזה שהוא צריך להתמודד מולנו לא קורה לעתים קרובות, אבל הפעם הוא יהיה על הספסל מול הנבחרת של ארצו. הוא בטח לא ידע שמצב כזה יקרה לפני תחילת הטורניר כשהוא הצטרף לרוברטו מרטינס ולצוות האימון שלו".



נעדר? התקשורת הצרפתית מוטרדת מהאפשרות שהכוכב בן ה-19 לא ישחק (AFP)


על העלייה לגמר כסוג של נקמה על פספוס הזכייה ביורו ב-2016: "יש לנו אפשרות לשחק בגמר, אבל צריך לדאוג שלא נפספס אותה. אין לזה קשר בכלל לנקמה. יש לנו יותר ניסיון, אבל גם בלגיה מנוסה יותר מלפני שנתיים. אנגולו קאנטה? יהיה לו תפקיד במשחק, אבל עם שינויים קלים. הנבחרת שלי מוכנה לתסריטים שונים. לגבי הפציעה של סמואל אומטיטי? אני לא רואה שיש לו בכלל בעיה". 


סמואל אומטיטי היה בספק להתמודדות בימים האחרונים, אבל לדבריו של דשאן יהיה כשיר וכעת המאמן מתלבט האם לשחק באותו הרכב שניצח את אורוגוואי, או שמא יבצע שינוי אחד צפוי והוא החזרתו של בלז מאטוידי לאגף לאחר שריצה השעיה ובכך יוריד לספסל בחזרה את קורנטן טוליסו. ליל צייצה בטוויטר אזהרה ידידות לאדן הזאר שחקנה לשעבר לא להתאמץ נגד צרפת. "הוא השחקן שלנו, הוא גדל אצלנו, אנחנו תמיד בעדו, אבל מול צרפת אנחנו מבקשים ממנו להרגיע". בלגיה תחסר את מגן פאריס סן ז'רמן תומא מונייה המוצהב שהצטיין נגד ברזיל, היעדרותו עשויה לשנות את המערך של בלגיה ל-4-4-2 בו נאסר צ'אדלי יפתח באגף ימין ויאניק קראסקו באגף שמאל.

Il est notre étoile On l'aime, on l'a forgé, on lui a appris à briller. Mais demain, on aimerait qu'il arrête de scintiller ✨, le temps d'un match. Le temps de #FRABEL#AllezLesBleuspic.twitter.com/77DJuVWYKq

— LOSC (@losclive) July 9, 2018

צרפת הנוכחית היא שדרוג של הנבחרת ביורו 2016. עיתונאים ביקרו בעבר את דידה דשאן שלצרפת יש אלף פרצופים ואין לה זהות ברורה, אולם בטורניר הזה יש לה זהות וגם יכולת לשנות את עצמה לקראת כל משימה. בשלב הבתים הצרפתיים היו מעשיים, במשחק נגד ארגנטינה הלהיבו ומול אורוגוואי היו מאוד יעילים. היכולת החדשה של צרפת להתאים את עצמה ליריבות מעניקה לה יתרון על פני הנבחרות האחרות, כשהמערך משתנה ממשחק למשחק וכך גם הקצב שמוכתב.


לעומת זאת, מול הטריקולור ניצבת בלגיה המוכשרת אי פעם, שבנוסף ליכולות האדירות גם נחשבת למגובשת מתמיד. תכונה נוספת שלא הייתה להם בעבר היא העמידות והחוזק המנטלי, גם הודות לתרומה של עוזר המאמן תיירי הנרי והמאמן רוברטו מרטינס. שלישיית הקוסמים של "השדים", אדן הזאר, קווין דה בריינה ורומלו לוקאקו שידרגו את משחקם במונדיאל כאשר מרטינס מצא את השיטה שתוציא את המיטב לא רק מהכוכבים, אלא מכל 23 שחקני הסגל.



לוקאקו ופוגבה במדי מנצ'סטר יונייטד. מחר הם ייאבקו בחצי הגמר (AFP)


במסיבת העיתונים אמר רוברטו מרטינס: "זו הזדמנות מיוחדת עבור הנבחרת ובכלל עבור הכדורגל הבלגי. כשאתה בחצי גמר של טורניר כזה, זו הזדמנות שלא תמיד חוזרת. לכדורגל הבלגי שחקנים איכותיים ועם שכל, יש לנו קבוצה מחויבת של שחקנים שעוזרת אחד לשני כדי להגיע לשיא היכולת. בשנתיים האחרונות עבדנו קשה כדי למצות את הפוטנציאל ולהגיע לשיא היכולת שלנו בזירה הבינלאומית וכל מי שהיה מעורב תרם לכך. אנחנו רוצים לעשות את הכדורגל והעם הבלגי גאים בנו. העבודה של מארק וילמוטס (קודמו בתפקיד, י.ז) הייתה חיונית".


לצדו ישב קווין דה בריינה שהוסיף: "זה חצי גמר גביע העולם וברור שאני מצפה למשחק. זו תחרות שבה אם אתה מפסיד אז אתה לא יכול לתקן, אין דרך חזרה וזה תמיד מלחיץ, אבל אני מנסה לעשות את הכי טוב שלי בכל הזדמנות. אנחנו נבחרת התקפית, חזקה שרוצה לשחק כדורגל איכותי. יש לנו המון כישרון, אבל צריך גם מזל בחיים".



דה בריינה במסיבת העיתונאים. "צריך גם מזל" (AFP)


צרפת ובלגיה הן ללא ספק השתיים המוכשרות ביותר שנותרו ברוסיה, אולי לצד ברזיל הן גם האיכותיות ביותר שנחתו הקיץ ברוסיה, והריגוש לקראת ההתמודדות נמצא בשיאו. עבור צרפת יהיה זה חצי גמר מונדיאל לראשונה מאז 2006, בעוד בלגיה – שהדיחה את ברזיל ברבע הגמר – העפילה לשלב ארבע האחרונות לראשונה מאז 1986, בפעם האחרונה הפסידה במעמד זה 2:0 לארגנטינה והיא עדיין לא זכתה להופיע במשחק גמר. שתי הנבחרות שיחקו 74 פעמים ביניהן, אבל רק פעמיים במונדיאל. צרפת ניצחה בשני המפגשים (הפרש שערים: 3:7). 


בלגיה הנוכחית לא הפסידה 23 משחקים רצופים, הרצף הכי טוב מבין ארבעת הנבחרות שנותרו בחצי. למרות שרומלו לוקאקו כבש ארבעה שערים, "השדים האדומים" הם המגוונים ביותר במונדיאל הנוכחי כשכבר תשעה שחקנים שונים הבקיעו. רק איטליה ב-2006 וצרפת ב-1982 נהנו מיותר כובשים – 10 כל אחת.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי