יופ צוחק אחרון: היינקס חזר בגיל 72 ובאיירן שוב פורחת

יופ היינקס
יופ היינקס | AFP

המאמן חזר מפנסיה בשביל להצעיד את הבווארים אחרי פיטורי אנצ'לוטי ובתוך זמן קצר החזיר את הצבע לבוואריה. יסודות עתיקים כמו משמעת ברזל שוב באופנה, השחקנים מאוהבים וההנהלה מרוצה. האם זה יסתיים בטרבל נוסף?

(גודל טקסט)

מיק ג'אגר כבר בן 74. קית' ריצ'רדס בן 73 ושני החברים הנוספים ברולינג סטונס בני שבעים פלוס. הם עדיין מופיעים ויצאו למסע הופעות מחודש באירופה. אבל מה שנראה כמעט טבעי עבור חובבי המוזיקה בעולם, הכה בהלם אוהדים רבים של באיירן מינכן, לאחר שיופ היינקס בן ה-72 התבקש לחזור מהפנסיה ולהחליף עד סיום העונה את קרלו אנצ'לוטי.

זה באמת היה מוזר לראות את המאמן האחרון שזכה בטרבל האחרון של באיירן בעונת 2012/13 חוזר לאמן אחרי שכבר נפרדו ממנו לשלום בטקס מרגש באליאנץ ארינה, אבל חיידק האימון עדיין זורם בדם שלו. אז אם אתה בריא ונראה כמו היינקס, אתה רץ לכר הדשא. הוא לא הגיע לבדו לבאיירן – וכמו הרולינג סטונס הביא עמו את עוזריו פטר הרמן (65) והרמן גרלנד (63) שעבדו איתו בקדנציות קודמות בקבוצה הבווארית. שלושתם יחד, אגב, בני 200 בדיוק.

היינקס לא חשב פעמיים אחרי שנשיא באיירן הנס דיבר איתו על חזרה מהפנסיה והערב (21:45) יחגוג את משחקו הרביעי בקבוצה בגביע מול לייפציג במשחק חוץ אחרי שצבר שלושה ניצחונות בשלושת המשחקים שניהל עד כה. במשחק הראשון ניצח את פרייבורג 0:5, במשחק השני בליגת האלופות ניצחון 0:3 על סלטיק והמשחק השלישי היה ניצחון קטן בחוץ על המבורג 0:1.  מאה אחוזי הצלחה והפרש שערים 0:9. לגמרי לא רע, אבל יש עוד בעיות בדרך כמו פציעתו של תומאס מולר בשריר הירך. פציעה שתמנע ממנו לשחק מול לייפציג בליגה במשחק הקרוב ומול בורוסיה דורטמונד ובאלופות מול סלטיק בסקוטלנד.


היינקס. צוות בן 200 חזר מפנסיה והגביר את הקצב (AFP)

1,607 יום אחרי המשחק האחרון שלו עם באיירן מינכן בגמר בוומבלי נגד דורטמונד 1:2 בו זכה בצ'מפיונס ליג חזר היינקס לשחק במפעל שכל כך אהוב עליו. היינקס נרשם כמאמן הכי מבוגר שאימן אי פעם באלופות בגיל 72 ו-162 יום ואם יזכה שוב בתואר ללא ספק יהיה המבוגר ביותר שזכה בו. זאת מכיוון שבמאי 2018 יחגוג את יום הולדתו ה-73. קדמו לו ריימונד גוטהלס הבלגי שזכה עם מארסיי בתואר האלופות ב-1993 כשהיה בן 71 ו-231 יום והיינקס עצמו מדורג שני כשזכה בתואר הקודם בגיל 68 ו-16 יום. הוא גם אחד המאמנים הכי מבוגרים שאימן במפעל כשמירצ'ה לוצ'סקו עשה זאת שנה שעברה בגיל 71 פלוס.

בגיל 72 היינקס חווה גם נעורים חדשים. הוא לא מתגורר במינכן ונאלץ לעבור לבית מלון ולהיפרד מאישתו שעברה ניתוח בבברכה והזוג שאולי היה צריך להיות היום ב"דיור מוגן" ייפגש שוב בחווה שהיינקס מחזיק ליד דיסלדורף רק באמצע נובמבר. היינקס מעיד על כך מי שסבל יותר מכל מהחלטתו הוא הכלב שלו קנדו שהתרגל להליכות יומיות עם הפנסיונר החביב שאימן לראשונה את באיירן לפני 40 שנה. "הוא לא אכל יומיים אז שלחתי לו הודעה בווידאו והוא נבח פעמיים וזה היה כמו אישור עבורי לאמן את באיירן", גילה המאמן שנאלץ לעזוב את ביתו, 500 ק"מ ממינכן. בגרמניה כתבו שהמאמן צריך הרבה כח בגילו כדי להתמודד על מאבק משולש לאליפות גרמניה מול דורטמונד ולייפציג ואולי זכייה בליגת האלופות.


היינקס. הכלב "אישר" לו לחזור לבאיירן (AFP)

מיד אחרי שקיבל את באיירן בפגרת הנבחרות, הדיווחים היו שהשחקנים שנשארו בבאיירן החלו לחייך מהאימון הראשון, וזאת למרות שהיינקס הביא איתו ערכים של מאמנים מהזן הישן. האלמנטים החדישים כמו GPS , מדידות בלי סוף וטונות של דאטה ספורטיבי לא אופסנו בארון, אבל יחד איתם הביא היינקס משמעת ברזל וחינוך. "השחקנים יצטרכו להתרגל למשמעת שלי", אמר מיד כשהגיע. למרות זאת, אף אחד לא נבהל ורוב השחקנים הביעו את דעתם שהחילוף היה במקום.

בין השינויים שערך הקדים היינקס את שעת האימון מ-11 ל-10 בבוקר, והשחקנים צריכים להיות במתקן כבר בתשע. הוא עצמו יוצא מבית המלון שלו ב-7:30 ומגיע לאימון. גם העבודה באימון הוגברה: אימון כושר באורך 20 דקות, לעומת חמש דקות בלבד אצל מאמן הכושר האיטלקי ג'ובאני מאורי. האימון עצמו הוארך משעה לשעה וחצי. היינקס החליף גם את הרופא והחזיר את דוקטור הולגר בריוך, שעבד איתו בלברקוזן בין 2009 עד 2011.


היינקס ומולר. השחקנים משוכנעים שהחלפת אנצ'לוטי הייתה נחוצה (AFP)

המאמן הוותיק היה מודע לעובדה שהבעיה העיקרית של באיירן היא השוער. מנואל נוייר פצוע ושני השוערים שיש לקבוצה, סוון אולריך וטום שטרקה (שחזר מפרישה כמו המאמן) לא צברו מספיק דקות. היינקס נצפה נותן הוראות לאולריך במהלך האימון, והשוער אמר: "זה בסדר מבחינתי. הוא אומר לי איך לעמוד ומעיר לי". שני שינויים נוספים שעשה המאמן היו לתת את המפתחות לתומאס מולר, שקיבל תפקיד חופשי במגרש, בעוד ג'רום בואטנג יהפוך שוב לבוס במרכז ההגנה. על מולר אמר היינקס: "עבדתי איתו כדי שהוא יתרגל את כל התפקידים האפשריים. הוא צריך לחזור לכבוש שערים, זה חשוב".

היינקס אף הנהיג שני אימונים בשבוע לטיפול בפציעות והשחקנים מתמוגגים. טיאגו אלקנטרה אמר על כך: "נגד פרייבורג שיחקנו בפעם הראשונה זה זמן רב כמו קבוצה מאוחדת". גם מאטס הומלס התפעל: "הוא אומר לכל שחקן במדויק מה הוא רוצה ממנו. זה מדהים". בשבת שעברה הגיע הרגע הגדול של היינקס. הוא ניהל את משחקו ה-1,012 בבונדסליגה ובאיירן רמסה 0:5 את פרייבורג ורשמה את הניצחון הכי גבוה בליגה העונה. הוא אפילו עמד ב-46 מתוך 90 הדקות – לא עניין פשוט לאדם בגילו. עם זאת, צריך לזכור שהוא היה ספורטאי ענק ומדורג שלישי בכיבוש שערים בבונדסליגה עם 220 שערים, רובם כחלוץ מנשנגלדבאך.


היינקס ושחקני באיירן. המאמן מודע לבעייתיות בעמדת השוער (AFP)

המנג'ר הספורטיבי החדש של באיירן, חסן סליחמידז'יץ' בן ה-40, התרשם מהמאמן הוותיק ואמר: "הוא הגיע עם דעה מוצקה מה צריך לעשות. מיד באימון הראשון הבחנתי עד כמה השחקנים מפוקסים. היינקס מגיע מוקדם מאוד לאימון ואומר לשחקנים שלו בדיוק מה הוא מצפה מהם ומתקן אותם. הוא יודע איך להעביר מסרים לשחקנים שלו".

האם זה יעבוד לאורך זמן? בהנהלת באיירן בטוחים שהם עשו צעד גאוני. והיינקס? הוא פשוט נהנה מכל רגע. אחרי שהכריחו אותו לפרוש והביאו במקומו את פפ גווארדיולה, נראה שהמאמן בן ה-72 צוחק אחרון.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי