בוסים במלכוד: על הקושי של ראשי דורטמונד לפטר את פטר בוס

פיטר בוס
פיטר בוס | Gettyimages

האוהדים נגדו מנקודת הפתיחה, הגעגועים לטוכל גוברים ואפילו פתיחת העונה הטובה לא סייעה. יוכין על התסבוכת של הצהובים-שחורים עם המאמן, רגע לפני טוטנהאם (21:45 בספורט1) והדרבי שאליו ספק אם יגיע

(גודל טקסט)

אחרי ההפסד לשטוטגרט ביום שישי, ערך אתר האינטרנט הגרמני של "סקאי ספורטס" משאל בקרב הגולשים בנוגע להתאמתו של פטר בוס לתפקיד מאמן בורוסיה דורטמונד. 76 אחוזים הצביעו נגדו. דעת הקהל נחרצת לחלוטין ורוב האוהדים בצהוב-שחור כלל לא מבינים מדוע מונה ההולנדי מלכתחילה.

העזיבה של תומאס טוכל הייתה כואבת בפני עצמה. המאמן הצעיר הדומיננטי היה פופולרי בקרב הקהל, אך יחסיו המתוחים עם ההנהלה ועם חלק מהשחקנים גרמו לפרידה מוקדמת בתום שנתיים בלבד. עם זאת, היה ברור כשמש כי הפיטורים לא נעשו על רקע מקצועי נטו. מבחינת התוצאות וסגנון המשחק, דורטמונד של טוכל עמדה בציפיות והמאמן אף טיפח בהצלחה שחקנים צעירים ובראשם כוכב העל האמריקאי העולה כריסטיאן פולישיץ'. לאחר שהגיע יו"ר המועדון האנס-יואכים ואצקה להחלטה כי יש להחליפו, היורש היה חייב להיות חזק מספיק על מנת להשכיח את קודמו במהרה. הבחירה בבוס הדהימה את כולם, כי הוא פשוט לא עונה על דרישות הסף.

עם כל הכבוד לעונה אחת מרתקת באיאקס, במסגרתה איבד בוס את האליפות לטובת היריבה המושבעת פיינורד, אך העפיל לגמר הליגה האירופית, הרזומה שלו דל מדי על מנת להצדיק את פיטוריו של טוכל. הוא זכה לשבחים רבים על הפרוייקט שהקים בוויטסה לצד המנהל הספורטיבי מו אלאך ובילה מספר חודשים ספורים במכבי תל אביב. זה לא באמת מכין אותו לאתגרים בקבוצה שאמורה להיות המתחרה של באיירן מינכן בצמרת הכדורגל הגרמני, אבל ואצקה סבר אחרת. ביחד עם המנהל הספורטיבי הוותיק מיכאל צורק, הוא אישר לשלם לאיאקס דמי שחרור בגובה 5 מיליון יורו על מנת להביא את המאמן בן ה-53 מאמסטרדם, וזה רק העצים את התחושה כי מדובר בפארסה. הלחץ על בוס היה גדול מאוד עוד לפני שקיים את מסיבת העיתונאים הראשונה שלו.


בוס בעת הצגתו. לחץ גדול עוד לפני אימון הבכורה (Gettyimages)

לכן הפרשנים לא התרשמו מהתוצאות החיוביות במחזורים הראשונים. דורטמונד פתחה את העונה בבונדסליגה עם חמישה משחקים ללא ספיגה והשיגה בהם 13 נקודות, אך לוח המשחקים האיר לה פנים כאשר זימן מפגשים מול וולפסבורג, הרטה ברלין, פרייבורג, קלן והמבורג. גם נגד יריבות אלה בלטה העובדה כי הקבוצה חשופה מאוד בהגנה, כי המאמן דורש מרביעיית ההגנה לשחק רחוק מאוד מהשער, בעוד החלוצים לא מפעילים את הלחץ על מובילי ביעילות מספקת. המזל היה לצד בוס בליגה, אך אי אפשר היה להסתיר את המחדלים, והם בלטו במיוחד במהלך ההפסדים לריאל מדריד ולטוטנהאם בליגת האלופות, אשר העמידו את הקבוצה בפני פיאסקו אירופי. כאשר המזל נגמר גם בגרמניה, המשבר החל להעמיק במהירות מסחררת.

השאלות הקשות בתקשורת נשאלו, לפיכך, עוד כאשר בורוסיה הובילה את הטבלה. אחרי הפסד 3:2 ללייפציג ותיקו 2:2 דרמטי מול פרנקפורט, לצד 1:1 מביך בקפריסין מול אפואל ניקוסיה בצ'מפיונס-ליג, נטען כי המערך הטקטי של בוס לא מתאים לגרמניה ולכן כדור השלג ימשיך להתגלגל. טבעי אמנם לתת למאמן חדש זמן להתאקלם ולבסס את משנתו, אבל ההבדל בין בוס לטוכל גדול מדי כדי להבליג. ואצקה וצורק, האחראים למהלך, מצאו את עצמם במהרה במלכוד. הם נמצאים בסירה אחת עם בוס ולא יכולים להרשות לעצמם לפעול נגדו גם אם הם מבינים את גודל המחדל. הם גם מרגישים מחוייבים לאיש נעים ההליכות ולא רוצים לזרוק אותו לכלבים. מבחינת יחסי אנוש, בוס מוצא חן בעיניהם יותר מטוכל.

"הדיונים על עתידו של בוס סכיזופרניים. אנחנו מובילים את הטבלה, והפרשנים חושבים שהמאמן לא טוב. זה מגוחך", הצהיר צורק לפני חודש. "יש בסיס לשיתוף פעולה עם בוס והשיחות בינינו פתוחות. אנחנו משדרים על אותו גל ואין לי ספקות לגביו", טען ואצקה. אלא שהמציאות לא היטיבה עם הבוסים של בוס. פיאסקו רדף פיאסקו והעונה הידרדרה תוך שבועות לקרקס של ממש. בעוד באיירן, שפיטרה את קרלו אנצ'לוטי, שבה למסלול בזכות יופ היינקס על הקווים, בורוסיה המשיכה להתרסק.


"הדיונים על עתידו של בוס סכיזופרניים"'. בשלב זה הוא זוכה לגיבוי (AFP)

ההפסד הביתי לבאיירן 3:1 לבאיירן היה נחרץ ומוחלט ואליו הצטרפו ההפסדים בהאנובר ובשטוטגרט. אם זה לא מספיק, העונה האירופית גמורה אחרי 1:1 ביתי עלוב מול ניקוסיה. הנתון המדהים מכולם – אף קבוצה בבונדסליגה לא ספגה יותר מדורטמנוד בששת המשחקים האחרונים. שחקני ההגנה מבצעים טעויות מביכות ולא מרגישים נוח בלשון המעטה, אך בוס חוזר וטוען: "אני מאמין בשיטה ולא מתכוון לשנות אותה". השחקנים לקחו את האחריות על עצמם. "אנחנו עושים טעויות, ולא המאמן", אמר הקפטן מרסל שמלצר.

דיווחים בתקשורת מצביעים על תחושה אחרת לגמרי בחדר ההלבשה וההשעיה של הכוכב הגדול פייר-אמריק אובמיאנג בשל בעיות משמעת לא מבשרת טובות. החלוץ נופה מהסגל למשחק מול שטוטגרט באישור ואצקה וצורק, אבל עם אנדרה שורלה הפאתטי לא היה לבוס סיכוי אמיתי, והיכולת של שחקן נבחרת גרמניה לשעבר מעצימה את חוסר שביעות רצונם של האוהדים גם מההנהלה. ואצקה וצורק היו עד לא מכבר יקירי היציעים. לא עוד.

לכן, בעוד היתרון של באיירן על פני דורטמונד האמיר כבר לתשע נקודות ואפילו שאלקה עקפה בסיבוב את הצהובים-שחורים שהידרדרו למקום החמישי בטבלה, מעריכים שהמשך הכישלונות ייאלץ את ההנהלה לחתוך את החוט בינה לבין המאמן. העיתון "בילד" כבר הגדיר את בוס כ"הולנדי המעופף" והוא אכן צפוי לעלות על טיל אם דורטמונד תמעד בשני המשחקים הביתיים הקשים השבוע. הערב היא פוגשת את טוטנהאם וחייבת לנצח על מנת לשמור על סיכוי קלוש להעפיל לשמינית גמר ליגת האלופות (21:45, ישיר בספורטHD1). בשבת מצפה לה דרבי נגד שאלקה. ביום ראשון, משרת המאמן עשויה להיות פנויה.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי