אתלטיקו מאחוריך: ברצלונה של הקווקז רוצה להמשיך לחלום

מיצ'ל, קרבאח
מיצ'ל, קרבאח | אתר רשמי

מקבוצה אלמונית שנטשה עיר רפאים הפכה קרבאח למועדון מתקדם שמציג כדורגל סטייל פפ בניצוחם של המאמן גורבנוב והאקסים של מכבי חיפה, אנדולובו ומיצ'ל. הערב (19:00) אצל צ'לסי במאבק על הכרטיס לאירופית

(גודל טקסט)

גארה גאראייב הוא השחקן האהוב ביותר של קרבאח, ולא רק בגלל שהוא הקשר האחורי הדומיננטי שכמעט ולא מחמיץ משחקים ונמצא במועדון מאז שהוא זוכר את עצמו. גאראייב הוא הסמל האולטימטיבי בשל מקום הולדתו. באוקטובר 1992, הוא הגיח לאוויר העולם בעיר פוזולי בחבל נגורנו קרבאח. כאשר היה בן חודשים ספורים בלבד, נאלצה משפחתו לעזוב את הבית כאשר השטח נכבש על ידי כוחות ארמנים במסגרת מלחמה עקובה מדם.

מאז, הפכה פוזולי לעיר רפאים, בדיוק כמו אגדם, העיר בה שיחק עד לפני 24 שנה המועדון הגאה. הוא גורש מהמולדת וממשיך להתקיים בבאקו, מייחל ליום בו יתאפשר לו לחזור וממשיך לשאת את השם המקורי. אין בעולם הרבה קבוצות עם מטען פוליטי ורגשי עמוק יותר, והעפלתה של קרבאח לשלב הבתים בליגת האלופות היא לא רק סנסציה ספורטיבית. היא מסר לעולם.

1993 היתה שנה טרגית עבור התושבים האזרים של נגורנו קרבאח, אבל היא זכורה גם כשנת הדאבל של המועדון, כאשר המשחקים עוד התקיימו באיצטדיון הביתי המקורי. אחרי הגירוש הכואב, שמרה הקבוצה על הסגל, אבל נקלעה עם הזמן באופן טבעי לקשיים כלכליים, ועמדה לא פעם בסכנה קיומית בחיפוש אחרי ספונסורים. הצרות נמשכו עד 2008, אז מונה לתפקיד המאמן גורבן גורבנוב, אשר הפך תוך זמן קצר לאגדה.

ארסן ונגר לא העפיל עם ארסנל לשלב הבתים העונה, ולכן גורבנוב – תאמינו או לא – הוא המאמן הוותיק ביותר בצ'מפיונס-ליג, ובפער גדול. האיש שראוי כבר עכשיו לתואר גדול המאמנים האזרים בכל הזמנים יסגור בקרוב עשור במועדון, ועבודתו המדהימה הצעידה את הקבוצה בהדרגה מקבוצה זוטרה בליגה המקומית לכוח משמעותי בזירה האירופית.


גורבנוב. המאמן הכי ותיק בליגת האלופות העונה (Getty)

הוא היה חלוץ לא רע בימיו כשחקן, עם 14 שערים ב-67 הופעות בנבחרת אזרבגייג'אן, אך כישוריו על הקווים מרשימים בהרבה, ושנת המינוי סמלית במיוחד. גורבנוב הוא מעריץ מושבע של פפ גווארדיולה, אשר חתם בקבוצה הראשונה של ברצלונה ב-2008, ומיישם את תורת אחזקת הכדור ושליטה בקצב המשחק. לא לחינם קיבלה קרבאח את הכינוי "ברצלונה של הקווקז".

הסגנון הזה אף הניב הצלחות מיידיות, אשר התגברו אחרי ההשתלמות שעבר גורבנוב אצל גווארדיולה בקאמפ נואו ב-2012. שיחות מעמיקות עם הגורו שלו סייעו לשדרג את הקונספט, וקרבאח הפכה לבלתי ניתנת לעצירה. האליפות הראשונה הגיעה ב-2014, ומאז היא שולטת באופן בלעדי בליגה האזרית עם 4 אליפויות רצופות, גם כובשת לבבות ומגייסת אוהדים חדשים שאינם מזוהים בהכרח עם חבל נגורנו קרבאח.

בניצוחו של המאמן, שקיבל את התפקיד בגיל 35 עם סימני שאלה רבים מעל ראשו, קרבאח הפכה לקבוצה של אזרבייג'אן כולה. לא מקרי, אם כך, כי גורבנוב מונה למאמן הלאומי בתחילת החודש, במקומו של רוברט פרוסינצ'קי הקרואטי. זה התאפשר רק כאשר הנהלת קרבאח אישרה זאת, כי היא לא היתה מוכנה לוותר על המאמן האהוב.


אנדלובו. נכנס לספרי ההיסטוריה של אזרבייג'אן (Getty)

גם גורבנוב ממש לא רצה לעזוב, בוודאי לא בעיצומו של קמפיין היסטורי בליגת האלופות. הקבוצה כבר ידעה ימים יפים בליגה האירופית, רשמה במשך השנים נצחונות על רוזנבורג הנורבגית, ויסלה קראקוב הפולנית, טוונטה ההולנדית ויאנג בויז השווייצרית. מאז 2014, היא העפילה שלוש פעמים ברציפות לשלב הבתים במפעל השני בחשיבותו ביבשת, וזכתה להתמודד עם אינטר, טוטנהאם, מונאקו ופיורנטינה.

הניסיון העשיר שצברה הכין אותה להגשמת החלום, עליו דיברו גורבנוב ושותפיו כבר מזמן. העונה, עם הניצחונות במוקדמות על שריף טירספול וקופנהאגן שנקלעה למשבר בעיתוי הנכון מבחינת קרבאח, החלום הפך למציאות.

ויש משהו אירוני בכך ששני אקסים של מכבי חיפה הם שחקני מפתח בחוויה המרגשת. דינו אנדלובו, שעזב את יעקב שחר בינואר 2014 וטען כי הקדנציה שלו בשורות הירוקים התקצרה בשל גזענות, הוא אחד הגיבורים הגדולים ביותר של ההעפלה. אחרי 0:1 על קופנהאגן במשחק הראשון בפלייאוף, היה זה החלוץ הדרום אפריקאי שהבקיע את שער החוץ היקר בגומלין בדנמרק, בהפסד 2:1 שכולו ניצחון. אנדלובו גם התכבד לבשל את השער הראשון אי פעם של קרבאח בליגת האלופות, במשחק הביתי הראשון בשלב הבתים, בו הפסידו האזרים 2:1 לרומא.


גריזמן. מי היה מאמין שקרבאח תוכל לעקוף את אתלטיקו? (Getty)

הקבוצה של אוזביו די פרנצ'סקו היתה ברת מזל לצאת מבאקו עם שלוש נקודות, והתוצאות רק השתפרו מבחינת החבורה של גורבנוב בהמשך. הוא השיג שתי תוצאות תיקו יוקרתיות במיוחד מול אתלטיקו מדריד של דייגו סימאונה, ועבור אוהדי ברצלונה החגיגה הזו אפילו מתוקה יותר. אחרי 0:0 בבירת ספרד, את השער המתוק ב-1:1 באזרבייג'אן כבש לפני 3 שבועות מיצ'ל, שנזרק ממכבי חיפה בקיץ 2015 אחרי עונה אחת בלבד.

הקשר הספרדי הוגדר כפלופ בכרמל, אבל הוכיח בקרבאח את הפוטנציאל המשמעותי שלו, וגם את יכולת הכיבוש. במדים הירוקים, היה למיצ'ל שער ליגה בודד, אבל באזרבייג'אן הוא פורח בכל החזיתות, וכבש 5 שערים במסגרות האירופיות בשנתיים האחרונות.

הערב תתייצב קרבאח למפגש מול צ'לסי – האימפריה היחידה שהביסה אותה העונה, 0:6 בסטמפורד ברידג', והפעם הביטחון העצמי יהיה גבוה יותר. גורבנוב מאמין, באמת ובתמים, כי בכוחו להקדים את אתלטיקו במאבק על המקום השלישי המוביל לליגה האירופית, והוא מוכן לקרב הטקטי מול אנטוניו קונטה.

גורבנוב יודע שזה עלול להיות המשחק הבית האחרון של המועדון בליגת האלופות, כי החזרה לא תהיה טריוויאלית, אבל עבור מועדון שמייצג עיר רפאים וחבל כבוש זו לא הבעיה הגדולה ביותר. הם עדיין שומרים את התקווה כי ליגת האלופות תגיע גם לאגדם הנטושה.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי