כישלון או קאמבק מפואר: המבחן הגדול של פפ גווארדיולה

פפ גווארדיולה
פפ גווארדיולה | AFP

האיש שמתיימר להיות המאמן הטוב בעולם יאריך את הרצף ללא זכייה באלופות לשבע שנים, אלא אם יביס הערב (21:45) את ליברפול וימחק את ה-3:0 מאנפילד. ההיסטוריה מגלה שיש למנצ'סטר סיטי סיבה לדאגה. יוכין מנתח

(גודל טקסט)

כאשר אתה לא רגיל להפסיד, אתה גם לא ממש מנוסה בקאמבקים. זו המציאות בפניה ניצב פפ גווארדיולה ואותה הוא צריך לשבור כדי למנוע מהעונה של מנצ'סטר סיטי להפוך לסוג של כישלון כבר הערב (21:45). יש בזה משהו ביזארי, כי למרות ההפסד הדרמטי והלא מצודק בדרבי למנצ'סטר יונייטד בשבת (3:2), היא נמצאת בדרך הבטוחה לאליפות קלילה – אבל כאן בדיוק טמונה הבעיה.

האליפות כה קלילה שהיא מזכירה את הימים העליזים של פפ בבאיירן מינכן, שם התוצאה הייתה ידועה עוד לפני פתיחת הבונדסליגה. ואם זה המצב, הרי שהאליפות גם לא מוערכת מספיק. זה החוק – אם אתה טוב מדי, האתגרים הפשוטים לכאורה מובנים מאליהם. לכן המטרות של מנצ'סטר סיטי השתנו במהלך העונה. באוגוסט היו האוהדים והבעלים חותמים בשמחה על זכייה באליפות בלבד. כאשר המשימה הזו הושלמה מעשית בערך בינואר, העניין התרכז אך ורק בליגת האלופות – המפעל בו המועדון טרם טעם הצלחה. הרי למען התארים האירופים הוחתם גווארדיולה מלכתחילה, לא?

כעת, אחרי שבוע קשה מאוד מבחינה מורלית, יש צורך לאסוף את השברים ולצאת למשימה הגדולה. תבוסה 3:0 באנפילד במשחק הראשון גרמה לגווארדיולה לשקול לתת מנוחה לשחקני מפתח בדרבי, אבל זה לא הסתייע. אפשר היה להביס את החבורה של ז'וזה מוריניו במחצית הראשונה, אבל ראחים סטרלינג החמיץ בשלומיאליות, השדים האדומים חזרו בניצוחו של פול פוגבה, והמאמן הקטלוני שלח למערכה את קווין דה בריינה, קון אגוארו וגבריאל ז'סוס. גם הם התעייפו, פיזית ומנטלית, לקראת הערב הגורלי מול האדומים של יורגן קלופ. התכולים זקוקים לקאמבק מפואר בסגנון ברצלונה מול פריז סן ז'רמן בשמינית הגמר בעונה שעברה. הפיאסקו באנפילד שקול לרביעיה שספגה בארסה בעיר האורות, גם אם מדובר בשער אחד פחות – פשוט כי ליברפול טובה וחסינה יותר מהפריזאים.


פפ ניסה להציל את הדרבי, אך ללא הצלחה (Gettyimages)

גווארדיולה מחכה לסוג של נס בסגנון ניימאר וסרג'י רוברטו, והוא יודע שזה לא בשמיים. "אני היחיד שמאמין, ואחדיר את האמונה הזו בשחקנים", הוא הבטיח כבר במסיבת העיתונאים בליברפול. אמונה לחוד ומעשים לחוד, כי ההיסטוריה מגלה כי גווארדיולה לא חוזר מהפסדים.

.
בחצי הגמר ב-2010, בקרב המתוקשר והמר מול אינטר של מוריניו, הפסידה ברצלונה בסן סירו 3:1 במופע הגדול של ווסלי סניידר ודייגו מיליטו. בגומלין, למרות ההצגה המרושעת של סרחיו בוסקטס, ההרחקה הביזארית של טיאגו מוטה ושליטה מוחלטת במרכז המגרש, רק ג'רארד פיקה השכיל לכבוש שער מסכן אחד בדקות האחרונות, ו-0:1 לא הספיק. המיוחד המשיך לזכייה בגביע בסנטיאגו ברנבאו, גווארדיולה נחל את המפלה המשמעותית הראשונה כמאמן.

ב-2012 הפסידה בארסה בחצי הגמר בסטמפורד ברידג', 1:0 במשחק הראשון. על הנייר, הנזק לא היה משמעותי, והקטלונים היו פייבוריטים ברורים בגומלין מול יריבה בעונת משבר, עם מאמן טירון בדמותו של רוברטו די מתיאו על הספסל. התוצאה ידועה – צ'לסי יצאה עם 2:2 סנסציוני מקאמפ נואו למרות ההרחקה של ג'ון טרי, והמשיכה לזכייה בגביע. פפ נפרד מהקדנציה בברצלונה בידיים ריקות.


ליאו מסי עם בוסקטס ופברגאס. גם מול צ'לסי זה התפוצץ לפפ (Gettyimages)

בעונתו הראשונה בבאיירן מינכן, הפסיד גווארדיולה ב-2014 בחצי הגמר במשחק הראשון, 1:0 מול ריאל מדריד בסנטיאגו ברנבאו. גם אז נחשבו הבווארים לפייבוריטים לקראת הגומלין, אבל הנסיבות היו טרגיות מדי. מותו של החבר הקרוב טיטו וילאנובה השפיע עמוקות על המתרחש והלבנים חגגו באליאנץ ארנה עם 0:4 מכונן. התוצאה לא עמדה בספק אחרי צמד בזק של סרחיו ראמוס, וגם כריסטיאנו רונאלדו הוסיף צמד משלו לתבוסה המביכה.

ב-2015, הובס גווארדיולה במפגש המרתק מול האקסית ברצלונה, 3:0 בקאמפ נואו כאשר ליאו מסי התעלל בג'רום בואטנג, ולא הייתה משם תקומה. על אף ההצהרות הגדולות והניסיון לייצר אווירה של קאמבק אפשרי אחרי שער מוקדם של מדהי בנעטיה, הכל התרסק עוד במחצית הראשונה. ניימאר סגר את הסיפור עם צמד והניצחון 2:3 היה לפרוטוקול בלבד. בחלוף שנה, שוב הודח גווארדיולה בחצי הגמר, הפעם אחרי שהפסיד 1:0 לאתלטיקו במדריד במשחק הראשון. בגומלין ניצחה באיירן 1:2, אך זה לא הספיק.


גווארדיולה אחרי ההדחה ב-2015 (Gettyimages)

הדפוס מעניין – בכל הפעמים הודחו קבוצותיו של גווארדיולה אחרי הפסדי חוץ במשחק הראשון. הגומלין תמיד היה בביתו, אך זה לא הועיל. מצד שני, זה תמיד קרה בחצי הגמר. כאשר ההפסדים מתרחשים בשלב מוקדם יותר, יש אפשרות לתקומה. ב-2011 הפסידה בארסה של גווארדיולה 2:1 באיצטדיון האמירויות לארסנל, אבל ניצחה 1:3 בגומלין אחרי הרחקה שערורייתית במיוחד של רובין ואן פרסי והמשיכה לזכייה בתואר. ב-2015, לפני המפלה בברצלונה, הפסידה באיירן ברבע הגמר 3:1 בפורטו, אבל חזרה עם 1:6 קליל במינכן בגומלין.

וזו צריכה להיות השאיפה גם הפעם. 1:6 מזכיר לגווארדיולה את פורטו. הוא מזכיר לו את בארסה נגד סן ז'רמן בעונה שעברה. וזה מזכיר אפילו את ה-0:5 על ליברפול בתחילת העונה בפרמייר-ליג, אחרי שסאדיו מאנה ספג כרטיס אדום בגין בעיטת קונגפו בצווארו של אדרסון. אם יעשה זאת, גווארדיולה יציל את העונה. אם ייכשל, הוא יאריך את הרצף ללא זכייה בליגת האלופות ל-7 שנים תמימות, וזה בהחלט יותר מדי עבור האיש שמתיימר להיות המאמן הטוב בתבל.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי