מפלצת כדורגל: לוסיאן פאברה מצעיד את דורטמונד לעונה אדירה

לוסיאן פאברה
לוסיאן פאברה | Gettyimages

קחו מאמן שמתמחה בעבודה עם שחקנים צעירים, ערבבו עם כישרונות אדירים ומרקו רויס - וקיבלתם את הקבוצה הכי לוהטת באירופה. הערב הם נגד אתלטיקו מדריד, בשבת מחכה להם באיירן מינכן. יוכין על שידוך מושלם

(גודל טקסט)

כאשר הועזב תומאס טוכל מבורוסיה דורטמונד במאי 2017, סומן באופן מיידי לוסיאן פאברה כיורש המועדף. זה לא התאפשר כי ניס סירבה בתוקף לשחרר את המאמן השווייצרי, והמועדון נאלץ ללכת על תוכנית אלטנרטיבית. פטר בוס פותה מאייאקס ונכשל באופן מוחלט. פטר שטוגר האוסטרי, שהוזעק להציל את העונה, עשה זאת בהצלחה יחסית והעלה את הצהובים-שחורים לליגת האלופות, אך האוהדים ממש לא התחברו אליו ובחלק מהמשחקים נראתה הקבוצה אובדת עצות. לכן יצאה דורטמונד שוב לשוק כדי לחפש מאמן חדש, ושוב פאברה היה במקום הראשון ברשימה. הפעם היא השיגה אותו – ותראו עד כמה השידוך הזה מושלם.

רק שלוש קבוצות בליגות הבכירות באירופה טרם הפסידו משחק באף מסגרת, רק שתיים מהן משתתפות בליגת האלופות – יובנטוס ודורטמונד. בורוסיה מובילה בבונדסליגה עם 24 נקודות ו-30 שערי זכות בעשרת המחזורים הראשונים, ביתרון ארבע נקודות על פני באיירן מינכן, כך שהיא תישאר בוודאות בפסגה גם אחרי משחק העונה הענק מול האלופה בשבת הקרובה. בליגת האלופות, היא כבר הבטיחה מעשית את הכרטיס לשמינית הגמר עם שלושה ניצחונות רצופים, כולל 0:4 מכונן על אתלטיקו מדריד. לא צחוק, זה  היה ההפסד הגבוה ביותר של דייגו סימאונה בצ'מפיונס ליג. בעצם, הרביעייה היחידה שספגה אתלטיקו בעידן צ'ולו היתה בגמר מול ריאל מדריד ב-2014, אך אז זה קרה בהארכה. ב-90 דקות מדובר בתקדים.

אתלטיקו תחשוש מאוד כאשר תארח הערב (שלישי, 22:00) את החבורה הלוהטת של פאברה, אשר הסתפקה אמנם בשער בודד בשבת כאשר ניצחה 0:1 בוולפסבורג, אך הציגה שוב כדורגל התקפי סוחף ומהפנט. הסגל הצעיר והרענן הזה לא יודע שובע,  הכוכבים בצהוב-שחור שורפים את המגרש. גם בבאיירן, שנקלעים למשבר משמעותי, יש דאגה אמיתית. היא סברה כי האליפות בכיסה, כרגיל, עוד לפני שהעונה החלה, אך כעת מתברר שמתפתח מאבק מול יריבה נחושה, שצברה תנופה אדירה.


עדיין בלתי מנוצחת בליגה. בורוסיה דורטמונד (Gettyimages)

אז איך זה קרה? פשוט כי דורטמונד היא מועדון יציב, שמנוהל היטב. המנכ"ל האנס יואכים ואצקה והמנהל הספורטיבי מיכאל צורק עובדים כבר שנים רבות בהרמוניה מושלמת. יש לבורוסיה סגנון משחק מובהק ומוגדר היטב. יש לה אסטרטגיה ברורה, ובמרכזה קידום שחקנים צעירים עם פוטנציאל גבוה. כאשר מגיע מאמן שמתאים כמו כפפה ליד מכל הבחינות, אפשר לצפות לתוצאות מזהירות. במועדון ידעו זאת, ולכן כה חשקו בפאברה כבר לפני שנה. ובעקבות כך הציפיות ממנו היו כה גבוהות. ובכל זאת, הוא הצליח להתעלות אפילו על התחזיות האופטימיות ביותר בשלב זה.

כדי להבין עד כמה פאברה תפור על דורטמונד, חשוב להבין שהוא האחראי המרכזי לנסיקת הכוכב הגדול ביותר שלה. מרקו רויס לא היסס להכריז: "לוסיאן הוא המאמן הטוב ביותר שהיה לי". עבור שחקן שפרח בתקופת יורגן קלופ, זו הצהרה כבירה, אך הגיונית ביותר. כי הרי רויס נזרק בזמנו מהאקדמיה של דורטמונד, התחשל בליגה השלישית ועשה את צעדיו הראשונים בבונדסליגה במנשנגלדבאך. בשלהי עונת 2010/11 הייתה הקבוצה בדרך לירידה, אך אז הגיע פאברה, הציל אותה כנגד כל הסיכויים, והצעיד לצמרת הגבוהה כבר ב-2011/12. בהדרכתו הפך רויס לסופר סטאר ונמכר לדורטמונד. על הדרך, זרק פאברה למים העמוקים גם את השוער בן ה-18 מארק-אנדרה טר שטגן – וגם כאן פגע בול. כיום הוא אחד הטובים בתבל בין הקורות של ברצלונה.

פאברה אוהב לעבוד עם צעירים. כאשר הצטיין במולדתו בציריך, הוא העניק את סרט הקפטן לבלרים דז'מאילי שהיה בן 19. בהרטה ברלין, אותה הקפיץ לגבהים מפתיעים, הוא התבסס על שלד צעיר. ואחרי ההצלחה המסחררת בגלדבאך, הוא עשה חיים משוגעים גם בניס, בין היתר בזכות הקידום של הבלם מלאנג סאר שערך הופעת בכורה בגיל 17 והפך לבאנקר בהרכב.


לוסיאן פאברה עם מרקו רויס בבורוסיה במנשנגלדבאך (Gettyimages)

בדורטמונד, יש לו סוללת כישרונות שמתחילים את דרכם. ג'יידון סאנצ'ו, הקיצוני האנגלי שנולד בשנת 2000, הוא אחד הכוכבים הגדולים בעולם בגילו. הדני בן ה-19 יאקוב ברון לארסן עושה התקדמות אדירה. גם האמריקאי כריסטיאן פולישיץ' בן 20. הבלם הצרפתי עבדו דיאלו שנרכש ממיינץ רק בן 22. בן ארצו, דן-אקסל זגאדו, בן 19. המגן הספרדי-מרוקאי אשרף חכימי, שהושאל מריאל מדריד – בן 19. כולם מרוויחים המון מהשיעורים של פאברה שידוע כדקדקן אשר שם לב לפרטים הקטנים ביותר ומסוגל להעניק טיפים שמתאימים לכל שחקן.

פאברה מסוגל לאלף גם שחקנים בעייתיים. אקסל ויטסל איבד המון מוטיבציה בתקופתו ברוסיה ובסין, אבל עבור מאמן שהוציא את המיטב ממריו באלוטלי בניס אין משימות בלתי אפשריות, והבלגי מספק בינתיים עונה פנטסטית. גם תומאס דלייני הדני שהצטרף מברמן התאקלם במהירות שיא. על פאקו אלקאסרשמפציץ בלי הכרה אחרי שהשתחרר מהלחץ בו היה נתון בברצלונה, כבר נאמר רבות. על התזמורת הזו מנצח רויס שמאושר עד הגג מחידוש שיתוף הפעולה עם המנטור האהוב. וכשרויס מחייך, כל דורטמונד מחייכת.

מובן שעדיין מוקדם לצאת בהצהרות חד משמעיות בתחילת נובמבר, אך נכון לעכשיו יש הרבה מאוד סיבות לאופטימיות. גם האוהדים הנייטרלים מקבלים הנאה טהורה מצפיה במשחקים המרתקים של בורוסיה. הערב, במדריד מול אתלטיקו, אנחנו עשויים לקבל קונצרט נוסף, ובשבת זה יהיה מעדן אמיתי מול באיירן, ללא קשר לתוצאה הסופית.


ג'יידון סאנצ'ו. פורח תחת הדרכתו של לוסיאן פאברה (Gettyimages)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי