כל הנציגות האנגליות עלו לשמינית הגמר. אבל לאף אחת מהן אין סיבה לחייך

מוחמד סלאח
מוחמד סלאח | Gettyimages

סיטי, ליברפול, טוטנהאם ויונייטד ליקטו אשתקד 53 נקודות בשלב הבתים של ליגת האלופות והפסידו רק שלוש פעמים, לעומת 40 נקודות העונה ושמונה הפסדים. יוכין מנסה לברר: מה קרה?

(גודל טקסט)

בממלכה חוגגים – כל נציגות פרמייר-ליג עלו לשמינית גמר ליגת האלופות, בפעם השניה ברציפות. בכך מבססת לכאורה אנגליה עליונות על פני יריבותיה, כי זו הליגה היחידה שלא איבדה אף קבוצה בדרך ל-16 האחרונות במפעל.

ליברפול וטוטנהאם הקדימו בסיומת דרמטית יריבות איטלקיות, מנצ'סטר יונייטד גברה במירוץ על ולנסיה כבר לפני שבועיים ומנצ'סטר סיטי עלתה ללא בעיות מיוחדות בבית מרתק ומאוזן. הכסף מדבר והאנגלים מפטנזים על זוכה ראשונה בצ'מפיונס-ליג מאז השדים האדומים ב-2008. אחרי הכל, ריאל מדריד במשבר, ברצלונה לא מרשימה, ובאיירן מינכן בקריסה. התחרות פתוחה יותר מתמיד, וסוכנויות ההימורים הציבו את קבוצתו של פפ גווארדיולה כפייבוריטית להניף את הגביע ב-1 ביוני.

 

ואולם, יש גם דרך נוספת להתבונן בתמונה: בהשוואה לעונה שעברה קל להבחין בנסיגה משמעותית אצל האנגליות. ארבע הנציגות של אנגליה ליקטו אשתקד 53 נקודות בצוותא בשלב הבתים, והפסידו במצטבר שלוש פעמים בלבד. העונה צנח מספר הנקודות ל-40, בעוד מספר ההפסדים האמיר לשמונה. אלה הבדלים משמעותיים ביותר, והם רומזים על כך שפרמייר-ליג הופכת לתחרותית פחות עם הזמן. אם ליברפול דורסת אותה בקלילות עם מאזן קרוב לשלמות ו-6 שערי חובה ב-16 משחקים, אך נתקלת במצוקה אמיתית בזירה האירופית – זה לא דבר של מה בכך.

הרי מאזן החוץ של ליברפול בליגת האלופות מחפיר – 0 עגול. הקבוצה שמבססת את הסגנון על מעבר מהיר להתקפות, כמעט ולא באה לידי ביטוי בהפסד 1:0 בנאפולי, היתה היחידה שהפסידה בסרביה לכוכב האדום בלגראד, והתפרקה גם מול פריז סן ז'רמן. באנפילד התמונה היתה הפוכה: הקטארים הובסו ללא תנאי, גם אם שער הנצחון הגיע רק בזמן פציעות. לכוכב האדום לא היה סיכוי וגם שלוש הנקודות מול נאפולי היו מוצדקות מאוד, אבל העובדה כי נדרשה הצלה הירואית של אליסון בדקה ה-93 כדי להבטיח העפלה עם המון מזל צריכה להדאיג את הפינאליסטית שלא תהיה מדורגת בהגרלת שמינית הגמר.


מאזן חוץ מחפיר בליגת האלופות. ליברפול 

גם על הקאמבק הנהדר של טוטנהאם כדאי להסתכל בביקורתיות. אמנם, התרנגולים הצליחו לפלס את דרכם לשמינית הגמר, אחרי שפתחו את עם הפסדים בשני המחזורים הראשונים, אבל זו הרי בעיה בפני עצמה. הם לא השכילו לשמור על היתרון מול אינטר בסן סירו, והפסידו בצדק. ברצלונה, שהגיעה לוומבלי עם הרבה מוטיבציה, לא הותירה להם סיכוי.

בסופו של דבר, ניצחון דרמטי על השחורים-כחולים השאיר להם סיכוי סביר לקראת מחזור הנעילה ביום שלישי, אבל נדרש ניצחון בקאמפ נואו מול הרכב לא אופטימלי של בארסה שכבר הבטיחה את הפסגה. הניצחון הזה לא הושג. למעשה, גם תיקו הגיע רק בדקות האחרונות והלונדונים עלו רק בזכות 1:1 סנסציוני של איינדהובן במילאנו. אפשר להגדיר את אינטר כלוזרית, אבל זה לא ממש הופך את טוטנהאם לווינרית.


ממש לא ווינרית. טוטנהאם

מצבה של מנצ'סטר יונייטד חמור אף יותר. היא חיכתה עד לדקה ה-90 במשחק האחרון באולד טראפורד מול יאנג בויז כדי להימנע מהיסטוריה מטורפת – ז'וזה מוריניו היה קרוב מאוד לסיים את כל שלב הבתים ללא שער זכות ביתי. באופן כללי, הפגינו השדים האדומים משחק התקפה מזעזע והצליחו להקדים את ולנסיה בעיקר בזכות 1:2 מפתיע על יובנטוס באיטליה, שהושג עם שני כדורים נייחים בדקות האחרונות.

אתמול, כאשר הפסד של יובה בשווייץ העניק ליונייטד הזדמנות לא צפויה לעלות למקום הראשון, היא ממש לא ניצלה אותה והפסידה בספרד בצדק רב. הבעיטה הראשונה של יונייטד למסגרת השערו של לנסיה נרשמה רק בדקה ה-72, ועם זה אי אפשר לטפח אופטימיות לקראת שמינית הגמר.


משחק התקפה מזעזע. מנצ'סטר יונייטד

אפילו עבור מנצ'סטר סיטי, העונה הנוכחית בעייתית משמעותית בהשוואה ל-2017. בעונה שעבר הקבוצה ניצחה בחמשת המשחקים הראשונים בשלב הבתים. הפעם היא הפסידה, בצדק, במחזור הפתיחה לליון – ונזקקה לשערים מאוחרים על מנת למנוע מבוכה גם בהופנהיים ובמפגש השני מול הצרפתים. רק שני נצחונות משכנעים על שחטיור דונצק הבטיחו לה העפלה כבר לפני שבועיים, אבל זה לא יספיק מול יריבות חזקות יותר באביב. המשימה באירופה נראית קשה הרבה יותר מאשר באנגליה – כמעט כרגיל אצל התכולים.

בעונה שעברה סיימו סיטי, ליברפול ויונייטד במקומות הראשונים בבתים שלהן. הפעם, רק גווארדיולה מדורג בפסגה, בעוד יתר שלוש הנציגות האנגליות הסתפקו בסגנות ועשויות לקבל הגרלה מאתגרת בשמינית הגמר – פורטו היא האופציה "הנוחה" היחידה, וגם היא מסוגלת להפתיע. לפי התקנות של אופ"א, מפגשים בין קבוצות מאותה מדינה בלתי אפשריים בשלב זה, ולכן סיטי תוגרל מול אתלטיקו מדריד, רומא, איאקס או שאלקה – והיא עשויה להיות היחידה שתגיע למפגשים כפייבוריטית.

בעונה שעברה היתה המולה תקשורתית לא מבוטלת סביב העפלתן של כל הנציגות האנגליות, אבל היא הסתיימה במהרה: יונייטד וצ'לסי הודחו בשמינית הגמר, בעוד ליברפול וסיטי הוגרלו זו מול זו ברבע הגמר. הפעם, המציאות מורכבת אף יותר והתוצאה עלולה להיות מעודדת אף פחות. מצד אחד, בהחלט קיים סיכוי מסוים לשבור את הבצורת. מצד שני, הציפיות חייבות להיות ריאליות. הליגה האנגלית עדיין לא שולטת בליגת האלופות. רחוק מאוד מכך.


באירופה, כרגיל, הרבה יותר קשה לה. מנצ'סטר סיטי

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי