לא פה ולא שם: הסיטואציה הבעייתית של נאבי קייטה

נבי קייטה
נבי קייטה | טוויטר

קשרה הגינאי של לייפציג רצה לעבור לליברפול כבר הקיץ, אך רד בול לא הסכימה ולכן השחקן יאלץ להמתין עוד שנה. האם הכוכב בהתהוות יצליח לשלוט ביצריו עד הקיץ הבא? יוכין מנתח

(גודל טקסט)

ליברפול תתארח אצל מנצ'סטר סיטי מחר (שבת, 14:30, ספורט1), והשאיפה הגדולה של יורגן קלופ הייתה להעניק את הבכורה בהרכב לנאבי קייטה בקרב הגדול. במשך כל הקיץ רדפו האדומים אחרי הקשר יוצא הדופן של לייפציג, אך נאלצה בסופו של דבר להסתפק בעסקה שתביא אותו לאנפילד רק בעוד שנה. האם זה משתלם לכל הצדדים?

לפי הדיווחים, הן באנגליה והן בגרמניה, הכוכב בן ה-22 השתוקק לעבור כבר עכשיו. הוא הודיע על כך לגורמים הרלוונטיים, וההמולה הייתה גדולה כאשר לייפציג קיבלה החלטה עקרונית למנוע זאת, ללא קשר למחיר. בתחילת מחנה האימונים לקראת העונה החדשה, העצבים אפילו גרמו לקייטה לתקל בחריפות את דייגו דמה באימון הקבוצה, ולפצוע אותו. המאמן, ראלף האזנהוטל, הפסיק אז את האימון והמועדון הכריח את קייטה להתנצל בפני חברו. אחרי הסולחה, העניינים בחדר ההלבשה חזרו לשגרה, אך הקפטן, ווילי אורבן ציין: "נאבי עבר את הגבול. אי אפשר לעשות דברים מסוג זה בשום אופן".

האם היה זה התסכול שהביא את קייטה, בחור שקט ומופנם בדרך כלל, להתפרץ? כמה זמן לקח לו להפנים שהוא יידרש לחכות שנה נוספת להגשמת החלום? בהתחלה הציעה ליברפול 57 מיליון ליש"ט תמורתו, לאחר מכן עלתה ההצעה ל-66 מיליון, 75 מיליון ואף 80 מיליון. ללייפציג זה לא הזיז. קונצרן רד בול לא יזם את הפרויקט השאפתני והמיוחד שלו למטרות רווח, אלא לקידום המותג באמצעות כדורגל במקומות שונים בעולם. היא גם עשתה זאת בתבונה, בלי לקנות כוכבים מוכרים תמורת סכומי עתק, אלא טיפחה שחקנים צעירים ואלמונים יחסית והצעידה אותם לגדולה. כעת, כשהם הפכו למפורסמים, אין לה כל כוונה להפוך אותם מידית למזומן. בניגוד למועדונים רבים מאוד, אשר מתפרנסים ממכירת כישרונות, המציאות הכלכלית של לייפציג שונה בתכלית.

היא עלתה לבונדסליגה לראשונה בתולדותיה רק לפני שנה, וכבר בעונת הבכורה סיימה כסגנית האלופה. לקראת ההשתתפות ההיסטורית בליגה האלופות, היא זקוקה לסגל יציב, והמנהל הספורטיבי ראלף ראנגניק – איש מקצוע מופלא שאחראי גם על בניית האימפריה של הופנהיים בתחילת דרכה – הצהיר חד משמעית: "נאבי קייטה ואמיל פורסברג הם שחקני מפתח שנחוצים לנו בליגת האלופות". המנהל הספורטיבי גם האשים את סביבתו של הגינאי בהפעלת לחץ.

נאבי קייטה. נמצא בסיטואציה בעייתית (AFP)
נאבי קייטה. נמצא בסיטואציה בעייתית (AFP)

"השחקן עצמו הוא לא הבעיה. אי אפשר להאשים אותו כאשר כל אנשי כפרו באפריקה דורשים ממנו לעשות משהו כאן ועכשיו. הכפר הזה מתפרנס ממנו. נדע להתמודד עם המצב. הוא עושה את ההבדל עבור הקבוצה שלנו, ולכן יישאר", הצהיר ראנגניק, ועמד במילתו.

ההתעקשות תגרום בסופו של דבר להפסד כספי. ב-2018 יירד סכום השחרור של קייטה בחוזהו ל-48 מיליון ליש"ט, וליברפול סגרה את העסקה כבר עכשיו. על מנת להקדים את יתר המועדונים המעוניינים ,וביניהם ברצלונה ומנצ'סטר סיטי, היא הסכימה לשלם פיצוי נוסף ללייפציג, אשר גובהו טרם פורסם. עם זאת, התשלום הסופי יהיה רחוק מ-80 מיליון שאפשר היה לקבל הקיץ. כאמור, זה ממש לא מדאיג את ראשי הקונצרן, אבל סוגיית מחויבותו של השחקן בהחלט עלולה להיות בוערת.

נאבי קייטה. בסופו של דבר ליברפול יצאה מורווחת (טוויטר)
נאבי קייטה. בסופו של דבר ליברפול יצאה מורווחת (טוויטר)

בעונה שעברה, הוא היה לדעת רבים השחקן הטוב ביותר בבונדסליגה. הגינאי משלב באופן מופלא תכונות הגנתיות של אנגולו קאנטה עם שליטה מרהיבה בכדור, ראיית משחק ויצירתיות. הוא מחלץ כדורים ובולם מתפרצות, בונה את המשחק, דוהר קדימה וגם מסוגל להבקיע. למעשה, הוא מסוגל לעשות הכל. הסטטיסטיקה היבשה מרשימה למדי, עם שמונה שערים ושבעה בישולים והיא אפילו לא קרובה לשקף את התמונה כולה. מדובר בשחקן נדיר בכל קנה מידה, ולא לחינם קלופ מחכה בקוצר רוח להדריך אותו בעוד שנה. רד בול, בזכות ראנגניק ורשת הסקאוטינג האדירה שלו, גילתה את היהלום לפני כולם.

קייטה ירד לליגה השלישית בצרפת עם איסטר, כאשר ראנגניק החליט להמר עליו והביא אותו תחילה לרד בול זלצבורג. אחרי שנתיים אדירות בתפקידים מגוונים בקישור, הוא היה מוכן לצעד הגדול הבא. הבונדסליגה הספיקה להכיר אותו כבר במחזור השני אשתקד, כאשר הוא עלה כמחליף להופעת בכורה ומיד כבש את שער הניצחון לרשת בורוסיה דורטמונד. שנה מאוחר יותר, הוא כבר סופר-סטאר, אבל האם הוא מסוגל לשמור על הרמה העילאית על בסיס שבועי כאשר עתידו כבר הוכרע? האם הכעס המסוים על המועדון לא יגרום לו להוריד מעט את הרגל מהדוושה? עבור שחקנים מסוגו של קייטה, אשר מעורבים בכל מהלך במשך 90 דקות ולא בונים קריירה על הברקות, המחויבות הזו הכרחית.

נאבי קייטה. יצליח לשמור על רמת משחק גבוהה? (gettyimages)
נאבי קייטה. יצליח לשמור על רמת משחק גבוהה? (gettyimages)

נכון לעכשיו, עדיין יש ספקות, אבל שני המשחקים הראשונים היו חיוביים. קייטה גילה יכולת טובה בהפסד לשאלקה במחזור הפתיחה, ולהט במחצית השנייה נגד פרייבורג, כאשר הקבוצה חזרה מפיגור לניצחון 1:4. האם המאמן האזנהוטל יבנה עליו שוב הערב (21:30, ספורט1) בהמבורג, אחרי שהוא חזר ממשחקי הנבחרת במוקדמות המונדיאל, ולפני הבכורה המרגשת בליגת האלופות מול מונאקו ביום רביעי?

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי