לאם: "גרמניה מדינת כדורגל, רוצים לארח את יורו 2024"

פיליפ לאם
פיליפ לאם | Gettyimages

אופ"א תכריע מחר בטקס בשוויץ מי תארח את הטורניר היוקרתי, אלופת העולם מ-2014 וטורקיה הן המועמדות. הקפטן לשעבר עומד בראש הקמפיין של מדינתו, לה יתרון משמעותי בזכות רמת האיצטדיונים והעובדה שאירחה ב-2006

(גודל טקסט)

עוד חזון למועד, אבל באירופה כבר מתכוננים להחלטה מי תארח את יורו 2024. אופ"א תכריז על המדינה מחר (חמישי) ב-16:00 שעון ישראל בטקס בניון בשוויץ, כששתי המועמדות הסופיות לאירוח הן גרמניה וטורקיה. קפטן הנבחרת הגרמנית לשעבר פיליפ לאם, עומד בראש הקמפיין של גרמניה שרוצה לזכות באירוח. לגמרי במקרה (או שלא) תארח הקנצלרית של גרמניה אנגלה מרקל מחר את נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, לגבי חילוקי דיעות פוליטיים וחברתיים בין השניים. סיכויי גרמניה לזכות באירוח הרבה יותר גדולים בגלל שאופ"א כבר הודיעה שלראשונה היא תכניס לשיקולי הבחירה המארחת את הטיפול של המדינה בזכויות האדם. הפורמט של יורו יחזור להיות אירוח של מגינה אחת בשונה מיורו 2020 הקרוב שיתקיים ב-12 מדינות שונות.

"אנחנו מדינת כדורגל והאוהדים שלנו רוצים כל פעם להפגין את התשוקה שלנו למשחק", אמר לאם, שהניף את גביע העולם לפני ארבע שנים. גרמניה אירחה כבר את היורו ב-1988, אבל זה היה עוד בימי החומה ולפני האיחוד ב-1990. הגרמנים רוצים לארח את הטורניר לראשונה כמדינה מאוחדת, כמו שעשתה במונדיאל 2006. טורקיה מנסה בפעם השנייה לקבל את האירוח אחרי שהפסידה בהצבעה בהפרש קול אחד לאירוח יורו 2016 בצרפת.

כמובן שלגרמנים יש יתרון בכל הקשור לתחבורה ואיצטדיונים מפוארים. לגרמניה יש כרגע עשרה איצטדיונים מוכנים בעוד שטורקיה צריכה לחדש לפחות שני איצטדיונים. גם גודל האיצטדיונים קובע. בגרמניה יוכלו לצפות בטורניר 2.78 מיליון צופים בטורניר עצמו בעוד שבטורקיה רק 2.29 מיליון צופים. מדובר בהכנסות גדולות יותר על מכירת כרטיסים. לגרמניה יש רשת רכבות מוכנה ופועלת וכבישים משובחים בעוד שבטורקיה עדיין צריכים לחדש ולבנות כבישים ומסלולי רכבות והדבר עלול להוות סיכון לאירוח המשחקים בזמן, אם כי הטורקים יכולים לעמוד בלוח הזמנים.


לאם עם אנגלה מרקל (gettyimages)

גרמניה מציעה לשחק ב-10 איצטדיונים שכוללים את האולימפי בברלין, אליאנץ ארינה, דורטמונד, גלזנקירכן של שאלקה, שטוטגרט, המבורג, דיסלדורף, קלן, לייפציג של רד בול ופרנקפורט. בטורקיה ההצעה היא גם 10 איצטדיונים. האיצטדיונים החדשים באנקרה, אנטליה, האיצטדיון בבורסה, אסקישהיר, גזיאנטפ, שניים באיסטנבול (האולימפי וטורק טלקום של גלאטסראיי), איזמיט, קוניה וטרבזון.

עוד שיקול שעומד בעינה של אופ"א הוא פוליטי. טורקיה נוהגת בחלק מאזרחיה ביד קשה ולא שומרת על זכויות המיעוטים תחת המשטר של רג'פ טאיפ ארדואן. גרמניה כמובן היא מדינה יותר נאורה, ליברלית ופתוחה לפליטים. כמו כן, זכור המקרה מהקיץ האחרון בו הצטלם כוכב הנבחרת מסוט אוזיל עם ארגואן, מה שהוביל לגל האשמות במדינה כנגד הגרמני ממוצא טורקי, מה שהוביל בסופו של דבר לפרישתו מהמדים הלאומים.

מה שכן מדאיג מעט את הגרמנים הוא הסיפור על תשלום השוחד בסך 6.7 אותו העבירו הגרמנים כדי לזכות באירוח מונדיאל 2006 שכעת עלול לצוף ולעלות מחדש. במשחקה האחרון של שטוטגרט, יצאו אוהדים בכרזות נגד הממשלה הגרמנית שכביכול קונה עוד טורניר בכסף והדבר גרם למבוכה להתאחדות הגרמנית. יחד עם זאת לאם אומר: "אנחנו מדינה שיודעת לארח אירועים מיוחדים. הכל כבר מוכן ונצטרך לעשות רק שיפורים קטנים ליורו. ב-2006 הראנו עד כמה גרמניה יודעת לארח את הנבחרות והאוהדים והחודש של המונדיאל הפך לסיפור סינדרלה".



שלט קידום לאירוח הטורניר במשחק של שטוטגרט (getttyimages)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי