מסמר המסיבה של דורטמונד: מרקו רויס מספק העונה מספרי שיא

מרקו רויס
מרקו רויס | Gettyimages

שש שנים לאחר שהוליך את דורטמונד לאליפות, מרקו רויס שוב חווה עונה נפלאה. יעקב זיו מברר מה השתנה ואיך קשור לשינוי הלהיט של הבונדסליגה, פאקו אלקאסר. ב-16:30 בספורט4: בדרבי נגד שאלקה

(גודל טקסט)

מרקו רויס ופאקו אלקאסר הפכו לצמד המנצח של דורטמונד העונה. הקבוצה מובילה את הליגה בהפרש של שבע נקודות על מנשנגלדבאך ומדובר בחדשות מרעננות במיוחד, אחרי שבאיירן מינכן זכתה בתואר שש עונות ברציפות.



אם מחפשים את הפנים שאחריות על השינוי הרי שהם אלה של רויס בן ב-29, שמייצג את דורטמונד הישנה שנתנה פייט בכמה עונות לבאיירן ועכשיו חזרה לצמרת, ושל אלקאסר שמייצג את הצעירים והרכש החדש של הקבוצה. כשמכמתים אותם במספרים, השניים הם הצמד הכי מרשים בבונדסליגה ובאירופה: רויס הבקיע תשעה שערי ליגה העונה ובישל עוד שישה ב-13 מחזורים, מהם צמד בניצחון 2-3 על באיירן מינכן. אלקאסר, שבקושי שיחק בהרכב הראשון, הבקיע עוד עשרה שערים (ממוצע של שער כל 28 דקות). מעולם לא היה שחקן עם קצב הבקעות כזה בעשור האחרון בבונדסליגה. השניים כבשו כ-50 אחוז משערי הליגה של השוורצגלבן. היום הם ישחקו בדרבי של חבל הרוהר נגד שאלקה בגלזנקירשן (16:30, ישיר בספורט4). מפגש טעון בין יריבות שלא אוהבות זו את זו בלשון המעטה.


"לומר שאני בכושר הכי טוב של הקריירה שלי זה קצת מוגזם, כי אני מרגיש שאני עדיין משתפר. תמיד אמרתי שאוכל לעזור לכל קבוצה בתנאי שאני כשיר", אמר באחרונה רויס בראיון לעיתון "סודויצ'ה צייטונג", אבל למרות ההצטנעות, הפתיחה שלו בליגה היא ללא ספק הטובה ביותר בקריירה שלו עד כה – והוא כבר בן 29. רויס תמיד יזכור את העונה הכי טובה שלו, ב-2011/12, כשהוליך את מנשנגלדבאך לליגת האלופות כאשר כבש 18 שערים בליגה ובישל אז עוד 13. היום הוא כבר הבקיע חצי מהכמות ועדיין נותרו ארבעה מחזורים עד פגרת החורף.



חוגגים ללא הפסקה. שחקני דורטמונד (צילום: Gettyimages)



יחד עם רויס, הם הצמד המנצח של דורטמונד. פאקו אלקאסר (צילום: Gettyimages)


יש בהצלחה של רויס סגירת מעגל כפולה: מאמן דורטמונד, לוסיאן פברה, הוא שווייצרי שהכיר את רויס כשאימן את מנשנגלדבאך. רויס גדל בילדותו עשר שנים באקדמיית הכדורגל של דורטמונד, אבל הם נתנו לו לעבור בגיל 17 לרוט וייס אהלן בטענה שהוא לא חזק מספיק פיזית, אבל אחרי שלוש שנים כולם כבר הכירו את הקשר, אחרי שכבש בסלאלום של יותר מ-55 מטרים במדי מנשנגלדבאך בניצחון 0-2 על מיינץ. זה גם היה השער הראשון שלו בליגה. ככה רויס נכנס לתודעה. באותה עונה הוא החזיר את הקבוצה לימיה הגדולים באירופה לראשונה מאז יופ היינקס בשנות השבעים. פברה נטש לפני שלוש שנים את מנשנגלדבאך, אחרי שזו התדרדרה לתחתית, ובילה שנתיים די מוצלחות בניס הצרפתית. עכשיו הוא קיבל לידיים שוב את רויס והאיחוד ביניהם מצית את הדמיון של האוהדים.


פברה העניק לרויס את החולצה מספר 10  והפך אותו למנהיג הקבוצה אחרי שנתיים מאכזבות בהן כבש רק שבעה שערי ליגה בכל עונה, מיעט לשחק וסבל מפציעות. "בתפקיד הזה אני מרגיש שאני כל הזמן מעורב במשחק. הכדור עובר הרבה פעמים דרך האמצע ואני יודע שיש לי את ראיית משחק הכי טובה. אני משוכנע שאם אני רוצה לכבוש שערים ולשחק הכי טוב שיש זו בדיוק העמדה שמתאימה לי". רויס עדיין נותר אחד המהירים בליגה, ומוסיף לכך את התכונה שממנה הוא נהנה: לראות הכל צעד אחד לפני כולם. מוחמד דאהוד, הקשר ממוצא סורי שהגיע ממנשנגלדבאך לפני שנתיים ושמח לראות את מאמנו לשעבר מצטרף בקיץ האחרון, אמר על רויס: "מדהים שיש לנו קפטן כמוהו. אף אחד לא עובד כמוהו. הוא עובד עבור כולם".


רויס פתח בכל 13 משחקיה של דורטמונד העונה, אבל אמר שהוא מודע לכך שלא יוכל לשחק באותה אינטנסיביות כפי ששיחק בצעירותו: "למדתי שאני כבר לא בנוי לשחק 60 משחקים בעונה. הגוף שלי זקוק למנוחה פה ושם, בעיקר כי אני עושה הרבה ספרינטים ומגיע מאחור". למרות ההצהרות, נתוני הריצה של רויס הם הטובים בקריירה. הוא שיחק עד כה 1,120 דקות והיה מעורב ב-15 שערים, כך שהוא מעורב בשער כל 81 דקות. ב-2012 זכתה דורטמונד באליפות האחרונה שלה, בתום עונה יוצאת מהכלל תחת יורגן קלופ וכבר כעת, אחרי הניצחון על פרייבורג 0-2 במחזור האחרון, פברה צבר שבע נקודות יותר ממה שהשיג באותה עונה מקבילה יורגן קלופ. אז הקבוצה דורגה שנייה אחרי באיירן. למזלה, האלופה רחוקה העונה משיאה והאליפות מעולם לא נראתה קרובה יותר.


העניק לרויס את החולצה מספר 10. מאמן דורטמונד, לוסיאן פברה (צילום: Gettyimages)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי