אויב שהוא חבר: מודריץ' וראקיטיץ' מתכוננים לקלאסיקו

לוקה מודריץ' עם איבן ראקיטיץ'
לוקה מודריץ' עם איבן ראקיטיץ' | צילום: Gettyimages

למרות היריבות ברמת המועדונים, הקרואטים שלברצלונה וריאל מדריד לא מפסיקים לפרגן אחד לשני. מיכאל יוכין על צ'אבי ואינייסטה הקרואטים

(גודל טקסט)
 הם החברים הכי טובים בנבחרת קרואטיה במשך עשור, ולא היו מתנגדים לשתף פעולה גם ברמת הקבוצות. כאשר נשאל איבן ראקיטיץ' לגבי שחקני ריאל מדריד שהיו עשויים לטעמו לחזק את ברצלונה, הוא לא היסס לנקוב בשמו של לוקה מודריץ'. "הוא אחד הטובים בעולם בתפקידו, ברור שמקומו איתנו", הוא הצהיר. מנגד, מודריץ' ניסה לא פעם לפתות את ראקיטיץ' להצטרף לריאל מדריד כאשר הקשר עדיין כיכב בסביליה. בסופו של דבר, היתה זו ברצלונה ששמה את ידה על האדריכל הבלונדיני וייעדה לו את תפקיד מחליפו של צ'אבי, וב-3 השנים האחרונות הם יריבים בקלאסיקו.


הקריירה של שניהם יכולה היתה להתפתח אחרת. מודריץ' הוצע עוד ב-2008 לברצלונה, והאיש שניסה להביאו לקאמפ נואו היה אביו של בויאן קרקיץ' שעבד כסקאוט במדינות הבלקן. "הוא היה בידיים שלנו. העברתי למועדון חומרים רבים עליו, וגם קיבלתי המלצה חמה מזבונימיר בובאן, אבל בברצלונה לא חשבו אז לטווח ארוך ופיספסו שחקן עם מנטליות של ווינר". מודריץ' עבר באותו קיץ לטוטנהאם בדרכו להפוך לסופרסטאר. במקביל, ראקיטיץ' שהוגדר כהבטחה גדולה בבאזל, היה בשלב מסוים במעקב על ידי ריאל, אך הדבר לא הוביל לעניין ממשי. לשני הקשרים נדרש זמן רב הרבה יותר כדי להגיע בסופו של דבר לליגה הספרדית.



בנבחרת הם מצאו שפה משותפת באופן מיידי. "אנחנו קרובים לא רק על המגרש, אלא גם בחיים. אני מעריך מאוד עם לוקה, ויש לנו הרבה נושאים לשיחות. אנחנו מדברים לא רק על כדורגל, אלא גם על משפחות והחיים בכלל". והחיים האלה היו כה שונים עבור שניהם. מודריץ' חווה את מלחמת האזרחים האכזרית על בשרו כילד, והפך לפליט במדינתו. סבו אף נרצח על ידי החיילים הסרבים, והכדורגל היווה עבורו המפלט היחיד מהטרגדיות. ילדותו של ראקיטיץ' היתה שלווה הרבה יותר בהרי האלפים כי הוריו היגרו לשווייץ עוד לפני שנולד. למעשה, הוא אף ייצג את שווייץ בנבחרות הצעירות, והחלטתו ללבוש את החולצה המשובצת בהמשך לא עברה בשקט מבחינת אוהדיו בבאזל.



אחד החליף את צ'אבי, השני עבר לריאל מדריד (Gettyimages)



ההבדלים העצומים האלה לא הפריעו להם, והדמיון בתפקידים בקישור לא יצר יריבות. נהפוך הוא – הנסיבות קירבו ביניהם. אם תרצו, מודריץ' וראקיטיץ' הם צ'אבי ואינייסטה של הכדורגל הקרואטי. הם משלימים זה את זה, והנבחרת מתפקדת טוב יותר כאשר הם נמצאים על המגרש בצוותא. לכן גם כעת, כשהם אמורים להיות יריבים במדי ריאל ובארסה, איחולי ההצלחה לא מפסיקים לזרום. "אני רוצה שמודריץ' יצטיין", אמר ראקיטיץ' לפני גמר ליגת האלופות בין ריאל לאתלטיקו מדריד במאי שעבר, אבל הקפיד להוסיף: "כל עוד ריאל תפסיד". זה נכון גם לגבי מודריץ', שתמיד מאושר כאשר ראקיטיץ' מפגין יכולת גבוהה, אבל לא כאשר ברצלונה מנצחת. איכשהו, הם אוהדים זה גם בנסיבות שנוצרו, והמפגש החברי לפני כל קלאסיקו תמיד חם ומרגש.



החשיבות שלהם עבור קבוצותיהם לא מבוטלת, והעונה מתבקשת הקביעה כי מודריץ' מגלה יכולת גבוהה יותר, במיוחד ברגעים החשובים. המהנדס של ריאל כבר בן 31, והפציעות השונות הטרידו אותו רבות בשנים האחרונות, אבל הוא נהנה מתקופה נהדרת. יש לו תרומה עצומה לכך שריאל מובילה את הטבלה, ועדיין מקווה להיות הקבוצה הראשונה בהיסטוריה שזוכה בליגת האלופות פעמיים ברציפות. מודריץ' היה מצוין גם בקלאסיקו האחרון, והוא זה שבישל את שער השיוויון של סרחיו ראמוס בדקה ה-90, בדיוק כמו שהוא בישל לבלם האגדי את השיוויון בזמן הפציעות בגמר ליגת האלופות מול אתלטיקו מדריד ב-2014. ריאל מאושרת עד הגג על כך שהצליחה להאריך את חוזהו עד 2020.



מודריץ' וראקיטיץ'. מי ינצח יום ראשון? (Gettyimages)



ראקיטיץ' האריך אף הוא את חוזהו בברצלונה עד 2021, אך לאחרונה חלה נסיגה מסוימת ביכולתו. העונה הטובה ביותר של הקרואטי בקאמפ נואו היתה הראשונה אחרי המעבר מסביליה, ב-2014/15, אז הוא גם התכבד לכבוש את השער הראשון בגמר ליגת האלופות נגד יובנטוס. הוא הקפיד לומר כי אין בכוונתו לרשת את צ'אבי והצהיר: "אין טעם בהשוואות, אני בסך הכל רוצה להיות ראקיטיץ'". ואכן, הקרואטי לא מסוגל להיכנס לנעליו של המאסטרו, אבל הוא הכניס אספקטים חדשים לניהול המשחק של בארסה במרכז המגרש, והם חסרו לה ברגעים החשובים העונה כאשר ראקיטיץ' לא היה בכושר.



לא לחינם כבשה ברצלונה 3 שערים בקאמבק המיתולוגי מול פריז סן ז'רמן אחרי שראקיטיץ' הוחלף. זה לא מקרי שהוא היה השחקן הראשון שהוחלף גם במשחק הגומלין מול יובנטוס ביום רביעי. ראקיטיץ' חייב לחזור למיטבו כדי שיהיה לבלאוגרנה סיכוי טוב יותר לנצח את ריאל ומודריץ' בסנטיאגו ברנבאו, וזו הרי ההזדמנות האחרונה של הקטלונים להישאר בתמונת האליפות. הקשר הבטיח להילחם למען ניימאר המושעה ולהקדיש לו את הנצחון, אם וכאשר יושג. הפעם הוא לא הזכיר את מודריץ', אבל החברות בין השניים תישאר בעינה ללא קשר לתוצאה. היא מעל הכל/

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי