הילד של כולנו: 30 הרגעים הגדולים בחייו של ליאו מסי

ליאו מסי
ליאו מסי | צילום:Gattyimages

חוזה על מפית, משחק אימון פיקטיבי, אדום אחרי 44 שניות, השיאים, השערים, הציטוטים, ההשוואות והאכזבות # אדם או חייזר? מציאות או אגדה? לרגל יום הולדתו ה-30, הרגעים הבלתי נשכחים של ליאו מסי

(גודל טקסט)

 1. מסי נולד בעיר רוסאריו בארגנטינה. הוא החל לשחק בקבוצת הנערים של ניואל'ס אולד בויס בזכות סבתו סליה, שדחפה את המאמנים בקבוצה לתת לו צ'אנס. ואכן, הוא שיגע ילדים בוגרים וחזקים ממנו בהרבה. כשהיה בן 10, סבתו נפטרה. עד היום הוא חוגג שערים בהצטלבות ובהנפת ידיים לשמיים לזכרה.

2. יו"ר בית"ר ירושלים המיתולוגי משה דדש לא היה היחיד שהחתים שחקנים על מפית נייר. מסי חתם על תשעה חוזים בברצלונה – הראשון על מפית.
קרלס רשאק, ששיחק ואימן בברצלונה והיה המנהל הטכני שלה, הורה אחרי שמונה דקות של מבחן להחתים את הטאלנט בן ה-13. ברצלונה התחייבה לשלם אלף דולר לחודש על זריקות הורמוני גדילה לנער ו-40 אלף דולר לחודש לאביו חורחה. כשהכסף לא הגיע, משפחת מסי איימה לחזור לארגנטינה. רשאק נכנס ללחץ ושלף מפית ועליה נכתב החוזה הראשון.

3. לודוביק ז'ולי הצרפתי היה כדורגלן ברצלונה בזמן שמסי החל את דרכו. השנה הייתה 2004 ובקבוצה כיכבו רונאלדיניו, אינייסטה, פויול וצ'אבי. ז'ולי הגדיר את מסי בן ה-15 כ"חוצן. הוא היה עולה לדשא ומשפיל את הקבוצה הבוגרת. בעטנו בו בכל מקום אפשרי והוא לא אמר דבר". השחקנים ביקשו מהמאמן פרנק רייקארד לשלב את מסי בקבוצה הבוגרת ברגע שיהיה בגיל המתאים.


בעטו והוא לא אמר דבר (פרטי)

4. משחק הבכורה של "הפרעוש" בבוגרים היה ב-16 באוקטובר 2004. בתוך שנה וחצי דילג בין חמש מסגרות גילים שונות עד שנכלל בסגל למשחק נגד אספניול. רייקארד שלח אותו למגרש שמונה דקות לסיום במקום דקו. האב חורחה כינה את מסי ET משום שישן בלילה בנחת בעוד כל משפחתו לא עצמה עין. לימים מסי הודה שהתרגש. בגיל 17 שנים, שלושה חודשים ו-22 ימים הוא היה לשחקן הצעיר ביותר שעשה בכורה במסגרת רשמית בברצלונה מאז פאוליניו אלקנטרה ב-1912.

5. ראשי ההתאחדות של ארגנטינה חששו שמסי, שקיבל אזרחות ספרדית, יצורף לנבחרת הצעירה של ספרד. הם מיהרו לארגן לו משחק ידידות נגד פרגוואי, אליו זומנו שחקנים מתחת לגיל 20. נשיא ההתאחדות דאז, חוליו גרונדונה, הודה שהמשחק היה למעשה פיקטיבי (והסתיים בתוצאה 0-8 לארגנטינה עם שער ושני בישולים של מסי). זה הספיק. מאז, הסוגיה לא עלתה על הפרק ומסי מתקרב להופעה ה-120 במדי נבחרת ארגנטינה.

6. באליפות העולם לנוער עד גיל 17 שנערכה בהולנד ב-2005 לקח מסי על הגב את הנבחרת וניצח את הטורניר לבדו. הוא כבש שישה שערים ונבחר לשחקן המצטיין. דייגו מראדונה התקשר אליו לברך והוא פרץ בבכי. את הבכורה הרשמית בנבחרת בבוגרת עשה מסי באותה שנה, מול הונגריה. אחרי 44 שניות השופט הגרמני מרכוס מרק הרחיק אותו, אחרי שכדרר בין שני שחקנים ולטענתו חבט במרפקו באחד מהם.

7. השער הראשון של מסי במדי ברצלונה היה מול אלבסטה ב-1 במאי 2005. ברסה ניצחה 0-2. רונאלדיניו הקפיץ מעל ההגנה, מסי בעט מעל השוער ונולדה היסטוריה. הברזילאי היה השחקן הכי קרוב למסי. התחביב המשותף שלהם, למרות פער של שבע שנים, היה משחק בפלייסטיישן.


רונאלדיניו חוגג עם מסי את שערו הראשון (Gettyimages)

8. המשחק הראשון של מסי בגביע העולם היה בגלזקירכן, גרמניה, ב-2006. ארגנטינה פירקה 0-6 את סרביה ומונטנגרו. מסי נכנס לרבע השעה האחרונה והבקיע מול דרגוסלב יבריץ', שאחרי עונה הפך לשוער מכבי תל אביב ובהמשך שיחק גם במכבי פתח תקווה.

9. מסי כבש 565 שערים בקריירה. את הערב בו הבקיע לראשונה שלושה שערים במדי ברצלונה – מול ריאל מדריד – הוא לא יישכח לעולם. במרס 2007 סיימו שתי הקבוצות בתיקו 3-3 באצטדיון קמפ נואו ומסי כבש את כל השערים לזכות קבוצתו.

10. ב-18 באפריל 2007 כבש מסי את אחד השערים היפים בקריירה שלו. אז גם החלו ההשוואות למראדונה. ברצלונה הביסה את חטאפה 2-5 והעולם עצר את נשימתו כאשר מסי ביצע סלאלום והכניע את השוער במהלך שהזכיר את מה שעשה מראדונה במונדיאל 1986 נגד אנגליה. בראיון למגזין "פור-פור-טו" שיצא החודש, גילה מסי שלא תכנן לכבוש: "כל מה שרציתי זה לפתוח את המשחק. רק לפני שהגעתי למצב בעיטה חשבתי שאולי אנסה להבקיע. זה היה שער יפה, אבל אני דווקא מחשיב שערים אחרים שעזרו יותר לקבוצה או במשחקים מול יריבות גדולות".


הסלאלום שהוליד את ההשוואות למראדונה. מסי מול חטאפה (טוויטר)

11. ההישג היחיד של מסי בנבחרת הבוגרת של ארגנטינה היה בטורניר האולימפי בבייג'ינג 2008. הארגנטינים זכו במדליית הזהב אחרי ניצחון 0-1 בגמר על ניגריה. זו הייתה חבורה מוכשרת: שיחקו בה גם סרחיו אגוארו ואנחל די מריה. מסי טוען עד היום שזהו התואר שהוא הכי מעריך: "זו הייתה חוויה מדהימה עבורי להיות בכפר האולימפי עם אתלטים גדולים ומפורסמים ולהרגיש את החוויה של האירוע. לעולם לא אשכח אותה".

12. ה"מסי מאניה" הגיעה לשיאה בליל ה-2 במאי 2009. ההצגה הייתה בלתי נשכחת ועולם הכדורגל נותר ללא מילים. משחק שנכנס להיסטוריה: ברצלונה הביסה את ריאל מדריד 2-6 בסנטיאגו ברנבאו. פפ גווארדיולה, מאמן ברסה, הגיע לסופר קלאסיקו עם רעיון גאוני – להסיט את מסי מאגף שמאל לתפקיד החלוץ. באותו ערב היסטורי, מסי לא רק כבש צמד אלא גם עיצב את משחקן של קבוצות ונבחרות רבות בעתיד שהשתמשו ב"9 מזויף". באותו ערב, אגב, נולדה השנאה הגדולה בין החלוץ זלאטן איברהימוביץ' לגווארדיולה, שוויתר עליו לטובת מסי.

13. מסי זכה לראשונה בליגת האלופות עם ברצלונה בשנת 2009, בניצחון 0-2 על מנצ'סטר יונייטד ברומא. במשחק הזה היו שני עימותים שיגדירו את עולם הכדורגל: מסי מול כריסטיאנו רונאלדו שעדיין שיחק ביונייטד, וגווארדיולה הצעיר שזכה באותה שנה בטרבל (אליפות, גביע וליגת האלופות) מול סר אלכס פרגוסון. מסי, אגב, כבש בראש, אירוע די חריג מבחינתו עד היום.


מסי כובש בנגיחה בגמר ליגת האלופות מול מנצ'סטר יונייטד (Gettyimages)

14. ברצלונה ניצחה את ארסנל 1-4 ברבע גמר ליגת האלופות בשנת 2010 עם משחק ענק נוסף של מסי. אחרי 2-2 במשחק הראשון, הארגנטיני הגיב בארבעה שערים. את הרביעי הוא כבש אחרי שזרק שלושה מגנים בלי מאמץ. המשחק הזה הוציא מארסן ונגר, מנגר ארסנל, את המחמאה הבאה: "מסי הוא פלייסטיישן. הוא הטוב בעולם ובמרחק גדול מאוד מכולם". אגב, ארסנל הייתה אחת הקבוצות שרצתה להחתים את מסי כשהיה נער.

15. בעונת 2010/11 עבר העימות בין גווארדיולה למאמן ריאל מדריד ז'וזה מוריניו לפסים מכוערים. שני המועדונים נפגשו ארבע פעמים במרתון כדורגל שנמשך שבועיים וחצי. אחד המשחקים היה בחצי הגמר הראשון של ליגת האלופות. הוא התקיים במדריד וברצלונה ניצחה בו 0-2. יום לפני המשחק פרק מאמן ברצלונה את כל העצבים על מוריניו: "באולם הזה, מוריניו הוא המנהיג המזוין של התקשורת".

המשחק, למחרת, התאפיין בכסאח בלתי פוסק, כולל הרחקת השוער המחליף של ברצלונה פינטו ומוריניו עצמו. הקוסם מסי החל לעבוד בדקה ה-76 כשהעלה את קבוצתו ליתרון 0-1. הדובדבן הגיע שלוש דקות לסיום, כשקיבל את הכדור 40 מטר מהשער, השאיר מאחור ארבעה משחקני ריאל וגלגל אותו לרשת.

16. 2012 הייתה השנה הכי פורייה בקריירה של מסי. הוא כבש 86 שערים בכל המסגרות ושבר שיא אירופי בן 40 שנה, בו החזיק החלוץ האגדי של באיירן מינכן גרד מולר. באותה הזדמנות הפך מסי, בגיל 24 בלבד, לכובש השערים המוביל של ברצלונה בכל הזמנים – אחרי שמונה עונות בלבד. כרגיל, הוא רשם את השיא בדרך בלתי נשכחת: שלושער בניצחון 3-5 על גרנדה.


מלך השערים של בארסה בכל הזמנים בגיל 24 (Gettyimages)

17. לילה קסום נוסף של מסי ב-2012 היה בניצחון 1-7 על לברקוזן הגרמנית בליגת האלופות. היריבה לא הייתה הכי חזקה באירופה, אבל עדיין מדובר בהישג נדיר: שחקן ברסה כבש חמישה שערים. לדבריו, הוא לא הצליח לדרג איזה שער שלו היה יותר יפה מהאחרים. אף שחקן לפני מסי לא כבש חמישה שערים בצ'מפיונס ליג.

18. תלמו סארה היה מלך השערים של הליגה הספרדית בכל הזמנים. החזיק 59 שנה בשיא של 251 שערים. הוא שיחק 15 שנה באתלטיק בילבאו וכבש את השער הכי חשוב של הנבחרת עד אינייסטה בגמר גביע העולם 2010, בו ניצחה ספרד את הולנד 0-1 בהארכה. סארה הבקיע במונדיאל 1950 בניצחון 0-1 על אנגליה, שהעלה את ספרד לבית הגמר. הוא נפטר ב-2006 מבלי שזכה לראות שחקן ששובר את שיאו.
שמונה שנים לאחר מכן, ב-22 בנובמבר 2014, מסי עשה את זה. והשיא, כמובן, נשבר בסטייל: שלושה שערים בניצחון 1-5 על סביליה הפכו את שחקן ברצלונה לכובש הגדול בהיסטוריה של הליגה הספרדית.

19. בגמר מונדיאל 2014 בברזיל נוצחה ארגנטינה 1-0 בהארכה על ידי גרמניה. כישלון נוסף של מסי, שקיווה להשיג תואר עם הנבחרת הבוגרת וסוף-סוף להצדיק את ההשוואות למראדונה, שזכה בתואר ב-1986. השאלה הקבועה, איך מסי מצליח בברצלונה ונכשל בנבחרת, שוב עלתה. הארגנטיני גם צולם מקיא בסיום המשחק במראקנה, כפי שקרה לו מספר פעמים בעבר. "חוויתי כל כך הרבה אכזבות עם הנבחרת. זו הייתה ההזדמנות לשנות ולהביא גביע לארגנטינה", הוא סיכם. הרגע ההזוי של המעמד היה כשזכה בתואר "השחקן המצטיין" של הטורניר. גם מסי היה המום כשהתבשר על הבחירה.


ככל הנראה הרגע הקשה בקריירה. שוויינשטייגר מנחם את מסי לאחר ההפסד בגמר המונדיאל (Gettyimages)

20. מאחורי ההצלחה במגרש, צצו טענות כי החצר האחורית של מסי לא מתנהלת כנדרש – השחקן הואשם על ידי הרשויות בספרד בהעלמת מסים. המשפט מתנהל יותר משנתיים ובית המשפט מתעקש על מאסר של 21 חודשים. מדובר בהצהרה בלבד, שכן על פי החוק הספרדי עונש מאסר בפועל בן פחות משנתיים מומר בכופר כספי. רק שהפרשה פגעה בסופרסטאר, שעד אז שמר על תדמית ספורטיבית נקייה.

21. הארגנטיני קיבל חמש פעמים את תואר "כדור הזהב" – כולל ארבע זכיות רצופות. הפעם האחרונה הייתה ב-2015. למעשה, בתשע השנים האחרונות רק שני שחקנים זכו בתואר – מסי ורונאלדו. היריבות בין השניים עשתה הרבה כותרות, הכניסה כסף רב לאמצעי התקשורת, אולם הם עצמם הבהירו שוב ושוב שאין ביניהם שנאה או אפילו יחסים רעים. בכל מקרה, נדיר ששני כוכבי על משחקים באותה תקופה ובאותה ליגה. השנה, אגב, הגיעו היחסים ביניהם לשיא חדש של פרגון. רונאלדו אמר לאחרונה שכיף לראות את מסי משחק. הארגנטיני השיב: "הוא טוב יותר משנה לשנה".

22. מסי נחשב לאיש החזק בחדר ההלבשה של ברצלונה. אומרים שהחלטות חשובות במועדון נדרשות את החותמת שלו.פיצוץ חזק בקריירה של מסי התרחש בינואר 2015, כשהמאמן לואיס אנריקה, בעונה הראשונה שלו בברצלונה, החליט לספסל את מסי וניימאר במשחק החוץ נגד ריאל סוסיאדד. ברסה הפסידה 1-0. מסי זעם על ההחלטה, דרש לפטר את המאמן ולא הופיע לאימון הבוקר בטענה לכאבי בטן. אחרי כמה ימים של אי ודאות החליט נשיא המועדון ג'וזפ ברתומאו לפטר דווקא את המנהל הספורטיבי, אנדוני סוביסרטה. אנריקה למד את הלקח: עם מסי לא מתעסקים.

23. גומלין חצי גמר ליגת האלופות נגד באיירן מינכן בקמפ נואו במאי 2015 היה אחד מרגעי השיא של מסי. עדויות אפשר למצוא בשפע ביו-טיוב. כוכב ברסה עבר שוב ושב את שחקני הקבוצה הגרמנית כאילו היו חבורת חובבנים. ברצלונה ניצחה 0-3. בדקה ה-80 מסי ביצע הטעיה לג'רום בואטנג, שהחליק, בדרך לעוד שער. אחרי המשחק הרשתות החברתיות השתוללו. דף הפייסבוק של הבלם, אלוף העולם עם גרמניה, נפרץ ומותו נקבע בצחוק. בואטנג, מצדו, לקח את ההשפלה ברוח ספורטיבית: "גם אני צחקתי כשהחלקתי מול מסי. הוא הרי השחקן הכי טוב בעולם, לא?".


הרשתות החברתיות השתוללו (טוויטר)

24. ביוני 2016 הגיע אחד הימים השחורים של מסי בקריירה. ארגנטינה שלו הפסידה בגמר שלישי בטורניר גדול: פעם במונדיאל ופעמיים ברציפות באליפות דרום אמריקה. ההפסד בפנדלים לצ'ילה היה יותר מדי בשבילו. מסי נשבר, בכה והודיע שהוא פורש מהנבחרת: "היו לי הזדמנויות לזכות בגביע עם ארגנטינה וזה לא עבד, אז הגיע הזמן ללכת. זה יהיה טוב לכל הצדדים. הרבה רוצים שאלך". התגובות לפרישה היו קשות: פחדן, בוגד, חסר אופי. במקביל נעשה מאמץ להחזיר את הכוכב למדים הלאומיים. והוא הצליח. מסי שוב מייצג את מולדתו.

25. אבל חוסר ההצלחה בנבחרת נמשך. במהלך מוקדמות הגביע העולמי 2018 ארגנטינה פיטרה את המאמן אדגרדו באוסה אחרי שבעה משחקים בלבד. במקומו מונה חורחה סמפאולי. הנבחרת מדורגת כעת במקום החמישי, שמוביל למשחקי פלייאוף על הזכות לשחק בגביע העולם. במשחק נגד צ'ילה במרץ השנה נקלט מסי מקלל קוון ברזילאי והוא הורחק מארבעה משחקים. חודשיים לאחר מכן העונש בוטל והומר לקנס כספי.

26. חודשיים לפני יום הולדתו ה-30 דיבר מסי על חייו הפרטיים: "כדי להצליח ככדורגלן אתה חייב להקריב הרבה, אבל אני לא מתבכיין. הכי קשה זה לעזוב את הבית והמשפחה. הוא הדבר הכי חשוב לי בחיים. בגיל צעיר מאוד הייתי צריך לעזוב את הבית ואת ההורים, האחים, המשפחה המורחבת. זה קשה, אבל עשיתי זאת מתוך בחירה. זה הכרחי אם אתה רוצה ליהנות מכדורגל כמקצוען". השחקן נשאל על שלושה דברים שהוא לא יכול בלעדיהם וענה: "המשפחה, שינה קלה והחיבור לכל מי ששולחים כל יום מסרים. אני גם רואה הרבה טלוויזיה. זה מרגיע אותי".


איש משפחה. ליאו מסי עם אשתו ושני ילדיו (אינסטגרם)

27. אחד המשחקים הגדולים של מסי העונה היה בניצחון 2-3 על ריאל מדריד בסנטיאגו ברנבאו, בו כבש צמד. הבלאנקוס הפסידו רק שלושה משחקי ליגה העונה וסיימו אותה עם תואר האליפות, אבל ללא ניצחון בקלאסיקו. הארגנטיני כבש את שער הניצחון ממש לפני שריקת הסיום, הניף את חולצתו לכיוון היציע, אבל זה לא הספיק לזכייה בתואר. "זה היה לילה מושלם עבורי, הכל הלך כמו שרציתי", סיכם מסי. "כבשתי גם את השער ה-500 שלי בברצלונה". 

28. מסי זכה בפעם הרביעית העונה ב"נעל הזהב" של אירופה. התואר מחולק לכובש השערים המוביל ביבשת במשחקי הליגה בלבד. הארגנטיני כבש העונה 37 שערים. בעבר הבקיע כבר 46 בעונה אחת, 50 וגם 34. מדהים.

29. החוזה החדש של מסי יהיה אולי האחרון שלו בברצלונה – עד 2021 או 2022. בחתימה הראשונה הוא קיבל כאמור רק אלף דולר על זריקות ההורמונים. אחר כך הסכומים החלו לעלות: חצי מיליון יורו, 1.2 מיליון יורו, 2.4 , 4.8 מיליון, 8.4 ו-10.5. אחר כך 13 מיליון ו-20 מיליון. בחוזה האחרון הוא ירוויח כנראה כ-30 מיליון יורו. אולי כנגד 30 תארים שהביא עד כה לקמפ נואו וחגיגות יום ההולדת ה-30.

30. כל העולם יודע מיהו מסי, אבל באיזה אדם מדובר? קודם כל, כצפוי, הוא שונא להפסיד. "מסי היה זורק סלעים על המוסך שלנו כשהיה מפסיד", העיד חבר מארגנטינה על מסי הילד. הוא לא מתלהב לקבל חולצות משחקנים יריבים בסיום משחקים, אבל את החולצות שלו מעניק לעתים קרובות. "ביקשתי חולצה אחת בתחילת הקריירה שלי, של פבלו איימר, כי הערצתי אותו", מסי גילה.

הכוכב הגדול אוהב לצלול עם כרישים. ב-2005 נבחר לעשות זאת באקווריום של ברצלונה. "זה עדיף על אימונים עם פויול", הוא התלוצץ. מסי הוא גבר של אישה אחת. את בת הזוג שלו, אנטונלה, הכיר בגיל 5 ובקרוב, ממש בימים הקרובים, הם יתחתנו. בנו הראשון, טיאגו, נרשם אחרי 72 שעות מרגע לידתו כשחקן של ניואל'ס, אבל מסי הודה לא מזמן שהיורש "לא אוהב כדורגל". אולי הבן הצעיר יותר, בנחמין, ילך בדרכו.


היחיד בעולם שמסי ביקש ממנו את החולצה. פבלו איימאר (Gettyimages)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי