האם בכלל תהיה ליגה? היציבות של ריאל מדריד מול ההיחלשות של בארסה

זינדין זידאן
זינדין זידאן | AFP

ההתעצמות של הבלאנקוס תחת זידאן, היחלשות הדומיננטיות של רונאלדו ומסי, ההתחדשות של אתלטיקו וסביליה והאם השליטה של ספרד באירופה תחת איום? לוינטל עם הסוגיות הבוערות לקראת העונה החדשה בלה ליגה

(גודל טקסט)

אם הסופר-קופה היה קרב אגרוף, הרי שהיה מדובר בנוקאאוט בסיבוב הראשון. משפט הסיכום של ג'רארד פיקה אמר הכל: "בפעם הראשונה בתשע שנותיי בקבוצה הבוגרת של בארסה, אני מרגיש נחיתות מול ריאל מדריד".

כבר הרבה שנים מבקרי הליגה הספרדית לעגו לחוסר השוויונית שלה, הפערים העצומים בין ריאל ובארסה לכל היתר. באופן אירוני, "לה ליגה" הייתה יותר תחרותית ומעניינת בשנים האחרונות מהבונדסליגה שרשומה בטאבו על שם באיירן מינכן, הסרייה A של יובנטוס וגם הליגה הצרפתית, שאפילו שמונאקו קטעה בעונה שעברה את רצף אליפויות של פאריס סן ז'רמן, סביר להניח שהקבוצה מבירת צרפת תחזור לשלוט בעונה הקרובה. אפילו הפרמייר-ליג, שלא ראתה קבוצה זוכה בשתי אליפויות רצופות מאז 2009, לא סיפקה במרבית העונות האחרונות דרמות גדולות, כמו הטיול הקליל של צ'לסי לאליפות בעונה שעברה.

*

בלה ליגה אמנם היו שלוש אלופות שונות בארבע העונות האחרונות (אתלטיקו מדריד ב-2014, בארסה ב-2015 ו-2016 וריאל ב-2017). אבל למרות הכל, לעונת 2017/18 מגיעים עם יחסי כוחות ברורים: בארסה עוברת קיץ מסויט עם נשיא והנהלה אימפוטנטיים. לא רק שהיא איבדה כוכב על כמו ניימאר, שיהיה קשה מאוד למצוא תחליף ברמתו , ריאל מדריד לעומתה רק מתעצמת תחת זינדין זידאן. למעשה, מותר לטעון שהקבוצה הכי טובה אחרי הבלאנקוס היא קבוצת המחליפים שלהם. ואולי, אפשר (בהומור כמובן) להצטער על כך שהם לא התפצלו לשתי קבוצות, כי אז היה מתח גדול במירוץ האליפות בין ריאל מדריד א' לריאל מדריד ב'.


זידאן עם קובאצ'יץ'. אפילו המחליפים של זידאן טובים יותר מברצלונה (Gettyimages)

ערב פתיחת הליגה, ריאל מדריד פייבוריטית כל כך ברורה לאליפות שבארסה צריכה נס: גם אם תשלים את ההחתמות של עוסמאן דמבלה ופיליפה קוטיניו, נדמה שריאל עדיין תלויה בעצמה. הקישור של הבלאנקוס איכותי יותר באופן משמעותי, והפערים בנוגע לעומק ואיכות הסגל בינם לבין ברצלונה תהומיים. נכון לעכשיו, נדמה שאתלטיקו מדריד הרבה יותר מאיימת על בארסה משבארסה מאיימת על ריאל מדריד.

משחקי הקלאסיקו ייערכו מאוחר למדי, במחזורים 17 (20 בדצמבר) ו-36 (6 במאי). בארסה תארח את ריאל במחזור ה-36, והחשש הכבד אצל אוהדיה הוא שהקטלונים ייאלצו לעשות מסדרון כבוד ליריבתם השנואה בתור האלופה עונה שניה ברציפות. גם אחרי שמדריד איבדה הקיץ את אלברו מוראטה וחאמס רודירגס שניפקו 31 גולים בעונה שעברה, בעונה הקרובה רק ריאל מסוגלת לעצור את עצמה.


מסדרון הכבוד ב-2008. אוהדי ברצלונה חוששים משידור חוזר (Gettyimages)

האם הדומיננטיות של כריסטיאנו רונאלדו (השחקן המבוגר ביותר בריאל מדריד) וליאו מסי על סף סיום?
בברצלונה זה רשמי – תם עידן ה-MSN עם עזיבתו של ניימאר לפאריס סן ז'רמן. בריאל מדריד זה אולי עדיין לא רשמי, אבל זה כבר די מעשי. אפשר להכריז על סוף עידן ה-BBC אחרי 4 שנים של קארים בנזמה, גארת' בייל וכריסטיאנו רונאלדו ביחד (השניים האחרונים כזכור, היו גם שני השחקנים היקרים בעולם עד לפני שנה). הוולשי צפוי בסופו של דבר להישאר בבלאנקוס, למרות שמרבית אוהדי ריאל, לפי הסקרים, היו רוצים שישוחרר אחרי עונה שעברה שהייתה מאכזבת ובעקבות הפציעות החוזרות שלו.

בכל מקרה, בהמשך ישיר לעונה שעברה, נדמה שזידאן יעדיף לפנות מקום בהרכב לאיסקו, למרקו אסנסיו או ללוקאס ואסקס ולשחק בעצם במערך 4-4-2. אבל הסיפור המרכזי של ריאל תחת זיזו הוא הפיכתה לקבוצתית בצורה יוצאת דופן, שכבר פחות תלויה בכוכב הגדול שלה כריסטיאנו רונאלדו (שכזכור, ייעדר מ-4 המחזורים הראשונים). בסגל של הצרפתי רק שני שחקני שדה (כלומר לא כולל השוערים) נמצאים מעל גיל 30 – סרחיו ראמוס (31) ורונאלדו (32), שהעונה יהיה השחקן הכי מבוגר בסגל של המועדון.


שלישיית ה-MSN. סוף עידן (Gettyimages)

כבר בעונה שעברה זיזו חילק את דקות המשחק של CR7 ונתן לו מנוחה במשחקי הליגה, מה שהשתלם עם 10 שערים של הפורטוגלי מרבע גמר ליגת האלופות עד הגמר (מול באיירן מינכן, אתלטיקו ויובנטוס). אבל כזכור בעונה שעברה, הפורטוגלי בניגוד להרגלו, היה מחוץ לתמונת מלך השערים בלה ליגה, מה שהקל על מאמן ריאל לתת לכוכב שלו דקות מנוחה.

כזכור, בסופרקופה רונאלדו עלה מהספסל, שיחק רק 24 דקות לפני שהורחק, ובהן הספיק לכבוש שער נפלא ומכריע בקאמפ נואו. הוא ממשיך להתאמן ולשמור על כושר נפלא גם אחרי גיל 30, אבל מצד שני ריאל של זידאן פחות תלויה בכוכב שלה, הרבה יותר מאוזנת ועם כוכבים עולים ופורחים כאיסקו ואסנסיו.


רונאלדו. המנוחה שקיבל מזידאן השתלמה בליגת האלופות (AFP)

כריסטיאנו יזכה בכדור הזהב (באלון ד'אור) החמישי שלו בינואר, ובכך הוא ומסי (שזכה גם הוא ב-5 כדורי הזהב) ישלימו עשור של דומיננטיות בכדורגל העולמי. הארגנטינאי כזכור, נתן עונה שעברה מופלאה וזכה בנעל הזהב האירופית (37 שערי ליגה שהושגו בלי שלושער אחד!), אבל אצל בארסה – בניגוד לריאל – העומס על הכוכב והתלות בו רק הלכו וגברו. אין לו מאחוריו חוליית קישור נהדרת, תומכת ודומיננטית כמו שיש כעת לרונאלדו במדריד (בעבר כמובן המצב היה הפוך) ועזיבת ניימאר בוודאי לא תקל על הפרעוש.

בכל מקרה, שנותיהם היפות והטובות ביותר של רונאלדו ומסי נמצאים כנראה מאחוריהם, אבל גם אם נותרו לקריירות שלהם רק עוד 20% לתת, הם עדיין הוכיחו שהם מסוגלים להדהים כל פעם מחדש. אז האם השניים ימשיכו להעמיד מספרים דמיוניים? האם הם ימשיכו להיות בליגה משלהם? או שאחרי עשור של דומיננטיות של שני הענקים האלה, נראה ירידה מסוימת ואת תחילת הסוף לדומיננטיות של שניהם בעולם הכדורגל?


רונאלדו ומסי. סוף לדומיננטיות? (Gettyimages)

הדומיננטיות האירופית של לה ליגה תחת איום כבד?
ארבע העונות האחרונות הניבו אלופת אירופה ספרדית (ריאל מדריד ב-2014, 2016 ו-2017 וברצלונה ב-2015). שש מתשע העונות האחרונות הסתיימו עם בארסה או ריאל (שלוש פעמים כל אחת) כאלופות אירופה, ועד לפני שנתיים כזכור, גם הליגה האירופית היתה נחלתה של סביליה.

אי אפשר להתעלם מהאמביציה המרשימה של פ.ס.ז' ומנצ'סטר סיטי, מגמת השיפור של נאפולי ובאיירן מינכן אמנם נראית רע מאוד כעת, אבל לכו תדעו מה יהיה באפריל (בכל זאת, קרלו אנצ'לוטי). נכון שריאל מדריד בליגה משלה ואלופת אירופה פייבוריטית לזכיה שלישית רצופה בליגת האלופות (מה שלא הושג מאז באיירן ואייאקס של שנות ה-70), אבל אם הבלאנקוס יורידו 10% רגל מהגז היא בסכנה. בכל מקרה, צפוייה עונה אירופית מרתקת ומאוזנת עם נציגות איכותיות לכל הליגות הגדולות. אם בארסה תמשיך עם הבעיות שלה, ואם אתלטיקו תתקשה להסתגל לאצטדיון הביתי החדש שלה, יש מספיק קבוצות רעבות ואיכותיות מאנגליה, איטליה, גרמניה וצרפת שיהיו שם כדי לנשוך.


הדומיננטיות הספרדית בסכנה? (Gettyimages)

החידושים והשאלות אצל אתלטיקו מדריד וסביליה
שני סימני שאלה גדולים סביב אתלטיקו מדריד של דייגו סימאונה, שנמצא במועדון מאז 2011 (הכי קרוב לוותק של ארסן ונגר בארסנל): המעבר לאצטדיון החדש והגדול וואנדה מטרופוליטאנו, אותו ירצו הקולצ'ונרוס להפוך למבצר כמו שהיה הוויסנטה קלדרון; ואיסור ההעברות בקיץ הנוכחי שתקע את תכניות המועדון שיוכל לצרף שחקנים רק מינואר 2018. אתלטיקו עשתה מהלך מחוכם עם החתמת ויטולו מיריבתה הישירה סביליה (כפי שעשתה גם עם קווין גאמיירו בקיץ שעבר), אבל הקיצוני הספרדי הנהדר יצטרף רק אחרי חצי עונת השאלה ללאס פלמאס. גם דייגו קוסטה צפוי לחזור למועדון מצ'לסי וייאלץ להמתין ל-2018.

אבל יש עוד סימני שאלה באתלטיקו: הקפטן גאבי (34) נמצא בירידה. אוגוסטו פרננדס אמנם מסוגל להצטיין במקומו בקישור, אבל זו גם יכולה להיות עונת הפריצה של תומאס פארטיי הגנאי שיצטרך לקחת את הצ'אנסים שיקבל לצד סאול וקוקה בשתי ידיים. שאלה נוספת היא, האם הכדורגל האינטנסיבי של צ'ולו שוב יוכיח עצמו, או שיחול רפיון בקבוצתו? וכמובן, האם אנטואן גריזמן יחזור לככב אחרי ירידה בעונה שעברה? אם הכל יתחבר לה, אתלטיקו מסוגלת לאיים על הגדולות, אבל יש לא מעט סימני שאלה.


סימאונה ואתלטיקו. שני סימני שאלה גדולים (Gettyimages)

סביליה יוצאת לעידן חדש עם אוסקר אריאס כמנהל מקצועי אחרי 17 שנים תחת מונצ'י, שעזב לרומא. המאמן החדש אדוארדו 'טוטו' בריסו עשה עבודה גדולה ונפלאה בסלטה ויגו, אבל לא יהיה לו קל להיכנס לנעליים של חורחה סמפאולי. ובכל זאת, לסביליה עדיין יש סגל מבטיח, גם אחרי מכירת ויטולו לאתלטיקו ו-ויסנטה איבורה ללסטר. בריסו הביא עימו מסלטה ויגו את נוליטו (מלך השערים הספרדי בלה ליגה עם 19 כיבושים בעונה שעברה), אבר באנגה שחזר למועדון האהוב בו הוא מרגיש בבית, חסוס נבאס שחזר ממנצ'סטר סיטי וסימון קיאר הדני בא לחזק את מרכז ההגנה. השאלה המרכזית היא, האם הרכש היקר בתולדות המועדון (20 מיליון יורו), לואיס מוריאל הקולומביאני, שהראה ניצוצות במדי סמפדוריה אבל לא באמת הרשים, יהיה בינגו או התרסקות שתגרום לאוהדים להתגעגע למונצ'י?

התחרות על הטופ 4 תהיה כמובן קשה. ולנסיה של מרסלינו רעבה, ויאריאל אמנם מכרה שחקנים, אבל גם הביאה רכש מרתק, בטיס עם קיקה סטיין שואפת גבוה, איך תיראה אתלטיק בילבאו תחת קוקו סיגאנדה והאם סלטה ויגו תמשיך להיות הפתעה נעימה עם המאמן החדש חואן קרלוס אונסואה שהגיע מבארסה?


מונצ'י. סביליה תתגעגע? (Gettyimages)

יש הרבה סימני שאלה מרתקים לליגה הכי איכותית בעולם עם הכדורגל הכי משובח.

עונת טרום מונדיאל
כמו בכל 4 שנים, העונה שלפני המונדיאל תהיה גם קשה וכואבת עבור שחקנים שייפצעו וייעדרו (או יהיו בספק) למונדיאל. החל מינואר כל פציעה של כל כוכב תהיה דרמטית והרת גורל במיוחד. תתפללו לשלום הרגליים של הכוכבים.
 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי