משוואה עם שני נעלמים: המשבר של אנטואן גריזמן

אנטואן גריזמן
אנטואן גריזמן | AFP

המספרים נפלו, המסרים המבולבלים חזרו, ברצלונה מחזרת, האח עצבני, לחברים לקבוצה נמאס ורק סימאונה לא מבין מה רוצים ממנו. רגע לפני הדרבי, ספרד תוהה: מי אשם בבצורת של חלוץ אתלטיקו מדריד?

(גודל טקסט)

גם דייגו סימאונה בוודאי טרוד בשאלה: איזה אנטואן גריזמן נראה היום בדרבי של מדריד. החלוץ כובש השערים של העונות שעברו או הצל של עצמו שמשוטט במגרשים מתחילת העונה? האם אתלטיקו מדריד נמצאת במשבר מסוים בגלל ירידה ביכולתו של הצרפתי או שהוא משחק פחות טוב בגלל שכל המכונה של דייגו סימאונה חורקת? מה שברור לאוהדים שהם לא מרוצים ממהלך העניינים עם גריזמן, שהחל מתחילת העונה שעברה נראה כמי שנמצא בקבוצה, אבל חולם על מועדונים אחרים.

אחרי שבועות של חוסר ודאות לקראת סיום העונה שעברה חתם חלוץ אתלטיקו מדריד על הארכת החוזה עד 2022. בקולצ'ונרוס רצו לוודא שכל הדיבורים על מעברו למנצ'סטר יונייטד בקיץ החולף יירגעו והלכו לקראתו כשהציבו בחוזה שלו סעיף שחרור לשנה של 200 מיליון יורו וסעיף שיקוצץ בחצי בקיץ ב-2018. גריזמן היה בשיאו אחרי שכבש 16 שערי ליגה ושישה בליגת האלופות אשתקד. רבים דיברו עליו כעל היורש בעידן המתקרב פוסט ליאו מסי וכריסטיאנו רונאלדו – השחקן הבא שיזכה ב"כדור הזהב" ו"דה בסט".

הצרפתי הבקיע 60 שערי ליגה בשלוש עונות באתלטיקו ועוד 23 בכל המסגרות הקבוצתיות. העונה הוסיף למאזן שלושה בלבד – שניים בליגה (בניצחונות על מלאגה וסביליה בספטמבר) ואחד בליגת האלופות בהפסד הביתי לצ'לסי. חודש וחצי הוא לא כבש במדי הקולצ'ונרוס והסתפק בשני שערים עם נבחרת צרפת. מאז שגריזמן הפסיק לכבוש, אתלטי לא כבשה יותר משער אחד בתשעת משחקיה האחרונים בכל המסגרות. לזה קוראים תלות.


גריזמן. מה עובר עליו? (AFP)

מה עובר על הצרפתי? כנראה שילוב של כל הדברים ביחד. אוהדי אתלטיקו עברו ימים קשים עם גריזמן בשנה שעברה. ההצהרות שלו השתנו יום אחר יום. אחרי ההצהרה המפורסמת שהסיכוי שיעזוב את הקולצ'ונרוס ליונייטד הוא 6 מ-10 הוא חידד: "הגיע הזמן שלי לעזוב. אני מוכן לעזיבה. אני רוצה לזכות בתארים וכשאחליט על עתידי זה יהיה המדד הכי חשוב". למזלם של האוהדים, האמברגו שהטילה פיפ"א על הקולצ'ונרוס שינה לפחות את המסלול של גריזמן בצורה חיובית. הוא הרגיש מחויב לתת כתף לקבוצה ולסימאונה שהביאו אותו לשיאים אחרי שנרכש מריאל סוסיאדד – ונשאר.

"זהו זמן קשה לקבוצה שלי. אם אעזוב זה יהיה מהלך מלוכלך", הצהיר אז. אתלטיקו האריכה את החוזה שלו שלוש פעמים מאז הצטרף ב-2014 וגם סעיף השחרור עלה עם הזמן מ-50 מיליון יורו ל-80 וכעת ל-200 מיליון. "דבר ראשון שאני רוצה לעשות זה להתנצל בפני כאלה שלא תרגמו נכון את ההצהרות שלי. אמרתי למועדון שאני נשאר עוד שנה והאמת כל השאלות שהומטרו לעברי כל העונה אם אני נשאר או עוזב היו ממש בלתי נסבלות", אמר מיד אחרי הארכת החוזה, אבל הטרנד הזה של הצהרות מרומזות מצדו חזר גם השנה.

מתחילת העונה הנוכחית גריזמן, בדומה לכריסטיאנו רונאלדו, מנסה למצוא את עצמו בקבוצה וגם השמועות על עזיבתו חזרו. מנצ'סטר יונייטד עברה להתרכז ביעדים אחרים כמו גארת' בייל, אבל מועמדות אחרות נכנסו לסיפור. ברצלונה רוצה אותו כשם גדול שיגיע במקום ניימאר ולפי פרסום בצרפת הוא כבר סגר עם הבלאוגרנה את כל הפרטים. השחקן עצמו הצהיר שהיה רוצה לשחק עם קיליאן אמבפה וניימאר תוך רמיזה ברורה לפאריס סן ז'רמן. חוסר הוודאות והעובדה שאפשר יהיה לרכוש אותו כבר בקיץ הקרוב בסכום שלא נתפס יותר כמפלצתי עצבנו גם את שחקני אתלטיקו מדריד.


עם אמפבה. גריזמן יודע לצד מי הוא רוצה לשחק (AFP)

קוקה חברו לקבוצה רמז השבוע לגריזמן לעזוב אם הוא לא מרגיש מחויב במאה אחוז: "גריזמן היה יכול לעזוב את הקבוצה בקיץ האחרון ולא עשה זאת. אני חושב שהוא מרוצה באתלטיקו כי מי שלא מרוצה אצלנו אומר את זה ועוזב. אנחנו תמיד רוצים את השחקנים הכי טובים שהם גם מחויבים למועדון".

התסכול של גריזמן בא לידי ביטוי גם בהתנהגות על כר הדשא. הוא הורחק מול ג'ירונה כבר במחזור הראשון כשהוא צועק לעברו של השופט מרטינס מונורואה "אתה פוסי (פחדן"). הוא איבד את הראש אחרי שנותרו 20 דקות מול העולה החדשה והורחק לשלושה משחקים. עד לאותו משחק, גריזמן החמיץ שלושה משחקים בלבד בשלוש עונות. נתון די מדהים שמלמד על האמון המוחלט שקיבל מדייגו סימאונה. שני משחקים הוא החמיץ בגלל הרחקות ורק אחד סיבה טקטית בגללה ישב על הספסל.

את האמון הזה גריזמן הרוויח ביושר. בעונה הראשונה לאחר הגעתו הוא היה צריך לשכנע את סימאונה שהוא יכול לשחק כחלוץ ובששת המשחקים הראשונים נכנס רק כמחליף עד שכבש שלושער בסאן מאמס נגד בילבאו בניצחון 1:4. זו למעשה היתה נקודת המפנה שלו בקריירה. מאז, זו הקבוצה שלו. סימאונה לא חובב רוטציות גדול, אבל גריזמן אצלו הוא באנקר. הוא קיבל בקולצ'ונרוס את מעמד העל של מסי ורונאלדו – שחקן שקובע את דקות המשחק של עצמו.


סימאונה. גריזמן הרוויח את האמון שלו (אתלטיקו מדריד, רשמי)

אמירות בעייתיות הן כנראה עניין משפחתי אצל הגרימזנים. אחרי הניצחון במחזור האחרון על לה קורוניה 0:1, האח תיאו גריזמן, שבעבר פיזר בעצמו רמיזות על מעבר ליונייטד, העלה פוסט שעיצבן את סימאונה ברשת החברתית כששאל: "לא הבנתי איך אתלטיקו משחקת. אנחנו הולכים 40 מטר קדימה ונסוגים 80 מטר אחורה. זה לא דבר רגיל בקבוצה. אנטואן משחק כמספר 6?". במהלך המשחק הוא העיר עוד הערות על כך שהצורה בה משחק השנה סימאונה לא עוזרת לאחיו. "יש לי הרגשה שאני רואה אותו משחק כל פעם מחדש. אחי לא יכול ליצור מצבים אם הכדור לא מגיע לרגליים שלו".

סימאונה משדר לפחות כלפי חוץ שהוא לא מתרגש מהביקורת או היכולת של גריזמן: "אם יש לנו העונה 23 נקודות בלי השערים שלו סימן שאנחנו במצב טוב. אני לא מבין למה אומרים שאנחנו במשבר. העונה יש לנו שתי נקודות יותר מעונה שעברה באותו מצב", אמר אחרי אותו משחק נגד לה קורוניה. כאילו מנסה להתכחש בתוקף לתחושה הברורה של סוף עידן שמרחפת בצד האדום של מדריד.

אתלטיקו לא משכנעת השנה למרות שהיא בעצם צמודה לריאל מדריד ורחוקה שמונה נקודות מברצלונה, אבל חסרה לה נוכחות והעונה שלה עוד עלולה לקבל תפנית חדה עם הדחה מליגת האלופות. בהקשר הזה, הדרבי יכול להביא את המפנה. גריזמן, הנעלם הגדול על המגרש, תמיד היה איש של משחקים גדולים ויש לו ארבעה שערים בדרבי. יש בספרד גם מי שטוען שהשער בניצחון צרפת על וויילס הוכיח שגריזמן יוצא מהמשבר, בטח כשהוא מריח את הקאמבק המתקרב של דייגו קוסטה.


השער מול וויילס. סימנים של קאמבק? (AFP)

כך או אחרת, ברור שסימאונה בסתר ליבו מקווה שהאס שלו יחזור ליכולת של העונה שעברה. לכבוש שלושה שערים ב-14 משחקים זה מעט מדי עבורו וכל עולם הכדורגל עוקב אחריו בזכוכית מגדלת. בנבחרת הוא פשוט שחקן אחר שהיה מעורב ב-10 שערים של ה"טריקולור" מתוך 12 המשחקים האחרונים שלה. למעשה, בצרפת לא סבורים שגריזמן נמצא במשבר. "הוא העלה אותנו לגמר היורו והוא ממשיך להציג יכולת טובה בנבחרת", אמר אריק די מקו שחקן מארסיי בעבר וכיום פרשן. ייתכן שסימאונה צריך לעשות בדק בית.

הארגנטינאי ירצה להיאחז בסטטיסטיקה שאומרת שגריזמן כבש ב-23 משחקים שלו נגד ריאל מדריד שישה שערים (כולל בסוסיאדד) ומאז הגיע לאתלטיקו היא לא הפסידה דרבי כשהצרפתי כבש. בדרבי הזה, הראשון באצטדיון החדש, גריזמן יצטרך להתעלות. הפסד ואולי בעונה הבאה, במסגרת המהפכה שמתחילה להיות מתבקשת, החלוץ והמאמן שלו יהיו במקום אחר.  

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי