תמך בקסיאס, למד מקרויף: לופטגי הוא בול המאמן שריאל צריכה

ז'ולן לופטגי
ז'ולן לופטגי | דני מרון

אפילו לא הוזכר בין 21 מועמדים, זכה עם הנבחרת הצעירה באליפות אירופה בישראל ואמר שמסי הוא השחקן הטוב בעולם. למאמן החדש של ריאל מדריד יש הרבה עבודה בבלאנקוס ולא פחות מכך בחודש הקרוב עם הנבחרת

(גודל טקסט)

רק הבוקר הוזכרו 21 מאמנים בעיתון "מארקה", שעשה סיכום ביניים פחות משבועיים לאחר התפטרותו המפתיעה של זינדין זידאן מריאל מדריד, בתור מועמדים לאמן את ריאל מדריד. אבל שמו של מאמן נבחרת ספרד ז'ולן לופטגי לא היה ביניהם. אולי בגלל שהתקשורת היתה בטוחה שהוא יישאר בנבחרת ספרד עד 2020, אחרי שהאריך את חוזהו מאופן מעשי. ההתאחדות דיברה על כך שאחרי חמש דקות של מו"מ עם המאמן, שלא הפסיד עם נבחרת ספרד אפילו משחק אחד, הם סיכמו על החתמתו עד היורו 2020, אבל לא הספיקו להחתים אותו רשמית. מבחינת הבלאנקוס הוא היה חתום רק עד אחרי המונדיאל הנוכחי, והם ישלמו להתאחדות הספרדית 2 מיליון יורו פיצויים על החתמתו באמצע חוזה. לופטגי לא ברח להתאחדות לכדורגל הספרדית. הנשיא של ההתאחדות לואיס רובילס היה מודע למו"מ ונתן בסופו של דבר את הסכמתו לכך שלופטגי לא יישאר בנבחרת.

שמו של לופטגי הופיע כמועמד לאמן את ריאל מדריד כאשר קרלו אנצ'לוטי פוטר, ולפני שרפא בניטס מונה לתפקיד. הסיבה היתה שהוא הרשים כמאמן פורטו אותה אימן שלוש שנים, ולפחות במשאל שנערך בקרב אוהדי ריאל מדריד באותה תקופה הם רצו והעדיפו אותו על פני בניטס השנוא. ההחלטה למנות אותו יכולה אולי להזיק לנבחרת הספרדית משתי סיבות. הראשונה היא שהשחקנים ידעו שהוא עוזב בסיום המונדיאל, ואלה שלא משחקים בריאל מדריד יחשבו שגם אם ירשימו – יופיע מאמן חדש שעשוי להעיף אותם מהנבחרת אם רק ירצה. סיבה שנייה היא שלופטגי יצטרך לנהל את הנבחרת מצד אחד ולקבל טלפונים בלתי פוסקים מפלורטינו פרס מצד שני. נשיא ריאל מדריד אולי קובע מי יהיה הרכש שלו, אבל הוא התרגל לעבוד עם זידאן בראש אחד. הוא רוצה מאמן שיגיד לו האם להשאיר את גארת' בייל וקרים בנזמה או למכור אותם. הוא רוצה מאמן שיעבור איתו על רשימת הרכש וייתן אישור. מבחינה זאת לופטגי לא יהיה "ייס מן".

ההברקה במינוי של לופטגי היא העובדה שפרס ממשיך בכיוון של מינוי איש שה-DNA של המועדון נמצא בדמו. הוא היה שוער בריאל מדריד קסטיה ובריאל מדריד תחת ג'ון טושאק ב-1990, אבל אחרי שלוש עונות בלוגרונייס מצא את עצמו בברצלונה כשוער משנה כאשר קרלס בוסקטס היה השוער הראשון. הוא שיחק שלוש שנים בברסה, אבל שיחק בה רק חמישה משחקי ליגה. אגב, באחד הראיונות בספרד הוא הצביע על ליאונל מסי כשחקן הכי טוב בעולם. כריסטיאנו רואנלדו בוודאי לא יאהב את זה, אבל מי אומר שהוא בכלל יהיה בקבוצה בעונה הבאה.

לופטגי גם מתאים מאוד לכיוון שפרס לקח בשנים האחרונות. שחקנים צעירים מתוצרת ספרד במקום גלקטיקוס יקרים זרים. הקו הזה לא ישתנה בקיץ אם שחקנים כמו דני סבאיוס או המגן הימני של הנבחרת אלברו אודריוסולה, שבקושי שיחקו העונה, אולי יידעו שכדאי לבוא לריאל מדריד כי לופטגי ייתן להם גב. לופטגי היה מאמן הנבחרות הצעירות בהתאחדות וזכה גם באליפות אירופה עד גיל 23 כשהיא התקיימה בישראל. הוא תמיד נתן גב לצעירים למרות שאת אלברו מוראטה, שהיה לו טורניר גדול בישראל, לא לקח לנבחרת לרוסיה.

קסיאס. לופטגי נתן לו גב בפורטו (Gettyimages)
קסיאס. לופטגי נתן לו גב בפורטו (Gettyimages)

אוהדי ריאל מדריד יאהבו גם את העובדה שהיה זה לופטגי שנתן כתף לאיקר קסיאס כשפרס זרק אותו מהמועדון, ולא היסס לקחת אותו לפורטו אותה לקח לרבע גמר ליגת האלופות. לופטגי גם עבד בריאל מדריד אחרי שפרש מכדורגל כסקאוט מטעם המועדון וכמו כן עבד כמאמן שוערים והיה מאלה שנתנו הרבה גב לקסיאס. הוא בחר בקסיאס גם לנבחרת ספרד.

איזה מאמן הוא לופטגי? כתב "רקורד" סרג'יו קרנתיאנס נזכר איך הוא אימן את פורטו ומחמיא לו: "החתמתו היתה לקיחת סיכון מסוים בתחילה. הניסיון הקודם שלו הסתכם בעיקר באימון הנבחרות הצעירות של ספרד, אבל הסתבר שהוא מאמן טיפוסי מהדור החדש בספרד. הוא הושפע מאוד מסגנון ושיטת המשחק של פפ גווארדיולה כשהוא אימן בברצלונה. חשובה לו מאוד אחזקת הכדור והשליטה במשחק והוא לא אוהב לראות את השחקנים שלו לוקחים סיכונים מיותרים בכדרור מיותר. הוא למד המון מיוהאן קרויף כשזה אימן אותו בברצלונה, כך שזה יהיה מעניין לראות מאמן בריאל מדריד שמשלב את הידע שיש לו משתי הגדולות של ספרד".

לופטגי.
לופטגי. "חשובה לו החזקת הכדור והשליטה במגרש" (Gettyimages)

בנבחרת, לופטגי לקח את ה"לה רוחה" אחרי הכישלון של ויסנטה דל בוסקה ביורו, אושש את הנבחרת ובנה אותה מחדש. המוקדמות שלהם בבית הישראלי נראו פחות או יותר מושלמים. השאלה אם יוכל להיכנס לנעליים הגדולות של זינדין זידאן נשארת פתוחה ויש לו הרבה מה להפסיד בגלל ההישגים שהשיג זידאן בעבר, אבל ברור גם שכמאמן הנבחרת יש לו יתרון כאשר השחקנים מריאל מדריד מאוד מעריכים אותו וכך יש לו כבר שליטה חשובה בחדר ההלבשה אצל רוב השחקנים. סרחיו ראמוס, למשל מעריך אותו מאוד עקב העובדה שהוא תמך בו והחזיר את מעמדו החזק בנבחרת.  

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי